printlogo


کد خبر: 274865تاریخ: 1402/10/18 00:00
فیلمی با موضوع رشادت‌های شهید شیرودی که در فجر 42 به نمایش در می‌آید
ستاره درخشان کردستان در «آسمان غرب»

گروه فرهنگ و هنر: در حالی که ۲۴ روز تا برپایی چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر زمان باقی مانده است، مجتبی امینی از  22 فیلم متقاضی با موضوع دفاع ‌مقدس برای حضور در دوره چهل‌ودوم فیلم فجر خبر داد و اذعان کرد امسال به لحاظ حضور پررنگ آثار دفاع مقدسی در فیلم فجر شاهد یک دوره کاملا متفاوت خواهیم بود. 
«قرارگاه سری» به کارگردانی دانش اقباشاوی، «مجنون» به کارگردانی مهدی شاه‌محمدی، «قهرمان جندی‌شاپور» به کارگردانی مهدی صاحبی، «باغ کیانوش» به کارگردانی رضا کشاورز حداد، «آن دو» به کارگردانی مرتضی رحیمی و «دست ناپیدا» به کارگردانی انسیه شاه‌حسینی از جمله فیلم‌های متقاضی در بخش سودای سیمرغ هستند که طی روزهای گذشته در قالب رونمایی از نخستین عکس‌ها و تصاویر اطلاعات و آمارشان منتشر شده است. 
اما در این بین «آسمان غرب» به کارگردانی محمد عسگری روز گذشته با رونمایی از چهره میلاد کی‌مرام در نقش شهید شیرودی از طی شدن مراحل پایانی فنی برای حضور در جشنواره فجر خبر داد. فیلمی که از مرداد سال جاری فیلمبرداری خود را در کرمانشاه آغاز و با اتمام کار و ارائه نسخه ابتدایی به دبیرخانه فیلم فجر از هم‌اکنون می‌توان پیش‌بینی کرد یکی از مهم‌ترین آثار حوزه دفاع‌ مقدس در فجر 42 را شاهد خواهیم بود. فیلمی که هم در محتوا و هم فرم می‌تواند گام بسیار مهمی در روند حرفه‌ای محمد عسگری در حوزه سینما باشد؛ هنرمندی که کار خود را با دستیاری مجید مجیدی آغاز و پس از کسب تجربه در کنار فیلمسازانی چون رضا میرکریمی و با تولید فیلم سینمایی «اتاقک گلی» سیمرغ کارگردان کار اولی در جشنواره چهل‌ویکم به عنوان یکی از فیلمسازان خوش‌آتیه و آینده‌دار در سینمای ایران خود را معرفی کرد.
نکته قابل توجه این فیلم بازنمایی شخصیت شهید شیرودی است، خلبانی که پیش‌تر نیز با سریال سیمرغ برای مخاطبان در قاب تلویزیون به تصویر کشیده شده بود. 
شهید علی‌اکبر قربان‌شیرودی متولد دی 1334 در مازندران است؛ رزمنده‌ای که دلاوری‌ها و رشادت‌هایش باعث شد از سوی جانشین وقت فرمانده کل‌قوا لقب مالک‌اشتر خمینی را بگیرد و از سوی شهید چمران نیز با عنوان ستاره درخشان کردستان یاد شود. شهید شیرودی 8 اردیبهشت سال 1360 در منطقه بازی‌دراز در حالی که چند تانک دشمن را منهدم کرده بود، هلیکوپترش از پشت مورد اصابت گلوله قرار گرفت و در 26سالگی به درجه رفیع شهادت نائل آمد.
در کنار بازنمایی از شخصیت شهید شیرودی به عنوان یک سوژه جذاب پیرامون یکی از شخصیت‌های ملی و میهنی که در مجموعه سیمرغ آنچنان که باید و شاید بدان پرداخته نشد می‌توان «آسمان غرب» را یکی از بارزترین آثار تولیدشده پیرامون شهدای شاخص و سرشناس دانست؛ فیلمی که با حضور محمد عسگری در مقام کارگردان به عنوان دومین اثر سینمایی پس از «اتاقک گلی» است.
«آسمان غرب» محصول حوزه هنری و بنیاد سینمایی فارابی است که تهیه‌کنندگی آن برعهده حبیب‌الله والی‌نژاد است و با همکاری ارتش، بنیاد سینمایی فارابی و حوزه هنری با محوریت زندگی شهید شیرودی ساخته خواهد شد و اکنون در مرحله پیش‌تولید است. 

Page Generated in 0/0091 sec