printlogo


کد خبر: 274901تاریخ: 1402/10/18 00:00
مرسک و لوید تا اطلاع ثانوی به دریای سرخ بازنمی‌گردند
عدم اطمینان غول‌های کشتیرانی به ائتلاف آمریکایی

بزرگ‌ترین خطوط کشتیرانی جهان که اخیرا مدعی شده فعالیتش در دریای سرخ را به‌رغم حملات انتقامجویانه انصارالله ادامه خواهد داد، در یک عقب‌نشینی آشکار رسما اعلام کرد از آبراهه عربی - آفریقایی دوری می‌کند.
بر اساس بیانیه‌های چهارشنبه هفته گذشته، ۲ غول کشتیرانی بین‌المللی‌، شرکت‌های‌ ای‌پی مولرمرسک به مرکزیت دانمارک و هاپگ - لوید به مرکزیت آلمان، تصمیم خود را مبنی بر ممنوعیت عبور کشتی‌های‌شان از دریای سرخ و کانال سوئز به دلیل خطرات امنیتی تا اطلاع ثانوی اعلام کردند.
این تصمیم متعاقب حمله موشکی ارتش یمن در شنبه هفته گذشته به یک کشتی کانتینری به نام مرسک هانگژو بود که اگرچه پرچم سنگاپور را حمل می‌کرد اما به تشخیص دولت نجات ملی صنعا، بار آن به اسرائیل تعلق داشت.
نزدیک به ۳ ماه است انقلابیون انصارالله هشدار خود مبنی بر هدف قرار دادن بنادر و منافع رژیم صهیونیستی در دریای سرخ را به خونخواهی مردم مظلوم غزه عملی کرده‌اند و تاکنون تعداد کشتی‌های باری و نفتکش‌های هدف قرار گرفته یا توقیف شده توسط یمنی‌ها که مالکیت یا محموله‌های اسرائیلی داشته‌اند به بیش از 25 مورد رسیده است. 
شرکت مرسک حدود 10 روز پیش مدعی شده بود بنا به اعتمادی که به آنچه «عملیات نگهبان رفاه» توسط ائتلاف دریایی کذایی تحت رهبری آمریکا و متحدانش در دریای سرخ و تنگه باب‌المندب خوانده می‌شود دارد، به جای مسیر طولانی و غیراقتصادی دور قاره آفریقا، بار دیگر آبراهه عربی - آفریقایی میان دریای مدیترانه و اقیانوس هند را در پیش خواهد گرفت اما پس از حمله اخیر به کشتی مرسک هانگژو، خوش‌بینی به آمریکایی‌ها را به فراموشی سپرد. این شرکت دانمارکی ابتدا در بیانیه یکشنبه گذشته خود همه ترانزیت‌ها از طریق آبراه مزبور را به مدت 48 ساعت متوقف کرد اما سه‌شنبه گذشته اعلام کرد به دلیل بررسی خطرات امنیتی کشتیرانی در این آبراه، توقف حمل‌و‌نقل در منطقه را تا اطلاع ثانوی تمدید خواهد کرد. بر اساس این بیانیه، مرسک مجبور شد مسیر بیش از 100 کشتی خود  را از دریای سرخ به سمت دماغه امید نیک در جنوب قاره آفریقا منحرف کند.
در همین حال، شرکت هاپاگ - لوید که ماه گذشته حمل‌و‌نقل از طریق دریای سرخ را متوقف کرده بود، این وضعیت را حداقل برای یک هفته دیگر تا 9 ژانویه تمدید کرد.
دیگر شرکت‌های بزرگ کشتیرانی جهان، از جمله «اورگرین لاین» و «‌ام‌اس‌سی مدیترینین شیپینگ کمپانی» نیز در بحبوحه ناامنی دریای سرخ، حمل‌و‌نقل محموله در این آبراه کلیدی میان آسیا و  اروپا را که تقریبا 12 درصد تجارت جهانی را تسهیل می‌کند، متوقف کرده‌اند.

Page Generated in 0/0081 sec