printlogo


کد خبر: 275010تاریخ: 1402/10/21 00:00
تعلیق عمره مفرده تا اطلاع ثانوی

عمره مفرده باز هم تعلیق شد و اعزام متقاضیان تشرف به زیارت خانه خدا که برای سفر به سرزمین وحی ثبت‌نام کرده و آماده بودند، تا اطلاع ثانوی لغو شد. به‌ گفته یک منبع مطلع «همچنان مشکل پرواز و امور اقتصادی مانع تشرف زائران عمره است، نه مسائل سیاسی».  این در حالی است که سازمان حج و زیارت اعلام کرده بود اعزام‌ها تا ۲۴ دی لغو شده و پس از آن برای تشرف به عمره اطلاع‌رسانی می‌شود. ابتدا قرار بود عمره از ۲۸ آذر برقرار شود که به دلیل استقبال‌ نکردن متقاضیان، اعزام‌ها به ۱۳ دی موکول شد اما شب قبل از اعزام به زائران اطلاع دادند پروازها لغو شده و اعزامی انجام نمی‌شود. رئیس سازمان حج و زیارت برای حل مشکل اعزام‌ها به سرزمین وحی، به عربستان سفر کرد که در آخرین مذاکرات با طرف سعودی، مشکل پروازی هنوز ادامه دارد و حتی به ‌گفته یک منبع مطلع «تا پایان ماه فعلی هم کاروانی به عمره اعزام نمی‌شود». با وجود پرداخت بدهی پروازها به عربستان، گفته می‌شود سعودی‌ها خواستار برقراری دوطرفه سفرها شده‌اند که به ‌دلیل نبود تفاهمنامه همچنان خبری از اعزام زائران ایرانی به عمره نیست.
 «محمد صالحی» از مدیران دفاتر زیارتی می‌گوید در جدیدترین اطلاعیه سازمان حج و زیارت «اعزام‌ها تا ۲۴ دی لغو شده است». پیش از این سازمان حج و زیارت از تعلیق سفر به سرزمین وحی تا ۱۷ دی خبر داده بود. با توجه به مشکلات پروازی و نداشتن مجوزهای لازم از سوی ایرلاین‌های ایرانی برای فعالیت در فرودگاه عربستان، پروازها به این کشور لغو شده است و سازمان هواپیمایی کشوری هم اعلام کرده «تا اطلاع ثانوی پروازها به سمت عربستان انجام نمی‌شود» اما با توجه به اینکه روزانه بیش از ۲ پرواز به عربستان پیش‌بینی شده و کاروان‌ها هم برای تشرف به عمره آماده بودند، سازمان حج و زیارت زمان تقریبی برقراری عمره را روزهای پایانی دی‌‌ماه اعلام کرده است. البته یک منبع مطلع می‌گوید «ممکن است تا پایان دی هم اعزامی به عمره انجام نشود».
به هر حال پس از لغو پروازها برای سفر زائران به سرزمین وحی در هفته گذشته، مسؤولان سازمان هواپیمایی کشوری ۱۳ دی  اعلام کردند پرواز‌ها لغو یا ابطال نشده و این آمادگی در سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت هما و فرودگاه‌های کشور وجود دارد که به محض اخذ مجوز ورود به آسمان عربستان، پرواز‌ها انجام شود. به گفته آنها، «مجوز ورود به فضای کشور عربستان سعودی در ایام غیر از حج تمتع پیچیدگی‌ها و شرایط ویژه‌ای دارد و ما زیرساخت‌های تخصصی و فنی را آماده کرده‌ایم و هیچ مشکلی از این بابت نداریم». حسام قربانعلی، سخنگوی این سازمان با اشاره به اینکه برخلاف برخی گفته‌ها، موضوعاتی چون ضمانتنامه یا انتقال پول وجود ندارد و شرایط کنونی، پیچیدگی‌های خاص خود را دارد که در حال رفع و رجوع آن هستیم و با توجه به اینکه اگر این پرواز‌ها لغو شود، عمره‌گزاران و حجاج سال آینده بیش از همه متضرر خواهند شد، تاکید کرد: به محض دریافت مجوز، پرواز‌ها برای انتقال حداقل ۳۰ هزار زائر ایرانی از ۱۱ فرودگاه کشور به عربستان از سر گرفته خواهد شد.

Page Generated in 0/0057 sec