printlogo


کد خبر: 274977تاریخ: 1402/10/20 00:00
گزارش روزنامه هلندی درباره نقش این کشور در پروژه سیا برای خرابکاری در تأسیسات نطنز
عبرت‌های استاکس‌نت

گروه سیاسی: تاکنون چند بار ماجرای ورود ویروس استاکس‌نت به تاسیسات هسته‌ای نطنز با روایت‌های مختلف منتشر شده است. این بار یک روزنامه هلندی گزارشی درباره این ماجرا منتشر و البته ادعایی درباره هویت فردی که این ویروس را وارد تاسیسات نطنز کرد مطرح کرده است؛ فردی که البته به طرز عجیبی در امارات کشته شد.
روزنامه هلندی فولکس‌کرانت در گزارشی، مطالبی را درباره ماجرای ورود ویروس استاکس‌نت به تاسیسات نطنز مطرح کرده است. مطالبی که اگرچه صحت آنها قابل تایید نیست اما به هر حال قابل توجه است، بویژه درباره هویت فردی که ویروس را وارد تاسیسات نطنز کرد و سرنوشت عبرت‌آموز وی.
این روزنامه در گزارش می‌گوید پس از 2 سال تحقیق و گفت‌وگو با ۴۳ نفر از جمله ۱۹ نفر از کارکنان دستگاه‌های اطلاعاتی هلند توانسته به هویت مردی دست یابد که به نوشته این روزنامه، برای نخستین بار بدافزار استاکس‌نت را وارد تأسیسات نطنز کرد؛ ویروسی که به صدها سانتریفیوژ لطمه‌ جدی وارد کرد.
به گفته این روزنامه، مهندسی ۳۶ ساله به نام «اریک فان‌سابن» شخصی است که سال ۲۰۰۷ برای نخستین ‌بار استاکس‌‌نت را وارد مجموعه نطنز کرد. استاکس‌نت برای نخستین بار 3 سال بعد کشف شد و به ‌رغم گزارش‌های متعدد، دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل مسؤولیت ساخت آن را نپذیرفتند.
این روزنامه در ادامه به رد گزارشات قبلی درباره اینکه یک فرد ایرانی عامل ورود این ویروس به تاسیسات نطنز بوده، می‌گوید: یک مهندس هلندی ساکن دوبی به نام اریک فان‌سابن عامل ورود ویروس به تاسیسات هسته‌ای نطنز بود؛ فردی که بر اساس گزارش روزنامه هلندی، «همسری ایرانی» داشت.
به نوشته این روزنامه، فان‌سابن در امارات برای شرکتی به نام «تی‌تی‌اس اینترنشنال» کار می‌کرد که به گفته پیتر ناپ، رئیس وقت آن «در دوره‌ای که [به دلیل تحریم‌ها] دیگر رسما مجاز نبود، در ایران فعالیت داشت». او گفته یکی از کارهای شرکت، فروش قطعات لازم برای صنعت نفت و گاز به ایران بود.
منبعی به فولکس‌کرانت گفته سرویس اطلاعاتی هلند (آ ‌‌ای ف د) او را سال ۲۰۰۵ به خدمت گرفته بود و سال ۲۰۰۷ برای نصب تجهیزاتی به سایت نطنز رفت و مخفیانه، پروژه مشترک سیا، موساد و آ ‌‌ای ف د را به سرانجام رساند.
به نوشته این روزنامه، آقای فان‌سابن اواخر ۲۰۰۸ با خانواده‌اش مجددا برای دیدار با بستگان همسرش به ایران سفر کرد ولی تنها بعد از یک روز، مجدانه از آنها خواست بلافاصله ایران را ترک کنند. همسرش به فولکس‌کرانت گفته: «او خیلی ناراحت بود و اصرار داشت بلافاصله بازگردیم».
3-2 هفته بعد از ترک ایران، یعنی ۱۶ ژانویه ۲۰۰۹ فان‌سابن در نزدیکی شارجه موتوسیکلتش چپ کرد و کشته شد.
به گفته فولکس‌کرانت، دوستان و خانواده‌اش همچنان فکر می‌کنند آن یک حادثه بوده است ولی منبعی در سرویس اطلاعات نظامی هلند (ام‌ ای ف د) به این روزنامه گفته «او بهای سنگینی پرداخت».
طبق گزارش فولکس‌کرانت، سال ۲۰۰۶ مایکل هیدن، رئیس وقت سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) در سفر به لاهه با مقام‌های سرویس اطلاعات نظامی هلند (ام ‌ای ف د) دیدار کرد و به آنها گفت دیگر دستگاه اطلاعاتی هلند یعنی آ ‌ای اف د دارد به سیا در یک «مأموریت فوق‌سری» کمک می‌کند.
این روزنامه به نقل از منبعی که در این جلسه حاضر بوده، نوشته آقای هیدن گفته لازم است «پمپ‌های آب» وارد مجتمع نطنز شود؛ پمپ‌هایی که حاوی یک «توانایی فنی» هستند که پس از نصب‌شان باعث می‌شوند سانتریفیوژها از کار بیفتند.
این منبع می‌گوید رئیس سیا گفته رسیدن به این فناوری 2 میلیارد دلار هزینه داشته است.
به نوشته روزنامه هلندی، سیا استاکس‌نت را در این پمپ‌ها پنهان کرده بود تا پس از نصبش، به شبکه کامپیوتری نطنز – که به اینترنت متصل نبود – وارد شود و این پمپ‌ها را فان‌سابن، مأمور سرویس اطلاعاتی هلند در تأسیسات نطنز نصب کرد.

Page Generated in 0/0061 sec