printlogo


کد خبر: 274987تاریخ: 1402/10/21 00:00
در هم‌اندیشی نویسندگان و ناشران جبهه فرهنگی انقلاب چه گذشت؟
مقابله با تحریف تاریخ معاصر

نشست هم‌اندیشی نویسندگان و ناشران جبهه فرهنگی انقلاب همزمان با سالروز قیام ۱۹ دی‌ مردم قم، با موضوع «مقابله با تحریف تاریخ معاصر و مبارزه ادبی با تطهیر چهره پهلوی‌ها» توسط دبیرخانه جایزه ادبی شهید سیدعلی اندرزگو در موزه عبرت ایران برگزار شد.
* شهید اندرزگو همچنان در حال مبازره است
در ابتدای این نشست میثم نیلی، مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی ضمن ابراز خرسندی از «حضور ناشران و نویسندگان دغدغه‌مند در حوزه تاریخ معاصر ایران» گفت: سال 93 با تاکید و اشاره مقام معظم رهبری به موضوع اهمیت روایت دوره‌های مهم تاریخی کشور و مبارزه با تطهیر چهره پهلوی که بشدت در شرایط کنونی کشور تاثیرگذار است، انگیزه پیدا کردیم و سال 95 با برخی نویسندگان و ناشران هم‌عهد شدیم جریانی را به نام شهید مظلوم، شهید سیدعلی اندرزگو رقم بزنیم که بحمدالله این حرکت امروز موجب جریان‌سازی نسبتا خوبی در تولید آثار مکتوب در کشور شده است. اقدام مشترک جبهه فرهنگی انقلاب از ادبیات و نشر و مجموعه دست‌اندرکاران موسسات تاریخی و سندی، موجب ایجاد حرکت جدیدی در ۳ ضلع و پایه نشر، ادبیات و روایت، راویان و نویسندگان و ضلع مراکز سندی و تاریخی و تاریخ‌پژوهی شد. امروز که در این نشست گرد هم آمده‌ایم، اگر بخواهیم برآوردی راهبردی از کمیت آثار ارائه کنیم، باید بگویم دچار افت تولید نشده‌ایم. در این راستا پیشنهاد این بود که یک کار استمراری رخ بدهد تا در حوزه کیفی‌سازی آثار نیز شاهد ارتقای آثار باشیم. در این نشست‌های مستمر، نقد وضعیت گذشته و اکنون را خواهیم داشت و پذیرای ایده‌های نو و بدیع برای تحول و اثربخشی بیشتر هستیم. ما از شهید سیدعلی اندرزگو فارغ از برگزاری رویداد جایزه ادبی، معجزه دیدیم. او ویژگی خاصی داشت و دست‌گیری‌های بسیاری کرده و تصور می‌کنم ایشان همچنان در حال مبارزه است.
* امروز داستان است که ایدئولوژی مردم را می‌سازد
در ادامه بهزاد دانشگر، مدیر دفتر ادبیات داستانی حوزه هنری انقلاب اسلامی در راستای اهمیت پرداختن به موضوع روایت تاریخ اظهار کرد: از نظر من این موضوع اهمیت فراوانی دارد که در بیانات مقام معظم رهبری در دیدار مردم قم هم به آن اشاره شد. ایشان توجه ویژه‌ای به مردم دارند؛ مردم باید بخواهند، مردم باید حرکت کنند. توجه ما نیز باید به این نکته باشد که آنچه بیشترین تاثیر را بر فضای عمقی و فهمی و معرفتی عموم مردم دارد، درام است. امروز داستان مهم‌ترین چیزی است که ایدئولوژی‌های مردم ما را می‌سازد، بنابراین وظیفه ما در جایگاه داستان‌نویسی را سنگین‌تر می‌کند. ما به عنوان داستان‌نویس، باید جهان روزگار پهلوی را به مخاطب امروزی نشان دهیم، چرا که اکثر ما، تصویر جدی از دوران پهلوی نداریم چه رسد به نوجوان امروزی. ما باید این جهان را بسازیم؛ جهانی که مردم در یک روزهایی به این نتیجه رسیدند این جهان آنچه می‌خواهند نیست و خواستار جهان دیگری بودند. غیر از بحث داستان، تولید خرده‌روایت‌های جذاب را باید در برنامه‌ها بگذاریم. روایت‌های فردی افراد را از روزهای قبل و بعد انقلاب باید جمع‌آوری کنیم تا ثبت و خوب نوشته شود. یکی از مشکلات نویسندگان جوان ما این است که نمی‌دانند باید چه بنویسند. ‌ما باید بانک سوژه‌ شامل شخصیت‌ها، ‌موقعیت‌ها و حوادثی را که قابلیت کار درام دارند، فراهم کنیم.
* در برخی زمینه‌ها دچار خلأ هستیم
محمود عظیمی‌پور، مدیر سامانه کارشناسی کتاب مجمع ناشران انقلاب اسلامی دیگر میهمان این نشست بود که با اشاره به اهمیت برپایی دبیرخانه دائمی جایزه ادبی شهید اندرزگو گفت: در هر موضوعی که بخواهیم آن‌ را به یک کار دامنه‌دار و وسیع و ممتد تبدیل کنیم، نیازمند تمرکز هستیم تا فعالیت‌ها به یک جریان مستمر برسد. در برخی زمینه‌ها همچون حوزه کودک با موضوع انقلاب و نشان‌ دادن چهره واقعی پهلوی‌ها، آثار تولیدشده خوبی نداریم و همچنان دچار خلأ هستیم. این دبیرخانه دائمی باید بحث محتوا را رصد کند تا خلأهای حوزه تاریخ شفاهی و داستان و رمان و... را مشاهده کند و بتواند به ناشر و نویسنده منتقل کند که در جایزه شهید اندرزگو تلاش شده این کار انجام شود. در بحث کیفیت، آثار باید سطح‌بندی و تبلیغ و ترویج برای کتب منتخب بخوبی انجام شود.
* برای تربیت نویسنده باید یک کار مبنایی انجام شود
میرشمس‌الدین فلاح‌هاشمی، مدیر نشر صاد نیز با اشاره به کثرت سوژه‌های تاریخ انقلاب اظهار کرد: موضوع و سوژه‌های تاریخ انقلاب بسیار زیاد است اما ما فضای مجازی را دست‌کم گرفتیم. داشته‌های جبهه انقلاب قابل مقایسه با داشته‌های کاذب ضدانقلاب در فضای مجازی نیست. افرادی که باید مطالعه می‌کردند تا پاسخگوی این مسائل کذب باشند، یا بسیار اندک هستند یا به‌صورت موازی کار می‌کنند. ما داشته‌هایی داریم و از همان ابزارهایی که آنها استفاده می‌کنند، می‌توانیم استفاده کنیم. احساس می‌شود جشنواره‌ها و صداوسیما هماهنگ نیستند؛ باید یک جریان هماهنگ ایجاد شود که همه را به آن سمت سوق دهد. نویسندگان جوان زیادی داریم که نیازمند سوژه و تشنه محتوا هستند، این افراد باید شناسایی و حمایت شوند. کوتاهی ارگان‌های فرهنگی که در فکر تربیت نویسنده نبودند نیز باید برطرف شود، چرا که به ‌دلیل برخورد غیرحرفه‌ای ریزش‌هایی داشته‌ایم. نویسندگان خوب و سوژه‌های ضدپهلوی بسیاری داریم که باید مراکزی تاسیس شود تا آنها را سامان دهد.
* فعالیت منسجم جبهه معارض انقلاب
مهدی کردفیروزجایی، نویسنده و داور جایزه ادبی شهید اندرزگو با اشاره به «فعالیت منسجم جبهه معارض انقلاب» گفت: ما در حوزه تولید نیازهای مختلفی داریم که باید به آنها توجه کنیم. یکی از آن مسائل تطهیر پهلوی است. سبک زندگی اسلامی نیز تحت خطر و زیر بمباران است. تحریف دفاع‌مقدس و موضوعات دیگر نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. نیازمند افراد زیادی برای نوشتن در این حوزه‌ها هستیم تا بتوانند پاسخگوی این نیازها باشند، لذا یک فکر اساسی پیشاجشنواره‌ای باید کرد و یک برنامه مبنایی باید داشت. برای این موضوع همه ارگان‌ها باید وسط میدان بیایند. ما باید یک بسیج همه‌جانبه برای تربیت نیرو و به ثمر نشاندن زحمات این نیروها داشته باشیم. کار ریشه‌ای مبنایی برای تربیت نیرو باید جدی و عمیق انجام شود و این موضوع ساده گرفته نشود. باید هوشمندانه و حساب‌شده کار کرد، چرا که رقیب ما کار جدی می‌کند و اگر ساده بگیریم نمی‌توانیم رو به جلو برویم. در حین برگزاری جشنواره اندرزگو، حمایت از نامزدها و نویسنده‌ها خوب است اما باید ادامه‌دار باشد. پس از جشنواره نیز باید ساختار فرهنگی جمهوری اسلامی در خدمت این آثار و پخش آنها باشد و مثلا کتابخانه‌ها باید ویترین جداگانه برای این آثار منتخب داشته باشند.

Page Generated in 0/0279 sec