printlogo


کد خبر: 274857تاریخ: 1402/10/17 00:00
حزب‌الله لبنان بلافاصله پس از وعده انتقام سخت از سوی نصرالله با 62 موشک پایگاه مرون حیاتی‌ترین مرکز رصد و کنترل هوایی اسرائیل در نزدیکی لبنان را هدف قرار داد
انتقام چشمگیر

تنها یک روز پس از وعده انتقام سید مقاومت، حزب‌الله لبنان چشم امنیتی صهیونیست‌ها بر فراز بلندترین نقطه فلسطین اشغالی را کور کرد. حزب‌الله لبنان دیروز صبح رسما اعلام کرد در نخستین واکنش به ترور شهید صالح العاروری، معاون دفتر سیاسی حماس و همرزمان شهیدش در حومه جنوبی بیروت، نیروهای مقاومت پایگاه بسیار حیاتی مراقبت هوایی مرون بر قله کوه الجرمق (کرمل) را با 62 موشک از انواع مختلف هدف قرار دادند که منجر به ویرانی بخشی از تاسیسات آن و جراحات مستقیم چند نظامی دشمن شد.
رسانه‌های عبری نیز به نقل از دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش صهیونیستی پرواز پهپادهای لبنانی بر فراز مرزهای شمالی سرزمین‌های اشغالی را همزمان با شلیک 40 موشک از لبنان به سمت تاسیسات اطلاعاتی مربوط در روستای مرون تایید کردند.
این در حالی است که حملات موشکی و نفوذ پهپادی از جنوب لبنان به مناطق اشغالی شمال فلسطین در سراسر روز شنبه ادامه داشت.
نکته مهم اینکه سامانه‌ کذایی گنبد آهنین نتوانسته از هدف قرار گرفتن وسیع مهم‌ترین مرکز رصد هوایی اسرائیل جلوگیری کند.  به گزارش کانال 12 اسرائیل، از صبح دیروز آژیرهای خطر در 94 شهر اشغالی در امتداد مرز با لبنان از جمله صفد و کرمیل در الجلیل به صدا درآمد. بلافاصله چند جاده، خیابان و چهارراه در این محدوده توسط ارتش اشغالگر مسدود شد که نشان از وحشت صهیونیست‌ها از عملیات زمینی احتمالی نیروهای حزب‌الله برای آزادسازی این مناطق داشت، همچنین در پاسخ به این حمله مناطقی در جنوب لبنان هدف حمله توپخانه‌ای قرار گرفت.
سیدحسن نصرالله روز جمعه تاکید کرده بود ترور شهید صالح العاروری، معاون دفتر سیاسی حماس در جنوب بیروت توسط رژیم صهیونیستی «مطمئنا بدون واکنش و مجازات نخواهد ماند».  او در نخستین واکنش خود به این ترور در روز چهارشنبه گذشته، صریحا  به رژیم صهیونیستی نسبت به گسترش درگیری‌ها هشدار داده و گفته بود حزب‌الله خواهان شروع جنگ نیست اما اگر اسرائیل جنگ با لبنان را انتخاب کند، حزب‌الله «هیچ سقفی» و «هیچ قانونی» را برای ادامه چنین جنگی به رسمیت نخواهد شناخت. دبیرکل حزب‌الله لبنان سپس بر فرصت تاریخی برای آزادی سرزمین‌های اشغالی جنوب لبنان از دست صهیونیست‌ها تاکید کرد؛ مناطقی شامل بخش شمالی منطقه الغجر، مزارع شبعا، تلال کفرشوبا و نقطه موسوم به «بی‌۱‌» که سازمان ملل سال‌هاست با صدور قطعنامه ۱۷۰۱، اسرائیل را ملزم به خروج از آن کرده است.
این همان مناطقی است که از زمان  آغاز حملات وحشیانه اسرائیلی‌ها به نوار غزه زیر آتش قاهر مقاومت اسلامی لبنان قرار گرفته و بویژه تاسیسات امنیتی و نظامی آن هدف هزاران موشک و راکت بوده است.
نصرالله حتی برای تحقیر بیش از پیش صهیونیست‌ها اعلام کرد مقاومت لبنان اقدام به تشکیل کمربند امنیتی در عمق ۷ کیلومتری مرزهای غیرقانونی شمال فلسطین اشغالی خواهد کرد.
این اظهارات، مقامات رژیم صهیونیستی را به وحشت انداخت و واکنش‌های متفاوت آنها را در پی داشت.
از جمله پیامی که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم پنجشنبه گذشته توسط فرستاده ویژه کاخ سفید برای جو بایدن فرستاد، مبنی بر اینکه اگر آمریکا و متحدان غربی‌اش در سطوح بین‌المللی چاره‌ای نیندیشند، با وضعیت فعلی، شمال سرزمین‌های اشغالی در خطر سقوط به‌دست مقاومت قرار می‌گیرد.
رئیس ستاد ارتش و وزیر جنگ رژیم هم با سفرها و سخنرانی‌های نمایشی در مرزهای شمالی هر کدام تلاش کردند به نوعی به  300 هزار شهرک‌نشین فراری از مناطق شمالی اطمینان خاطر دهند ارتش اشغالگر آمادگی آن را دارد تا امنیت را به شهرک‌های غصبی خود برگرداند.  حتی یوآو گالانت، وزیر جنگ کابینه نتانیاهو روز جمعه با سفر به مناطق شمالی، اقدام به رجزخوانی برای لبنانی‌ها کرده بود که ظرف چند ساعت پاسخی هشدارآمیز دال بر توانمندی‌های مقاومت برای زدن ضربات هرچه سنگین‌تر به پیکره اشغالگران دریافت کرد.
* اهمیت پایگاه مرون
به گزارش رسانه‌های عبری، این برای نخستین بار است که این عمق از شمال فلسطین اشغالی توسط پهپادهای انتحاری و موشک هدف قرار می‌گیرد. 
در این عملیات ترکیبی ابتدا حزب‌الله با شلیک ۴۰ راکت گراد (کاتیوشا) به سمت برخی مناطق در شمال فلسطین، صهیونیست‌ها و سامانه‌های پدافندی‌شان را در منطقه‌ای به وسعت کل جولان اشغالی و مناطق قریات شمعون درگیر کرد و سپس پهپادهای انتحاری مقاومت برای انهدام پایگاه مرون وارد عمل شدند. طبق بیانیه حزب‌الله این پایگاه که بر قله کوه الجرمق (کرمل)، بلندترین کوه سرزمین فلسطین واقع است، مرکز اصلی مدیریت و نظارت ارتش اشغالگر و تنها مرکز کنترل هوایی در مناطق شمالی فلسطین است. تشکیلات اشغالگر فقط یک پایگاه دیگر مشابه مرون دارد و آن پایگاه میتزپ رامون در جنوب فلسطین اشغالی است. در بیانیه دیروز حزب‌الله درباره این عملیات آمده است: «مقاومت اسلامی (حزب‌الله) به عنوان بخشی از واکنش اولیه به جنایت ترور رهبر بزرگ شیخ صالح العاروری، روز شنبه با حملاتی به شمال اسرائیل، پایگاه کنترل هوایی مرون را با 62 موشک از انواع مختلف هدف قرار داد».
جالب اینکه حزب‌الله ساعتی بعد بیانیه اولیه را اصلاح و بخشی مهم به آن اضافه کرد تا اهمیت پایگاه مرون را بیش از پیش شرح دهد. در بخش اضافه‌شده آمده است: «پایگاه مرون، سازماندهی، هماهنگی و مدیریت تمام عملیات هوایی به سمت سوریه، لبنان، ترکیه، قبرس و بخش شمالی حوزه شرق دریای مدیترانه را بر عهده دارد. این پایگاه همچنین مرکز اصلی عملیات پارازیت الکترونیکی در مسیرهای مزبور بوده و تعداد زیادی از افسران و سربازان زبده صهیونیست در این پایگاه فعالیت می‌کنند».
از برخی گزارش‌ها چنین بر می‌آید که با توجه به حساسیت عملیات رصد و کنترل هوایی این مرکز، ممکن است حتی شلیک چند گلوله و راکت نیز باعث قطع خودکار تاسیسات برقی و راداری آن شود. پس می‌توان نتیجه گرفت دیروز برای چند ساعت، مهم‌ترین چشم شیطانی اسرائیل کور شده بود.
* وحشت توأمان آمریکا و اسرائیل
عمران خان، گزارشگر اختصاصی شبکه الجزیره در بیروت اما برآورد کرده اسرائیلی‌ها منتظر پاسخ محکم مقاومت و در حالت آماده‌باش کامل بودند.
او با تمجید محاسبات بسیار سیاسی رهبر حزب‌الله بر اساس شرایط خاص لبنان در بحبوحه ادامه درگیری‌های مرزی با اسرائیل گفت: «او نمی‌خواهد لبنان در نتیجه یک جنگ آشکار آسیب ببیند ولی سخت حرف می‌زند و می‌گوید اگر اسرائیل بخواهد تنش‌ها را تشدید کند، به همان شکل پاسخ خواهد گرفت». حتی پیش از ضربه کاری دیروز مقاومت به چشم اسرائیل نیز رژیم اشغالگر از شدت گرفتن حملات حزب‌الله به وحشت افتاده بود. نتانیاهو روز پنجشنبه در دیدار با آموس هوخشتاین، فرستاده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا به تل‌آویو گفته بود اگر تدابیر امنیتی در شمال فلسطین تقویت نشود، حدود 100 هزار شهرک‌نشین تخلیه‌شده نمی‌توانند به محل سکونت خود بازگردند. نتانیاهو همچنین در حساب ایکس خود لاف‌ زده بود «اسرائیل متعهد به ایجاد یک تغییر اساسی در مرز خود با لبنان است».
با این پیام، او می‌خواهد  بایدن را برای آغاز روندی دیپلماتیک برای خارج کردن صهیونیست‌ها از بن‌بست زیر فشار قرار دهد. 
هوخشتاین توسط جو بایدن به منظور کاهش تنش بین اسرائیل و حزب‌الله به منطقه اعزام شده بود، چرا که واشنگتن حتی بیش از افراطی‌های اسرائیلی نگران از دست دادن برتری هژمونیک خود در خاورمیانه و شرق مدیترانه است.
4 سفر متوالی آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا به خاورمیانه و فلسطین اشغالی از زمان آغاز جنگ غزه طی ۳ ماه گذشته نیز ناظر به ترسی است که واشنگتن نسبت به از کنترل خارج شدن اوضاع دارد.
***
جدال‌های بی‌پایان در کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی
ایتمار بن‌گویر، وزیر امنیت داخلی کابینه کنونی نتانیاهو جمعه شب بار دیگر بنی گانتس، عضو شورای جنگ و وزیر اسبق جنگ اسرائیل را به باد انتقاد گرفت و گفت: «گانتس همچنان به مسیر شکست خود ادامه می‌دهد». به گزارش خبرگزاری فلسطینی سما، جلسه کابینه جنگ رژیم صهیونیستی روز پنجشنبه پس از جدال میان چند نفر از وزیران صهیونیست حاضر در این جلسه با هرتزی هالوی، رئیس ستاد مشترک ارتش  به جنجال کشیده شد. تنش‌ها در جلسه مزبور تا جایی ادامه یافت که منجر به درگیری لفظی میان ایتمار بن‌گویر وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی و گانتس شد. گانتس که همانند یوآو گالانت از هالوی حمایت کرد بر سر دیگر وزرای صهیونیستی که به رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی حمله کردند فریاد کشید و جلسه کابینه جنگ به طور کامل با تنش همراه شد. پس از داد و فریاد وزرای صهیونیست حاضر در این جلسه بر سر یکدیگر کنترل جلسه از دست نتانیاهو به طور کامل خارج شد و در حالی ‌که تنها نظاره‌گر این داد و فریادها بود دستور پایان بی‌نتیجه جلسه را داد. رسانه‌های صهیونیستی پیش‌تر نیز گزارش دادند بعد از آنکه نتانیاهو از حضور سران موساد و شین‌بت در جلسه کابینه جنگ جلوگیری کرد، جدال لفظی سختی میان وی و وزیر جنگ کابینه‌اش در گرفته است. بن‌گویر که نماینده افراطی‌ترین طیف کابینه است، هرگونه توهین به هرتزی هالوی، رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم را در جلسه روز پنجشنبه کابینه کوچک امنیتی تل‌آویو رد کرد. او درباره سرنوشت غزه پس از پایان جنگ نیز گفت که نباید تصمیم به گانتس برسد که تلاش می‌کند حکومت به محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و دوستانش در غزه برسد. بن‌گویر سپس تاکید کرد نباید این جنگ در میانه راه متوقف شود.
کانال ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی با اعلام خبر جدال لفظی میان نتانیاهو و گالانت، خبر داد وزیر جنگ این رژیم به نتانیاهو گفته در حال ضربه زدن به امنیت اسرائیل است.  همچنین شبکه کان نیز گزارش داد: وزیر جنگ رژیم به دیوید بارنیا، رئیس موساد پس از بازگشت از یکی از سفرهایش به خارج که برای موضوع اسرای صهیونیست در غزه انجام گرفته، حمله کرده است. بر اساس این گزارش، گالانت در یکی از جلساتی که نتانیاهو هم حضور داشته به رفتار بارنیا در قبال میانجی‌ها اعتراض کرده است. از سوی دیگر کانال ۱۲ رژیم صهیونیستی گزارش داد به تازگی گزارش‌هایی مبنی بر انتقاد و توهین به هالوی در جریان نشست‌های کابینه منتشر شده است. رژیم صهیونیستی که با هدف از میان بردن گروه‌های مقاومت فلسطین از جمله حماس و آزادی اسرای خود به غزه لشکرکشی کرده بود، بعد از هفته‌ها جنایت در این منطقه به اهداف خود نرسید و به مذاکره با مقاومت رو آورد. تشدید اختلافات داخلی بین سران رژیم صهیونیستی درباره مقصران شکست از مقاومت فلسطین نیز بر دامنه تنش‌ها در سرزمین‌های اشغالی افزوده است. عملیات توفان الاقصی در ۱۵ مهر، نظام امنیتی - سیاسی رژیم صهیونیستی را به‌ هم ریخته و به عقیده بسیاری از کارشناسان، این رژیم دیگر نخواهد توانست وضعیت گذشته را بازیابد.

Page Generated in 0/0063 sec