printlogo


کد خبر: 274991تاریخ: 1402/10/21 00:00
در حمله مسلحانه زندانیان فراری در اکوادور دست‌کم ۱۰ شهروند این کشور کشته شدند
جولان تبهکاران در شهر!

گروه بین‌الملل: وبگاه شبکه خبری الجزیره در گزارشی با اشاره به اوج‌گیری تنش و درگیری‌ها در اکوادور میان نیروهای امنیتی این کشور و باندهای تبهکار، به ارزیابی و تحلیل آخرین روند تحولات و درگیری‌ها در این کشور پرداخت. 
الجزیره در گزارش خود نوشت: «دست‌کم 10 شهروند اکوادوری در این کشور در جریان اقدامات مخرب گروه‌های مسلح، کشته شده‌اند و بیش از 20 مورد حادثه خشونت‌آمیز نیز در اقصی نقاط اکوادور گزارش شده است. رئیس‌جمهور اکوادور هرج و مرج‌های جاری این کشور را «درگیری‌های داخلی مسلحانه» توصیف کرده است. «دانیل نوبوآ» رئیس‌جمهور 36 ساله اکوادور، وضعیت فوق‌العاده 60  روزه به همراه حکومت نظامی شبانه در این کشور اعلام کرده است. این اقدام پس از آن است که «خوزه آدولفو ماسیاس» رهبر بزرگ‌ترین باند تبهکاری اکوادور موسوم به «لُس چونروس»، بتازگی از زندان شهر بندری گوایاکیلِ اکوادور گریخت. تبهکاران اکوادوری مجموعه‌ای از اقدامات تروریستی را در اقصی نقاط اکوادور انجام داده و البته شماری از زندان‌های بشدت شلوغ و متراکم این کشور نیز دستخوش تنش و هرج و مرج شده‌ است. در این میان، پلیس اکوادور از کشته شدن شماری از شهروندان اکوادوری به طرزی فجیع توسط باندهای تبهکار اکوادوری خبر داده است. گزارش شده برخی باندهای تبهکار اکوادور اقدام به اسارت گرفتن شماری از نظامیان اکوادوری کرده و البته که در شماری از شهرهای اکوادور نیز موجب انفجارهایی شده‌اند. همچنین اعضای باندهای تبهکار اکوادوری در حالی که مسلح بوده و مواد منفجره در دست داشته‌اند، به یک استودیوی رادیو و تلویزیون دولتی اکوادور در حالی که برنامه زنده پخش می‌کرد یورش برده‌اند. گوایاکیل بزرگ‌ترین شهر ساحلی اکوادور است و در عین حال، بسیاری آن را خطرناک‌ترین منطقه این کشور می‌دانند که بنادر آن برای قاچاق گسترده مواد مخدر از سوی باندهای تبهکار مورد استفاده قرار می‌گیرد. مقام‌های اکوادوری گفته‌اند بخش‌های مختلف این کشور دستخوش خشونت شده و گزارش‌های مختلف از انفجار خودروهای بمب‌گذاری شده در این کشور منتشر شده است. در این میان، شماری از خودروها و ادوات پلیس از سوی تبهکاران سوزانده شده و دست کم 7 افسر پلیس نیز از سوی شورشیان مورد ربایش قرار گرفته‌اند. بسیاری از ناظران و تحلیلگران بر این باورند تحولات جاری در اکوادور، آزمونی جدی برای رئیس‌جمهور کنونی این کشور است؛ تاجری که نوامبر گذشته با این وعده که گروه‌های تبهکار را به شدیدترین وضع ممکن سرکوب خواهد کرد، به قدرت رسید. دانیل نوبوآ تاکید کرده است: «نیروهای امنیتی اکوادور از حمایت کامل سیاسی و قانونی در ایجاد امنیت در اکوادور برخوردارند». 
وی افزوده است: «زمانی که باندهای مواد مخدر و تبهکاران به دولت اکوادور دیکته می‌کردند چه باید کند، به پایان رسیده است». شمار کشته‌های ناشی از اقدامات خشونت‌آمیز و تبهکارانه در سال ۲۰۲۳ در اکوادور، 8 هزار و 8 نفر عنوان شده است. این میزان حدود 2 برابر آمارهای سال 2022 است؛ در آن سال بیش از 4500 نفر کشته شدند. شمار قتل‌های اینچنینی از سال 2018 تا 2022 چهار برابر شده است. سال گذشته در اکوادور چیزی در حدود 200 تن مواد مخدر کشف شد. وضعیت امنیت در اکوادور از زمان پاندمی کرونا بدتر هم شده است؛ موضوعی که بر اقتصاد این کشور نیز اثرات بشدت منفی گذاشته است. برخی ناظران و تحلیلگران معتقدند مشکلات ساختاری در اکوادور موجب توسعه ناامنی در این کشور و البته قدرت‌گیری فراگیر گروه‌های تبهکار شده است. در این رابطه برخی به اقتصاد دلاریزه شده اکوادور نیز اشاره دارند و می‌گویند همین مساله عملا اکوادور را برای سازمان‌های تبهکار به یک بهشت جهت پولشویی تبدیل کرده است. رئیس‌جمهور اکوادور قویا تاکید می‌کند آنچه اکنون در اکوادور رخ می‌دهد یک درگیری داخلی مسلحانه است. وی به طور خاص باندهای تبهکار اکوادور را به مثابه گروه‌های تروریستی معرفی کرده که دولت با تمام قوا به تقابل با آنها خواهد پرداخت. وی در حکمی به ارتش اکوادور و نیروهای امنیتی این کشور دستور داده گروه‌های تروریستی را نابود کنند. نوبوآ به طور خاص جنایات گروه‌های تبهکار در اقصی نقاط اکوادور را حرکتی برای ترساندن مردم این کشور توصیف و ارزیابی کرده است؛ اقدامی که نشان می‌دهد دولت اکوادور بخوبی توانسته به مقابله با این گروه‌ها بپردازد. ناآرامی‌های جاری در اکوادور سبب شده دولت پرو در مرزهای مشترک خود با اکوادور اعلام وضعیت آماده‌باش کند. این در حالی است که کشورهای برزیل، کلمبیا و شیلی، حمایت قاطع خود را از دولت اکوادور در شرایط بحرانی کنونی اعلام کرده‌اند. همچنین سفارت و کنسولگری دولت چین در اکوادور، از تعلیق فعالیت‌های خود در این کشور تا اطلاع ثانوی خبر داده است. دیپلمات ارشد دولت آمریکا در حوزه آمریکای لاتین نیز اعلام کرده است واشنگتن عمیقا نگران اوج‌گیری خشونت‌ها در اکوادور است و البته آمادگی دارد به دولت نوبوآ در مواجهه با شورشیان کمک کند».

Page Generated in 0/0166 sec