printlogo


کد خبر: 274975تاریخ: 1402/10/20 00:00
در عملیات نیروهای مقاومت در غزه 9 نظامی صهیونیست به هلاکت رسیدند
میدان‌داری حماس
* هاآرتص: حملات موشکی حماس به اسرائیل به‌ رغم حمله به غزه کماکان ادامه دارد/ * افزایش سطح تنش‌ها در جبهه شمالی با ترور فرماندهان حزب‌الله و حمله مقاومت به پایگاه‌های اسرائیل

گروه بین‌الملل: 9 نظامی اسرائیل طی 24 ساعت در نبرد غزه به هلاکت رسیدند. این خبر در حالی دیروز منتشر شد که هاآرتص گزارشی درباره ورود نیروهای اسرائیلی به تونل‌های غزه منتشر کرد که برای صهیونیست‌ها مملو از خوف و ترس است. بیش از 3 ماه از آغاز جنگ غزه می‌گذرد؛ جنگی که تاکنون موجب به شهادت رسیدن بیش از 23 هزار غیرنظامی فلسطینی، مفقود شدن 7 هزار تن  و مجروح شدن بیش از 57 هزار نفر دیگر شده است. بر اساس آمارهای ارائه شده در اواخر دسامبر 2023 چیزی حدود 70 درصد ساختمان‌ها و تاسیسات غیرنظامی شمال نوار غزه در نتیجه حملات هوایی و توپخانه‌ای ارتش رژیم اشغالگر صقدس یا کاملا نابود شده یا دچار آسیب‌ها و خسارات جدی شده است. با این حال، یک نکته قابل تامل درباره جنگ غزه این است که با گذشت بیش از 3 ماه از جنگ مذکور، نشانه‌های عینی و عدیده‌ای از قریب‌الوقوع بودن پیروزی مقاومت و ملت فلسطین بر اشغالگران صهیونیست در حال آشکار‌ شدن است؛ نشانه‌هایی که اشاره به آنها و تحلیل‌شان، از اهمیت زیادی برخوردار است. 
1- وقوع زلزله‌ای بزرگ در عمق اراضی اشغالی
بتازگی دادگاه عالی رژیم اشغالگر قدس در اقدامی معنادار در بحبوحه جنگ غزه، از ابطال قانون «لغو برهان عدم معقولیت» خبر داد؛ قانونی که پیش از آغاز جنگ غزه از سوی پارلمان رژیم اشغالگر قدس، به مثابه بخشی از لایحه اصلاحات قضایی نتانیاهو تصویب شد و در قالب آن، میزان نظارت و کنترل دادگاه عالی رژیم صهیونیستی بر فعالیت‌های نخست‌وزیر و کابینه مستقر در اراضی اشغالی تا حد زیادی کاهش می‌یافت. این اقدام دادگاه عالی رژیم صهیونیستی تا حد زیادی از نگاه بسیاری از ناظران و تحلیلگران و البته وزرای دولت نتانیاهو نظیر وزیر امنیت داخلی آن (ایتمار بن‌گویر) و همچنین وزیر دادگستری صهیونیست‌ها (یاریو لوین)، به مثابه شوک و زلزله‌ای بزرگ ارزیابی و تحلیل شده که بازتاب‌های عینی خود را در میدان‌های جنگ غزه نیز نشان خواهد داد.  در واقع، اینطور به نظر می‌رسد که جریان‌های مخالف و منتقد نتانیاهو و افراطیون متحد وی، در حال خارج‌ شدن از سایه هستند و سعی دارند فشارهای سیستماتیک و نهادین خود را به وی و دولتش جهت خاتمه دادن به جنگ غزه که به ادعای خود صهیونیست‌ها آنها را به ناکجا‌آباد برده، افزایش دهند. 
2- تداوم شلیک موشک از نوار غزه به سمت اراضی اشغالی
نشریه صهیونیستی یدیعوت آحارانوت بتازگی در گزارشی با اشاره به رگبار موشکی اخیر گردان‌های عزالدین قسام که تل‌آویو را هدف قرار داد و البته تداوم شلیک موشک از سوی جریان مقاومت فلسطین به اراضی اشغالی از بخش‌های مختلف نوار غزه، به این مساله پرداخته است که «حماس به ما یادآوری می‌کند هنوز جنگ خاتمه نیافته است». با این حال، نکته مهم این است که حماس عملا شلیک موشک‌های خود را به یک پالس معنادار در بحبوحه جنگ غزه تبدیل کرده است. روز گذشته بود که القسام 10 موشک به تل‌آویو شلیک کرد یا اینکه در شب آغاز سال میلادی جدید حماس چندین موشک به قلب سرزمین‌های اشغالی شلیک کرد. همچنین در بحبوحه ادعاهای مکرر صهیونیست‌ها مبنی بر اینکه کنترل شمال نوار غزه را به دست گرفته‌اند، حماس بارها اقدام به شلیک موشک از همین مناطق به سمت اراضی اشغالی کرد؛ موضوعی که سیلی از انتقادها را از مقام‌های ارشد سیاسی و نظامی اسرائیلی به همراه داشته است. در عین حال، تداوم شلیک موشک‌های حماس از نوار غزه به سمت اراضی اشغالی، پیغامی روشن مبنی بر زنده و قدرتمند بودن جنبش حماس را نیز به طرف اسرائیلی مخابره می‌کند که این مساله تبعات و پیامدهای دردناکی را از حیث تشدید فشارهای داخلی علیه این رژیم به همراه دارد. 
3- خروج 5 تیپ ارتش رژیم صهیونیستی از نوار غزه
بتازگی خبر خروج 5 تیپ ارتش رژیم اشغالگر قدس از نوار غزه منتشر شد. جالب اینکه پیش‌تر نیز نیروهای تیپ گولانی ارتش اسرائیل، مجبور به خروج از نوار غزه شده بودند. صهیونیست‌ها مدعی شده‌اند برای تجدید قوا و در قالب طرح‌های خود برای دور تازه عملیات نظامی علیه حماس، اقدام به خروج نیروهای مذکور از نوار غزه کرده‌اند اما شواهد و قرائن گوناگون حاکی از این است که وارد آمدن خسارات و تلفات سنگین به نظامیان صهیونیست در جریان جنگ غزه، اصلی‌ترین دلیل عقب‌نشینی گسترده نظامیان صهیونیست از این منطقه بوده است. در این میان پایگاه خبری عبری‌زبان واللا دیروز اعلام کرد در حادثه  انفجار کامیون حامل مواد منفجره در نوار غزه که منجر به کشته شدن 6 نظامی اسرائیلی شد، 30 افسر و نظامی دیگر هم زخمی شدند.  در این رابطه، اگرچه ارتش اسرائیل به هلاکت رسیدن 514 نظامی اسرائیلی از 7 اکتبر تاکنون را به صورت رسمی تایید کرده، اما چه مقام‌های ارشد جریان مقاومت و چه نشریات صهیونیستی به صراحت تاکید دارند شمار کشته‌شدگان اسرائیلی حداقل بیش از 3 برابر آمارهای رسمی اعلام شده از سوی رژیم اشغالگر قدس است. صهیونیست‌ها سال‌هاست از تاکتیک سانسور در ارائه آمارهای مربوط به تلفات نیروهای خود بهره می‌برند تا از این طریق، هم روحیه نظامیان خود را بالا نگه دارند و هم شکست‌های‌شان را لاپوشانی کنند.  
همچنین مجاهدان گردان‌های قسام یک بمب ضدنفر «رعدیه» را در میان نیروهای پیاده ارتش رژیم صهیونیستی در منطقه بنی سهیلا در شرق خان‌یونس منفجر کردند که در این عملیات تعدادی از نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند.  در این میان، برخی نشریات صهیونیستی نظیر هاآرتص و یدیعوت آحارانوت، از معلول شدن دست‌کم 12 هزار نظامی صهیونیست، از ابتدای جنگ غزه تاکنون خبر می‌دهند و البته گزارش‌های مختلف دیگری نیز حاکی از پر بودن ظرفیت مراکز توان‌بخشی و مشاوره روانشناسی به سربازان آسیب دیده اسرائیلی است(مثلا یدیعوت آحارانوت از روانه شدن 9‌ هزار نظامی اسرائیلی به آسایشگاه‌های روانی خبر داده است). 
نکته قابل تامل اینکه نه تاکنون حماس نابود شده، نه حتی یک اسیر اسرائیلی (با استفاده از اهرم زور) آزاد شده و نه یکی از رهبران عالی‌رتبه حماس در نوار غزه نظیر «یحیی سنوار» و یا «محمد ضیف» ترور شده‌اند. در این شرایط، نشریه یدیعوت آحارانوت، جنگ غزه را به چاهی تشبیه کرده که اسرائیل در قعر آن گرفتار شده و باید فکر کند چگونه می‌خواهد از آن خلاص شود. در عین حال، این نشریه به این مساله هم اشاره می‌کند که اسرائیل به هیچ‌وجه آماده مواجهه با حزب‌الله لبنان در جبهه شمالی هم نیست و هرگونه وارد شدن به نبردی تازه با این جنبش، یک اشتباه راهبردی و بزرگ خواهد بود. 
4- تداوم چالش امنیت دریانوردی برای صهیونیست‌ها
در نهایت باید گفت اقتصاد رژیم اشغالگر قدس نیز با توجه به تداوم جنگ غزه و صرف شدن بخش قابل توجهی از منابع درآمدی صهیونیست‌ها برای ماشین جنگی‌شان و در عین حال، تخلیه بسیاری از شهرک‌های شمالی و جنوبی اراضی اشغالی و گسیل شدن صدها هزار نفر از شهرک‌نشینان صهیونیست به سمت مناطق مرکزی اراضی اشغالی، با چالش‌های جدی روبه‌رو شده است. در این فضا اقدامات انصار‌الله یمن در هدف قرار دادن کشتی‌های تجاری صهیونیست‌ها یا کشتی‌هایی که به مقصد بنادر رژیم صهیونیستی حرکت می‌کنند، به مثابه شلیک تیر خلاص بر پیکره اقتصاد رژیم اشغالگر قدس بوده است. نکته قابل تامل در این میان این است که 98 درصد تجارت خارجی رژیم صهیونیستی از مجرای دریا انجام می‌شود و دریای سرخ و تنگه باب‌المندب، از جمله نزدیک‌ترین و راهبردی‌ترین مسیرها برای تجارت دریایی صهیونیست‌ها هستند. در این رابطه، نکته مهم این است که دامنه تهدیدات علیه کشتی‌های اسرائیلی به ورای دریای سرخ نیز گسترش یافته و مثلا المیادین بتازگی در گزارشی، جزئیاتی تازه از هدف قرار گرفتن 2 کشتی اسرائیلی در اقیانوس هند را که مقادیر زیادی نفت حمل می‌کردند، منتشر کرد.  نکته مهم اینکه حتی دولت آمریکا به عنوان متحد راهبردی و نزدیک اسرائیل نیز به ‌رغم به کار بردن ترفندها و ابتکارهای مختلف نظیر رونمایی از ابتکار ائتلاف دریایی‌اش در دریای سرخ، نتوانسته حدی از امنیت را برای کشتی‌های اسرائیلی یا آنهایی که به سمت اراضی اشغالی حرکت می‌کنند، ایجاد کند؛ معادله‌ای که در بحث تجارت دریایی، هزینه‌ها و فشارهای قابل تاملی را به رژیم اشغالگر قدس وارد کرده (برخی از خسارت 58 میلیارد دلاری اسرائیل در این حوزه خبر می‌دهند) و چشم‌انداز پایان جنگ غزه را با توجه به اوج‌گیری طیف متنوعی از مولفه‌ها علیه این رژیم، روشن‌تر کرده است. 
***
سرگردی که با خانه سنوار عکس گرفت هلاک شد!
منابع اسرائیلی اعلام کردند سرگرد «سیفی شعیوف» فرمانده گردان 12 تیپ گولانی ارتش رژیم صهیونیستی که در خانه یحیی سنوار، رهبر حماس در نوار غزه عکس یادگاری گرفته بود، در درگیری‌ها با مقاومت فلسطین کشته شد.

 


Page Generated in 0/0058 sec