printlogo


کد خبر: 274938تاریخ: 1402/10/19 00:00
نولان با اوپنهایمر 5 جایزه را درو کرد
بمب هسته‌ای انتخاب گلدن گلوب

گروه فرهنگ و هنر: هشتادویکمین دوره جوایز گلدن گلوب بامداد دوشنبه ۱۸ دی به ‌وقت ایران برگزار شد. طبق پیش‌بینی‌‌ها «اوپنهایمر» فاتح هشتادویکمین دوره جوایز گلدن گلوب شد. این فیلم سفارشی بر مبنای داستان ساخته شدن بمب اتم در آمریکا توسط جی. رابرت اوپنهایمر است؛ فیلمی که بامداد دیروز برنده 5 جایزه از جمله بهترین فیلم درام شد.
به گزارش «وطن امروز»، نقدهای زیادی به فیلم «اوپنهایمر» مطرح شده است. یکی از مهم‌ترین این نقدها، توجیه ساخت بمب اتم و استفاده از آن در جنگ دوم جهانی است. طی 2 حمله هسته‌ای آمریکا به هیروشیما و ناگازاکی، صدها هزار نفر جان خود را از دست دادند و میلیون‌ها تن به مواد رادیواکتیو آلوده شدند. در فیلم نولان اما نشانه‌هایی از شرمساری دولتمردان آمریکایی دیده نمی‌شود ضمن اینکه در لایه‌های پنهان این فیلم، ضرورت به‌کارگیری این سلاح علیه ژاپن نیز یادآوری می‌شود. یکی دیگر از نکات و پیام‌های «اوپنهایمر» کریستوفر نولان، انتقال این پیام در بحبوحه جنگ سرد آمریکا با چین و روسیه است؛ پیامی که می‌گوید دموکرات‌ها در راستای اهداف واشنگتن، درباره استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی تردیدی به خود راه نمی‌دهند. «وطن امروز» 17 مرداد امسال در گزارشی با عنوان «کلاه روی کلاهک» نقدهایی درباره این فیلم منتشر کرد. به هر حال فیلم سفارشی نولان توانست بیشترین جوایز هشتادویکمین دوره گلدن گلوب را از آن خود کند.  
غیر از کریستوفر نولان که جایزه بهترین کارگردانی را از آن خود کرد و البته این نخستین جایزه کارگردانی او در گلدن گلوب بود فیلم «اوپنهایمر» نیز جایزه بهترین فیلم درام را از آن خود کرد. همچنین جایزه بهترین موسیقی متن را برای «لودویگ گورانسون» آهنگساز به همراه داشت تا تازه‌ترین تجربه کارگردانی نولان بیش از هر فیلم دیگری در جوایز گلدن گلوب امسال موفق عمل کند. «اوپنهایمر» همچنین جایزه بهترین بازیگر مرد درام را نیز برای «کیلین مورفی» به همراه داشت. «اوپنهایمر» همچنین جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را برای «رابرت داونی جونیور» به همراه آورد. 
برگزیدگان هشتادویکمین دوره جوایز گلدن گلوب در سایر حوزه‌ها نیز قابل توجه بودند.
جایزه بهترین فیلم موزیکال یا کمدی به فیلم «بیچارگان» رسید. جایزه بهترین بازیگر زن درام نیز به «لیلی گلدستون» برای بازی در فیلم «قاتلان ماه کامل» رسید. بهترین بازیگر مرد موزیکال یا کمدی نیز «پل جیاماتی» برای بازی در فیلم تاثیرگذار «جاماندگان» شد.
«جاماندگان» امسال توانست توجه مخاطبان و منتقدان را به خود جلب کند. بازی‌های این فیلم بسیار خوب بود به گونه‌ای که این فیلم توانست جایزه بهترین بازیگر زن موزیکال یا کمدی را برای «اما استون» به ارمغان آورد. بهترین بازیگر زن مکمل نیز برای همین فیلم به «دواین جوی راندول» رسید.
«آناتومی یک سقوط» که امسال توجه بسیاری از فیلم‌دوستان جهان را به خود جلب کرد، توانست جازه بهترین فیلنامه را دریافت کند. این جایزه به «ژوستین تریه» داده شد. جایزه بهترین فیلم غیر انگلیسی‌زبان هم به «آناتومی یک سقوط» رسید.
«باربی» هم با همه سر و صدایش توانست جایزه بهترین ترانه را برای بیلی آیلیش و فینیس به ارمغان آورد. جایزه جدید دستاورد گیشه هم به «باربی» داده شد تا مشخص شود این فیلم برخلاف سر و صدای زیادش، توفیقی در گلدن گلوب به دست نیاورد.

Page Generated in 0/0060 sec