printlogo


کد خبر: 274874تاریخ: 1402/10/18 00:00
افشاگری رسانه‌های فرانسوی درباره اعمال نفوذ مافیای پاری‌سن‌ژرمن بر معتبرترین جایزه فوتبال جهان
این توپ طلای بدلی

رسانه‌های اصلی فرانسه دیروز بمبی خبری منتشر کردند که می‌تواند اعتبار معتبرترین جایزه فردی فوتبال جهان را زیر سوال ببرد. دخالت همیشگی فرانسوی‌ها در معرفی نامزدها و انتخاب برنده جایزه سالانه توپ طلا که توسط مجله فرانس فوتبال اعطا می‌شود هرگز بر کسی پوشیده نبوده است. این بار اما بحث دخالت مافیای قطری پشت سر یک باشگاه  فرانسوی در حذف شایسته‌ترین نامزد توپ طلای 2021 به نفع ستاره آرژانتینی وقت این باشگاه مطرح است. روزنامه لوموند و شبکه مدیاپارت در یکی از بزرگ‌ترین افشاگری‌های دهه اخیر فوتبال، متنی تحقیقاتی را منتشر کردند که از رابطه خاص میان اتاق مدیریت پاری‌سن‌ژرمن و مجله فرانس فوتبال پرده برداشت. در این افشاگری‌ها چنین عنوان شده که توپ طلای قطعی روبرت لواندوفسکی، بازیکن لهستانی وقت بایرن‌مونیخ توسط مافیای قطری دزدیده شده و به لیونل مسی اهدا شد که پیراهن تیم پاریسی را به تن داشت.
در گزارش بازرسی عمومی پلیس ملی  فرانسه (IGPN) در نوامبر 2023 که در لوموند منتشر شده، روابط ممتاز یمان ژان مارسیال ریبس، مدیر مطبوعات و روابط رسانه‌ای تیم اول پی‌اس‌جی از سال 2017 تا 2022 و پاسکال فره، سردبیر فرانس فوتبال تا ژانویه 2023، برجسته شده است. در این گزارش آمده است: «از رئیس برای تهیه بلیت مسابقات فوتبال پی‌اس‌جی برای روزنامه‌نگاران، سیاستمداران، مقامات منتخب، اعضای کابینه وزیران یا ریاست‌جمهوری و هنرمندان درخواست شده بود. او گاهی به آنها خدمات می‌داد، آن هم به صورت ویژه و خصوصی. خدماتی که از او درخواست یا پیشنهاد می‌شد، به طور خاص به پاسکال فره مربوط می‌شد».
افشاگری‌هایی که به دنبال تحقیقات قضایی توسط دادستانی پاریس در سال 2022 درباره تخلفات ادعایی در پاری‌سن‌ژرمن آغاز شد، بویژه نشان‌ می‌دهد مقاله‌‌ای منتشرشده در نشریه اکیپ علیه ناصر الخلیفی، اکنون از اخبار فرانس فوتبال به دستور پاسکال فره حذف شده است. مجله فرانس فوتبال و روزنامه ورزشی اکیپ هر 2 متعلق به گروه آمائوری هستند. همچنین مشخص شده است پاسکال فره سفرهایی به قطر داشته که تمام هزینه‌ها توسط پی‌اس‌جی پرداخت شده است. او برای تماشای 2 بازی بیرون خانه پی‌اس‌جی در لیگ قهرمانان (به طور خاص برابر دورتموند) نیز دعوت شده بود. همه اینها با تلاش ژان مارسیال ریبس برای تأثیرگذاری بر نتیجه توپ طلای 2021 بوده است. در نتیجه توپ طلا به لیونل مسی تعلق گرفت در حالی که بسیاری آن را حق روبرت لواندوفسکی می‌دانستند.
مدیر سابق ارتباطات پی‌اس‌جی اول دسامبر 2023 به دلیل هفت جرم از جمله فساد مالی تحت بازجویی قرار گرفت. پاسکال فره نیز ژانویه 2023 فرانس فوتبال را ترک کرد و مدیر روابط مطبوعاتی و رسانه‌ای تیم اول پی‌اس‌جی شد.
لیونل دانگومائو، مدیر تحریریه اکیپ و فرانس فوتبال یکم سپتامبر 2023 گفته بود: «توپ طلای مردان پس از رأی هیات داوران (100 روزنامه‌نگار از 100 کشور مختلف) اعطا می‌شود که از آن در برابر هرگونه تلاش برای نفوذ محافظت کرده و صداقت و استقلال این جایزه را تضمین می‌کنیم».

Page Generated in 0/0058 sec