printlogo


کد خبر: 274910تاریخ: 1402/10/19 00:00
دور دنیا

مقام اوکراینی: ۵۰۰ هزار نیرو از دست داده‌ایم
دادستان کل سابق اوکراین گفت رهبران این کشور باید صراحتا اذعان کنند که اوکراین از ابتدای عملیات نظامی روسیه ۵۰۰ هزار نیرو از دست داده و ماهانه نیز حدود ۳۰ هزار سرباز از دست می‌دهد. «یوری لوتسنکو»، معتقد است دولت ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین توانست با اعلام اینکه موجودیت کشور در خطر است، شهروندان بی‌میل و ناراضی را متقاعد کند به جنگ ملحق شوند. طبق گزارش راشاتودی، این دادستان سابق افزود: اوکراینی‌ها باید بدانند که چه تعداد کشته شده‌اند و سپس تمام بحث‌ها درباره بسیج نیروها حل‌وفصل خواهد شد. وی تصریح کرد: آنها باید بگویند که چه تعداد اوکراینی کشته شده‌اند. می‌دانم که این خبر تاثیر بدی خواهد داشت اما راه دیگری برای میلیون‌ها اوکراینی وجود ندارد تا به خودشان بیایند، داستان‌های جعلی را فراموش کنند و نسبت به موقعیت کشور ابراز نگرانی کنند؛ داستان‌های ساختگی و جعلی که هر کسی به جز من آنها را باور می‌کند.
***
شمار شهدای غزه از 23 هزار نفر فراتر رفت
وزارت بهداشت غزه دوشنبه در نودوچهارمین روز جنگ، از افزایش تعداد شهدا به ۲۳۰۸۴ نفر خبر داد. به گفته این وزارتخانه، ۵۸۹۲۶ نفر نیز از تاریخ 7 اکتبر تاکنون زخمی شده‌اند. وزارت بهداشت غزه همچنین در گزارش خود خبر داد که طی ۲۴ ساعت گذشته، رژیم اشغالگر قدس دست به ۱۷ جنایت جدید در غزه ‌زده است که در پی آن ۲۴۹ نفر شهید و ۵۱۰ نفر زخمی شده‌اند. طبق این گزارش، بیمارستان‌های باقیمانده در غزه شاهد ازدحام شدیدی هستند و صدها مجروح در کف راهروها هستند به طوری که بیمارستان‌ها در تمام نقاط غزه بویژه در بخش مراقبت‌های ویژه، قادر به ارائه خدمات نیستند. 
***
تعداد شهدای خبرنگار در غزه به ۱۱۱ نفر رسید
با شهادت یک خبرنگار دیگر در نوار غزه، شمار شهدای خبرنگار در این جنگ به 111 نفر افزایش یافت. «عبدالله ایاد بریص» خبرنگار فلسطینی در بمباران خانه‌اش در خان یونس در جنوب نوار غزه همراه با شماری از اعضای خانواده‌اش به شهادت رسید. با شهادت این خبرنگار، شمار شهدای خبرنگار در غزه از آغاز جنگ به ۱۱۱ نفر افزایش یافت. روز گذشته نیز ارتش رژیم صهیونیستی در ادامه جنایات خود در غزه ۳ خبرنگار را به شهادت رسانده بود. گفتنی است در 95 روز گذشته از جنگ غزه، ارتش رژیم صهیونیستی پس از شکست نظامی، امنیتی و اطلاعاتی در عملیات توفان الاقصی، اقدام به حملات شدید علیه غیرنظامیان فلسطینی کرده است.
***
بیش از 10 کودک هر روز در غزه معلول می‌شوند
«درد و رنج کودکان غزه غیرقابل تصور است، بیشتر از این جهت که غیرضروری و کاملا قابل اجتناب است». این اظهارات جیسون لی، مدیر بخش فلسطین سازمان نجات کودکان است. این سازمان خیریه با استناد به آمارها اعلام کرد در بیش از ۳ ماه گذشته (از ۱۵ مهر) که ساکنان غزه زیر بمباران اسرائیل قرار دارند، روزانه به طور میانگین بیش از ۱۰ کودک یک یا هر ۲ پای خود را از دست داده‌اند. لی تاکید کرد: «کشتار و نقص عضو کودکان محکوم است و عاملان باید پاسخگو شوند». جیمز الدر، سخنگوی یونیسف هم ۱۹ دسامبر (۲۸ آذر) بعد از بازگشت از غزه گفته بود در پی حملات اسرائیل، حدود ۱۰۰۰ کودک از ناحیه یک یا ۲ پا دچار نقص عضو شده‌اند. سازمان نجات کودکان همچنین با اشاره به بیانیه سازمان جهانی بهداشت گفت: با توجه به کمبود شدید تجهیزات پزشکی و کالاهای اساسی در غزه، «بسیاری از این عمل‌ها روی کودکان بدون بیهوشی انجام شده است».
***
تظاهرات ضدنتانیاهو در قدس
منابع رسانه‌ای دوشنبه از تظاهرات ده‌ها نفر از ساکنان سرزمین‌های اشغالی فلسطین مقابل پارلمان رژیم صهیونیستی در انتقاد از عملکرد کابینه این رژیم اشغالگر خبر دادند. شبکه المیادین در این باره اعلام کرد ده‌ها صهیونیست علیه عملکرد کابینه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در قدس اشغالی تظاهرات کردند. معترضان با تجمع در مقابل ساختمان «کنست» (پارلمان رژیم صهیونیستی) ورودی اصلی آن را بستند. معترضان همچنین با سر دادن شعارهایی خواستار برگزاری انتخابات فوری شدند. طبق این گزارش، برگزار‌کنندگان تظاهرات دیروز در مقابل ساختمان کنست همچنین تاکید کردند که کابینه رژیم صهیونیستی اسرای صهیونیست در نوار غزه را به حال خود رها کرده است. معترضان همچنین اعلام کردند کابینه نتانیاهو جایگاه خارجی رژیم صهیونیستی را متزلزل کرده و منجر به یک شکاف و اختلاف داخلی میان صهیونیست‌ها شده است. آنها در ادامه خواستار تغییر فوری کابینه با برگزاری انتخابات و اخراج وزرای تندرو از آن شدند. در پی بسته شدن ورودی کنست، پلیس رژیم صهیونیستی وارد عمل شد و اقدام به متفرق کردن معترضان کرد.

Page Generated in 0/0064 sec