printlogo


کد خبر: 275040تاریخ: 1402/10/23 00:00
حملات موشکی آمریکا و انگلیس به یمن، سردرگمی کاخ سفید در مواجهه با انصارالله را آشکارتر کرد
وضعیت قرمز دریای سرخ
ارتش یمن: در حمله به مهاجمان تردید نمی‌کنیم؛ همچنان مانع عبور کشتی‌های اسرائیلی یا کشتی‌هایی که به سمت بنادر اراضی اشغالی می‌روند، خواهیم شد

گروه بین‌الملل: ارتش آمریکا نیمه‌‌شب جمعه اعلام کرد با 100 موشک کروز و تاماهاک بیش از 73 هدف را در 16 نقطه مختلف یمن مورد حمله قرار داده است؛ حمله‌ای که به گفته سخنگوی نیروهای مسلح یمن منجر به شهادت 5 یمنی و زخمی شدن 6 نفر دیگر شد. احتمالاً این حمله باعث تغییر معادلات در دریای سرخ خواهد شد و تنش در این آبراهه بیش از پیش افزوده می‌شود. 
سرلشکر یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن در بیانیه‌ای درباره حمله آمریکا و انگلیس به یمن گفت: «دشمنان آمریکایی و انگلیسی تجاوزی را با ۷۳ حمله به یمن انجام دادند. این تجاوز منجر به شهادت ۵ تن و زخمی شدن ۶ تن از نیروهای مسلح یمن شد. ما در هدف قرار دادن تمام طرف‌هایی که از سوی آنها تهدید می‌شویم، تردید نخواهیم کرد. این تجاوز هرگز ما را از موضع‌مان درباره حمایت از ملت مظلوم فلسطین باز نخواهد داشت. در بیانیه ارتش یمن آمده است: دشمن آمریکایی-انگلیسی مسؤولیت این تجاوز جنایتکارانه علیه ملت یمن را بر عهده دارد. حمله آمریکا و انگلیس بدون پاسخ و مجازات نخواهد ماند. ما در هدف قرار دادن تمام منابع تهدید و تمام اهداف متخاصم در زمین و دریا در راستای دفاع از یمن و حاکمیت آن تردید نخواهیم کرد. ما همچنان به ممانعت از عبور کشتی‌های اسرائیلی یا کشتی‌هایی که در دریای سرخ و بحرالعرب به سمت بنادر اراضی اشغالی می‌روند، ادامه خواهیم داد». 
به گزارش المسیره، آمریکا و انگلیس بامداد جمعه حملاتی را به مناطقی در صنعا، حجه، ذمار، تعز و سایر مناطق یمن انجام دادند. 
مقامات ارشد یمن بلافاصله بعد از حمله آمریکا به این کشور واکنش نشان دادند و اعلام کردند آمریکا پاسخ این حمله را خواهد گرفت. «محمدعلی الحوثی» عضو شورای عالی سیاسی یمن تاکید کرد: حملات آمریکا و انگلیس به یمن وحشیانه و تروریستی است. این حملات تجاوزی عمدی و توجیه‌نشدنی و اقدامی وحشیانه است. به گزارش المیادین، وی تاکید کرد: حملات آمریکا و انگلیس به یمن مجددا نشان داد این 2 کشور تجاوز به غزه و یمن را مدیریت می‌کنند. حمله آمریکا تجاوزی آشکار است و زمانی انجام می‌شود که جهان به دنبال توقف کشتار در غزه است. این حملات بدون پاسخ نخواهد ماند و پاسخ به حملات از طریق بیانیه‌ای که بعدا منتشر خواهد شد، اعلام خواهد شد. 
«حزام الاسد» عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن نیز دیروز تصریح کرد آمریکا و انگلیس با دست زدن به حملات هوایی نسنجیده اخیر به مواضع این جنبش تلاش می‌کنند توجهات را از نسل‌کشی در نوار غزه منحرف کنند. 
این تحولات در حالی است که ارتش یمن در راستای حمایت از مقاومت فلسطین، رژیم صهیونیستی را در دریای سرخ و تنگه باب‌المندب تحت محاصره دریایی قرار داده است و کشتی‌هایی را که در حال ارسال کمک به رژیم صهیونیستی باشند، هدف قرار می‌دهد. در این ارتباط «محمد البخیتی» عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن تاکید کرد: آمریکا و انگلیس در حمله به یمن اشتباه کردند و از تجارب قبلی خود درس نگرفتند. واشنگتن و لندن بی‌تردید بزودی درک خواهند کرد حمله آنها به یمن بزرگ‌ترین حماقت در تاریخ این 2 کشور بوده است. 
وی تاکید کرد: اگر حماقت آمریکا در سال ۲۰۰۴ نبود، ملت یمن انقلاب ۲۰۱۴ را رقم نمی‌زد که به فعالیت سفیر آمریکا در صنعا و بیرون راندن تفنگداران دریایی آمریکا منجر شد. شورای عالی سیاسی یمن هم در بیانیه‌ای اعلام کرد: تمام منافع آمریکا و انگلیس اهداف مشروعی برای نیروهای مسلح یمن در واکنش به تجاوز این 2 کشور است. این حمله در راستای حملات متجاوزانه آمریکا به نیروی دریایی یمن و تجاوز صهیونیستی علیه غزه است. به گزارش شبکه المیادین، در این بیانیه آمده است: این تجاوز تهدید‌کننده واقعی صلح و امنیت بین‌المللی است و منطقه را در معرض خطرات واقعی قرار می‌دهد.
 در پی حملات آمریکا و انگلیس علیه اهداف یمنی، «علی القحوم» از رهبران انصارالله یمن اعلام کرد نیروهای مسلح یمن به کشتی‌های جنگی آمریکایی و انگلیسی در دریای سرخ پاسخ می‌دهند. وی تاکید کرد: جنگ در دریای سرخ شعله‌ور است و پایگاه‌های نظامی آمریکا و انگلیس را هدف قرار دادیم. از سویی العربیه خبر داد همزمان با تجاوز آمریکا و انگلیس، چند فروند موشک بالستیک از داخل یمن به سمت اهدافی در دریای سرخ شلیک شد. در این باره «حسین العزی» معاون وزیر خارجه یمن گفت: کشور ما تحت تجاوز نظامی گسترده کشتی‌ها، زیردریایی‌ها و جنگنده‌های آمریکایی و انگلیسی قرار گرفت. بدون شک، لندن و واشنگتن باید آماده پرداخت بهای سنگینی شوند. از سوی دیگر روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال به نقل از یک مقام نظامی آمریکایی و یک شخص نزدیک به انصارالله گزارش داد نیروهای انصارالله پیش از حملات بامداد جمعه آمریکا و متحدانش به مواضع نظامی در یمن، بخشی از تسلیحات و تجهیزات خود را به مکان‌های دیگری منتقل و پنهان کردند. این روزنامه به نقل از یک شخص نزدیک به این جنبش  اعلام کرد ارتش یمن موشک‌های خود را در پناهگاه‌های مستحکمی که علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور اسبق یمن در شهر صنعا ساخته، انبار کردند. 
این حمله آمریکا حتی با مخالفت برخی نزدیکان این کشور روبه‌رو شد. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در واکنش به حمله آمریکا گفته است این کار واشنگتن باعث ایجاد دریایی از خون در دریای سرخ می‌شود. چین هم روز جمعه در پی حملات آمریکا و انگلیس با پشتیبانی متحدان‌شان به مواضع ارتش یمن اعلام کرد از همه طرف‌ها می‌خواهد جلوی گسترش درگیری در یمن را بگیرند. به نوشته خبرگزاری فرانسه، «مائو نینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین اظهار کرد: «چین نسبت به تشدید تنش‌ها در دریای سرخ نگران است». این مقام دولت چین ادامه داد: «ما از طرف‌های مربوط می‌خواهیم آرامش را حفظ کرده، خویشتنداری به خرج داده و جلوی گسترش درگیری را بگیرند». حتی وزارت خارجه عربستان سعودی هم در بیانیه‌ای که بامداد جمعه منتشر کرد، آورده است: «با نگرانی عملیات‌های نظامی در دریای سرخ و حملات به مکان‌هایی در یمن را دنبال می‌کنیم». ریاض در ادامه گفته «بر حفظ امنیت و ثبات در منطقه دریای سرخ تاکید می‌کنیم و خواستار خویشتنداری و پرهیز از افزایش تنش هستیم».
اما حمله آمریکا چند نکته با اهمیت دارد؛ ابتدا اینکه این حمله به نظر می‌رسد بیشتر نمادین بوده تا آمریکا به انصارالله بگوید هدف قرار دادن کشتی‌های مربوط به اسرائیل در دریای سرخ را تحمل نخواهد کرد. از سوی دیگر نکته حائز اهمیت آن است که انصارالله 2 روز قبل از حمله واشنگتن به یمن به یک کشتی آمریکایی که برخی می‌گویند ناو جنگی این کشور بوده حمله کرده است، به همین دلیل واشنگتن برای حفظ حیثیت خود در منطقه و جهان دست به چنین حمله شبانه‌ای ‌زده است. 
از سوی دیگر ایتالیا، عربستان، کویت و قطر در بیانیه‌هایی اعلام کردند در تجاوز آمریکا به یمن شرکت نداشتند. این موضع نشان می‌دهد واشنگتن در حمله به یمن تنهاست و تنها انگلیس را همراه خود دارد. بنابراین اینگونه می‌توان نتیجه گرفت که ائتلاف آمریکایی برای مقابله با یمن به شکست منجر شده و واشنگتن و لندن یکه و تنها به مصاف انصارالله رفته‌اند. 
همچنین مقامات ارشد انصارالله اعلام کردند بزودی پاسخی به ماجراجویی شبانه آمریکا خواهند داد که برای واشنگتن بسیار گران تمام می‌شود. ناگفته نماند آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در سخنانی درباره حملات به یمن گفته است هدف اصلی آمریکا برقراری صلح است(!) البته بلینکن به این موضوع پاسخ دقیق نمی‌دهد چرا برای پایان تنش‌ها در منطقه به اسرائیل فشار وارد نمی‌کنند که جنگ و نسل‌کشی در غزه را پایان دهد. نیروهای مقاومت در یمن و لبنان همواره در 90 روز گذشته اعلام کرده‌اند قصد ادامه تنش را ندارند، به شرط اینکه آمریکا به اسرائیل برای پایان نسل‌کشی در غزه فشار وارد کند. در همین زمینه آتلانتیک در گزارشی درباره حملات آمریکا به یمن با تیتر«آیا حملات آمریکا جلوی عملیات‌های انصارالله را خواهد گرفت؟» نوشت: حملات بامداد جمعه واشنگتن به یمن باعث جلوگیری از حملات ارتش یمن به کشتی‌های مربوط به اسرائیل نخواهد شد. 
به همین دلیل باید اینگونه تحلیل کرد که بایدن بین انتخاب بد و بدتر، گزینه بدتر را انتخاب کرده است! یعنی به جای اینکه سطح تنش در منطقه را کاهش داده و تل‌آویو را برای پایان حملات به مردم غزه تحت فشار قرار دهد، یک تنش بزرگ‌تر به وجود آورده است که به گفته ستون‌نویس روزنامه گاردین، احتمال دارد منجر به یک جنگ تمام‌عیار منطقه‌ای با حضور ایران هم شود. یک ائتلاف دریایی چندملیتی به نام Prosperity Guardian که 18 دسامبر برای محافظت از کشتی‌ها راه‌اندازی شد، تاکنون باعث توقف حملات حوثی‌ها نشده و نخواهد شد. از سوی دیگر حمله زمینی آمریکا با راهبرد این کشور در پایان حضور زمینی در کشورهای خاورمیانه مغایر است و واشنگتن را وارد یک باتلاق بزرگ مانند ویتنام خواهد کرد. یمن جایی است که عربستان و مصر در گذشته وارد جنگ با آن شدند و هر 2 کشور شکست خوردند. گاردین در همین رابطه نوشته است: «حوثی‌ها به زندگی و جنگیدن در زیر بمباران شدید عادت دارند. آنها برخی موشک‌های خود را زیر زمین جمع  و مستقر می‌کنند. عربستان سعودی و امارات، یمن را 8 سال بمباران کردند و نتوانستند حوثی‌ها را به زانو درآورند. از طرفی نیروهای انصارالله و حزب‌الله در یمن و لبنان بارها اعلام کرده‌اند با پایان تجاوز به غزه، حملات خود را پایان خواهند داد ولی آمریکا به جای کاهش تنش، قطعنامه‌ای علیه یمن صادر کرد. نکته جالب آن است که روسیه قصد داشت با ارتباط دادن این قطعنامه به ماجرای جنگ غزه، ‌بندی را درباره این موضوع در قطعنامه بیاورد که رای نیاورد. تلاش مسکو گنجاندن عبارتی مبنی بر ارتباط بحران دریانوردی در دریای سرخ با درگیری جاری در باریکه غزه بود که رد شد. این در حالی است که انصارالله یمن به صراحت اعلام کرده صرفا کشتی‌های حامل مواد مرتبط با اسرائیل را متوقف خواهد کرد. به دیگر سخن، در اینجا هم اسرائیل و دولت‌های حامی‌اش موفق شده‌اند اقدامات یمنی‌ها را در شورای امنیت، اقدام علیه امنیت دریانوردی بین‌المللی توصیف کنند.
 بنابراین می‌توان نتیجه را با گزارش فاینشنال تایمز جمع‌بندی کرد که حوثی‌ها در جنگ با عربستان و امارات پیروز شدند و حملات پهپادی زیادی علیه این 2 کشور انجام دادند که سر آخر باعث پایان جنگ شد، بنابراین برای ورود به نبرد جدید با آمریکا از چیزی واهمه ندارند. 
***
یمنی‌ها به خیابان آمدند: «متوقف نمی‌شویم»
«موضع ما روشن است، سکوت نخواهیم کرد، متوقف نخواهیم شد و به دشمن پاسخ خواهیم داد؛ حامی امت خود در غزه هستیم و این تجاوز منجر به فاصله گرفتن ما از آنها نخواهد شد». این اظهارات سیاستمدار یمنی مراد قاسم علی در حاشیه راهپیمایی روز گذشته مردم یمن بود. طبق گزارش‌ها و تصاویر ارسالی از یمن، استان صعده در شمال این کشور دیروز مرکز راهپیمایی‌ها بود اما این تجمعات در شهرها و مناطق دیگر از جمله المرازم، شعاره و الجرشه در حمایت از مردم فلسطین و محکومیت تجاوزات آمریکا و انگلیس برگزار شد. حسین العزی، معاون وزیر خارجه دولت صنعا خطاب به ائتلاف غربی تصریح کرد: «آمریکا و انگلیس باید آماده باشند تا بهای گزافی را بپردازند و تمام عواقب سنگین این تجاوز آشکار خود را تحمل کنند».

 


Page Generated in 0/0058 sec