printlogo


کد خبر: 274936تاریخ: 1402/10/19 00:00
ملی‌پوشان فلسطینی مصمم هستند در جام 2023 پیام استقامت غزه را به جهان ارسال کنند
فلسطین میزبان آسیا

شروین طاهری، روزنامه‌نگار: تنها 14 ماه پس از تبدیل شدن فلسطین به محبوب‌ترین تیم غایب جام‌جهانی فوتبال 2022 قطر، شیران کنعان این بار پا روی چمن جزیره‌العرب گذاشته‌اند تا قهرمان جام ملت‌های آسیای  2023  نام بگیرند. 

سبز و سفیدپوشان فلسطین، هفته گذشته همزمان با خونین‌ترین جنایات رژیم صهیونیستی علیه هموطنان‌شان در باریکه غزه با چفیه‌های معروف‌شان که نماد اصالت چند هزار ساله ملت‌شان و مقاومتی 8 دهه‌ای است، به قطر وارد شدند.  
این سومین حضور این کشور کوچک با ملتی بزرگ در مهم‌ترین رقابت فوتبال قاره آسیاست و از نظر بسیاری از کارشناسان و البته صدها میلیون هواداری که  پس از جام‌جهانی پارسال در سراسر دنیا گسترده شده‌اند، می‌تواند با شگفتی‌سازی فلسطین حتی صعودش تا مراحل حذفی جام همراه باشد. 
با ورود این کاروان به قطر، می‌توان گفت عنوان «جام فلسطین» برای رقابت‌هایی که از جمعه آغاز می‌شود رسمیت یافته است. آنها فقط فوتبالیست نیستند بلکه مبارزانی نستوه هستند که مبارزه با اشغال را با گوشت و پوست‌شان لمس کرده‌اند. چالشی ورزشی که طی روزهای آینده در ورزشگاه‌های قطر انتظارشان را می‌کشد در مقایسه با جهاد عظیمی که در سراسر عمر خود پشت سر گذاشته‌اند، چندان دشوار به نظر نمی‌رسد. 
حاضران در فرودگاه شیخ حمد دوحه یک صحنه غریب را از بدو ورود کاروان فلسطین به کشور میزبان جام ملت‌ها روایت می‌کنند؛ زمانی که تعداد زیادی از بازیکنان، کادر فنی و همراهان به محض نصب سیمکارت‌های قطری جدید خود، با زادگاه‌شان تماس می‌گیرند تا سلامتی و حتی زنده بودن آنها را جویا شوند. همزمان با کشتار مردم غزه -  که وابستگی‌های خانوادگی با خارج این بزرگ‌ترین زندان جهان دارند -  توسط دژخیمان اسرائیلی جلوی چشم دنیا، چند میلیون فلسطینی دیگر نیز در قدس و کرانه باختری تحت فشار و ستم صهیونیست‌ها هستند. 
ملی‌پوشان فلسطینی بخوبی می‌دانند هیچ کس از ماشین کشتار اسرائیل با برند آمریکایی در امان نیست، حتی قهرمانان و حرفه‌ای‌هایی که عضو فدراسیون‌های ورزشی بین‌المللی پرطمطراقی هستند که شعار حمایت از صلح جهانی را یدک می‌کشند اما در عین حال با شعار مکمل عدم دخالت سیاست در ورزش، قتل‌عام ورزشکاران حرفه‌ای را توسط اسرائیل به تماشا نشسته‌اند؛ بی‌آنکه کوچک‌ترین تحریم ورزشی را متوجه این رژیم آدم‌کش بدانند. 
همین دیروز صبح هانی‌المصدر ۴۲ ساله، مربی تیم‌ ملی المپیک فلسطین و بازیکن سابق باشگاه‌های المغازی و غزه بر اثر اصابت ترکش موشکی که توسط هواپیمای اسرائیلی به نزدیک خانه‌اش در روستای المصدر در  بخش مرکزی نوار غزه شلیک شده بود به شهادت رسید. 
او در دوران فوتبالش یک بازیکن میانی  با پاس‌های جادویی، قدرت رهبری و شخصیت مثبت و با اخلاق بالا بود. المصدر سپس به عنوان یکی از نمادهای وفاداری و ایستادگی ورزش فلسطین تبدیل به یک مربی با اخلاق و الهام‌بخش برای جوانان شد و طی همین یک سال گذشته در مسابقات انتخابی آسیا در اردن و بحرین و مسابقات قهرمانی (زیر 23 سال) غرب آسیا 2023 در عراق، بازی‌های عربی 2023 الجزایر و بازی‌های آسیایی 2023 هانگژو، روی نیمکت تیم‌ ملی فلسطین نشسته بود. 
فدراسیون فوتبال این کشور دیروز در پیام تسلیت شهادت هانی‌المصدر بر اثر اصابت موشک اسرائیلی، اعلام کرد از آغاز جنگ غزه در  ۷ اکتبر/15 مهر،  ۸۸ ورزشکار مرد و زن از جمله ۶۷ فوتبالیست و همچنین ۲۴ مدیر و کادر فنی تیم‌های مختلف غزه به شهادت رسیده‌اند. 
با چنین پس‌زمینه‌ای است که ملی‌پوشان فلسطینی در شرایطی کاملا متفاوت از 23 ملت آسیایی دیگر پا به میدان رقابت گذاشته‌اند. آنها در همان سالن فرودگاه حمد رو به دوربین‌ها و میکروفن‌های رسانه‌ها گفتند مصمم به درخشش در جام ملت‌های آسیا هستند تا مردم خود را که از حمله مداوم اسرائیل به غزه رنج می‌برند، شاد کنند. 
شاید هیچ غیرفلسطینی‌ای بهتر از مکرم دبوب انگیزه‌های خاص فلسطینی‌ها در جام پیش رو را نداند. این مربی تونسی که از 14 سال پیش هدایت شیران کنعان را – از 2010 تا 2021 به عنوان دستیار و حالا به عنوان سرمربی -  برعهده داشته، می‌گوید اگر چه شاگردانش  با احساس اضطراب دائمی برای خانواده‌های خود دست و پنجه نرم می‌کنند اما هم‌قسم شده‌اند که برای روحیه بخشیدن به آنان هر چه در توان دارند در زمین بازی به نمایش بگذارند. 
طبیعی است که نه مکرم تونسی و نه 26 سرباز فلسطینی‌اش در دوحه، به خاطر پروتکل‌های فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا نمی‌توانند آنچه را واقعا در قلوب جریحه‌دارشان می‌گذرد به زبان بیاورند اما از اشاره اغلب آنها به جدیدترین آمار شهدای غزه کاملا پیداست با انگیزه‌هایی فراتر از صرف نتیجه گرفتن و خوشحال کردن مردم‌شان آمده‌اند. 
یکی از این بازیکنان چفیه بر گردن در بدو ورود و با چهره‌ای مغموم رو به دوربین شبکه الکاس قطر می‌گوید قلب او و هم‌تیمی‌هایش در غزه است و تصویر تمام 22000  شهید -  تا چهارشنبه گذشته هنگام ورود کاروان به دوحه -  مقابل چشمان‌شان است. او در حالی که تمام تلاش خود را می‌کند تا  خطوط قرمز تصنعی فیفا و ‌ای اف سی را با ارتباط  دادن سیاست – و البته جنایات صهیونیست‌ها با حمایت آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها – به فوتبال نقض نکند می‌گوید هموطنانش در غزه هیچ مهلتی زیر بمباران‌ها و حملات مداوم اسرائیل ندارند. 
رامی حمادی، مرد شماره یک سنگر فلسطین هم در همان حال و هوا پیامی قوی برای ملتی که پشت سر او در نبرد دائمی با اشغالگران هستند ارسال می‌کند. پیامی که باز هم امکان بیان آن به طور تمام و کمال نیست و نیاز به رمزگشایی دارد. حمادی می‌گوید: «من می‌خواهم به مردم خود بگویم که قلب ما با شما در زمین خواهد بود. ما تلاش خواهیم کرد حتی اگر شده یک شادی بسیار ساده به مردم‌مان در غزه بدهیم. ان‌شاء‌الله می‌توانیم پیامی قوی برسانیم!»
پیام قوی او و همرزمانش چیزی ورای شادی‌آفرینی برای هواداران است. این پیامی برای امیدواری به ادامه مقاومت در مقابل اشغالگران خونخوار است. 
در چنین شرایطی اما محمد صالح، مدافع تیم که خود اهل غزه است و یک لحظه نمی‌تواند از فکر خانواده‌ای که در باریکه خونین جا گذاشته، غافل شود یک گام از سایر هم‌تیمی‌هایش جلوتر می‌رود و اشاره مستقیم‌تری به انگیزه‌های حقیقی‌شان دارد. 
او به شبکه قطری می‌گوید: «ما هر چه داریم و هر چه در توان داریم به خاطر شهدای‌مان، به خاطر مردم‌مان و به خاطر آرمان فلسطین خواهیم داد و صدای ما ان‌شاءالله شنیده خواهد شد».
بی‌دلیل نیست که این تیم در میان مردم فلسطین به غیر از لقب رسمی «شیران کنعان»، عنوانی محبوب و غیررسمی دارد: فداییان!
* فداییان به دنبال شگفتی‌سازی
تیم ملی فلسطین با عزم نخستین صعود تاریخی به مرحله حذفی جام ملت‌های آسیا آمده است. دانستن این نکته مهم است که فلسطین تازه از 25 سال پیش وارد رقابت‌های رسمی فوتبال آسیا شد.
حقیقتا بازیکنان فلسطینی مبارزانی واقعی بوده‌اند که در شرایط اشغال و ستم رژیم صهیونیستی توانسته‌اند خود را در سطح اول فوتبال آسیا حفظ کنند.
 آنها در ۲ دوره قبلی رقابت‌ها، 2015 استرالیا و 2019 امارات، برای شگفتی‌آفرینی تلاش کردند ولی نتوانستند در بازی‌های گروهی پیروزی به دست بیاورند. ترکیب گروه C اما می‌تواند چنین فرصتی را برای آنان فراهم کند، چرا که بخت آنها را برای پیروزی در مقابل ۲ هم‌گروهی فراهم می‌آورد.
دبوب، سرمربی این تیم پس از قرار گرفتن فلسطین در گروه سوم که شامل ایران، قهرمان ۳ باره جام، امارات و هنگ‌کنگ است، پیش‌بینی کرده بود شاگردانش این توان را دارند که در گروه‌شان دوم شوند و به مرحله یک‌هشتم نهایی صعود کنند. 
دبوب ۵ سال پیش که دستیار سرمربی بود نیز قبل از آغاز جام ملت‌های 2019 امارات پیش‌بینی کرده بود تیم از گروه نسبتا دشوارش صعود می‌کند و فلسطین موفق شد اردن صدرنشین و سوریه را متوقف کند و تنها در مقابل استرالیا، قهرمان دوره قبل رقابت‌ها تن به شکست داد و در نهایت سوم شد.
نباید فراموش کرد که این بار فلسطین می‌تواند به عنوان یکی از ۴ تیم برتر سوم گروه‌های ششگانه نیز صعود کند.
سبزپوشان در نخستین بازی خود یکشنبه آینده  (23 دی) در ورزشگاه اجوکیشن سیتی در شمال دوحه به مصاف یکی از مدعیان رقابت‌ها، ایران خواهند رفت. با وجود قدرت بلامنازع ایران و ستاره‌هایش، کادر فنی و چند بازیکن باتجربه، خاطره متوقف کردن شیرهای پارسی را 5 سال پیش در چنین روزهایی درست قبل از آغاز جام 2019 از یاد نبرده‌اند. حتی یک شکست خفیف در مقابل دومین قدرت آسیا در رنکینگ فیفا می‌تواند امیدهای شیران کنعان را زنده نگاه دارد. فلسطین در دومین بازی خود در ورزشگاه الجنوب به مصاف امارات می‌رود که ابدا در مقابل آنها شکست‌ناپذیر نیستند. سومین بازی در ورزشگاه بن‌خلیفه مقابل ضعیف‌ترین تیم گروه هنگ‌کنگ هم کاملا بوی پیروزی می‌دهد.
چالش گروه C در مقایسه با حماسه‌ای که «فداییان» برای سومین تجربه حضور پیاپی در بام فوتبال قاره خلق کرده‌اند چندان دشوار هم به نظر نمی‌رسد. 
فلسطین با کسب 3 پیروزی متوالی در صدر جدول مقدماتی بالاتر از فیلیپین، مغولستان و یمن به جام ملت‌های 2023 آسیا راه یافت. این تیم به خاطر سر نترس و بازی هجومی‌اش در مقابل هر حریفی در هر سطحی برای خودش اعتباری ویژه کسب کرده است.
کار بزرگ فداییان زمانی عیان می‌شود که بدانیم فلسطین به خاطر اشغالگری اسرائیل نمی‌تواند در خانه از هیچ تیمی پذیرایی کند. بیشتر بازی‌ها و اردوهای آنها در اردن برگزار می‌شود که نیمی از جمعیت ۶ میلیون نفری‌اش خود را فلسطینی می‌دانند. با این حال در جریان آمادگی برای جام 2023، تیم‌ ملی فلسطین به خاطر آشفتگی‌های ناشی از جنگ غزه نتوانست تا همین اواخر اردو تشکیل دهد و بازی دوستانه داشته باشد. نخستین اردوی آنها در شهر عنابای الجزایر برگزار شد، تنها کشور عربی که در جریان جنگ اخیر در فلسطین، قانونی را برای حمایت نظامی از مردم این سرزمین علیه رژیم صهیونیستی به تصویب رساند؛ این پیام حمایتی مناسبی بود. 
برخی بازیکنان این تیم قبل از پیوستن به اردوی الجزایر به مدت ۳ ماه حتی پای‌شان به توپ نخورده بود. بسیاری از ورزشگاه‌ها نه فقط در غزه بلکه حتی کرانه باختری توسط اشغالگران صهیونیست ویران شده‌اند. 
مصعب البطاط، مدافع تیم در این باره می‌گوید: «در ۳ ماه گذشته هیچ فعالیت ورزشی‌ای نداشتیم. در الجزایر و عربستان کمپ داشتیم. قطعا شرایط برای ما بسیار سخت است اما مشتاقانه منتظر بهترین اتفاقات در جام ملت‌های آسیا هستیم. ما می‌خواهیم پیامی را از طرف همه فلسطینی‌ها برسانیم که منتظر آن بوده‌ایم».
* موج جهانی هواداری از فلسطین
با وجود محروم بودن این تیم از بازی خانگی اما رفته‌رفته موجی بزرگ در دنیا در حمایت از فلسطین در حاشیه و متن رقابت‌های ورزشی بویژه فوتبال به راه افتاده است. 
پاییز سال گذشته، جام‌جهانی 2022 در همین قطر، کارزار هواداری ورزشی و فراورزشی از فلسطین را به اوج رساند. پرچم فلسطین نه‌تنها روی دست مراکشی‌های شگفتی‌ساز تا مراحل آخر بزرگ‌ترین تورنمنت ورزشی دنیا بالا رفت، بلکه تونسی‌ها هم در جریان پیروزی مقابل فرانسه، این پرچم را به اهتزار درآوردند. همچنین قطری‌های میزبان و هزاران میهمان‌شان از سراسر کره زمین، جام‌جهانی را تبدیل به رویدادی برای گرامیداشت نام فلسطین کردند. اگرچه نباید در این مورد از نفوذ جامعه 25 هزار نفری فلسطینیان مقیم این شیخ‌نشین خلیج‌فارس گذشت اما در عین حال جایگاه آرمان فلسطین به عنوان هویت مشترک میان یک ونیم میلیارد مسلمان و 100 میلیون عرب و صدها میلیون دیگر در جنوب جهانی نقش اصلی را در برپا شدن این کارزار داشت.
حالا تیم‌ ملی فلسطین هر کجا که می‌رود و بازی می‌کند، چه در بازی‌های دوستانه و چه در بازی‌های رسمی بین‌المللی، از حمایت مردمی زیادی روی سکوها، حتی از سوی هواداران تیم‌های رقیب و میزبان برخوردار است، زیرا هواداران قبل از حمایت از تیم، پرچم فلسطین را برای حمایت از آرمان‌های‌شان به اهتزاز درمی‌آورند.
طبق گزارش شبکه الجزیره، انتظار می‌رود در جام ملت‌های امسال قطر نیز حمایت بی‌نظیری از فلسطین شود، آن هم در حالی که شیران کنعان خود در قطر حاضرند.
این پدیده  فراگیرتر از آن چیزی است که در ابتدا به نظر می‌رسید. یک ماه و نیم پیش بود که ملی‌پوشان استرالیا در خونین‌ترین روزهای جنگ غزه به کارزار حمایت از فلسطین از طریق ورزش پیوستند. در حالی که کانگوروها در چارچوب مقدماتی جام‌جهانی 2026 در کویت میهمان تیم‌ملی بدون ورزشگاه خانگی فلسطین بودند، تصمیم گرفتند درصدی از عواید فدراسیون فوتبال کشورشان از این مسابقه – از جمله حق پخش تلویزیونی - را صرف اقدامات بشردوستانه به نفع مردم جنگ‌زده غزه کنند.
این تصمیم به دنبال فراخوان اتحادیه فوتبالیست‌های حرفه‌ای استرالیا (PFA) انجام شد. این کمک مالی شاید آنچنان درخور نبوده باشد اما وقتی توسط ملی‌پوشان کشوری انجام می‌شود که متحد نظامی آمریکا و اسرائیل محسوب می‌شود، اهمیتی مضاعف می‌باید.
همانند جام‌جهانی 2022 به لطف موج هواداری از فلسطین طی روزهای آینده، برای نخستین‌بار یک رویداد ورزشی آسیایی می‌تواند اروپا و آمریکا را هم تحت تاثیر قرار دهد که رخدادی بی‌سابقه در ورزش قاره کهن خواهد بود. دلیل آن انگیزه‌هایی است که مسلمانان و مهاجران در کشورهای غربی برای نمایان کردن حمایت‌شان از فلسطین در اماکن عمومی شهرهای محل سکونت خود و از آن مهم‌تر در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی دارند. 
در همین رابطه این هفته حکم سنگین دادگاه جنایی شهر نیس فرانسه برای ملی‌پوش الجزایری خبرساز شد.
«یوسف عطال» بازیکن باشگاه نیس در لوشامپیونا،  در فرانسه مدعی لیبرالیسم، تنوع فرهنگی و آزادی بیان، به دلیل پستی که در شبکه‌های اجتماعی در حمایت از مردم مظلوم غزه منتشر کرد، به 8 ماه حبس تعلیقی محکوم شد. این نشانگر وحشتی است که غرب از همه‌گیر شدن موج حمایت ورزشی و فراورزشی از فلسطین دارد.
* فلسطین محبوب‌ترین تیم جام
با وجود همه تلاش‌های غرب و صهیونیست‌ها برای زدودن مساله فلسطین از سرفصل‌های سیاسی و اقتصادی اما فلسطین در این دوره قطعا مورد حمایت‌ترین تیم حاضر خواهد بود.  حتی می‌توان بر حسب تجربیات جام‌جهانی 2022 و با توجه به اولویت داشتن آرمان فلسطین نزد 15 ملت مسلمان شرکت‌کننده در  هجدهمین دوره جام ملت‌های آسیا، فلسطین را میزبان واقعی این دوره دانست.
ماه گذشته، یک مسابقه فوتبال خیریه در ورزشگاه شهر دانشگاهی دوحه در حمایت از غزه، هزاران تماشاگر قطری را جذب کرد که فقط به فلسطینی‌های ساکن قطر محدود نمی‌شدند.
هر ۲ بازی دوستانه این تیم در قطر تا پیش از نخستین مسابقه رسمی که یکشنبه آینده خواهد بود پشت درهای بسته بوده است. آنها ۲ روز پیش تنها با یک گل به تیم قدرتمند ازبکستان باختند و فردا هم با عربستان بازی می‌کنند.
بدون تردید اما از همان نخستین بازی رسمی سبز و سفیدپوشان در جام ملت‌ها در همین ورزشگاه نیز شاهد پدیده حمایت گسترده از فلسطین روی سکوها، اطراف ورزشگاه و در متروها و خیابان‌های دوحه خواهیم بود.
مصعب البطاط، بازیکن این تیم در این مورد به شبکه شبه‌الجزیره قطر می‌گوید: «ما منتظر حمایت بزرگ در قطر هستیم؛ همان‌طور که شاهد آن بودیم در جام‌جهانی فوتبال که فلسطین حتی در آن مسابقه نداشت. برای ما افتخار بزرگی بود. آرزوی ما این است که حضورمان در قطر، بهترین حضور در تاریخ‌مان باشد. حضور ما در جام ملت‌های آسیا و حمایت‌های مردمی‌ای را که در این مدت دریافت خواهیم کرد، انگیزه‌ای قوی برای رسیدن به هدف خواهد بود».
اگر حماسه‌ای را که او و همرزمانش برای رسیدن به این نقطه به‌رغم همه سختی‌ها، محرومیت‌ها و داغ‌ها پشت سر گذاشته‌اند در نظر آوریم، می‌توان فلسطین را قهرمان این دوره جام ملت‌ها - بدون نیاز به ضربه زدن به توپ -   از نگاه قاطبه مردم قاره کهن دانست.

Page Generated in 0/0064 sec