printlogo


کد خبر: 274905تاریخ: 1402/10/19 00:00
اکران فیلم‌های کوتاه در سینماهای هنر و تجربه از ۲۰ دی
یک سانس، چند رؤیا

گروه فرهنگ و هنر: از دیرباز سینمای کوتاه یکی از ژانرها و گونه‌هایی از سینما بود که صرفا برای دیده شدن و سپس سکوی پرش سازندگان با هدف رسیدن به فیلم بلند به شمار می‌رفت؛ اتفاقی که اواخر دهه 70 و اوایل دهه 80 به اوج رسید و بسیاری از هنرجویان و علاقه‌مندان به این حوزه صرفا برای دیده شدن آثار کوتاه‌شان توسط تهیه‌کنندگان و سرمایه‌گذاران در این جشنواره شرکت می‌کردند، آن هم در شرایطی که جشنواره به‌رغم ظرفیت محدودش در پذیرش آثار با توجه به سیاست‌های خاص خود عمل می‌کرد و در نهایت می‌توان گفت اواخر دهه 70 و اوایل دهه 80 جشنواره فیلم‌ کوتاه هرگز نتوانست مرجعیتی برای کلیت سینمای کوتاه کسب کند. با توجه به چنین شرایطی در آن سال‌ها برخی برندهای بی‌ربط در حوزه فرهنگی و هنری وارد میدان شدند و دست به برگزاری جشنواره‌هایی با محوریت و موضوع فیلم کوتاه زدند که بعضا نیز در همان چند دوره نخستین از ادامه کار انصراف دادند و بالطبع رویدادهایش نیز به خاطره‌ها پیوست اما از اواسط دهه 90 با بررسی وضعیت سینمای کوتاه و عدم تناسب در تولیدات با بسترهای عرضه و ارائه، شاهد رونق رویدادها و جشنواره‌هایی با مفاهیم و مضامین مختلف بودیم و با گذشت 3 دهه از سال‌هایی که سینمای کوتاه عملا ظرفیتی برای ارائه و عرضه آثار نداشت، امروز با کثرت جشنواره‌ها و رویدادها برای فیلم کوتاه مواجه هستیم، از برنامه‌های هفتگی سینمای جوانان گرفته تا سایر اکران‌های هفتگی فیلم کوتاه در دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی متعدد شاهد این مدعاست که امروز و در حوزه عرضه و ارائه با کثرت رویدادها و برنامه‌ها مواجه هستیم.
اما بی‌تردید برپایی برنامه‌های هفتگی و ماهانه صرف اکران شاید در یک مقطع کوتاه پاسخگوی نیاز فیلمسازان این حوزه بود اما با گذر زمان و فراگیر شدن ارتباطات در حوزه‌های داخلی و بین‌الملل، ایجاد شبکه و معرفی آثار مطرح و منتخب یکی از مهم‌ترین و لازم‌ترین نیاز‌های امروز فیلمسازان جوان و کوتاه است و از همین رو گروه هنر و تجربه که در سال‌های ابتدایی آنچنان که باید و شاید روال منطقی و درستی را طی نکرده بود با تغییر سیاست و ریل‌گذاری در قالب پروژه «یک سانس، چند رویا» اقدام به اکران فیلم‌های کوتاه مطرح و شاخص کرده است. رویدادی که در گام نخست از روز چهارشنبه 20 دی با اکران 5 فیلم کوتاه که در جشنواره‌های مختلف بین‌المللی جوایز متعددی را دریافت کردند، آغاز خواهد شد.
«تکه‌ای از تو» به کارگردانی هادی نوری، «رنگارنگ» به کارگردانی محمدرضا مرادی، «مریضخانه مرکزی» به کارگردانی مشترک وحید نامی و نوید نامی، «بالا افتادن» به کارگردانی مریم بختیاری و «نَجان» به کارگردانی محمدمهدی باقری 5 فیلم کوتاهی هستند که از روز چهارشنبه در سینماهای هنر و تجربه در یک سانس اکران می‌شوند.
فیلم کوتاه «تکه‌ای از تو» به کارگردانی هادی نوری، در ۴ رشته نامزد دریافت جایزه سی‌و‌نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران شد؛ شامل کارگردانی، بازیگری، تصویربرداری و طراحی گریم که از میان این رشته‌ها توانست 3 جایزه بازیگری، تصویربرداری و طراحی گریم را دریافت کند.
فیلم کوتاه «رنگارنگ» به کارگردانی محمدرضا مرادی، در چهل‌و‌یکمین جشنواره فیلم فجر نامزد دریافت بهترین فیلم کوتاه داستانی شده بود و در سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه، کارگردان این فیلم موفق به دریافت جایزه ویژه بنیاد سینمایی فارابی شد و اعتبارنامه نخستین فیلم بلند خود را نیز کسب کرد. از دیگر افتخارات فیلم کوتاه «رنگارنگ» می‌توان به نامزدی بهترین طراحی جلوه‌های ویژه فیلم کوتاه تهران، نامزد بهترین فیلمنامه اقتباسی فیلم کوتاه تهران، نامزد سیمرغ بلورین جشنواره فجر، منتخب جشنواره ریور ایتالیا و منتخب جشنواره فرهنگ کالیفرنیا اشاره کرد.
فیلم کوتاه «مریضخانه مرکزی» به کارگردانی مشترک وحید نامی و نوید نامی در سی‌و‌نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، در رشته‌های تدوین و طراحی صحنه کاندیدای دریافت جایزه شد. همچنین این فیلم در چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر نیز کاندیدای سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه شده بود و در سیزدهمین دوره جوایز آکادمی ایسفا جزو نامزدهایی نهایی شد. 
فیلم کوتاه «بالا افتادن» به کارگردانی مریم بختیاری، جزو فیلم‌های مورد توجه منتقدان در سی‌ونهمین جشنواره فیلم کوتاه بود. این فیلم در بیستمین جشنواره بین‌المللی تیرانا، پنجاه‌ودومین دوره‌ جشنواره بین‌المللی Sehsüchte آلمان و چهل‌و‌‌یکمین دوره‌ جشنواره بین‌المللی رود آیلند آمریکا نیز حاضر بود، همچنین «بالا افتادن» نامزد بهترین طراحی لباس، بهترین بازیگر زن، بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه و بهترین فیلم در نوزدهمین جشنواره‌ بین‌المللی نهال شد و تندیس بهترین بازیگر زن، بهترین کارگردانی و دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه را از این جشنواره دریافت کرد.
فیلم کوتاه «نَجان» به کارگردانی محمدمهدی باقری که به عنوان تنها نماینده ایران در جشنواره فیلم هوئسکا اسپانیا (اسکار کوالیفای) حضور پیدا کرده بود افتخاراتی به شرح زیر کسب کرده است: منتخب جشنواره بین‌المللی فیلم هوئسکای اسپانیا، کاندیدای بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه در سی‌‌و‌نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، کاندیدای بهترین فیلمنامه در دوازدهمین جشن آکادمی ایسفا، برنده جایزه بهترین فیلم جشنواره یوالیتی فرانسه، کاندیدای بهترین فیلم داستانی در سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان، منتخب جشنواره بین‌المللی فیلم کودک هندوستان و منتخب جشنواره فیلم مستقل آفریقای جنوبی.

Page Generated in 0/0067 sec