printlogo


کد خبر: 274842تاریخ: 1402/10/17 00:00
معاون وزیر نفت خبر داد
شروع عملیات اجرایی پتروپالایشگاه شهید سلیمانی از ماه آینده

معاون وزیر نفت در مراسم انعقاد تفاهمنامه واگذاری زمین به پتروپالایشگاه شهید سلیمانی گفت: فازنمایی‌های این پروژه انجام شده و تا ماه آینده وارد فعالیت‌های اجرایی خواهیم شد. جلیل سالاری در مراسم انعقاد تفاهمنامه واگذاری ۴۵۰ هکتار از اراضی منطقه ویژه اقتصادی سازمان توسعه نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) به پالایشگاه شهید سلیمانی افزود: این طرح از سال ۱۴۰۱ شروع شد؛ در برنامه ششم توسعه پیشنهاد شده بود به سمت احداث پتروپالایشگاه حرکت کنیم و سرمایه‌گذاری آن هم توسط بخش خصوصی انجام شود. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به سهم ۱۰ درصدی شرکت ملی پالایش و پخش از این پروژه گفت: مجوز شورای اقتصاد این پروژه را ماه مهر گرفتیم و عمده سهامداران این پروژه نیز بخش خصوصی است. سالاری گفت: مطالعات پدافندی و آمایش سرزمینی این پروژه و همچنین جانمایی و واحدهای فرآیندی و همچنین فازنمایی‌های این پروژه انجام شده است.
معاون وزیر گفت: ۴۵۰ هکتار دیگر نیز در جوار این پروژه احصا شده و امیدواریم با تخصیص زمین، کارهای عملیاتی و اجرایی آن تا ماه آینده آغاز شود. وی گفت: ۲۵ درصد محصولات این پالایشگاه مربوط به محصولات پتروشیمی خواهد بود و تمرکز نیز بر تکمیل زنجیره ارزش است. سالاری گفت: حجم تولید بنزین این پالایشگاه حدود 6.5 میلیون لیتر در روز خواهد بود و خط لوله‌ای با ظرفیت ۷۴ میلیون لیتر فرآورده‌های تولیدی را به مرکز کشور انتقال می‌دهد و همچنین 2 اسکله صادراتی تعبیه شده که فرآورده‌های صادراتی را از مسیر دریا صادر کنیم.
* تولید روزانه 7 میلیون لیتر
طرح پتروپالایشگاه شهید سلیمانی یکی از پروژه‌های دولت سیزدهم برای افزایش تولید بنزین به میزان 7 میلیون لیتر در روز است. طبق اعلام شرکت ملی پالایش و پخش، دیروز قرارداد واگذاری 450 هکتار از اراضی منطقه ویژه اقتصادی بین سازمان ایمیدرو و شرکت پتروپالایشگاه شهید سلیمانی امضا شده تا این پروژه وارد فاز اجرایی شد. محل احداث این پتروپالایشگاه 300 هزار بشکه‌ای با خوراک نفت خام سنگین، در بندرعباس و در کنار پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس  جانمایی شده است و به نظر می‌رسد اکنون بعد از گذشت 2 سال بالاخره مشکل تامین زمین این واحد برطرف شده است. مرداد سال 1401 تفاهمنامه احداث پتروپالایشگاه شهید سلیمانی با حضور رئیس‌جمهور و وزیر نفت بین سهامداران این طرح امضا شد و آبان امسال بالاخره درخواست وزارت نفت مبنی بر «احداث پتروپالایشگاه شهید سلیمانی در بندرعباس» در جلسه شورای اقتصاد به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور به تصویب رسید.

Page Generated in 0/0057 sec