printlogo


کد خبر: 274843تاریخ: 1402/10/17 00:00
اخبار

1.6 میلیارد دلار از‌ طلب صندوق توسعه ملی نقد شد
عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی درباره سرمایه‌گذاری صندوق توسعه ملی در صندوق تثبیت بازار سرمایه گفت: از سال 99 که صندوق تثبیت بازار راه‌اندازی شد، در آن سال یک همت، در سال 1400 به میزان 1.65 همت و سال گذشته هم پرداخت‌هایی انجام شد به‌گونه‌ای که تاکنون 10 هزار و 200 میلیون تومان از منابع صندوق توسعه ملی در صندوق تثبیت بازار سرمایه‌ سرمایه‌گذاری شده است. میرمحمد صادقی تصریح کرد: همچنین در قالب قرارداد عاملیت ارزی برای پروژه تولید دارو، 500 میلیون دارو تامین مالی توسط صندوق توسعه ملی برای تولید داروهای دیالیزی پرداخت شده که این طرح نیز ۳ ساله برگشت خواهد داشت. وی همچنین اظهار داشت 1,6 میلیارد دلار از ‌طلب صندوق توسعه ملی نقد شد. 
***
حذف ارز ۲۸۵۰۰ تومانی ۲۰۰ قلم کالا
بر اساس اعلام مسؤولان دولتی، حدود ۲۰۰ قلم کالا از فهرست ارز ۲۸۵۰۰ تومانی مرتبط با سیاست تثبیت ارزی خارج شده ‌است. تسنیم مدعی شد در ابتدای اجرای سیاست تثبیت، حدود 400 ردیف تعرفه کالایی مشمول ارز 28500 تومانی شده بود که حالا  200 قلم کالا از این فهرست خارج شده و تنها 200 ردیف کالای اساسی مثل نهاده‌های دامی (ذرت، جو و...) و برخی روغن‌ها مشمول ارز 28500 تومانی هستند. این موضوع از سوی قائم‌مقام وزارت جهاد کشاورزی در امور بازرگانی نیز تایید شده است و به‌ نظر می‌رسد دولت با وجود تثبیت نرخ ارز 28500 تومانی در لایحه بودجه 1403، شروع به حذف تدریجی اقلام مشمول ارز ترجیحی کرده است.
***
تا پایان سال گاز به 90 درصد روستاها می‌رسد
مدیر عامل شرکت ملی گاز گفت: مطابق برنامه‌ریزی‌ها و با تکمیل طرح‌های جاری، آمار روستاهای بهره‌مند از گاز طبیعی در کشور به بیش از ۹۰ درصد می‌رسد. مجید چگنی درباره اقدام‌های انجام‌شده در زمینه توسعه گازرسانی کشور در ۲ سال گذشته گفت: روحیه تلاش و پشتکار شخص رئیس‌جمهوری سبب شده وزرا و مدیران این دولت نیز تلاش دوچندانی را در مسیر خدمت‌رسانی به هم‌میهنان در دستور کار داشته باشند، بنابراین طی ۲ سال اخیر ۴۳ شهر و ۵۳۵۰ روستا که عمدتا در مناطق سخت‌گذر هستند، به شبکه گاز متصل شده‌اند. افزون بر این در این مدت بیش از ۸۳۰۰ صنعت خرد و بزرگ جدید به شبکه گاز وصل شده که اشتغال‌زایی خوبی را به همراه داشته است. مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران افزود: به لطف خداوند متعال و با مساعی ارزشمند همه همکاران ارزشمندم در بخش‌های پالایش، انتقال و توزیع گاز طی ۲ سال گذشته و از زمان آغاز به ‌کار دولت سیزدهم، طرح‌های گازرسانی روستایی در کشور شتاب چشمگیری داشته است و کارکنان شرکت ملی گاز ایران به‌منظور برخورداری مردم میهن‌مان گام‌های موثری برداشته‌اند و برای استمرار جریان گاز، شبانه‌روز در تلاش هستند. چگنی در ادامه با ارائه آماری از گازرسانی شهری و روستایی در کشور تصریح کرد: به برکت انقلاب اسلامی اکنون بیش از ۹۸,۵ درصد شهرهای کشور از نعمت گاز برخوردارند و تا پایان امسال با تکمیل طرح‌های جاری، آمار روستاهای بهره‌مند از گاز طبیعی در کشور به بیش از ۹۰ درصد خواهد رسید.
***
افزایش قیمت گاز طبیعی و برق در اروپا با آغاز سرما
آغاز سرمای شدید در کشورهای حوزه اسکاندیناوی قیمت گاز طبیعی و برق را در اروپا افزایش داده است و به نظر می‌رسد گسترش موج سرما در سرتاسر اروپا، تقاضا برای انرژی را بیشتر کند و قیمت‌ها را بالاتر ببرد. بر اساس گزارش منتشر شده در اویل پرایس، قیمت برق در فنلاند با آغاز سرما در کشورهای حوزه اسکاندیناوی به بالاترین رقم رسید. موج سرما در راه جنوب و شمال غرب اروپاست و تقاضای بیشتری برای انرژی ایجاد خواهد کرد، بنابراین قیمت برق و گاز طبیعی بالاتر می‌رود. برف سنگین و کاهش شدید دما در فنلاند و سوئد باعث لغو خدمات ریلی در ۲ روز گذشته شده است. قیمت برق در فنلاند به بالاترین رقم رسیده و فین‌گرید - اپراتور شبکه برق این کشور- هشدار داده ادامه سرمای شدید تولید برق را با چالش مواجه خواهد کرد. این شرکت از مصرف‌کنندگان خواسته مصرف برق خود را در ساعات اوج مصرف در صبح و غروب مدیریت کنند. گس‌گرید - اپراتور سیستم انتقال گاز این کشور - هم روز گذشته اعلام کرد مجبور است افزایش واردات گاز طبیعی مایع را درخواست کند تا بتواند سیستم را در دوره سرمای شدید متعادل نگه دارد. تقاضای گاز در فنلاند پنجشنبه گذشته به 130 گیگاوات ساعت در روز رسید که بالاترین سطح مصرف روزانه از دسامبر 2021 بود. سرمای هوا همچنین سرعت وزش باد را پایین می‌آورد که تولید برق بادی در سراسر شمال غرب اروپا را هم تحت تاثیر قرار خواهد داد. قیمت برق در شمال اروپا هم به خاطر کاهش دما و ساکن بودن هوا که باعث پایین آمدن تولید انرژی‌های تجدید‌پذیر می‌شود، افزایش یافته است. به این ترتیب تقاضا برای گاز طبیعی و زغال سنگ که گران‌تر هستند نیز بیشتر شده است. انتظار می‌رود به دنبال یک پاییز معتدل و آغاز آرام‌ زمستان، توده هوای سرد در بیشتر روزهای ماه ژانویه در شمال غرب اروپا باقی بماند و عرضه گاز طبیعی و زیرساخت‌های انرژی این منطقه را با مشکل مواجه کند. شاخص قیمت گاز اروپا در هلند با افزایش به 37.80 دلار در هر مگاوات ساعت رسیده است. روز گذشته سومین‌ روز افزایش قیمت گاز در اروپا بود.

Page Generated in 0/0056 sec