printlogo


کد خبر: 274926تاریخ: 1402/10/19 00:00
اخبار

نامه اعتراضی ‌ایران به گروه اقدام مالی
وزیر اقتصاد در نامه‌ای اعتراضی به گروه ویژه اقدام مالی (FATF)، خواستار آن شد تا نام جمهوری اسلامی ایران از ذیل توصیه ۷ و سایر اسناد مرتبط این نهاد با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد حذف شود. توصیه 7 گروه ویژه اقدام مالی (FATF)، درباره تحریم‌های هدفمند مرتبط با اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی است که از کشورها می‌خواهد در راستای قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد، اقدامات بیان شده از قبیل توقیف وجوه و دارایی‌های اشخاص تعیین شده را بدون تاخیر اعمال کنند. قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد سال 2015 در راستای اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به اجرای قطعنامه‌های قبلی سازمان ملل متحد درباره ایران (1373، 1747، 1803 و 1929) پایان داد ولی اقدامات محدودکننده‌ای از قبیل اعمال تحریم‌های مالی هدفمند را ایجاد کرد. بر اساس قطعنامه مزبور، مفاد این قطعنامه در یکی از 2 شرط: الف - تا 8 سال پس از تصویب برجام (JCPOA) و ب - در صورت اعلام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) قابل اجراست. بر این اساس با در نظر گرفتن تاریخ تصویب برجام در 18 اکتبر 2015، بند الف درباره جمهوری اسلامی ایران صدق می‌کند. همچنین نامه‌ای در این باره از دبیرخانه سازمان ملل متحد در 19 اکتبر به جمهوری اسلامی ایران ارسال شده است.
***
میانگین مالیات پرداختی اصناف حدود ۶ میلیون تومان است
رئیس سازمان مالیاتی گفت: هم‌اکنون بیش از ۵۰ درصد اصناف و صاحبان مشاغل، مالیات‌شان صفر شده و حدود ۹۰ درصد مالیات این بخش، زیر ۲۰ میلیون تومان محاسبه شده است و به طور میانگین، اصناف حدود ۶ میلیون تومان مالیات پرداخت می‌کنند. سیدمحمدهادی سبحانیان، رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در جمع اعضای شورای اطلاع‌رسانی وزارت امور اقتصادی و دارایی که به میزبانی این سازمان برگزار شد، با بیان اینکه هم به جهت وصول منابع و هم به جهت الزامات، در حوزه تحول نظام مالیاتی در برهه حساس و پیچ تاریخی قرار داریم، گفت: وصول مالیات حقه و پیشگیری از بروز اختلال در محیط کسب‌وکار و تکریم مودین 2 راهبردی است که همزمان در سازمان امور مالیاتی دنبال می‌کنیم. معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی، قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان را یکی از قوانین مترقی کشور برای اجرای شفافیت در اقتصاد کشور دانست و اظهار داشت: اجرای کامل این قانون حکمرانی اقتصادی کشور را متحول خواهد کرد. رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور شایعات و شبهات شکل گرفته در روزهای اخیر درباره موضوع مالیات را جنگ ادراکی علیه تحقق تحول در نظام مالیاتی خطاب کرد و گفت: کسانی که هر سال در حوزه نظریه‌پردازی و کارشناسی می‌گفتند نباید پول فروش نفت را در هزینه‌های جاری کشور استفاده کرد، امروز که مالیات در مسیر تحول قرار گرفته و سهم آن در بودجه عمومی ۲ برابر نفت شده است، در جبهه مقابل تحول نظام مالیاتی ایستاده‌اند. سبحانیان با اشاره به سهم پایین مشاغل و اصناف در کل مالیات وصولی کشور، خاطرنشان کرد: از مجموع 750 هزار میلیارد تومان مالیات مصوب سال جاری، تنها 30 هزار میلیارد تومان سهم اصناف و مشاغل است. وی افزود: هم اکنون بیش از 50 درصد اصناف و صاحبان مشاغل مالیات‌شان صفر شده و حدود 90درصد از مالیات این بخش، زیر 20 میلیون تومان محاسبه شده است و به صورت میانگین، اصناف حدود 6 میلیون تومان مالیات پرداخت می‌کنند. سبحانیان در ادامه تصریح کرد: سازمان امور مالیاتی در قبال قوانین جدید، تکالیفی بر عهده دارد که باید به نحو احسن انجام دهد و مهم‌ترین آنها قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان است که از اول دی لازم‌الاجرا شده و انتظار این است همه اجزای سازمان بویژه همکاران حوزه حقوقی ضمن اشراف کامل، در اجرای دقیق آن همت گمارند.  
***
صادرات 4.3 میلیارد دلاری محصولات کشاورزی
سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت از صادرات 4.3 میلیارد دلاری محصولات غذایی و کشاورزی ایران در ۹ ماهه امسال به ۱۳۰ کشور جهان خبر داد که نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد ۲۲ درصدی در ارزش همراه بوده است. سیدروح‌الله لطیفی اظهار کرد: در ۹ ماهه امسال بیش از ۶ میلیون تن محصولات شیلاتی، دامی، زراعی، باغی و غذایی به ارزش 4 میلیارد و ۳۱۲ میلیون و ۹۴۸ هزار دلار به ۱۳۰ کشور صادر شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 7.2 درصدی در وزن و رشد ۲۲ درصدی در ارزش داشته است. وی افزود: از این میزان، 4 میلیون و ۳۶۰ هزار تن کالا به ارزش 2 میلیارد و ۵۶۲ میلیون و ۴۴۷ هزار دلار محصولات زراعی، سبزی و صیفی و محصولات باغی بوده که نسبت به مدت مشابه با وجود کاهش 1.6 درصدی در وزن صادرات با رشد 25.4 درصدی همراه بوده است، ۶۲۷ هزار تن نیز محصولات لبنی، شیلاتی و دامی به ارزش ۹۱۴ میلیون دلار بود که رشد ۲۷ درصدی در وزن و 13.3 درصدی در ارزش داشته و یک میلیون و ۱۹ هزار تن هم مواد غذایی آماده و صنعتی به ارزش ۸۳۶ میلیون دلار بود، که با رشد ۲۶ درصدی در وزن و ۲۱ درصدی در ارزش همراه بوده است. لطیفی درباره ۲۰ مقصد نخست صادراتی محصولات غذایی و کشاورزی ایران گفت: عراق با خرید یک میلیارد و ۴۰۵ میلیون دلار، امارات با ۵۳۱ میلیون دلار، روسیه با ۳۷۶ میلیون دلار، پاکستان با ۳۳۰ میلیون دلار و افغانستان با ۲۸۰ میلیون دلار 5 مقصد نخست صادرات محصولات غذایی و کشاورزی ایران بودند که ۶۸ درصد صادرات به این 5 کشور انجام شده است. وی در ادامه افزود: همچنین چین با خرید ۲۱۵ میلیون دلار، هند با ۱۶۰ میلیون دلار، ترکیه با 156.5 میلیون دلار، ترکمنستان با 82.5 میلیون دلار، آذربایجان با 73.5 میلیون دلار، آلمان با ۶۸ میلیون دلار، قطر با ۵۷ میلیون دلار، قزاقستان با 55.5 میلیون دلار، عمان با ۵۲ میلیون دلار، ازبکستان با ۴۷ میلیون دلار، کویت با ۳۹ میلیون دلار، اسپانیا با ۳۷ میلیون دلار، قرقیزستان با ۳۵ میلیون دلار، ارمنستان با 33.1 میلیون دلار و سوریه با ۳۳ میلیون دلار، مقاصد ششم تا بیستم صادرات محصولات غذایی و کشاورزی ایران از ابتدای سال تا پایان آذر بودند.

Page Generated in 0/0056 sec