printlogo


کد خبر: 274969تاریخ: 1402/10/20 00:00
اخبار

کشاورزان اتوبان‌های آلمان را بستند
کشاورزان آلمانی در اعتراض به سیاست‌های ریاضت اقتصادی دولت این کشور خیابان‌ها و اتوبان‌های آلمان را بستند. آنطور که راشا تودی گزارش داده است، حدود یک هفته است کشاورزان در سراسر آلمان در اعتراض به اجرای سیاست‌های ریاضت اقتصادی دست به اعتراض زده‌اند و حالا تصمیم ‌گرفته‌اند بسیاری از اتوبان‌ها و خیابان‌های این کشور را مسدود کنند. کشاورزان آلمانی نگران آن هستند در پی اجرای این سیاست‌های اقتصادی، دولت حمایت از آنها را کنار بگذارد و آنها مجبور شوند مزارع خود را تعطیل کنند. هزاران کشاورز با حضور در شهرهای بزرگ آلمان از جمله برلین نسبت به تصمیم دولت آلمان برای حذف یارانه گازوئیل و اعمال مالیات بر خودروهای کشاورزی تظاهرات کردند. ماه گذشته اولاف شولتس، صدراعظم آلمان اعلام کرده بود این سیاست‌ها با هدف تأمین بخشی از کسری بودجه چند میلیارد یورویی این کشور در دستور کار قرار گرفته است. البته این اقدام کشاورزان تا حدودی موفق بوده و دولت آلمان در پی این اعتراضات در ماه دسامبر تصمیم گرفت تا حدودی از تصمیم خود عقب‌نشینی کند.
***
افزایش قیمت روغن موتور تکذیب شد
سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرد: با توجه به انتشار اخباری مبنی بر موافقت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با افزایش قیمت روغن موتور، اعلام می‌شود از آنجا که روغن موتور بنزینی و گازوئیلی از جمله اقلام مشمول قیمت‌گذاری تثبیتی بوده و هرگونه تغییر قیمت آن در صورت تصویب کارگروه و ستاد تنظیم بازار عملیاتی می‌شود، تاکنون هیچ‌گونه مصوبه‌ای از سوی متولیان امر در این باره ابلاغ نشده است و اصولاً این سازمان و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط پیش از تصویب، هیچ‌گونه جایگاهی مبنی بر موافقت با افزایش قیمت ندارند. لذا ضمن تکذیب خبر«موافقت سازمان حمایت با افزایش قیمت روغن» تاکید می‌شود هرگونه افزایش قیمت بدون اخذ مصوبات لازم غیرقانونی و از مصادیق بارز گرانفروشی بوده و در صورت افزایش قیمت با واحدهای متخلف برخورد جدی خواهد شد و همه واحدهای تولیدی مکلفند بدون وقفه و مطابق رویه قبل نسبت به عرضه مکفی روغن در بازار اقدام کنند. بدیهی است فرآیند تولید و عرضه و میزان آن به صورت ویژه مورد رصد و پایش قرار گرفته و با هرگونه کاهش یا توقف عرضه و دپوی محصول بر اساس قوانین موجود برخورد تعزیری خواهد شد. همه واحدهای تولیدی و توزیعی مکلفند بدون وقفه نسبت به تولید و عرضه این محصول اقدام کنند. هموطنان گرامی می‌توانند در صورت گران‌فروشی و دپوی محصول و عدم عرضه، مراتب را از طریق سامانه ۱۲۴ گزارش کنند.
***
هیچ محدودیتی در خرید نان وجود ندارد
مجری طرح هوشمندسازی یارانه آرد و ‌نان اقدام برخی نانوایی‌ها مبنی بر ممنوعیت خرید بیش از ۴ نان با یک کارت بانکی را تخلف برخی در صنف نانوایی اعلام کرد. در روزهای اخیر برخی نانوایی‌ها مدعی شده‌اند بر اساس ابلاغیه اتحادیه نانوایان خرید نان بیش از 4 عدد با یک کارت بانکی برای شهروندان ممنوع است و باید از 2 کارت بانکی استفاده کنند. محمد جلال، مجری طرح هوشمندسازی یارانه آرد و ‌نان در وزارت اقتصاد با تاکید بر اینکه هیچ محدودیتی در تعداد خرید نان وجود ندارد، گفت: روال خرید نان به صورت قبل بوده و این موضوع، تخلف برخی در صنف نانوایی است. در همین ارتباط رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران اقدام برخی نانوایی‌ها در درج اطلاعیه مبنی بر محدودیت خرید بیشتر از ۴ عدد نان را تخلف اعلام کرد. فاطمه نظری با بیان اینکه هیچ محدودیتی برای تعداد خرید انواع نان سنتی وجود ندارد، گفت: اطلاعیه یا ابلاغیه‌ای درباره محدودیت فروش بیشتر از ۴ عدد نان با یک کارت بانکی نداشته‌ایم و ابلاغیه‌ای نیز از دولت دریافت نکرده‌ایم. نظری ضمن تکذیب این موضوع اظهار داشت: هیچ محدودیتی برای خرید انواع نان سنتی وجود ندارد و این موضوع توسط اتحادیه ما و هم توسط اتحادیه همکار نان سنتی تکذیب می‌شود و اطلاعیه و ابلاغیه‌ای در این باره به نانوایان نداشته‌ایم. وی افزود: اتحادیه‌های نان درباره خرید نان نه ابلاغیه یا اعلامی به اعضای خود نداشته‌اند و ابلاغ یا اعلامیه‌ای نیز از سوی دولت یا اتاق اصناف دریافت نکرده‌ایم. طرح وزارت اقتصاد برای هوشمندسازی توزیع آرد و نان در کشور در یک سال اخیر سبب جلوگیری از حجم عظیم تخلفات در فروش آرد شده و صرفه‌جویی بی‌سابقه‌ای برای کشور به دست آورده است. در همین زمینه، برخی نانوایی‌های متخلف که با اجرای این طرح، جلوی آردفروشی آنها گرفته شده، با ترفندهایی تلاش دارند ضمن ناراضی‌سازی مردم، طرح هوشمندسازی آرد و نان را ناکام جلوه دهند.

Page Generated in 0/0223 sec