printlogo


کد خبر: 274906تاریخ: 1402/10/19 00:00
۲ روز مانده به آغاز چهاردهمین دوره جشنواره فیلم عمار
عمار باید از قلب انقلاب اسلامی ایران اینفلوئنسر تربیت کند

گروه فرهنگ و هنر: در حالی که ۲ روز تا برپایی چهاردهمین جشنواره مردمی عمار زمان باقی مانده است، دومین نشست خبری این رویداد با حضور سهیل اسعد دبیر جشنواره، محمدصادق شهبازی قائم‌مقام شورای سیاست‌گذاری جشنواره عمار و حمید صالحی دبیر اجرایی جشنواره، روز گذشته در مجموعه «حسینیه هنر» برگزار شد. در این نشست دبیر دوره چهاردهم به همراه اعضای ستاد به تشریح برنامه‌های نهایی در حوزه‌های اجرایی این رویداد پرداختند. سهیل اسعد، در ابتدای این نشست رسانه‌ای ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای گرانقدر حادثه تروریستی زائران مزار شهید حاج‌قاسم سلیمانی، سردار شهید سیدرضی موسوی و دیگر شهدای انقلاب و جبهه مقاومت گفت: من در نشست خبری قبلی به نکاتی درباره جشنواره فیلم عمار اشاره کردم. امروز هم تصمیم دارم به نکات دیگری اشاره کنم که می‌تواند در آینده برای ما مفید باشد. ما در حوزه برگزاری جشنواره عمار بحران توزیع داشتیم و در حالی ‌که تولید در شرایط بسیار ممتازی قرار داشت اما در حوزه توزیع با مشکلاتی روبه‌رو بودیم که می‌تواند برای ما قابل توجه باشد. همین بحران توزیع اساسا فلسفه وجودی برگزاری جشنواره مردمی فیلم عمار بود که خوشبختانه تا حد زیادی حل شد. دبیر چهاردهمین جشنواره مردمی فیلم عمار در ادامه بیان کرد: اولین موردی که می‌توانیم به آن توجه کنیم بحث محتوا و قالب است؛ اینکه بتوانیم در فضای زمانی کوتاه حرف‌های عمیق بزنیم، چرا که این موضوع اهمیت خاصی در عصر حاضر دارد که حتما باید بر آن تمرکز ویژه‌ای داشته باشیم. عنصر دوم تاثیرگذاری در مصرف، «جذابیت» است. به نظر من فضای امروز اقتضا می‌کند که به جذابیت ظاهری همراه با «تنوع» توجه کنیم. تنوع، امروز یک باب اصلی است که احساس می‌کنم در گفتمان انقلاب امروز کمتر دیده است. بحث چهارم هم «خلاقیت» است که باید از قالب سنتی به سمت خلاقیت‌هایی برویم که امروزه با وجود امکانات کم باید مورد توجه باشد. در این چارچوب موضوع «بازاریابی» از مهم‌ترین اولویت‌های عماریون است که قبل از تولید آثارشان باید با مخاطبان ارتباط برقرار کنند.
اسعد در پاسخ به پرسشی مبنی بر اقدامات جشنواره برای حضور پیشکسوتان هنر انقلاب در این رویداد گفت: شعار ما مردمی ‌بودن جشنواره فیلم عمار است، بنابراین اصلا نمی‌خواهیم بر اساس برنامه‌ریزی و جهت‌دهی شخصی کارهای جشنواره را دنبال کنیم. به همین جهت این مردم هستند که خودشان تصمیم می‌گیرند چه کسانی در این رویداد حضور داشته باشند. اتفاقا این سوال ما است که هنرمندان ارزنده و پیشکسوت سینمای ایران برای جشنواره چه برنامه‌ای دارند.
اسعد در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره حضور جشنواره مردمی عمار در فضای مجازی تصریح کرد: عمار باید از قلب انقلاب اسلامی ایران اینفلوئنسر تربیت کند. اصلا ظرفیت عمار در این است که مدلی را معرفی کند تا او تبدیل به یک اینفلوئنسر مردمی شود. روح عمار مبتنی بر مردم است. ما دنبال سلبریتی و اینفلوئنسر نیستیم، بلکه معتقدیم این جشنواره باید در تربیت این حوزه شاهد اتفاقات ارزشمندی باشد.
حمید صالحی، دبیر اجرایی جشنواره چهاردهم فیلم عمار هم در این نشست ضمن ارائه گزارشی از روند فعالیت‌های دبیرخانه جشنواره توضیح داد: بیش از ۳ هزار و سیصد اثر در بخش‌های مختلف به دبیرخانه جشنواره ارسال شد و با توجه به اینکه بخش‌هایی به این جشنواره اضافه شدند، شاهد حضور پرتعداد هنرمندانی بودیم که برای ما قابل توجه بود.
وی افزود: بیشترین آثاری که به دبیرخانه جشنواره رسیده متمرکز بر بخش مستند و فیلمنامه است. البته کار بررسی آثار به اتمام رسیده و بزودی درباره جزئیات آن اطلاع‌رسانی می‌شود. این در حالی است که ما از 21 تا 29 ماه جاری شاهد برگزاری جشنواره چهاردهم در سینما فلسطین خواهیم بود. البته ما برنامه‌های زیادی بویژه در حوزه فلسطین و غزه طراحی کرده‌ایم که درباره این موضوعات در سایت جشنواره اطلاع رسانی‌های لازم انجام می‌شود.
دبیر اجرایی چهاردهمین جشنواره مردمی فیلم عمار در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح کرد: اهدای جایزه مردمی و قومیتی از مهم‌ترین بخش‌های جشنواره مردمی فیلم عمار بوده که در این چند دوره با استقبال بسیار خوبی مواجه شده است. امسال هم از طرف دوستان اهل یمن ساکن تهران خنجری به دبیرخانه ارسال شده که ما در این دوره از جشنواره، خنجر نمادین را به فیلمساز برگزیده حوزه مقاومت تقدیم می‌کنیم. صالحی در معرفی بخش‌های دیگر چهاردهمین جشنواره مردمی فیلم عمار هم گفت: یکی از برنامه‌های ویژه جشنواره چهاردهم نشست‌ها و کارگاه‌های آموزشی است که ما در این زمینه ویژه‌برنامه طنز، محفل هنرمندان گرافیست، ویژه‌برنامه غزه و عملیات توفان ‌الاقصی، برگزاری نشست‌های تخصصی با حضور کارشناسان حوزه سینما و دیگر حوزه‌های سیاسی - اجتماعی را در ایام برگزاری جشنواره خواهیم داشت. کتاب «سینما مردم» هم که به نوعی کتاب جشنواره مردمی فیلم عمار است در این دوره از جشنواره رونمایی می‌شود. این کتاب مشتمل بر معرفی کاملی از ادوار مختلف جشنواره عمار است که قرار است در ایام جشنواره پیش روی مخاطبان قرار گیرد. ما در بخش آرمان روح‌الله و نظم نوین جهانی شاهد اتفاقات بسیار خوبی بودیم که دربرگیرنده ارسال آثار بسیار خوبی به دبیرخانه بود. در جشنواره امسال همزمان با اکران فیلم‌های منتخب در سینما فلسطین، فیلم‌های منتخب را در سایت جشنواره هم به نمایش می‌گذاریم، البته این آثار با یک روز تاخیر در سامانه «عماریار» پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرد.

Page Generated in 0/0080 sec