printlogo


کد خبر: 274952تاریخ: 1402/10/20 00:00
دور دنیا

هنیه: کشورهای اسلامی سلاح بدهند
رئیس دفتر سیاسی حماس دیروز (سه‌شنبه) در سخنانی در کنفرانس اتحاد جهانی علمای مسلمان در دوحه گفت نبرد غزه تنها نبرد فلسطینی‌ها نیست، بلکه نبرد مسجدالاقصی است. به نوشته وبگاه شبکه الجزیره، اسماعیل هنیه گفت: «امت اسلام و علمای آن در حمایت از مقاومت نقش بسیار بزرگی دارند، می‌بینیم که کشورهای جهان با هواپیما و ناو برای رژیم اشغالگر سلاح می‌فرستند. اکنون وقت حمایت مسلحانه از مقاومت است، چرا که این نبرد مخصوص فلسطینی‌ها نیست، بلکه نبرد مسجدالاقصی است». رئیس دفتر سیاسی حماس افزود: «اسرائیل ۳ هدف را در غزه تعیین کرد، نابودی مقاومت، بازگرداندن اسرا و کوچاندن مردم غزه به خاک مصر اما با وجود هزینه سنگین و جنایت‌ها و نسل‌کشی هیچ‌کدام از اهدافش محقق نشده است و تلفات و کشته‌هایش در میدان نبرد بیش از آن چیزی است که اعلام می‌کند». اسماعیل هنیه همچنین گفت ارتش اشغالگر با گذشت نزدیک به ۱۰۰ روز از جنگ و بمباران و پهپادهای جاسوسی، نتوانسته‌ است یک اسیر را نیز بازگرداند و آزادی اسرای اسرائیلی تنها با آزادی تمام اسرای فلسطینی امکان‌پذیر است.
***
رئیس اسبق شاباک: 
محال است در غزه پیروز شویم
عامی ایالون، رئیس سازمان امنیت داخلی اسرائیل (شین‌بت/ شاباک) طی سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۰ در گفت‌و‌گو با روزنامه هاآرتص، ضمن بیان نظرات قابل توجه درباره غزه، به بیان سناریوهای احتمالی درباره سرنوشت جنگ پرداخت. «عامی ایالون» از حزب چپ «کار» که پس از ترور «اسحاق رابین» به دست یهودیان تندرو رئیس شاباک شد، گفت: «اسرائیل هرگز با چهره پیروز از جنگ در غزه خارج نخواهد شد، حتی اگر بتواند یحیی سنوار را ترور کند». رئیس اسبق شاباک افزود: «هرکسی معتقد باشد فلسطینی‌ها تسلیم خواهند شد، نه فلسطینی‌ها، نه حماس و نه جنبش‌های اسلامی تندرو در قرن حاضر را نشناخته است». او همچنین پیشنهاد کرد تمام اسرای فلسطینی در قبال اسرای اسرائیلی آزاد شوند. او در این رابطه به مروان البرغوثی (از رهبران محبوب جنبش فتح که از سال ۲۰۰۲ در زندان است) اشاره کرد و گفت که او باید آزاد شود و تنها فردی است که می‌تواند فلسطینی‌ها را برای مرحله بعد از جنگ غزه رهبری کند.
***
شهادت ۴۲۹۶ دانش‌آموز در غزه
وزارت آموزش‌و‌پرورش فلسطین اعلام کرد از زمان آغاز تجاوزات رژیم صهیونیستی به نوار غزه و کرانه باختری، ۴۲۹۶ دانش‌آموز به شهادت رسیده و ۸۰۵۹ نفر زخمی شده‌اند. این وزارتخانه سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد تعداد دانش‌آموزانی که در نوار غزه از زمان آغاز تجاوزات به شهادت رسیدند، به بیش از ۴۲۵۷ شهید رسیده و ۷۷۷۷ نفر نیز زخمی شدند و در کرانه باختری نیز ۳۹ دانش‌آموز به شهادت رسیده و ۲۸۲ نفر دیگر زخمی و ۸۵ نفر نیز بازداشت شده‌اند. این وزارتخانه همچنین تصریح کرد در نوار غزه ۲۲۷ معلم و کادر اداری به شهادت رسیده و ۷۵۶ نفر زخمی شدند و در کرانه باختری نیز ۵ نفر زخمی شده و بیش از ۷۱ نفر بازداشت شده‌اند. وزارت آموزش‌و‌پرورش فلسطین اعلام کرد در نوار غزه ۲۸۱ مدرسه دولتی و ۶۵ مدرسه وابسته به آنروا هدف بمباران و تخریب قرار گرفت که باعث شد ۸۳ مدرسه بشدت آسیب ببیند و ۷ مدرسه کاملا تخریب شود، همچنین ۳۸ مدرسه در کرانه باختری در معرض تخریب و یورش قرار گرفته است.
***
بورل: جنگ غزه باید متوقف شود
«جوزپ بورل»‌ مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی بامداد سه‌شنبه گفت تنها راه برای جلوگیری از رخ دادن تراژدی‌های کنونی در نوار غزه، رسیدن به یک راهکار سیاسی است. بورل در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی «ایکس» (توئیتر سابق) نوشت که در سفر منطقه‌ای به غرب آسیا، فاجعه انسانی در نوار غزه، شمار غیرقابل تحمل تلفات غیرنظامیان و خطر درگیری منطقه‌ای را ارزیابی کرده است. وی با اشاره به سفرهایش به لبنان و عربستان سعودی تصریح کرد: «جنگ [غزه] باید متوقف شود و نباید [به منطقه غرب آسیا] گسترش یابد». پیش از این منابع محلی گزارش داده بودند مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی در سفر به بیروت، با «محمد رعد» رئیس فراکسیون وفاداری به مقاومت در پارلمان لبنان دیدار و گفت‌وگو کرده است.
***
گابریل آتال، جوان‌ترین نخست‌وزیر فرانسه شد
امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه سه‌شنبه در تلاش برای دمیدن جان تازه به دور دوم ریاست‌جمهوری خود در آستانه انتخابات پارلمان اروپا، گابریل آتال، وزیر ۳۴ ساله آموزش‌و‌پرورش را به عنوان نخست‌وزیر جدید منصوب کرد. به نوشته رویترز، این اقدام لزوما به تغییر سیاسی بزرگ منتهی نخواهد شد اما نشان‌دهنده تمایل مکرون به تلاش برای گذر از اصلاحات نامحبوب مربوط به سن بازنشستگی و مهاجرت در سال گذشته و بهبود شانس حزب میانه‌رو خود در انتخابات ژوئن پارلمان اروپاست. اردوگاه مکرون در نظرسنجی‌ها از حزب مارین لوپن، رهبر راست افراطی 8 تا ۱۰ درصد عقب است. رئیس‌جمهور فرانسه از زمانی که حزبش اندکی بعد از انتخاب مجدد وی در سال ۲۰۲۲ با از دست دادن ۵۵ کرسی، اکثریت مطلق پارلمانی را از دست داد، در حال دست و پنجه نرم کردن با ترکیب پارلمانی جدید برای پیشبرد سیاست‌هایش بوده است. آتال از متحدان مکرون که در دوران کرونا به عنوان سخنگوی دولت به چهره‌ای شناخته شده تبدیل شد، جایگزین الیزابت بورن، نخست‌وزیر مستعفی می‌شود. او جوان‌ترین نخست‌وزیر فرانسه و نخستین کسی است که آشکارا گفت همجنس‌باز است. دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه دوشنبه‌شب به وقت تهران اعلام کرد امانوئل مکرون استعفای بورن را پذیرفته است.

Page Generated in 0/0475 sec