printlogo


کد خبر: 274951تاریخ: 1402/10/20 00:00
سطح تنش‌ها در جبهه شمالی سرزمین‌های اشغالی با ترور فرماندهان مقاومت اسلامی و حمله حزب الله به پایگاه‌های اسرائیل به شدت افزایش یافته است
یک قدم تا جنگ همه‌جانبه

گروه بین‌الملل: سطح تنش در جبهه شمالی سرزمین‌های اشغالی ساعت به ساعت بیشتر می‌شود و احتمال گسترده‌تر شدن درگیری‌ها میان رژیم صهیونیستی و مقاومت لبنان افزایش یافته است. درگیری موجود با توجه به ۲ ترور اخیر اسرائیل - شهادت العاروری و الطویل - می‌تواند به یک نبرد تمام‌عیار تبدیل شود.
کابینه جنگ رژیم صهیونیستی در تلاش برای بهره‌گیری از راهبرد قدیمی خود (دکترین بن‌گوریون) در روزهای پساتوفان الاقصی است؛ یعنی صدور بحران به بیرون از سرزمین‌های اشغالی. در این راستا این رژیم با ترور شهید «صالح العاروری» نایب‌رئیس جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) و همچنین شهید «وسام الطویل» معروف به «ابوجواد» از فرماندهان میدانی ارشد حزب‌الله لبنان به دنبال تحقق این امر است. در این میان، بین سران اسرائیل اختلاف نظر و شکاف عمده‌ای پیرامون گسترش جنگ به لبنان وجود دارد. کارشناسان جهانی گفته‌اند جنگ اسرائیل با حزب‌الله حتی می‌تواند بقای این رژیم را هم با تهدید عمده مواجه کند. واشنگتن‌پست در گزارش چند روز قبل خود نوشت: ارزیابی محرمانه جدید آژانس اطلاعات دفاعی ایالات متحده (دی‌ای‌آی) تصریح کرده است در صورت بروز تنش و درگیری میان تل‌آویو و حزب‌الله، پیروزی اسرائیل دشوار خواهد بود، زیرا دارایی‌ها و منابع نظامی این رژیم به واسطه جنگ غزه اندک خواهد بود. ۲ منبع آگاه از این ارزیابی اطلاعاتی از افزایش نگرانی مقام‌های آمریکایی از احتمال درگیری میان حزب‌الله و اسرائیل خبر داده‌اند.
به نوشته واشنگتن‌پست، بسیاری از کارشناسان بین‌المللی نگرانند با توجه به تسلیحات دوربرد و نقطه‌زن حزب‌الله، جنگ تمام‌عیار بین اسرائیل و حزب‌الله تلفات زیادی به همراه داشته باشد. در صورت بروز درگیری بین حزب‌الله و اسرائیل، حزب‌الله در مقایسه با قبل پیشروی بیشتری در اراضی اشغالی خواهد کرد و اهداف حساس همچون کارخانه‌های پتروشیمی و رآکتورهای هسته‌ای را هدف قرار می‌دهد. 
* آغاز حملات حزب‌الله در پاسخ به ترور «ابوجواد»
مقاومت اسلامی لبنان اعلام کرد در پاسخ به ترور فرماندهان مقاومت، مقر فرماندهی شمال ارتش رژیم صهیونیستی را هدف قرار داده است. حزب‌الله لبنان دیروز اعلام کرد در پاسخ به ترور شهید «صالح العاروری» نایب‌رئیس دفتر سیاسی حماس در بیروت و همچنین ترور شهید «وسام الطویل» در جنوب لبنان، پایگاه شمال ارتش رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی را هدف قرار داده است. مقاومت اسلامی لبنان اعلام کرد با چند پهپاد انتحاری پایگاه «دادو» در شهر «صفد» اشغالی را هدف قرار داده است. حزب‌الله لبنان همچنین در بیانیه‌ای دیگر اعلام کرد: در حمایت از ملت استوار فلسطین در نوار غزه و در حمایت از مقاومت دلیرانه و شرافتمندانه آنها، مجاهدان مقاومت اسلامی ساعت ۹:۳۰ صبح روز سه‌شنبه موضع نظامی اسرائیل (المالکیه) را با سلاح‌های مناسب مورد اصابت قرار دادند. همچنین مقاومت لبنان در بیانیه‌ای دیگر تاکید کرد ساعت ۹:۳۵ پایگاه البغدادی را با تسلیحات موشکی مناسب هدف قرار داد که به دقت به هدف مورد نظر اصابت کرد. حزب‌الله لبنان در بیانیه دیگری گفت ساعت ۹:۴۰ صبح سه‌شنبه با موشک پایگاه یفتاح را هدف قرار داد که به دقت به هدف مورد نظر اصابت کرد. حزب‌الله همچنین در ادامه حملات خود روز گذشته اعلام کرد: ما تجهیزات جاسوسی تازه توسعه‌یافته را در سایت بیاد بلیدا هدف قرار دادیم و مستقیما به آن ضربه زدیم.
* بین ما و دشمن، هیچ زبانی جز زبان موشک و پهپاد نیست
 آیین تشییع پیکر شهید وسام الطویل ملقب به «حاج ابوجواد» فرمانده شاخص مقاومت لبنان روز گذشته در روستای سلم در جنوب لبنان با حضور بسیار گسترده شهروندان لبنانی و طرفداران مقاومت برگزار شد. به گزارش المنار، شرکت‌کنندگان در این مراسم با سر دادن شعار، بر پشتیبانی از مقاومت و ادامه راه شهدای آن و مبارزه با دشمن صهیونیست و مزدوران آن تأکید کردند.
عضو شورای مرکزی حزب‌الله لبنان در این مراسم تأکید کرد: حاج ابوجواد هرگز از به دست گرفتن سلاح در راه مقاومت خسته نشد و همواره مشتاق پیمودن راه دوستان شهیدش بود و امروز به عزیزانش یعنی سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی، حاج عماد مغنیه و سید ذوالفقار پیوست. عضو شورای مرکزی حزب‌الله لبنان تأکید کرد: حاج ابوجواد هزاران مجاهد بااراده و عاشق شهادت و رویارویی بزرگ با دشمن صهیونیستی تربیت کرد. وی در ادامه گفت: ما حزب شهدا هستیم و ما با وجود آنها قوی‌تر و بزرگ‌تر خواهیم شد و همواره شعار ما این بوده است که شهادت، ویژگی ما و افتخاری است که خداوند به ما عنایت کرده است. این مقام حزب‌الله تصریح کرد: ما با سلاح‌های‌مان به غزه کمک خواهیم کرد و بین ما و دشمن صهیونیست، هیچ زبانی جز زبان موشک و پهپاد نیست. تا روزی که نکبت بزرگ را برای رژیم صهیونیستی رقم بزنیم و پرچم پیروزی را برافراشته کنیم.
* هشدار به صهیونیست‌ها
در همین حال معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان با هشدار به رژیم صهیونیستی گفت: آنچه در فلسطین می‌گذرد، محدود به فلسطین نخواهد بود و به کل منطقه گسترش خواهد یافت. شیخ نعیم قاسم به رژیم صهیونیستی هشدار داد: ما خواهان توسعه جنگ از لبنان نیستیم اما اگر اسرائیل اقدام به توسعه جنگ کند، پاسخ [ما] و رویارویی حتمی است؛ تا هر اندازه که نیاز باشد. معاون دبیرکل حزب‌الله افزود: وقتی ما غزه را یاری می‌کنیم، میهن و نسل‌های آینده خود را در برابر این عنصر وحشی توسعه‌طلب (رژیم صهیونیستی) یاری می‌کنیم. وی با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی هیچ‌یک از بندهای قطعنامه ۱۷۰۱ را اجرا نکرده است، تاکید کرد: ما به مقاومت ادامه خواهیم داد و آن را قوی‌تر و مسلح‌تر خواهیم کرد و مقاومت در آمادگی همیشگی باقی خواهد ماند. مقام ارشد حزب‌الله تصریح کرد: تصمیم ما روشن و آن آزادسازی سرزمین خود است و هیچ قیمومت خارجی را نمی‌پذیریم.
* حمله پهپادی به جنوب لبنان
رسانه‌های محلی لبنان بعدازظهر دیروز خبر دادند پهپادی اسرائیلی به منطقه «خربه سلم» در جنوب لبنان حمله کرده است. شبکه المیادین به نقل از خبرنگار خود در جنوب لبنان گزارش داد این پهپاد اسرائیلی به طور مشخص منطقه «الذبانه» در خربه سلم را هدف قرار داده است. خبرنگار الجزیره هم گفت یک پهپاد اسرائیلی شهر خربه سلم در جنوب لبنان را هنگام برگزاری مراسم تشییع پیکر وسام طویل، فرمانده حزب‌الله که در حمله صهیونیست‌ها شهید شد، هدف قرار داد. بر اساس گزارش رسانه‌های محلی لبنان، این حمله هنگام برگزاری مراسم تشییع پیکر شهید طویل انجام شده و نقطه‌ای در اطراف خانه برادر شهید را هدف قرار گرفته است. لحظاتی بعد المیادین گزارش داد در این حمله یک خودرو در منطقه خربه سلم پیش از آغاز مراسم تشییع شهید وسام طویل هدف حمله قرار گرفت. تیم دفاع مدنی در جمعیت پیشاهنگی «الرساله الاسلامیه» توانستند به محل حمله رفته و اجساد ۳ قربانی را از داخل خودرو بیروت بکشد. به گفته خبرنگار النشره در جنوب لبنان این حمله موجب ترس و وحشت دانش‌آموزان مدرسه الغندوریه شد که در نزدیکی محل حمله واقع است.

Page Generated in 0/0304 sec