printlogo


کد خبر: 275032تاریخ: 1402/10/21 00:00
ارتش ملی یمن از حمله به یک کشتی آمریکایی در نزدیکی بندر الحدیده خبر داد
سیلی یمن به آمریکا
*یحیی سریع: این عملیات واکنشی اولیه به حمله اخیر نیرو‌های دشمن آمریکایی به نیروی دریایی ما است/ * سنتکام: 18 پهپاد، 2 موشک کروز و یک موشک بالستیک را در حمله پیچیده یمن خنثی کردیم

گروه بین‌الملل: فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) سه‌شنبه در بیانیه‌ای ادعا کرد حوثی‌ها (انصارالله یمن) «حمله پیچیده»ای شامل موشک‌ها و پهپادها را در دریای سرخ انجام دادند. سنتکام در بیانیه‌ای که در شبکه اجتماعی ایکس منتشر شد، ادعا کرد این حمله حدود ساعت 9:15 صبح به وقت محلی رخ داد و در آن پهپادهای تهاجمی انتحاری و موشک‌های کروز و بالستیک ضدکشتی - که از یمن به سمت ده‌ها کشتی در دریای سرخ شلیک شدند - مورد استفاده قرار گرفتند. فرماندهی مرکزی آمریکا همچنین ادعا کرد نشانه‌ای از آسیب دیدن این کشتی‌ها در رگبار حملات وجود ندارد و کشتی‌های جنگی آمریکا و انگلیس ۱۸ پهپاد، ۲ موشک کروز ضدکشتی و یک موشک بالستیک ضدکشتی را سرنگون کردند. سازمان عملیات تجارت دریایی انگلیس هم بامداد چهارشنبه اعلام کرد گزارش‌هایی مبنی بر حرکت پرتابه‌های مشکوک در آب‌های دریای سرخ نزدیک یمن دریافت کرده است. شرکت امنیتی - دریایی انگلیسی «امبری» نیز گفت یک نفتکش، ۳ قایق را مشاهده کرده که از آنها ۲ موشک به سمتش شلیک شدند.ارتش یمن در حمایت از مردم فلسطین اعلام کرده به هیچ کشتی اسرائیلی و کشتی‌هایی که مقصد آنها اراضی اشغالی فلسطین است، اجازه عبور از تنگه باب‌المندب و دریای سرخ را نخواهد داد. فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا در غرب آسیا اخیرا در بیانیه‌ای اعلام کرد با نیروهای یمنی در دریای سرخ درگیر شده و ۱۰ نظامی یمنی را به شهادت رسانده است.
در واکنش، سرلشکر یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن تاکید کرد آمریکا باید مسؤولیت به شهادت رساندن نیروهای دریایی یمن را بپذیرد و اقداماتش مانع نیروهای یمنی برای عمل به وظیفه دینی و اخلاقی‌شان در قبال فلسطین نخواهد شد. در پی حملات یمنی‌ها به کشتی‌های اسرائیلی و مرتبط با این رژیم، آمریکا ائتلافی بین‌المللی را تشکیل داد که با اقبال چندانی از سوی متحدانش روبه‌رو نشده و بر اساس اعلام پنتاگون ۱۲ کشور در حال حاضر شرکای آن هستند. آمریکا همچنین به دنبال قطعنامه‌ای در شورای امنیت درباره دریانوردی در دریای سرخ است.
یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن دیروز در بیانیه‌ای اعلام کرد: نیروهای دریایی و نیروی موشکی، همچنین نیروی پهپادی ما به یاری خداوند در یک عملیات نظامی مشترک با تعداد زیادی موشک بالستیک و پهپاد، یک کشتی آمریکایی را که به رژیم صهیونیستی کمک می‌کرد، هدف قرار دادند. وی تاکید کرد: این عملیات پاسخ اولیه به تجاوز آمریکا به نیروهای دریایی ما بود. سخنگوی نیروهای مسلح یمن اخیرا اعلام کرده بود «نیروهای دشمن آمریکایی به ۳ قایق حمله کردند و ۱۰ نفر از نیروهای ما را به شهادت رساندند». سخنگوی نیروهای مسلح یمن در ادامه بیانیه خود افزود: نیروهای مسلح یمن در راستای حق دفاع از خود در برخورد مناسب با تمام تهدیدهای خصمانه علیه کشور، مردم و امت اسلامی تردید نخواهد کرد. یحیی سریع همچنین خاطرنشان کرد: نیروهای مسلح یمن تا زمان توقف تجاوزها و پایان دادن به محاصره برادران‌مان در نوار غزه، به ممانعت از کشتی‌های صهیونیستی و تمام کشتی‌هایی که در دریای سرخ و دریای عرب به سمت بنادر فلسطین اشغالی می‌روند ادامه می‌دهد.
وی همچنین بر تداوم کشتیرانی در دریای سرخ و دریای عرب به سمت تمام مقصدها به جز بنادر سرزمین‌های اشغالی تاکید کرد.
پیش از این «سیدعبدالملک بدرالدین الحوثی» رهبر جنبش انصارالله یمن گفته بود «تجاوز خائنانه آمریکا به گروهی از قهرمانان نیروی دریایی یمن بدون پاسخ نخواهد ماند». رهبر انصارالله افزود: رژیم صهیونیستی و آمریکا با تمام سلاح‌ها در کشتار مردم فلسطین و با پوشش سیاسی و حمایت رسانه‌ای مشارکت می‌کنند. از سوی دیگر مهدی المشاط، رئیس شورای عالی سیاسی یمن اعلام کرد هیچ کشتی مرتبط با اسرائیل از دریای سرخ عبور نخواهد کرد. مقام عالی یمنی افزود: این نبرد افق زیادی را در سطح ملی و منطقه‌ای و به طور کلی در منطقه به روی ما باز می‌کند. همچنین محمد عبدالسلام، سخنگوی جنبش انصارالله یمن بار دیگر تأکید کرد گذرگاه‌های دریایی در دریاهای سرخ و عرب، در امنیت قرار دارد و هیچ خطری متوجه کشتی‌ها نیست. عبدالسلام با اشاره به اینکه کشتی‌های رژیم صهیونیستی یا عازم فلسطین اشغالی از این مقوله مستثنا هستند، گفت: این مساله به خاطر تجاوز ظالمانه و محاصره نوار غزه است. وی در عین حال گفت آمریکایی‌ها سعی در ترساندن سایر کشورها دارند تا از این طریق بتوانند دیواری بین‌المللی ایجاد کنند که در دریا، از اسرائیل حمایت کند. تاکید مجدد در این باره نشان‌دهنده ارتباطات و پیام‌های متعدد و مداوم برای منصرف کردن صنعا از حملات در دریای سرخ است. در همین حال رسانه‌های صهیونیستی نوشتند بندر ایلات به دلیل عملیات‌های ارتش یمن علیه کشتی‌های مرتبط با رژیم اشغالگر در دریای سرخ به طور کامل بسته شده ‌است.
وبگاه عبری‌زبان «پاسپورت نیوز» به نقل از رئیس هیات‌مدیره بندر ایلات نوشت: در نتیجه حملات یمن به کشتی‌ها در دریای سرخ، این بندر عملا شاهد هیچ ترددی نبوده و بسته شده‌ است. این مقام صهیونیست افزود: دیدن بندر به این شکل که نه صادراتی از طریق آن انجام می‌شود و نه واردات بسیار ناراحت‌کننده است. وی همچنین گفت ادامه تعطیلی بندر به خود شهر ایلات نیز آسیب رسانده و کشتی‌های تفریحی دیگر وارد شهر نمی‌شوند. در حالی که پیش از این کل شهر از ورود گردشگران منتفع می‌شد. رئیس هیات‌مدیره بندر ایلات در ادامه خواستار تعیین میزان خسارت برای تعطیلی آن شد و افزود: در نهایت وقتی واردات از شرق امکان عبور از بندر ایلات را ندارد، این امر به ضرر همه اسرائیلی‌ها است. در همین راستا، روزنامه صهیونیستی «یسرائیل هیوم» نوشت غول کشتیرانی «مرسک» پس از اینکه کشتی‌هایش مجبور به تغییر مسیر از دریای سرخ و حرکت از طریق دماغه «امید نیک» در آفریقا شدند، قیمت حمل‌و‌نقل به مقصد رژیم صهیونیستی را 3.5 برابر افزایش داد. این روزنامه نوشت: پس از اعلام توقف استفاده از دریای سرخ توسط مرسک (MSC) به عنوان بزرگ‌ترین شرکت کشتیرانی جهان، قیمت محموله‌ها به مقصد اسرائیل گران‌تر شده و این افزایش به بیش از ۷۰۰۰ دلار در هر کانتینر رسیده ‌است. 
گرانت شاپس، وزیر دفاع انگلیس سه‌شنبه از اعزام ناوچه اچ‌ام‌اس ریچموند نیروی دریایی بریتانیا به دریای سرخ برای آنچه مشارکت در «ماموریت بین‌المللی حفاظت از ناوبری دریایی» در منطقه خواند، خبر داد. او در ایکس نوشت: «اچ‌ام‌اس ریچموند در راه دریای سرخ است تا اطمینان حاصل شود انگلیس حضوری قدرتمند در مواجهه با حملات حوثی‌های تحت حمایت ایران (انصارالله یمن) دارد. به همراه آمریکا به هدایت پاسخ جهانی به بحران و انجام آنچه برای حفاظت از جان‌ها و اقتصاد جهانی لازم است، ادامه خواهیم داد». اواخر آذر هم بریتانیا ناو «دایموند» نیروی دریایی سلطنتی را به منطقه اعزام کرد تا به ناوچه لنکستر، ۳ شکارچی مین و یک کشتی پشتیبانی ناوگان سلطنتی انگلیس بپیوندد. پیش‌تر نشریه انگلیسی تایمز گزارش داده بود ارتش انگلیس در حال تدارک یک طرح تحریک‌آمیز برای دست زدن به موجی از حملات هوایی علیه مواضع نیروهای یمنی در دریای سرخ است که چشم‌انداز تشدید چشمگیر تنش‌ها در منطقه را مطرح می‌کند.
***
حمله موشکی به پایگاه آمریکا در سوریه
منابع رسانه‌ای بعدازظهر دیروز از حمله موشکی به پایگاه اشغالگران آمریکایی در میدان گازی «کونیکو» در شرق سوریه خبر دادند. رسانه‌های عراق اعلام کردند گروه‌های مقاومت این کشور در ادامه حملات خود به پایگاه‌های غیرقانونی آمریکا در منطقه، پایگاه میدان گازی کونیکو را در شرق سوریه مورد حمله قرار دادند. با آغاز جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه و بمباران‌های بی‌وقفه مناطق مسکونی، آموزشی و درمانی این منطقه از سوی بمب‌افکن‌های رژیم تل‌آویو، هر یک از گروه‌های مقاومت اسلامی منطقه وظیفه‌ای را در حمایت از مردم مظلوم غزه به عهده گرفته است. در این بین گروه‌های عراقی با هدف قرار دادن یکصد باره پایگاه‌های آمریکایی در عراق و سوریه، به آمریکایی‌ها تفهیم کرده‌اند هزینه حمایت از رژیم صهیونیستی در کشتار مردم غزه بسیار بالاست.

 


Page Generated in 0/0074 sec