printlogo


کد خبر: 274863تاریخ: 1402/10/18 00:00
اخبار

ناگفته‌های زندگی جهان‌پهلوان تختی در مستند «شهسوار»
مستند «شهسوار» به کارگردانی علی شاه‌محمدی، روایتی از زندگی جهان‌پهلوان غلامرضا تختی است که به بیان ناگفته‌هایی از زندگی پهلوانی، قهرمانی، سیاسی و خانوادگی این کشتی‌گیر مشهور پرداخته است. این مجموعه مستند که روز گذشته (۱۷ دی‌ماه) ساعت ۲۰ از شبکه مستند سیما پخش شد، کوشیده است با تحقیق و پژوهش گسترده، به دلیل مرگ تختی پی برده و پرده از راز چند دهه‌ای آن بردارد. مرحوم حسین شاه‌حسینی از دوستان تختی، محمدرضا طالقانی، داوود ایوب، ایرج خورشیدفر، عباس زندی از کشتی‌گیران، روح‌الله جیره‌بندی و هاشم صباغ‌زاده از افراد نزدیک به جبهه ملی، ایرج راد، سیدمهدی خادم رئیس اسبق فدراسیون کشتی، اصغر رمضانی از دوستان نزدیک تختی که با او باغی را در شهسوار شریک بوده است و ... از چهره‌هایی هستند که در این مستند حضور دارند. همچنین صدای سیمین بهبهانی و صدرالدین الهی در بخشی از این فیلم شنیده می‌شود و راوی آن نیز پرویز پرستویی است. کارگردان، پژوهشگر و نویسنده گفتار متن این مستند علی شاه‌محمدی و تهیه‌کننده آن هارون یشایایی است. از دیگر عوامل این مستند می‌‌توان به فیلمبردار: سام سلیمانی، صدابردار: جمال دهقان تدوینگر: سام سلیمانی، گوینده: پرویز پرستویی، آهنگساز: رامیار بهزادی، مدیر تولید: علیرضا قدرتی و عکاس: نوید سجادی‌حسینی اشاره کرد. 
***
زمان پخش «نقد سینما» تغییر کرد
برنامه تلویزیونی «نقد سینما» به تهیه‌کنندگی یوسف بچاری که پیش از این جمعه شب‌ها از آنتن شبکه 4 پخش می‌شد، از این هفته همزمان با پخش قسمت پنجاهم، پنجشنبه‌ شب‌ها میزبان مخاطبان خود در شبکه 4 سیما می‌شود. به این ترتیب جدیدترین قسمت «نقد سینما» به میزبانی امیررضا مافی و با پخش بخش‌های متنوع و 3 بخش میز نقد سینمای ایران، میز نقد سینمای جهان و میز گفت‌وگوی ویژه پنجشنبه (۲۱ دی‌ماه) ساعت ۲۲:۳۰ به صورت زنده روی آنتن می‌رود. این برنامه سینمایی که با مشارکت سازمان سینمایی سوره تولید می‌شود، در ایام برگزاری چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر نیز به صورت ویژه روی آنتن خواهد رفت که به اخبار جشنواره و اتفاقات آن می‌پردازد. همچنین این برنامه سعی دارد علاوه بر منتقدان و اهالی سینما، از استادان دانشگاه‌ها، روانشناسان، جامعه‌شناسان و افرادی که مرتبط با فضای سینما هستند، در این برنامه دعوت به عمل آورد.
***
روز گذشته در خانه کتاب و ادبیات انجام شد
رونمایی از «نرم‌افزار قرآنی» حدادعادل
 «نرم‌افزار قرآنی» همراه با ترجمه قرآن کریم توسط غلامعلی حدادعادل، یکشنبه (۱۷ دی) توسط خانه کتاب و ادبیات ایران رونمایی شد. در این‌ مراسم غلامعلی حدادعادل، محمدحسین بهرامی و محسن چینی‌فروشان درباره این ‌اثر سخنرانی کردند. برنامه مورد اشاره با مشارکت دفتر نشر فرهنگ اسلامی، مرکز تحقیق علوم قرآنی روز گذشته از ساعت ۱۴:۳۰ در سرای کتاب خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.
***
امروز در بنیاد ایران‌شناسی انجام می‌شود
اهدای دومین نشان خواجوی‌کرمانی به حسین محجوبی
بنیاد ایران‌شناسی با همکاری مؤسسه فرهنگی - هنری آینه‌داران دوران، مراسم اهدای دومین نشان خواجوی‌کرمانی را برگزار و این ‌نشان را به حسین محجوبی اهدا می‌کند. این ‌رویداد امروز در بنیاد ایران‌شناسی و به مناسبت روز تولد خواجوی‌کرمانی برگزار می‌شود. نشان خواجوی‌کرمانی که در آیین اعطای جایزه آینه‌دار دوران در سال ۱۴۰۰ رونمایی شد، به منظور پاسداشت تلاش‌های چهره‌های فرهنگی و هنری کشور اعطا می‌شود. در نخستین دوره این رویداد از تلاش‌های محمدرضا شفیعی‌کدکنی تقدیر شد. در این ‌دوره، ضمن زنده‌ نگه ‌داشتن یاد و خاطره خواجوی‌کرمانی، نشان خواجوی‌کرمانی برای تقدیر از تلاش‌های حسین محجوبی به وی اعطا می‌شود. رونمایی از تابلوی نقاشی جدید این‌ نقاش و نمایش ۲۰ اثر نقاشی‌خط از هنرمندان کشور از جمله برنامه‌های این رویداد است. حسین محجوبی نقاش، معمار و پارک‌ساز صاحب‌نام معاصر ایران و از چهره‌های بین‌المللی هنر نقاشی است. از جمله کارهای ماندگار او در زمینه رشته معماری نیز طراحی و ساخت پارک ساعی تهران در سال ۱۳۴۲ و نظارت بر اجرای ساخت پارک‌های ملت، نیاوران، لاله، جمشیدیه، شفق و خزانه و همچنین نخستین پارک‌های کویری ایران در سال‌های بعد است. وی با بیش از ۹۰ نمایشگاه اختصاصی و شرکت در نمایشگاه‌های گروهی در ایران و سایر کشورها به نقاش بهشت مشهور است. مراسم نکوداشت محجوبی با حضور محمدحسین رجبی‌دوانی رئیس بنیاد ایران‌شناسی، محمدمهدی فداکار استاندار کرمان، مهدی افضلی نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیده‌راضیه یاسینی معاون پژوهشی بنیاد ایران‌شناسی، نسرین فقیه‌ملک‌مرزبان استاد ادبیات و زبان فارسی دانشگاه الزهرا(س) و سیدعباس دعایی دبیر جایزه آیینه‌دار دوران همراه است. این ‌برنامه امروز 18 دی از ساعت ۱۱ در بنیاد ایران‌شناسی برگزار می‌شود.
***
اعضای خانه سینما در فجر۴۲ صاحب خانه شدند
به منظور ارج نهادن به اعضای صنوف خانه سینما به عنوان صاحبان اصلی سینما و با مساعدت دبیر جشنواره و همراهی خانه سینما برای نخستین بار طی ۴۱ دوره برگزاری جشنواره فیلم فجر، یکی از محل‌های اصلی جشنواره که متعاقبا اعلام می‌شود به آنها اختصاص می‌یابد تا با صدور کارت به تماشای همه آثار این دوره بنشینند. اعضای صنوف مختلف خانه سینما که دارای شماره نظام صنفی هستند می‌توانند از سه‌شنبه (۱۹ دی) تا روز جمعه (۲۲ دی) با مراجعه به سایت جشنواره، ثبت‌نام و صاحب کارت جشنواره برای حضور در چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر شوند.چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر ۱۲ تا ۲۲ بهمن‌ماه سال جاری به دبیری مجتبی امینی برگزار می‌شود.

Page Generated in 0/0079 sec