کد خبر: 274968تاریخ: 1402/10/20 00:00
مدیرکل ترانزیت سازمان بنادر و دریانوردی عنوان کرد
کریدور شمال - جنوب، محور اقتصاد دریامحور
مدیرکل ترانزیت و توافقنامههای بینالمللی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: کریدور شمال - جنوب، محور تحقق اهداف اقتصاد دریامحور ایران است و نقش بسیار ویژهای در افزایش کارایی حملونقل ترکیبی و بینوجهی در سطوح منطقهای و فرامنطقهای ایفا خواهد کرد. خسرو سرایی افزود: آنچه در فرمان ۹ مادهای ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان ضرورت ملی مطرح شده این است که ایران به دلیل برخورداری از موقعیت ویژه و ممتاز جغرافیایی و قرار داشتن بین 2 دریا، از فرصت استثنایی بینالمللی برخوردار است. وی گفت: بر اساس همین فرامین، ایران با برخورداری از هزاران کیلومتر ساحل، همچنین جزایر استراتژیک با ظرفیتهای فراوان باید در بخشهای ساحلی، فراساحلی و دریایی از این ظرفیت به عنوان یک محرک و محور توسعه بهرهگیری کند. سرایی تاکید کرد: تحقق این امر بیشک جایگاه ویژه منطقهای و جهانی در بهرهگیری از دریا برای کشورمان رقم خواهد زد. وی متذکر شد: به همین منظور کریدور شمال - جنوب نقش بسیار ویژهای در افزایش کارایی حملونقل ترکیبی و بینوجهی در سطوح منطقهای و فرامنطقهای ایفا خواهد کرد. مدیرکل ترانزیت و توافقنامههای بینالمللی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به برگزاری همایش اقتصاد دریامحور در بهمنماه آینده تصریح کرد: در این همایش که به منظور تحقق اهداف اقتصاد دریامحور پایهگذاری شده است، هدفگذاری اصلی تبیین سیاستگذاری یکپارچه در حوزههای دریایی و بهرهگیری از ظرفیت همه دستگاههای اجرایی ذیربط برای تحقق اهداف مورد نظر خواهد بود. سرایی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب بر توسعه اقتصاد دریامحور در یک دوره ۱۰ ساله اضافهکرد: برای دستیابی به نرخ رشد ۲ برابری این بخش در اقتصاد کشور، همه تلاش دستگاههای متولی حوزه دریایی، ایجاد بستر و زمینه افزایش سرمایهگذاری داخلی و خارجی و از همه مهمتر توسعه فعالیتهای دانشمحور و دانشبنیان خواهد بود. وی با بیان اینکه از زمان ابلاغ فرمان ۹گانه شاهد تکاپو و افزایش انگیزه فعالان حوزه اقتصاد دریا در سطح کشور هستیم، افزود: همزمان با برپایی همایش اقتصاد دریامحور ایران در تلاش هستیم زمینه سرمایهگذاریهای مشترک و همکاریهای منطقهای در قالب عملکرد کریدور شمال - جنوب با بهرهگیری از ظرفیتهای سازمان همکاری اقتصادی اکو، سازمان همکاریهای شانگهای و گروه بریکس را مورد ارزیابی قرار دهیم. این مقام مسؤول با اشاره به ظرفیتهای حملونقل ریلی و جادهای کشور برای پیشبرد این اهداف تاکید کرد: طبق مطالعات و برنامهریزیهای انجامشده، بندر چابهار به عنوان دروازهای جدید برای توسعه خدمات چند وجهی کریدور شمال - جنوب در نظر گرفته شده و بناست در این همایش ابعاد مختلف آن مورد ارزیابی قرار گیرد. وی تصریحکرد: بدون شک بنادر ایران پیشران ارزش افزوده زنجیره تامین و افزایش سهم ایران در حملونقل دریایی و ترانزیت در شبکه حملونقل ترکیبی کریدور شمال - جنوب خواهند بود و مصمم هستیم با همافزایی ایدهها و راهکارهای مختلف، مسیر تحقق این اهداف را کوتاهتر کنیم. سرایی در پایان با دعوت از همه دستاندرکاران، صاحبنظران و کارشناسان حوزه دریایی کشور برای مشارکت در این رویداد و به منظور پیشبرد اهداف فرمان ۹مادهای رهبر معظم انقلاب خاطرنشان کرد: بدون شک خروجی این همایش، زمینهساز برنامهریزی دقیق و علمی برای تحقق اهداف اقتصاد دریامحور خواهد بود. همایش اقتصاد دریامحور ۲۳ و ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ با حضور مدیران، مسؤولان و فعالان این حوزه برگزار خواهد شد. بهمنظور تحقق فرامین نهگانه رهبر معظم انقلاب درباره سیاستهای کلی توسعه دریامحور، ظرفیتهای کریدور شمال- جنوب و نقش آن در تسهیل تجارت منطقهای و بینالمللی به صورت ویژه در همایش اقتصاد دریامحور ایران مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.