printlogo


کد خبر: 275018تاریخ: 1402/10/21 00:00
اخبار

هیچ مشکلی در تجارت ایران و عراق وجود ندارد
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق درباره حواشی اخیر تبادلات تجاری 2 کشور گفت: خوشبختانه مسؤولان بانک‌مرکزی و فعالان اقتصادی ایران و عراق راهکارهای متناسب را به مرور زمان تنظیم می‌کنند و در رابطه با تجارت ایران و عراق جای نگرانی نیست. یحیی آل‌اسحاق درباره حواشی اخیر درباره تبادلات تجاری 2 کشور اظهار داشت: دولت عراق برای سامان دادن بین دینار و دلار در رابطه با تعاملات داخلی خود این تصمیم را گرفته است. وی افزود: به دلیل اینکه آمریکا دلار را تحت نظارت دارد و درآمد عراق نیز بیشتر دلاری است، قصد دارد برای دلار اعمال سیاست کند و اجازه رشد روابط ایران و عراق را ندهد. وی تأکید کرد: خوشبختانه مسؤولان بانک ‌مرکزی و فعالان اقتصادی ایران و عراق راهکارهای متناسب را به مرور زمان تنظیم می‌کنند؛ هم‌اکنون هم مذاکرات در حال انجام است و طراحی‌هایی در حال شکل‌گیری است. بر همین اساس در رابطه با تجارت ایران و عراق جای نگرانی نیست. به گفته آل‌اسحاق، در مذاکرات با مسؤولان بانک مرکزی و فعالان اقتصادی به این نتیجه رسیدیم که هیچ نگرانی‌ای درباره تجارت ایران و عراق وجود ندارد.
***
تخصیص ارز به وزارت بهداشت از مرز 4.2 میلیارد دلار گذشت
بانک مرکزی برای حمایت از بخش پزشکی و درمان کشور، از ابتدای سال‌جاری تا ۱۹ دی در مجموع ۴میلیارد و ۲۸۵ میلیون دلار ارز برای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تخصیص داده که از این میزان ۳ میلیارد و ۴۶۲ میلیون دلار تامین شده است.
 بر این اساس میزان ارز تخصیص‌یافته برای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ابتدای سال جاری تا ۱۹ دی‌ماه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۸ درصدی داشت و میزان ارز تامین‌شده نیز ۲۳درصد افزایش داشته است.
 در مدت مشابه سال گذشته کل ارز  تخصیص‌یافته برای این وزارتخانه معادل ۳ میلیارد و ۹۸۳ میلیون دلار بود که از این میزان معادل ۲ میلیارد و ۸۲۰ میلیون دلار آن تامین شد.
***
اجرای شرایط جدید فروش لاستیک از ۲۶ دی 
طبق اعلام سامانه جامع تجارت، از ۲۶ دی شرایط فروش لاستیک تغییر کرده و پس از این تاریخ، ثبت اسناد تنها از طریق منوی انتقال مالکیت و مکان و نرم‌افزار تلفن همراه با درج شماره شاسی و موتور امکان‌پذیر خواهد بود. بر اساس اطلاعیه سامانه جامع تجارت، به خرده‌فروشان تایر سواری اعلام شده پیرو ابلاغ دفتر صنایع شیمیایی و پلیمری، امکان ثبت فروش به مصرف‌کننده از طریق فایل اکسل بدون درج شماره شاسی و موتور برای اسناد قبل از تاریخ دهم آذرماه فراهم شده است. بر این اساس فعالان تا تاریخ ۲۵ دی امکان ثبت اسناد با شرایط فوق را خواهند داشت و پس از این تاریخ، ثبت اسناد تنها از طریق منوی انتقال مالکیت و مکان و نرم‌افزار تلفن همراه با درج شماره شاسی و موتور امکان‌پذیر خواهد بود. گفتنی است پیش‌تر اتاق اصناف ایران طی اطلاعیه‌ای به فعالان صنف عمده و خرده‌فروش لاستیک اعلام کرده بود در زمان فروش تایر سواری به مصرف‌کننده نیاز است 5 رقم آخر شماره شاسی و شماره موتور خودرو از خریدار دریافت و در سند خرده‌فروشی ثبت شود. همچنین تحویل لاستیک به شبکه توزیع توسط تولیدکنندگان منوط به داشتن کدنقش و پروانه کسب در رسته مربوط بود. در ماه‌های اخیر بازار لاستیک با مشکلات متعددی روبه‌رو بوده و گزارش‌ها از بازار نیز حاکی از کمبود لاستیک با قیمت مصوب دولتی در بازار است. گفته می‌شود بخشی از این مشکلات به تاخیر در تخصیص ارز بازمی‌گردد و بخشی هم به خاطر دپوی کالا در خلأ نظارت بر بازار است.
***
ورود ۴۰ هزار تن گوشت منجمد به کشور پیش از ماه رمضان
با هدف تامین بخشی از گوشت مورد نیاز کشور در بخش مصارف عمده و اصناف، بیش از ۴۰ هزار تن گوشت منجمد گوساله و گوسفندی تا پایان سال به کشور وارد خواهد شد. سرپرست معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان این مطلب، گفت: به منظور کاهش فشار تقاضا بر گوشت گرم مصرف خانوار، ماهانه بیش از ۱۲ هزار تن گوشت منجمد با قیمت مصوب به کشور وارد می‌شود، از این میزان در حال حاضر بیش از ۸۰۰۰ تن گوشت در گمرکات کشور در حال ترخیص و بیش از ۱۰ هزار تن در مسیر گمرکات کشور است. احمد خانی‌نوذری با اشاره به اینکه تامین ارز این گوشت از محل ارز تالار دوم و نیمایی است، گفت: قیمت گوشت منجمد گوساله وارداتی هر کیلو ۲۸۰ هزار تومان و گوشت گوسفندی منجمد هر کیلو ۲۳۰ هزار تومان است.

Page Generated in 0/0121 sec