printlogo


کد خبر: 275045تاریخ: 1402/10/23 00:00
آذرپیرا با شکست اسنایدر آمریکایی در فینال وزن ٩٧ کیلوی کشتی آزاد نامش را برای قهرمانی المپیک فریاد زد
کجا بودی تا حالا

امیرعلى آذرپیرا با ٢١ سال سن در زاگرب و تورنمنت بین‌المللى کرواسى دست به کار بسیار بزرگى زد و با اقتدار یکى از مطرح‌ترین کشتى‌گیران آمریکایى یک دهه  اخیر المپیک و جهان را با اقتدار کامل درهم شکست.
آذرپیرا به عنوان کشتى‌گیر تخصصى و جویاى نام وزن ٩٧ کیلو با 2 گردن‌آویز طلاى امیدهاى دنیا در فینال برابر «کایل اسنایدر»ى ایستاد که ٩ مدال طلا، نقره و برنز المپیک و جهان را در کارنامه دارد.
اسنایدر یکى از مدعیان اصلى مدال در المپیک ٢٠٢٤ پاریس به شمار مى‌رود که بعد از مدت‌ها در وزن ۹۷ کیلو برابر یک دلاور ایرانى قرار گرفت تا او را به سبک شیران تاریخى بیشه‌ کشتى ایران چون علیرضا حیدرى درهم پیچد.
حریف آمریکایى در فینال 3 بر صفر از آذرپیرا پیش افتاد و وقت دوم در اندیشه افزایش امتیازات و کسب بردى مقتدرانه بود که آذرپیرا ‌مانند توفان کاترینا او را درهم شکست و راه سکوى دوم این رقابت‌ها را به اسنایدر نشان داد.
یک زیر بى‌نقص و خاک کردن اسنایدر، بیرون بردن پاى او از تشک و رد اعتراض فنى آمریکایى‌ها باعث شد پیروزى ٣ بر صفر کشتى‌گیر ٩٧ کیلوى عنوان‌دار المپیک و جهان با برترى ٤ بر ٣ به سود امیرعلى عوض شود.
کایل اسنایدر که کشتى فینال را بعد از پیروزى ٤ بر صفر مقابل کامران قاسم‌پور در نیمه‌نهایى باخته مى‌دید به آب و آتش زد تا زیر عجولانه‌اش با خاک شدن توسط آذرپیرا جریمه شود و حکم قهرمانى امیرعلى با برترى ٦ بر ٣ امضا شود.
شکست اسنایدر مقابل آذرپیرا و باخت کامران به اسنایدر یعنى همان مثلث خطرناکى که خطرناک‌تر از برموداست.
به نظر با کشتى‌هاى بى‌نقص و قدرتمندانه امیرعلى آذرپیرا در زاگرب و درهم شکستن کایل اسنایدر، باید او را امید اول وزن ٩٧ کیلوگرم ایران در المپیک ٢٠٢٤ پاریس دانست.
قابلیت‌هاى امیرعلى آذرپیرا در مقایسه با عملکرد قابل قبول کامران قاسم‌پور در زاگرب نشان داد هر 2 توانمندى‌هاى بالقوه‌اى در نوع کشتى و سبک خود دارند اما آذرپیرا در ٩٧ کیلو کشتى‌گیرى شش‌دانگ‌تر به نظر می‌رسد. قاسم‌پور  هنوز به ٩٧ کیلو نرسیده و در زاگرب ٩٣ کیلو و نیم بود. او از نظر تکنیک ناب کشتى یکى از بهترین زیرگیرهاى امروز جهان محسوب مى‌شود اما زورش براى مقابله با مدعیان ٩٧ کیلوى جهان چون تاج‌الدینف، سعدالله‌اف، اسنایدر و ماگمدوف شاید کافى نباشد.
در عوض با مقایسه بدنى 2 کشتى‌گیر ایرانى برابر کایل اسنایدر مى‌توان به این نتیجه رسید که امیرعلى آذرپیرا تا اینجا در وزن ٩٧ کیلو بهتر از کامران قاسم‌پور جواب داده است.
در این وزن غیر از تکنیک ناب و کلاس کشتى، تلفیق آن با قدرت بدنى، زور و توان کندن رقیبان چغر بد بدنى مثل اسنایدر هم نیاز است که به نظر در این بخش کفه ترازو به سمت آذرپیرا نسبت به قاسم‌پور سنگینى مى‌کند.
باید منتظر ماند و دید قوانین چرخه انتخابى تیم ملى براى المپیک، تمرینات درون اردویى، نگاه فنى کادر فنى و تصمیم‌گیرندگان، سهمیه  المپیکى کسب نشده  این وزن، آسیب‌دیدگى‌هاى اتفاقى در فشار بالاى تمرینات و رقابت‌ها تا قبل از المپیک چه سرنوشتى را رقم خواهد زد.
تا اینجا در پایان پیکارهاى کرواسى به‌ عنوان مرحله دوم چرخه انتخابى تیم ملى براى المپیک، کفه ترازوى امیرعلى آذرپیرا نسبت به کامران قاسم‌پور سنگین‌تر شد.
حال باید نشست و دید این کلاف سردرگم که به عجیب‌ترین شکل ممکن در زاگرب باز شد، باز هم در ماه‌هاى منتهى به المپیک ٢٠٢٤ پاریس براى کشتى آزاد ایران و انتخاب بهترین ستاره  ٩٧ کیلو درهم، پیچیده، سردرگم و کلافه کننده مى‌شود؟
فعلا که همه چیز به کام امیرعلى آذرپیرا رقم خورده است، آن هم با شکستن غول آمریکایى و بردن یکى از بهترین کشتى‌گیران جهان.
* قاسم‌پور یا آذرپیرا؛ کدام‌یک به دوبنده المپیک می‌رسند؟
مسابقات کشتی آزاد رنکینگ جهانی در کرواسی به پایان رسید تا تکلیف یک وزن برای المپیک پاریس مشخص شود.
در وزن ۱۲۵ کیلوگرم طبق تعریف چرخه انتخابی، امیرحسین زارع موفق شد در فینال امیررضا معصومی را شکست دهد و صاحب دوبنده ملی برای المپیک شود.
در وزن ۹۷ کیلوگرم اما شرایط بسیار متفاوت است‌. با توجه به اینکه در این وزن سهمیه المپیک کسب نشده کادر فنی چند رویداد و تورنمنت را برای انتخاب کشتی‌گیر اعزامی به مسابقات قهرمانی آسیا (کسب سهمیه المپیک) و بازی‌های ۲۰۲۴ پاریس در نظر گرفته است.
کامران قاسم‌پور و امیرعلی آذرپیرا ۲ کشتی‌گیر ۹۷ کیلوگرم بودند که راهی زاگرب شدند البته قاسم‌پور بعد از یک‌سال دوری وارد میدان شد و با تغییر وزن توانست مدال برنز را کسب کند اما امیرعلی آذرپیرا با درخشش در این رویداد علاوه بر شکست کایل اسنایدر قهرمان جهان و المپیک توانست مدال طلا بگیرد تا همچنان برای حضور در ادامه چرخه شانس داشته باشد.
طبق چرخه انتخابی، نفر اول قهرمانی کشور نخستین گزینه برای حضور در رقابت‌های قهرمانی آسیا یا گزینشی المپیک خواهد بود. نفر دوم و نفرات سوم مشترک، با توجه به عملکرد فنی و شرایط آمادگی، دومین گزینه برای حضور در رقابت‌های قهرمانی آسیا یا گزینشی المپیک خواهند بود.
در صورتی که کادر فنی به جمع‌بندی لازم درباره نفرات مدنظر نرسد، کشتی‌گیران موارد یک و 2 به یک تورنمنت بین‌المللی اعزام می‌شوند و فرد منتخب برای حضور در مسابقات ذکرشده با توجه به عملکرد فنی و نظر کادر فنی مشخص خواهد شد.
اگر در این وزن کشتی‌گیر منتخب بتواند سهمیه المپیک را کسب کند و کشتی‌گیر اعزامی به قهرمانی آسیا صاحب مدال شود با توجه به سطح کیفی این مسابقات کادر فنی می‌تواند کشتی‌گیر اعزامی به مسابقات المپیک را انتخاب یا نسبت به انجام یک تورنمنت یا مسابقه انتخابی اقدام کند.
***
پایان کار نمایندگان ایران در کشتی آزاد بین‌المللی زاگرب با کسب ۳ طلا، ۳ نقره و ۲ برنز
خط و نشان قبل المپیک
رقابت‌های بین‌المللی کشتی آزاد جام اوپن زاگرب و نخستین رنکینگ اتحادیه جهانی کشتی در سال ۲۰۲۴ روزهای ۲۰ و ۲۱ دی در کشور کرواسی برگزار و با درخشش نمایندگان ایران همراه شد.
در پایان این مسابقات تیم ایران توسط محمد نخودی در وزن ۷۹ کیلوگرم، امیرعلی آذرپیرا در وزن ۹۷ کیلوگرم و امیرحسین زارع در وزن ۱۲۵ کیلوگرم به مدال طلا، رحمان عموزاد در وزن ۶۵ کیلوگرم، حسین ابوذری در وزن ۷۴ کیلوگرم و امیرررضا معصومی در وزن ۱۲۵ کیلوگرم به مدال نقره و عباس ابراهیم‌زاده در وزن ۶۵ کیلوگرم و کامران قاسمپور در وزن ۹۷ کیلوگرم به مدال برنز دست یافت.
***
بررسی چگونگی کسب 3 مدال طلای ایران
در وزن ۷۹ کیلوگرم که مسابقات با حضور ۶ کشتی‌گیر و به صورت دوره‌ای برگزار شد، محمد نخودی در دیدار نخست با نتیجه ۷ بر ۳ جوزف لاورنس از آمریکا را مغلوب کرد. وی در دور بعد با نتیجه ۴ بر یک از سد عبدالله شیخ‌اعظمی دیگر نماینده کشورمان گذشت و به مرحله نیمه نهایی راه یافت. نخودی در این مرحله با نتیجه ۶ - ۶ ایوان ویک از آمریکا را از پیش رو برداشت و به فینال رسید. وی در این دیدار مقابل آوتاندیل کنتچادزه از گرجستان با نتیجه ۶ بر صفر به پیروزی رسید و به مدال طلا دست یافت. شیخ‌اعظمی دیگر نماینده کشورمان که مقابل نخودی مغلوب شده بود، در دور دوم با نتیجه ۹ بر ۶ از سد لاورنس از آمریکا گذشت و به مرحله نیمه‌نهایی راه یافت.
شیخ‌اعظمی در مرحله نیمه‌نهایی با نتیجه ۱۲ بر ۲ مغلوب آوتاندیل کنتچادزه از گرجستان شد و به دیدار رده‌بندی رفت. وی در این دیدار با نتیجه ۱۵ بر ۴ و ضربه فنی مغلوب ویک از آمریکا شد و در جایگاه چهارم ایستاد.
امیرعلی آذرپیرا، نماینده کشورمان در وزن ۹۷ کیلوگرم، در دور اول با نتیجه ۵ بر صفر مقابل رادوسلاو باران از لهستان به پیروزری رسید. وی در دور دوم با نتیجه ۱۰ بر صفر مایکل ماچیاولو از آمریکا را از پیش رو برداشت. آذرپیرا در دور بعد با نتیجه ۸ بر ۷ از سد آیزاک ترامبل از آمریکا گذشت و به مرحله نیمه‌نهایی راه یافت. وی در این مرحله با نتیجه ۱۰ بر صفر ویکی از هند را مغلوب کرد و به فینال رسید. آذرپیرا در دیدار فینال در مصاف با کایل اسنایدر قهرمان المپیک و جهان از آمریکا با نتیجه ۶ بر ۳ پیروز شد و به مدال طلا دست یافت.
در وزن ۱۲۵ کیلوگرم امیرحسین زارع پس از استراحت در دور نخست، در دور دوم با نتیجه ۱۰ بر صفر ژیوی دنگ از چین را مغلوب کرد. وی در دور بعد با نتیجه ۱۱ بر صفر نیکلاس گیویازدوفسکی از آمریکا را از پیش رو برداشت.
زارع در مرحله نیمه نهایی با توجه به عدم حضور گنو پتریاشویلی، عنوان‌دار جهان و المپیک از گرجستان پیروز معرفی شد و به دیدار فینال راه یافت. امیررضا معصومی دیگر نماینده کشورمان که در گروه دیگر قرار داشت، در دور اول با نتیجه ۶ بر ۲ گیوی ماتچراشویلی از گرجستان را مغلوب کرد. وی در دور دوم با نتیجه ۳ بر صفر یوسف حمیدا از مصر را از پیش رو برداشت. معصومی در دور سوم با نتیجه ۸ بر ۴ گئورگی مشویلدیشویلی از آذربایجان را شکست داد و راهی مرحله نیمه‌نهایی شد. وی در دور بعد با نتیجه ۱۱ بر ۶ از سد میسون پاریس، دارنده مدال برنز جهان از آمریکا گذشت. دیدار فینال این وزن بین امیرحسین زارع و امیررضا معصومی برگزار شد که زارع با نتیجه ۵ بر صفر مقابل معصومی به برتری رسید و صاحب مدال طلا شد. معصومی نیز به مدال نقره رسید.

 


Page Generated in 0/0072 sec