printlogo


کد خبر: 274813تاریخ: 1402/10/17 00:00
اخبار

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:
موسیقی اقوام یکی از جلوه‌های غنی تکثر فرهنگی کشور است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برگزاری شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران گفت: موسیقی اقوام یکی از جلوه‌های گویا و غنی از تنوع و تکثر فرهنگی است که مردمان فرهنگ‌مدار با آواها و نواهای خود در سرزمین‌مان آن را حفظ کرده‌اند.
محمدمهدی اسماعیلی در بخشی از پیامش خطاب به این جشنواره آورده است: «جشنواره ملی موسیقی نواحی ایران در گام شانزدهم، با رویکردی نو (پس از برگزاری درخشان آن در 5 منطقه کشور) در پهنه‌ای به وسعت ایران اسلامی با همکاری تمام استان‌ها و حضور پررنگ و پرمعنای هنرمندان موسیقی اقوام برپا شده است. غنای هر چه بیشتر این رخداد مهم فرهنگی  ‌ـ  هنری موضوعی است که باید در دستور کار برگزارکنندگان باشد تا بالندگی این جشنواره همگام با تحقق شعار بنیادین عدالت فرهنگی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تحقق یابد».
مرحله ملی شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران از ۱۶ تا ۱۸ دی‌ ماه به دبیری محمدعلی مرآتی به‌ همت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسط انجمن موسیقی ایران برگزار می‌شود. تالار رودکی از ۱۶ تا ۱۸ دی‌ماه هر شب از ساعت ۱۸ میزبان اجرای صحنه‌ای هنرمندان موسیقی نواحی ایران در 4 بخش خواهد بود. بخش نخست شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در یک گستره ملی به‌ همت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسط انجمن موسیقی ایران و با همکاری ادارات کل فرهنگ و ارشاد استان‌های سراسر کشور به‌ صورت منطقه‌ای و غیررقابتی، طی روزهای ششم تا بیست‌وسوم تیرماه به میزبانی 5 استان گلستان (ششم تا هشتم تیر)، چهارمحال و بختیاری (۱۰ تا ۱۲ تیر)، آذربایجان شرقی (۱۴ تا ۱۶ تیر)، کرمانشاه (۱۷ تا ۱۹ تیر) و کرمان (۲۱ تا ۲۳ تیر) برگزار شد.
***
معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:
امسال فضای متفاوتی برای جشنواره‌های فجر داریم
معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه خوشبختانه امسال فضای بسیار خوبی در 3 جشنواره موسیقی، هنرهای تجسمی و موسیقی فجر شاهدیم، از ارسال ۱۰ هزار اثر برای بخش هنرهای تجسمی، آثار خوب در بخش موسیقی و اضافه شدن 3 بخش جدید به جشنواره هنرهای نمایشی امسال خبر داد.
محمود سالاری گفت: در جشنواره هنرهای تجسمی بیش از ۱۰ هزار اثر ارسال و تاکنون داوری ۱۲ بخش تمام شده است. همه داوران از استادان برجسته هستند که اسامی آنها اعلام شده و تمام اصحاب هنر تجسمی با این اساتید آشنا هستند. وی افزود: در بخش موسیقی نیز آثار بسیار خوبی رسیده و داوری بخش ترک‌ها (تک آهنگ‌ها) و آلبوم‌ها تقریبا تمام شده و جدول اجراها در حال بسته شدن است. موسیقیدان‌های برجسته‌ای در این دوره از جشنواره حضور دارند و تاکنون ۸۸۰ اثر در بخش تجسمی به مرحله نهایی رسیده است. معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در هنرهای نمایشی هم 3 بخش به جشنواره امسال با پیشنهاد شورای سیاست‌گذاری و دبیر جشنواره اضافه شده است؛ بخش دانشجویی از آنجایی که جشنواره دانشجویی برگزار نشده بود به جشنواره فجر امسال الحاق شده است. در این دوره، بخش غزه و تئاتر ملل را نیز داریم. سالاری در عین حال درباره اینکه در موضوع غزه چه تعداد اثر در جشنواره‌ امسال وجود دارد؟ گفت: دبیرخانه، این آمار را در اختیار دارد اما بخش غزه مورد توجه قرار گرفته و از دیگر کشورها هم آثاری با این موضوع تقاضای حضور در جشنواره را داشتند.
***
سانحه هوایی جان بازیگر «هشدار برای کبری ۱۱» را گرفت
کریستین الیور، بازیگر سرشناس آلمانی در یک سانحه هوایی در دریای کارائیب کشته شد. این بازیگر به همراه دختران ۱۰ ساله و ۱۲ ساله‌اش و خلبان رابرت ساکس در این حادثه هوایی جان باختند.
این هواپیما لحظاتی پس از برخاستن از بکیا، جزیره کوچکی در گرنادین‌ها، به دریا سقوط کرد. هواپیما در مسیر سنت‌لوسیا بود که این حادثه رخ داد.
الیور که برای بازی در مسابقه سرعت شهرت داشت، نخستین حضور خود را مقابل دوربین در سریال تلویزیونی آمریکایی دهه 90 میلادی «نجات به وسیله زنگ: کلاس جدید» و سریال معروف «هشدار برای کبری ۱۱» در سال ۲۰۰۳ تجربه کرد. او در سریال «هشدار برای کبری ۱۱» در نقش کارآگاه یان ریشتر بازی می‌کرد.
الیور همچنین به عنوان تهیه‌کننده یا تهیه‌کننده اجرایی در فیلم‌هایی از جمله کمدی «آماده یا نه» در سال ۲۰۰۹، فیلم ماجراجویانه «بیرون وحشی» در سال ۲۰۱۸ و تریلر ترسناک ۲۰۲۱ «پیچ اشتباه» در سال ۲۰۲۱ فعالیت کرده است. سریال تلویزیونی اخیر او شامل پروژه «سنس ۸» ساخته واچوفسکی‌ها و محصول نتفلیکس است.
نیروی پلیس سلطنتی سنت وینسنت و گرنادین‌ها با انتشار عکسی از هواپیمای شخصی او کشته شدن کریستین الیور را تایید کرد. الیور در دوران حرفه‌ای خود با بازیگران برجسته‌ای مانند جورج کلونی در «آلمانی خوب» همبازی بود و در بیش از ۶۰ فیلم و برنامه تلویزیونی از جمله «والکری» با حضور تام کروز و «باشگاه مراقبان بچه‌ها» در زادگاهش آلمان ایفای نقش کرد. وی در ۲ فصل بازیگر سریال پلیسی موفق «هشدار برای کبری ۱۱» بود و محبوبیت فراوانی در پی بازی در این سریال کسب کرد.

Page Generated in 0/0065 sec