printlogo


کد خبر: 274850تاریخ: 1402/10/17 00:00
در سفر استانی هیأت دولت به زنجان انجام شد؛ بهره‌برداری از 7 هزار واحد مسکونی در زنجان
کارستان مسکن
* بذرپاش: کشور پس از ۸ سال رکود دوباره به تولید مسکن بازگشته است

گروه اقتصادی: رئیس‌جمهور در دوازدهمین مقصد دور دوم سفرهای استانی دیروز وارد استان زنجان شد. حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدابراهیم رئیسی در سفر خود به استان زنجان، ضمن بررسی اجرای مصوبات سفر اول دولت مردمی، پروژه‌های نهضت ملی مسکن در استان را افتتاح کرد. شرکت در مراسم بزرگداشت شهدای جنایت تروریستی کرمان در جمع مردم شریف زنجان، شرکت در اجلاسیه سراسری نماز و شرکت در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان از دیگر برنامه‌های دومین سفر استانی رئیس‌جمهور به زنجان بود.
* صدور ۳ دستور برای تسریع در تکمیل ورزشگاه
سیدابراهیم رئیسی در ابتدای سفر خود ضمن بازدید از پروژه معطل‌مانده ورزشگاه ۱۵ هزار نفری زنجان، دستور داد ضمن واگذاری عملیات احداث از وزارت ورزش و جوانان به استان و جذب و تامین اعتبار مورد نیاز برای تکمیل آن، این پروژه حداکثر تا پایان شهریور سال آینده تکمیل و آماده بهره‌برداری شود. ورزشگاه ۱۵ هزار نفری زنجان با ۶۰ هزار و ۶۰۶ متر مربع زیربنا یک پروژه ملی است که کلنگ آن سال ۸۴ به زمین ‌زده شد و مسؤولیت ساخت آن به شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور واگذار شده بود.
ابتدا قرار بود این پروژه طی ۴ سال در کنار مجتمع تفریحی گاوازنگ این شهر به بهره‌برداری برسد اما روند اجرای آن از آنچه تصور می‌رفت طولانی‌تر شد و پس از گذشت ۱۸ سال، شهروندان زنجانی بویژه علاقه‌مندان به فوتبال همچنان در انتظار افتتاح این پروژه بزرگ ورزشی هستند. رئیسی در جریان بازدید از این ورزشگاه نیمه‌کاره دستور داد ضمن واگذاری ادامه عملیات احداث از وزارت ورزش و جوانان به استان و جذب و تامین اعتبار مورد نیاز برای تکمیل آن، این پروژه حداکثر تا پایان شهریور سال آینده تکمیل و آماده بهره‌برداری شود.
* افتتاح ۷ هزار و ۱۸۳ واحد مسکونی
در ادامه این سفر با حضور رئیس‌جمهور علاوه بر بهره‌برداری از ۷ هزار و ۱۸۳ واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن، ۱۰ هزار و ۷۰۰ قطعه زمین برای ساخت مسکن روستایی و شهری و همچنین به متقاضیان مشمول قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت واگذار شد. از ۷ هزار و ۱۸۳ واحد مسکونی از جمله ۱۲۰۰ واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن ساخته شده در اراضی دولتی نیز بهره‌برداری شد. واحدهای افتتاح شده دیگر نیز  شامل ۱۲۱۳ واحد مسکونی خودمالک طرح نهضت ملی مسکن، ۷۷۰ واحد مسکونی نوسازی شده بافت فرسوده در طرح بازآفرینی شهری و ۴ هزار مسکن روستایی در استان زنجان است.
* تحقق اهداف ساخت در زنجان
وزیر راه‌وشهرسازی در این مراسم گفت: کشور پس از ۸ سال رکود،‌ دوباره به تولید مسکن بازگشته است. مهرداد بذرپاش گفت: در ۲ سال اخیر از ۲۷ هزار واحد مسکن هدف‌گذاری‌شده برای استان زنجان، ۲۰ هزار واحد آن در مرحله عملیات ساخت قرار گرفته است. وی به تکمیل و تحویل 1200 واحد مسکونی به متقاضیان مسکن در قالب طرح حمایتی اشاره کرد و افزود: حدود ۴ هزار واحد دیگر از این تعداد مسکن روستایی و هزار و ۲۱۳ واحد هم خودمالکی است.
* خط دوم راه‌آهن قزوین - زنجان سال آینده وارد مدار می‌شود
فارغ از پروژه‌های مسکن، اقداماتی نیز در راستای تسریع در وارد مدار شدن خط دوم راه‌آهن قزوین - زنجان انجام شد. وزیر راه و شهرسازی از تلاش برای تخصیص منابع کافی برای خط دوم راه‌آهن قزوین - زنجان به عنوان مصوبات رئیس‌جمهور خبر داد و گفت: محور دوم این خط ریلی تا سال آینده وارد مدار می‌شود.
مهرداد بذرپاش در حاشیه بازدید از عملیات اجرایی خط دوم راه‌آهن قزوین - زنجان که صبح دیروز طی سفر به استان زنجان انجام شد، در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه این پروژه ۸۶ درصد پیشرفت کرده است، گفت: یکی از خطوط اصلی شاهراه‌های شرقی - غربی کشور در امتداد این مسیر ریلی است. وزیر راه و شهرسازی یکی از برنامه‌های دولت سیزدهم را تکمیل کریدور شرقی - غربی ریلی کشور و دوخطه کردن خطوط با هدف افزایش ظرفیت دانست. بذرپاش با بیان اینکه دوخطه شدن مسیرهای ریلی منجر به افزایش ۲ برابری ظرفیت جابه‌جایی بار و مسافر می‌شود، افزود: خط دوم راه‌آهن قزوین - زنجان یکی از محورهای پرترافیک از نظر بار و مسافر است و نیاز به دوخطه شدن دارد. وی با بیان اینکه بخش زیادی از زیرسازی و روسازی این مسیر ۱۸۰ کیلومتری انجام شده است، گفت: سفر قبلی رئیس‌جمهور به استان زنجان مصوباتی برای تخصیص منابع به این پروژه ریلی را به همراه داشت اما تنها بخشی از این منابع تخصیص یافت که در ۴ ایستگاه این مسیر مصرف شده است. وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: با حضور رئیس‌جمهور چند پروژه اصلی در سطح استان بررسی خواهد شد که از جمله آنها دوخطه کردن محور ریلی قزوین - زنجان است. بذرپاش یادآور شد: طبق برآورد شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی حدود هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل این پروژه ریلی نیاز است. 
وی افزود: در این سفر تلاش می‌کنیم منابع خوبی برای تکمیل این پروژه مصوب کنیم تا سال آینده محور دوم این خط ریلی وارد مدار شود.
 وزیر راه و شهرسازی در پایان اظهار کرد: محورهای مواصلاتی در استان‌های پسین و پیشین نیز تأثیرگذار است و علاوه بر مردم استان زنجان و قزوین، هموطنان‌مان در سایر مناطق نیز از مزایای این پروژه در حوزه جابه‌جایی بار و مسافر بهره‌مند خواهند شد. گفتنی است خط دوم راه‌آهن قزوین - زنجان به طول ۱۸۱ کیلومتر دارای ۱۱ ایستگاه است که زمان سفر از تهران به زنجان را به میزان یک ساعت کوتاه‌تر می‌کند.
* افتتاح دومین گلخانه شیشه‌ای مدرن شمال‌غرب کشور
دومین گلخانه شیشه‌ای مدرن شمال‌غرب کشور و بزرگ‌ترین شهرک گلخانه‌ای استان با حضور رئیس‌جمهور در شهر هیدج زنجان افتتاح شد. این گلخانه به آخرین فناوری‌های روز دنیا مجهز است و در وسعت ۶۰ هکتار زمین و ۳۰ هکتار سطح زیر کشت، انواع محصولات کشاورزی در آن تولید می‌شود. طبق اعلام سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان، ۱۵ هزار تن ارزش فعلی تولیدات این گلخانه است و 7 هکتار دیگر آن در دست احداث است که به آن اضافه خواهد شد. با افتتاح این گلخانه برای ۵۰۰ نفر در استان اشتغال ایجاد خواهد شد و در این میان کشت محصولات در این گلخانه به صورت سفارشی و برای صادرات به روسیه است. این شهرک گلخانه‌ای توسط سازمان جهاد کشاورزی و شرکت شهرک‌های کشاورزی استان احداث و پس از اهلیت‌سنجی به شرکت بخش خصوصی واگذار شده است. محصولات زیر کشت این مجتمع گلخانه‌ای شامل فلفل‌ دلمه‌ای، گوجه‌ فرنگی و توت‌ فرنگی و دیگر محصولات است. از مزیت‌های کشت گلخانه‌ای، اشتغال‌زایی، ارزآوری، ارتقای بهره‌وری، تقلیل مصرف آب، استحصال بیشتر محصول در واحد سطح، افزایش کیفیت و کمیت محصول و صرفه‌جویی در مصرف سم، کود، بذر و نهاده‌های کشاورزی است. همچنین امکان مبارزه بهتر و بیشتر با آفات و بیماری‌ها، عرضه محصول در خارج از فصل، اصلاح بستر کشت و اقتصادی کردن تولید در اراضی کوچک را به دنبال دارد. در حال حاضر ۱۶۰ واحد گلخانه‌ای تجاری و کوچک‌مقیاس در زنجان فعال است و سالانه ۴۷ هزار تن محصول از ۴۱ هکتار از گلخانه‌های استان برداشت می‌شود. این شهرک در حال حاضر به عنوان بزرگ‌ترین شهرک گلخانه‌ای استان زنجان محسوب می‌شود.
******
استقبال متفاوت زنجانی‌ها از رئیس‌جمهور همراه با شعار علیه اسرائیل و همدردی با خانواده‌های شهدای کرمان
گروه سیاسی: زنجانی‌ها را با حماسه آیینی یوم‌العباس می‌شناسند. عزاداری میلیونی مردم زنجان هر سال در هشتم محرم تبدیل به یکی از آیین‌های ملی و مذهبی ایران شده است و مردم از گوشه و کنار کشور خود را به زنجان می‌رسانند تا در این آیین بزرگ شرکت کنند. نوع عزاداری و حجم کم‌سابقه عزاداران باعث شده تا زنجان به عنوان پایتخت شور و شعور حسینی در ایران شناخته شود. به گزارش «وطن امروز»، روز گذشته در مراسم استقبال از رئیس‌جمهور، زنجانی‌ها جلوه دیگری از شور و شعور خود را به نمایش گذاشتند. سفر استانی هیات دولت به زنجان دیروز در حالی انجام شد که مردم ایران همچنان سوگوار و عزادار شهدای حادثه تروریستی کرمان هستند. مردم زنجان دیروز در مراسم استقبال از سیدابراهیم رئیسی، مراسم و برنامه‌‌های معمول استقبال از هیات دولت را تغییر دادند و استقبال از رئیس‌جمهور را در قالب گردهمایی و مراسم بزرگداشت شهدای کرمان برگزار کردند. در همین راستا، گروه‌های مردمی استان زنجان ضمن استقبال گرم از رئیسی و کاروان دولت، با برگزاری راهپیمایی بسیار گسترده‌، حادثه تروریستی کرمان و جنایات تروریست‌های کوردل را محکوم کردند. مردم ولایتمدار، مومن و انقلابی استان زنجان از صبح با حضور در میدان قائم، ‌کوچه مشکی و خیابان‌های منتهی به مصلای نماز جمعه منتظر استقبال از رئیس‌جمهور بودند و در ادامه با حضور در راهپیمایی مردمی، جنایت تروریستی کرمان را که به شهادت و مصدومیت شماری از هموطنان منجر شد، محکوم کردند. مردم ولایتمدار استان زنجان با سر دادن شعارهای «مرگ بر آمریکا» و «‌مرگ بر اسرائیل» خشم و نفرت خود را از استکبار جهانی اعلام کردند. پخش مداحی در سوگ شهدای کرمان نیز یکی از برنامه‌های این استقبال متفاوت بود.  سخنرانی رئیسی در جمع مردم زنجان نیز با عنوان سخنرانی رئیس‌جمهور در مراسم گرامیداشت شهدای جنایت تروریستی کرمان انجام شد. رئیسی بر همین اساس ضمن قدردانی از مردم باغیرت و بزرگوار زنجان به خاطر اجتماع عظیم آنان در خیابان‌های این شهر، تصریح کرد: این اجتماع امروز شما معنای خاصی داشت؛ اول تبریک و تسلیت به خانواده‌های شهدای کرمانی، دوم اعلام بیزاری و نفرت از رژیم صهیونیستی و سوم اعلام حمایت از فلسطینیان مظلوم و مقتدر غزه. 
* گزارش توسعه در زنجان
رئیسی در ادامه سخنرانی خود در جمع مردم زنجان با اشاره به اینکه در سال‌های سپری شده از انقلاب اسلامی دشمنی‌های زیادی با جمهوری اسلامی شده و دشمن از تحریم و تهدید تا حمله نظامی و محاصره اقتصادی را علیه ما به کار گرفته، گفت: با وجود همه این دشمنی‌ها، ملت ایران اراده کرده با پایبندی بر ارزش‌ها و دین روی پای خود بایستد و با همین پایبندی توانسته در این نبرد و جنگ اراده‌ها پیروز شود. رئیس‌جمهور با بیان اینکه دشمنان می‌خواستند اقتصاد ما رشد نکند اما آمارها نشان می‌دهد طی 6 ماه اول امسال، بیش از 5 درصد رشد اقتصادی داشته‌ایم، تصریح کرد: در استان زنجان بیش از 60 واحد تولیدی تعطیل و نیمه‌تعطیل راه‌اندازی شده و بیش از 13 هزار میلیارد تومان نیز سرمایه‌گذاری انجام شده است. هدف دشمن حذف سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در کشور بود اما امروز فقط در استان زنجان بیش از 60 میلیون دلار سرمایه‌گذاری شده و تولید و صادرات این استان نیز رو به افزایش است. رئیس‌جمهور با اشاره به مساله اشتغال در استان زنجان، تاکید کرد: نرخ بیکاری در استان زنجان 5 درصد کاهش یافته و روند ایجاد اشتغال نیز رو به افزایش است اما پیگیری و توجه به این مساله همچنان در اولویت دولت قرار دارد. به گفته رئیسی، دشمن نمی‌خواهد ما در کشور تولید و رشد اقتصادی داشته باشیم اما ملت ایران اراده کرده است که در عرصه‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی اثرگذار باشد.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه یکی از نگرانی‌های مردم زنجان در حوزه مسکن است، خاطرنشان کرد: کار در حوزه مسکن با سرعت ادامه دارد و در این راستا بیش از 7 هزار مسکن در سراسر استان زنجان آماده تحویل و بیش از 10 هزار قطعه زمین نیز برای تحویل به متقاضیان آماده شده است. رئیسی با اشاره به بازدید سال گذشته خود از یکی از مناطق حاشیه‌ای شهر زنجان، گفت: من در سفر سال گذشته خود دیدم که مردم یکی از مناطق حاشیه‌ای شهر زنجان در شرایط خاصی زندگی می‌کنند و همان جا از آقای استاندار خواستم مساله مسکن مردم این منطقه پیگیری شود و خوشبختانه امروز دیدم همان خانواده‌ها صاحب‌خانه شده و خانه‌ها به آنها واگذار شده است. رئیس‌جمهور در ادامه تاکید کرد: انتظار ما این است که سایر اقدامات و مسائل چه در شهر، چه در روستا و چه در بافت‌های فرسوده با قوت دنبال شود تا بتوانیم مساله مسکن را با توجه به امکاناتی که داریم حل کنیم. شاید در شهر زنجان زمین کمی برای ساخت مسکن وجود داشته باشد اما در سایر شهرهای استان کمبود زمین وجود ندارد. رئیسی با اشاره به مساله کشاورزی و آب در استان زنجان، گفت: ‌بیشترین آب مصرفی در کشور مربوط به بخش کشاورزی است. باید یک الگوی مصرف در حوزه کشاورزی داشته باشیم. در این الگوی مصرف مردم می‌توانند همکاری خوبی انجام بدهند. با اجرای طرح‌های آبرسانی قطره‌ای و زیرسطحی می‌توانیم مصرف را یک‌چهارم و تولید را 4 تا 5 برابر کنیم. رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه برنامه ما در دولت عبور کردن از کنار چاله‌ها و مشکلات نیست، بلکه برنامه ما حل مسائل است، گفت: یکی از اولویت‌های دولت در استان زنجان، حل مساله آب است.
رئیس‌جمهور در ادامه به پروژه ورزشگاه زنجان اشاره کرد و گفت: 18 سال است که ساخت ورزشگاه زنجان آغاز شده است و جوانان انتظار داشتند مورد بهره‌برداری قرار بگیرد اما من تاسف خوردم که درصدی از کار این پروژه باقی مانده و موجب تاخیر در بهره‌برداری آن شده است. قرار شده کار اتمام ساخت این ورزشگاه به استان واگذار شود تا بتوانیم شهریورماه سال آینده از آن بهره‌برداری کنیم. رئیسی با تاکید بر اینکه کارها و پروژه‌های نیمه‌تمام در استان زنجان باید با سرعت به پایان برسد، تصریح کرد: شأن بنده، همکاران من و مدیران محترم استان زنجان، خدمتگزاری به مردم است. وقتی کسی به اداره و سازمانی مراجعه می‌کند باید با رضایت برگردد. اینکه اداره و سازمانی با روابط ناسالم و بروکراسی آزاردهنده و پیچ دادن کارها موجب تاخیر در امور مردم می‌شود، به هیچ عنوان قابل قبول نیست. رئیس‌جمهور در پایان با اشاره به موضوع تعاونی‌ها در استان زنجان و ضرورت حل مسائل مربوط به آن تاکید کرد: قرار است آقای استاندار و معاونت اجرایی رئیس‌جمهور مسائل را به صورت متمرکز دنبال کنند. در واقع لازم است کارها با سرعت انجام شود و دچار وقفه نشود، ‌البته سرعت در کار به معنای دقت نکردن نیست.

Page Generated in 0/0063 sec