printlogo


کد خبر: 275009تاریخ: 1402/10/21 00:00
مدیرکل مبارزه با بنیان‌های مالی قاچاق و پولشویی ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرد
ردیابی تراکنش‌های بانکی قاچاقچیان
یک جامعه‌شناس در گفت‌وگو با «وطن امروز»: رصد تراکنش‌های بانکی ابزاری مؤثر برای مبارزه با جرائم و کارهای خلاف قانون است

گروه اجتماعی: پلیس و ستاد مبارزه با مواد مخدر برای خشکاندن ریشه قاچاق از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنند، نمونه آن شهادت 4 هزار نفر از پرسنل نیروی انتظامی در راه مبارزه با مواد مخدر است. حال ستاد مبارزه با مواد مخدر علاوه بر مقابله شبانه‌روزی با پدیده قاچاق، مهم‌ترین هدف خود را ضربه به بنیان‌های مالی قاچاقچیان می‌داند از این رو این ستاد در مسیر شفاف‌سازی مالی با رصد تراکنش قاچاقچیان گام برمی‌دارد تا مانع زراندوزی سوداگران مرگ شود.
در این باره مدیرکل مبارزه با بنیان‌های مالی قاچاق و پولشویی ستاد مبارزه با مواد مخدر از افزایش ۴۹ درصدی ضربه به بنیان‌های مالی قاچاقچیان موادمخدر در سال گذشته خبر داد. سیدحسین کیایی بیان کرد: از زمان ورود آمریکایی‌ها تا زمان خروج آنها از کشور افغانستان، تولید موادمخدر در آن کشور چند ده برابر شد و متأسفانه کشور ما اثر این شرایط، همچنین تبعات و آثار منفی موادمخدر، آسیب‌هایی را متحمل شد به طوری که خانواده‌ها و نسل جوان کشور را تحت تأثیر قرار داد. وی تأکید کرد: برای مقابله و مبارزه همه‌جانبه با موادمخدر باید بنیان‌های مالی و ارکان اقتصادی عوامل اصلی و عمده قاچاق را مورد هدف قرار داد که در همین رابطه سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰، شاهد افزایش ۴۹ درصدی میزان ضربه به بنیان‌های مالی قاچاقچیان مواد مخدر بودیم. مدیرکل مبارزه با بنیان‌های مالی قاچاق و پولشویی ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: ضرورت ضربه زدن به بنیان‌های مالی قاچاقچیان جزو تاکیدات رهبر معظم انقلاب در جلسات آسیب‌های اجتماعی کشور است و این امر با فرمان ایشان شتاب بیشتری گرفته است. کیایی گفت: مسلما ردیابی مداوم تراکنش‌های بانکی قاچاقچیان و برخورد با آنها در مهار و کنترل قاچاق بسیار مؤثر است و نتیجه ردیابی و رصد تراکنش‌های مالی و بانکی، درآمدهای کلان پولشویی را مشخص می‌کند و همین ردیابی‌ها نیز منجر به کشف باندهای بزرگ مواد مخدر و اموال زیادی شده است. وی در پایان بیان کرد: آنچه هم اکنون در دنیا انجام می‌شود، کنترل و نظارت بر تراکنش‌های مالی است. یکی از روش‌های نوین مبارزه با مواد مخدر نیز مبارزه با بنیان‌های مالی قاچاقچیان موادمخدر است که تاکنون توفیقات و دستاوردهای خوبی به دست آمده است.
دکتر علیرضا شریفی‌یزدی، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با «وطن امروز»، درباره اقدام ستاد مبارزه با مواد مخدر برای مبارزه با این پدیده خانمانسوز با رویکرد جدید رصد تراکنش‌های مالی قاچاقچیان، گفت: واقعیت امر این است که یکی از ابزارهای موثر و بسیار کارساز برای مبارزه با جرائم و کارهای خلاف قانون، پیگیری ارتباطات مالی و رصد حساب‌های بانکی، همچنین اموال خلافکاران بویژه قاچاقچیان مواد مخدر است. با رصد تراکنش‌های مالی آنها می‌توان ضمن شناسایی قاچاقچیان، مانع ایجاد آسیب‌های اجتماعی، جرائم و مسائل حقوقی در این زمینه شد. وی با بیان اینکه در تمام دنیا حساب‌های مالی افراد با هدف شفاف‌سازی رصد می‌شود، افزود: این اقدام مشخص می‌کند که درآمد افراد از چه طریقی به دست آمده است و پول‌هایی که به حساب آنها واریز می‌شود منشأ آن باید به‌درستی مشخص شود. به گفته شریفی‌یزدی، ستاد مبارزه با مواد مخدر باید با بانک‌های اطلاعاتی وزارت کار، بانک مرکزی و سایر نهادها و دستگاه‌های ارتباط قوی داشته باشد تا شناسایی قاچاقچیان برای این ستاد تسهیل شود. جامعه‌شناس و استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: وجود یک سیستم مالی یکپارچه در قالب بانک اطلاعاتی قوی برای اینکه منبع و منشأ پول برای همه افراد به‌درستی مشخص شود الزامی است که البته این سیستم وجود دارد اما ارتباط دستگاه‌ها باید قوی‌تر باشد؛ به طور مثال اگر پول مشکوکی به حساب فردی واریز شد بانک مرکزی با هدف شفاف‌سازی سریعا آن را در اختیار دستگاه‌های مرتبط چون مبارزه با مواد مخدر برای بررسی دقیق بگذارد. چنین رویکردی باعث خواهد شد هم از فرار مالیاتی در کشور ممانعت شود و هم اینکه افرادی که از طریق کارهای نامشروع و خلاف قانون چون فروش مواد مخدر زراندوزی می‌کنند، شناسایی و با آنها برخورد می‌شود.
* ضربه به بنیان مالی قاچاقچیان
معاون قضایی دادستان کل کشور نیز اخیرا گفت: ضربه به بنیان‌های مالی، موثرترین راهکار برای خشکاندن ریشه قاچاق مواد مخدر است و امیدواریم برای ضربه‌های ریشه‌ای به بنیان‌های مالی قاچاقچیان شاهد اصلاحات در قوانین برای برخورد همه‌جانبه باشیم. علی جمادی افزود: موضوع شناسایی اموال از نخستین اولویت‌های تمام دست‌اندرکاران ضربه به بنیان مالی و اقتصادی مواد مخدر است که امیدواریم با برگزاری آموزش‌های دوره‌ای برای تمام فعالان قضایی، انتظامی و نظامی، بتوانیم عملکرد مناسب‌تری داشته باشیم. وی با بیان اینکه نقش مواد مخدر در بزه و ناهنجاری‌ها و کج‌روی‌های اجتماعی در حال گسترش است، به نقش مواد مخدر در توطئه‌های سازمان‌یافته علیه نظام جمهوری اسلامی اشاره کرد و افزود: استفاده از این حربه در جوانان برای سست کردن اعتقادات دینی و مذهبی بیشتر دیده می‌شود. معاون قضایی دادستان کل کشور ادامه داد: اهمیت موضوع مواد مخدر علاوه بر حوزه ملی، در سطح بین‌الملل نیز مورد رسیدگی و تحلیل است؛ سازمان‌های جهانی در سطح بین‌الملل، قاچاق و انباشت مواد مخدر را در کنار تروریست و فروش سلاح و فقر جزو بحران‌های جهانی می‌دانند. جمادی اضافه کرد: در حوزه داخلی مواد مخدر زمینه‌ساز بروز بسیاری از جرائم از جمله قتل و جرائم خشن است و بنا بر دستورات مقام معظم رهبری، برخورد با قاچاقچیان و توزیع‌کنندگان باید با قدرت و بدون اغماض باشد. وی بر سخت‌گیری و روش‌های تحقیقی برای جلوگیری از ساختار اقتصاد مواد مخدر تاکید کرد و گفت: موضوع کشف نیز باید در مبارزه همه‌جانبه در اولویت قرار گیرد و عمده پرونده‌های قضایی مربوط به حوزه کشفیات است. معاون قضایی دادستان کل کشور به ظرفیت قانونی برای مقابله با جرائم حوزه مواد مخدر اشاره کرد و افزود: با وجود سختگیرانه‌ترین قوانین برای مقابله با مواد مخدر، اما آمارها نسبت به ظرفیت قانونی مناسب نیست.

Page Generated in 0/0065 sec