printlogo


کد خبر: 274909تاریخ: 1402/10/19 00:00
رژیم صهیونیستی بعد از انهدام پایگاه مرون توسط حزب الله دست به ترور یکی از فرماندهان این جنبش زد
آتش در جبهه شمال

گروه بین‌الملل: درگیری نظامی در مرز بین لبنان و سرزمین‌های اشغالی بشدت افزایش یافته و هر لحظه ممکن است این درگیری با توجه به ۲ ترور اخیر اسرائیل - شهادت العاروری و الطویل - به یک نبرد تمام‌عیار تبدیل شود. البته سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان از همان ابتدا اعلام کرد هدف از ورود لبنان به درگیری با اسرائیل، اول عدم تعرض این رژیم به لبنان و بعد ایجاد آتش‌بس در نوار غزه است. 
روز گذشته حزب‌الله لبنان اعلام کرد یکی از فرماندهان این جنبش در روستای «خربه سلم» در استان نبطیه لبنان توسط پهپاد ترور شد و به شهادت رسید. این فرمانده کسی نبود جز «وسام الطویل» معروف به «ابوجواد» از فرماندهان میدانی ارشد حزب‌الله لبنان. به گفته برخی منابع، ابوجواد فرمانده نیروهای پیاده گردان رضوان و یکی از فرماندهان اصلی میدانی در ۳ ماه اخیر برای مقابله با اسرائیل در مرز با لبنان بود. 
البته این موضوع احتمالا در پاسخ به حملات موشکی سنگین حزب‌الله به پایگاه مرون اسرائیل بوده است. حزب‌الله پایگاهی را انتخاب کرد که دومین پایگاه اطلاعاتی و جنگ الکترونیک اسرائیل است. این پایگاه راهبری همه عملیات‌های هوایی در لبنان، سوریه، ترکیه و قبرس را بر عهده داشت و همچنین مهم‌ترین پایگاه و مرکز اصلی عملیات پارازیت الکترونیک اسرائیل است. البته پایگاه مرون در بحث هوایی تمرکز خاصی بر شمال فلسطین اشغالی نیز دارد. آنگونه که معلوم است این پایگاه هدایت عملیات‌های هوایی اسرائیل را در مناطق ذکرشده بر عهده داشته و در واقع این حمله در جواب ترور شهید العاروری بوده است، چرا که این پایگاه در عملیات ترور العاروری نقش داشت و به همین دلیل هم بود که حزب‌الله این پایگاه را به عنوان محل انتقام خود انتخاب کرد. پایگاه هوایی مرون را تعدادی از افسران و فرماندهان رژیم صهیونیستی اداره می‌کنند که بیشترشان از خلبانان و مهندسان هوایی و فنی هستند. به نظر می‌رسد این عملیات یک مقدمه برای سلسله اقدامات حزب‌الله لبنان علیه اسرائیل باشد، زیرا سیدحسن نصرالله نیز در سخنان اخیر خود اعلام کرد نتیجه جنگ را میدان مشخص خواهد کرد.  از سویی نوع عملیات حزب‌الله نشان داد این جنبش تسلط کاملی بر پایگاه‌های اسرائیل دارد و از نوع و ماهیت این پایگاه‌ها نیز بخوبی آگاه است. سیدحسن نصرالله پیش از این تأکید کرده بود مقاومت لبنان ظرف ۳ ماه بیش از ۶۷۰ عملیات انجام داده و ۴۸ پایگاه مرزی را بارها هدف قرار داده است. وی تأکید کرد: کارشناسان رژیم صهیونیستی می‌گویند تلفات ارتش دشمن بیش از ۳ برابر تعداد اعلام شده است. در ۸ بیمارستان از بیمارستان‌های شمال بیش از ۲۰۰۰ زخمی وجود دارد. راه‌حل برای شهرک‌نشینان شمال این است که از دولت‌شان بخواهند حمله به غزه را متوقف کند. ما در مقابل یک فرصت واقعی برای آزادی تمام خاک لبنان و ممانعت از تجاوز دشمن به مرزها و حریم هوایی‌مان هستیم.
در این شرایط ترور دیروز می‌تواند پاسخ سخت‌تری از سوی حزب‌الله علیه اسرائیل را در پی داشته باشد. معادله اصلی سیدحسن نصرالله هم در بعد داخلی لبنان و هم در سطح خارجی شامل ۲ موضوع مهم است؛ ابتدا اینکه دبیرکل حزب‌الله لبنان فرصت را غنیمت شمرده و به لبنانی‌ها اعلام می‌کند اکنون فرصت خوبی برای آزادی بخش‌هایی از لبنان در مزارع شبعا است که اسرائیل در اشغال دارد و در بعد خارجی نیز به دنبال آن است جنایات اسرائیل علیه مردم غزه را به پایان برساند. این معادله نصرالله بسیار هوشمندانه و دقیق است. در این میان جوزپ بورل، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی هم به لبنان رفت تا میانجی‌گری کند و حتی با «محمد رعد» رئیس فراکسیون الوفای لبنان هم دیدار و گفت‌وگو کرد. در این شرایط به نظر می‌رسد ترور دیروز فرمانده میدانی حزب‌الله لبنان راه را برای میانجی‌گری سخت‌تر می‌کند. از سوی دیگر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هم برای حزب‌الله لبنان رجزخوانی کرده است. بنیامین نتانیاهو یکشنبه در آغاز جلسه کابینه اسرائیل باز هم رجزخوانی کرد و گفت: تا زمان پیروزی، جنگ را متوقف نخواهیم کرد. این را به دوستان و دشمنان‌مان می‌گوییم. پیام واضحی برای دشمنان‌مان دارم؛ آنچه 7 اکتبر رخ داد هرگز تکرار نخواهد شد. پیشنهاد می‌کنم حزب‌الله نیز از آنچه حماس در ماه‌های اخیر یاد گرفت، بیاموزد. این در حالی است که سیدهاشم صفی‌الدین، رئیس شورای اجرایی حزب‌الله لبنان در این باره اظهار کرد: هدف قرار دادن پایگاه هوایی مرون چندین پیام دارد؛ نخست اینکه این پایگاه یک سایت برای هدایت جنگنده‌های دشمن بوده و مجهز به رادار و سیستم پشتیبانی از نیروی هوایی اسرائیل است که جنوب بیروت را هدف قرار می‌داد. عضو جنبش مقاومت حزب‌الله تاکید کرد: همان‌طور که در بیانیه مقاومت اسلامی آمده، این حمله یک پاسخ اولیه بوده و پاسخ کامل به هدف قرار دادن بیروت توسط دشمن نیست و این بدان معناست که پاسخ‌های دیگری در راه است و دشمن باید منتظر آنها بماند. پیش‌تر نیز روزنامه فایننشال‌تایمز خبر داده بود آمریکا، انگلیس و فرانسه در تلاشی دیپلماتیک برای جلوگیری از بروز درگیری همه‌جانبه میان مقاومت لبنان و رژیم صهیونیستی، در حال بررسی راه‌هایی برای متقاعد کردن حزب‌الله به دور شدن از مرز لبنان و فلسطین اشغالی هستند. شبکه اسکای‌نیوز عربی نیز به نقل از منابع مطلع لبنانی در این باره گزارش داد: آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان در سفر برنامه‌ریزی‌شده‌اش به بیروت حامل پیشنهادی از سوی رژیم صهیونیستی برای دولت لبنان خواهد بود. این منابع درباره جزئیات این پیشنهاد گفتند: اسرائیل خواستار استقرار نیروهای آلمانی در نوار مرزی مشترک با لبنان با اختیارات نظامی است. طبق گفته این منابع، دولت لبنان با پیشنهاد رژیم صهیونیستی برای استقرار چنین نیرویی در مرز مخالف است. وزیر خارجه آلمان دیروز در سفری به منطقه، وارد تل‌آویو شد. این چهارمین سفر وزیر خارجه آلمان به خاورمیانه از زمان آغاز جنگ غزه است و قرار است پس از دیدار با مقامات رژیم صهیونیستی با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و ریاض المالکی، همتای فلسطینی خود نیز دیدار کند. بربوک سپس برای دیدار با سامح شکری، وزیر خارجه مصر به قاهره و پس از آن به لبنان سفر خواهد کرد.
***
تغییر معادله با حمله مقاومت عراق به حیفا
حسین الموسوی، سخنگوی جنبش نجبای عراق ضمن بر‌عهده گرفتن مسؤولیت حمله موشکی به بندر حیفا واقع در شمال فلسطین اشغالی گفت: «پیام آشکار مقاومت عراق این است که محور مقاومت هرگز از اهداف راهبردی خود در منطقه منصرف نخواهد شد». وی با بیان اینکه مقاومت قادر است این نبرد را برای مدت طولانی مدیریت کند، زیرا توانمندی‌های لازم برای این کار را دارد، تأکید کرد: «هدف قرار دادن حیفا پیامی از سوی مقاومت عراق بود، مبنی بر اینکه می‌تواند به مناطق دورتر از حیفا نیز دست یابد». سخنگوی النجبا افزود: «ما هدف واضحی داریم و آن اینکه طرح آمریکا در منطقه را برهم بزنیم و تلاش‌های دشمن صهیونیست در غزه را تضعیف کنیم». موسوی همچنین تأکید کرد: «ما از حملات لحظه‌ای صحبت نمی‌کنیم، بلکه سخن از منظومه کاملی از مقابله با اقدامات ایالات متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی است». رسانه‌های رژیم اسرائیل یکشنبه‌شب از وقوع انفجار و شنیده شدن صدای انفجار در شهر بندری حیفا واقع در شمال فلسطین اشغالی خبر دادند که ناشی از حمله موشک کروز مقاومت عراق بوده است؛ برای نخستین‌بار است که مقاومت عراق از موشک کروز برای مقابله با جنایت‌های رژیم اسرائیل در غزه علیه این رژیم استفاده می‌کند. این اظهارات پس از آن بیان شد که در ادامه مسیر مقاومت در برابر رژیم اشغالگر و حمایت از غزه و در پاسخ به جنایات رژیم غاصب علیه غیرنظامیان فلسطینی، مقاومت عراق طی روزهای گذشته با یک موشک دوربرد «الارقب» (کروز پیشرفته) یک مکان حیاتی و مهم را در حیفای اشغالی هدف گرفت. مقاومت اسلامی عراق یکشنبه شب ویدئوی مربوط به لحظه شلیک این موشک به سوی حیفا را منتشر کرد. پیش‌تر منابع عبری‌زبان خبر داده بودند یک موشک به اطراف ساحل حیفا در شمال فلسطین اشغالی اصابت کرده ‌است. مقاومت اسلامی عراق در مقابل جنایات روزافزون صهیونیست‌ها علیه ملت فلسطین ساکت ننشسته و از 17 اکتبر پشتیبانی خود از ملت و مقاومت فلسطین را با هدف قرار دادن چند پایگاه اشغالگران آمریکا در عراق و سوریه آغاز کرد و به دیگر جبهه‌های داغ علیه رژیم اشغالگر و آمریکا ملحق شد تا جبهه جدیدی علیه دشمن آمریکایی - صهیونیستی در منطقه گشوده و دشمن بیش از پیش سردرگم شود.

 


Page Generated in 0/0063 sec