printlogo


کد خبر: 274903تاریخ: 1402/10/19 00:00
اخبار

نسخه مرمت‌شده «دندان مار» در موزه سینما
مجموعه فرهنگی - تاریخی موزه سینما فیلم «دندان مار» را که توسط فیلمخانه ملی ایران اصلاح و مرمت شده است نمایش می‌دهد. این فیلم روز چهارشنبه 20 دی ساعت 16 برای علاقه‌مندان سینما در سالن فردوس روی پرده می‌رود و بعد از نمایش فیلم، نشستی با حضور جواد طوسی و شاهپور عظیمی از منتقدان سینما پیرامون سینمای کیمیایی و فیلم «دندان مار» برگزار می‌شود. این فیلم در جشنواره برلین برنده جایزه ویژه و نامزد جایزه خرس طلایی، همچنین برنده جایزه ویژه هیات داوران جشنواره فیلم مونترال شده است. «دندان مار» به نویسندگی و کارگردانی مسعود کیمیایی سال 1369 اکران شد و با استقبال بیش از 500 هزار نفر از بیش از 200 فیلم اکران شده در رتبه 37 قرار گرفت. در این فیلم بازیگرانی همچون فرامرز صدیقی، سید احمد نجفی، گلچهره سجادیه، جلال مقدم، رضا خندان، فریبا کوثری، سعید پیردوست و شاهد احمدلو نقش‌آفرینی کرده‌اند. در خلاصه این فیلم آمده است: رضا کارگر چاپخانه، پس از فوت مادرش یادگار‌های مادر و پلاک برادر گمشده‌اش را برمی‌دارد و در مسافرخانه‌ای ساکن می‌شود. هم‌اتاق او جوان جنوبی جنگ‌زده‌ای است به نام احمد. بین آن 2 روابط صمیمانه‌ای برقرار می‌شود. روز بعد رضا در ساک دستی خود یادگار‌های مادر را نمی‌بیند. به احمد مشکوک می‌شود اما احمد او را متقاعد می‌سازد که ممکن است... 
***
«رادیو انقلاب» از امروز شروع به کار می‌کند
در آستانه چهل‌وپنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، مانند سال‌های قبل «رادیو انقلاب» در جایگاه یک رادیوی تخصصی مناسبتی فعالیت خود را در نهمین سال تاسیس از تاریخ ۱۹ دی آغاز می‌کند تا در جهت تبیین حقایق انقلاب اسلامی از شکل‌گیری تا گام دوم با رویکردی کنشی و ایجابی به برنامه‌سازی در پهنه رسانه بپردازد.
امسال متأثر از شرایط مختلف جهانی و داخلی بویژه 2 موضوع مهم منطقه‌ای و داخلی (توفان‌الاقصی و جنگ غزه) و انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در۱۱ اسفند ۱۴۰۲ راهبرد محوری رادیو انقلاب مبتنی بر «آگاهی‌بخشی گفتمانی» آرایش می‌یابد. در این فرآیند، رادیو انقلاب با رویکردی مترتب بر «جهاد تبیین» تلاش خواهد کرد هم از منظری ایجابی به ریشه‌ها، روندها، جریان‌شناسی، واقعیت‌ها، گام دوم و چشم‌انداز انقلاب اسلامی بپردازد و هم در مواجهه با جنگ نرم دشمن، خنثی‌سازی عملکرد معاندان را در راس اهداف خود داشته باشد. این شبکه رادیویی که همزمان با قیام مردم قم در روز ۱۹ دی‌ماه ساعت ۱۴ شروع به کار می‌کند، مبتنی بر مفهوم «ایران قوی» به عنوان دال مرکزی این شبکه در سال ۱۴۰۲ با ترسیم انقلاب اسلامی، سعی دارد در ابعاد مختلف به تبیین واقعیات مترتب بر جایگاه واقعی ایران انقلابی در منطقه و جهان، مردم‌سالاری دینی، گفتمان مقاومت و بین‌المللی شدن انقلابی اسلامی تمرکز کند تا برای مخاطبان خود بویژه نسل‌های جوان به یک مرجع صادق، جامع و جذاب رسانه‌ای تبدیل شود.
***
پوسترهای سردار سلیمانی در مترو
نمایشگاهی از آثار گرافیک و پوستر انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع ‌مقدس به مناسبت سالگرد شهادت سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی در ایستگاه متروی حضرت ولیعصر (عج) دایر شد. این نمایشگاه شامل  25 تابلو از آثار گرافیکی چون پوستر و طرح‌های گرافیکی با عنوان «شهید القدس» در ایوان انتظار ایستگاه متروی میدان حضرت ولیعصر (عج) تا 27 دی‌ماه به مدت 10 روز در معرض دید مردم و علاقه‌مندان خواهد بود. پیش‌تر نیز انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع‌مقدس با برپایی نمایشگاه‌هایی چون کارتون و کاریکاتور غزه، به خاطر یک مشت دلار و آثار منتخب جشنواره‌های هنر مقاومت را در ایستگاه‌های مترو برگزار و در معرض دید مسافران و مخاطبان قرار داده بود. 
***
آیین ملی «نشان نیما» برگزار شد
دهمین آیین ملی «نشان نیما» همزمان با سالروز درگذشت پدر شعر نو فارسی برگزار شد. در این مراسم که به همت بنیاد مردم‌نهاد فرهنگی - هنری نیما یوشیج با حضور اهل هنر و ادب، همزمان با سالروز درگذشت نیما یوشیج در سالن استاد ناصری خانه هنرمندان ایران برگزار شد، فرهاد ناظرزاده کرمانی، حمیدرضا شعیری، قطب‌الدین صادقی، میثم زندی، نظام‌الدین نوری کوتنایی و احمد طالبی‌نژاد به عنوان سخنران، به طرح مباحثی درباره اهمیت نیما یوشیج و جریان نوگرایانه او در حوزه فرهنگ و هنر و ادب پرداختند. در دهمین آیین ملی نشان نیما، ستاره اسکندری، آتش تقی‌پور، فاطمه زندی، اسماعیل جنتی و سیدمهدی موسوی شعرها و نامه‌های نیما را برای حاضران خواندند. اجرای این مراسم را مرتضی ایمانی برعهده داشت. میهمانان ویژه این مراسم، محمود دولت‌آبادی و جواد مجابی در کنار چهره‌های دانشگاهی و فرهنگی چون جهانگیر کوثری، فرشاد فرشته حکمت، ارمغان بهداروند، مسعود سفلایی، محمد هاشمی، کامران حاتمی، مرتضی کاردر، خسرو معصومی، مهدی قربانپور و... بودند. ۹ دوره قبلی آیین ملی نشان نیما در استان مازندران و شهرستان نوشهر برگزار شده بود و در آن دوره‌ها هنرمندانی چون محمود دولت‌آبادی، ناصر تقوایی، شمس لنگرودی، داریوش مهرجویی، مسعود کیمیایی، عباس کیارستمی، حسین علیزاده، فرهاد ناظرزاده کرمانی، رضا میرکریمی، رخشان بنی‌اعتماد، مهدی هاشمی، پرویز پرستویی، رقیه بهزادی، خسرو سینایی، شهرام ناظری و ... تندیس نشان نیما را دریافت کرده بودند.

Page Generated in 0/0063 sec