printlogo


کد خبر: 275081تاریخ: 1402/10/24 00:00
آمریکا دور دوم حملات خود به یمن را به تنهایی انجام داد که نشان می‌دهد ائتلاف علیه یمن شکست خورده است
تنهایی جو
* اسکای عربی: طرف آمریکایی قبل از حمله به مواضع یمنی‌ها به انصارالله اطلاع داده بود/ * فارن‌پالیسی: بایدن در مواجهه با یمنی‌ها گزینه بدتر را انتخاب کرده است/ * گاردین: قدم گذاشتن آمریکا به جنگ یمن یعنی رفتن به ناکجاآباد!

گروه بین‌الملل: آمریکا و انگلیس بتازگی در قالب ائتلاف اعلامی، ادعایی و خودساخته خود در دریای سرخ که تاکنون گزارش‌های مختلفی از شکست و ناکامی آن منتشر شده، دست به انجام حملاتی علیه یمن زده‌اند. به گزارش «وطن امروز»، در دور اول حملات که یمنی‌ها گفته‌اند 73 حمله انجام شده، 16 هدف در بخش‌های مختلف یمن از سوی آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها مورد حمله قرار گرفت. در عین حال، آمریکایی‌ها در دور دوم حملات که خود به تنهایی آن را انجام دادند به اهداف محدودتری در خاک یمن حمله کردند. 
بسیاری از ناظران و تحلیلگران، تحلیل و تفسیرهای مختلفی را درباره محرک‌های اصلی دولت بایدن در حمله به یمن مطرح می‌کنند اما تقریبا اغلب تحلیلگران حتی در رسانه‌های مطرح غربی بر این باورند این دولت از حمله به یمن راه به جایی نخواهد برد و پرونده ماجراجویی آن در یمن از همین حالا نیز در کلکسیون شکست‌های دولت بایدن جا گرفته است؛ معادله‌ای که عملا سیاست بایدن در قبال یمن را به یک شکست عینی در سیاست خارجی آمریکا تبدیل کرده است.
در این رابطه به طور خاص 3 استدلال عمده و محوری مطرح می‌شود. 
اولا تحلیلگران مختلفی به این نکته اشاره کرده‌اند که دولت بایدن با ابتکار حمله به یمن، به نوعی سعی داشته فضا و جو غالب در عرصه بین‌المللی را که به طور خاص پس از اقدام اخیر آفریقای جنوبی در ثبت شکایت علیه رژیم اشغالگر قدس در دیوان بین‌المللی دادگستری به دلیل ارتکاب نسل‌کشی در نوار غزه که تا حد زیادی به نفع مقاومت و ملت فلسطین تقویت شده، منحرف و یک رویداد انحرافی را با پرداخت‌ها و جنجال‌های رسانه‌ای گسترده برجسته‌سازی کند. در واقع، آمریکایی‌ها برای اینکه از ابعاد فشارهای قابل توجه اقدام اخیر دولت آفریقای جنوبی در طرح شکایت علیه صهیونیست‌ها در دیوان بین‌المللی دادگستری تا جای ممکن بکاهند، ماجراجویی علیه یمن را آن هم با طرح این شعار زیبا و ادعایی که می‌خواهند امنیت کشتیرانی بین‌المللی را تضمین کنند، در دستور کار قرار داده‌اند. این در حالی است که این ادعای آنها نیز از هیچ بنیان منطقی برخوردار نیست و انصار‌الله یمن تاکنون بارها و بارها اعلام کرده هدف اصلی آن از هدف قرار دادن کشتی‌های تجاری اسرائیلی یا کشتی‌هایی که به سمت اراضی اشغالی حرکت می‌کنند، صرفا واداشتن صهیونیست‌ها و دولت آمریکا به پایان دادن به جنایت و نسل‌کشی در نوار غزه است و الا یمن قویا به امنیت کشتیرانی بین‌المللی متعهد است و کاری با کشتی‌های دیگر کشورها یا دیگر مقاصدی که عازم‌شان هستند ندارد. از این رو، حمله به یمن، در واقع ابتکار دولت بایدن جهت فرار از شکست سخت و قریب‌الوقوعی است که در آینده نزدیک احتمالا در چارچوب دیوان بین‌المللی دادگستری به صهیونیست‌ها و البته متحد اصلی آنها دولت آمریکا تحمیل خواهد شد.
دوم اینکه دولت بایدن در فضای عدم ابتکار عمل وارد معادله جنگ‌افروزی علیه یمنی‌ها شده است. به بیان ساده‌تر، آمریکایی‌ها جنگی را علیه انصار‌الله یمن آغاز کرده‌اند که نمی‌توانند آن را آنگونه که مطلوب‌شان است اداره کنند یا به پایان برسانند؛ معادله‌ای که انتقادات زیادی را از دولت بایدن در آمریکا برانگیخته است. اکنون دولت بایدن در پرونده‌های مهمی نظیر جنگ اوکراین، جنگ غزه یا رقابت‌های راهبردی با چین در شرق آسیا، عمیقا گرفتار است و مثلا درباره جنگ اوکراین، پنتاگون به صراحت اعلام کرده دیگر پولی ندارد تا به اوکراینی‌ها تخصیص دهد. حال در این شرایط، حمله به اهداف مختلف در یمن آن هم در شرایطی که انصار‌الله یمن نشان داده از ظرفیت‌های قابل ملاحظه‌ای جهت پاسخ دادن به حملاتی که علیه آن می‌شود برخوردار است، پالس‌های منفی را درباره وارد آمدن ضربات قریب‌الوقوع به منافع ملی آمریکا در منطقه غرب آسیا مخابره می‌کند. در این چارچوب، برخی گزارش‌ها به این مساله اشاره داشته‌اند که آمریکایی‌ها قبل از حملات اخیر خود به یمن، این مساله را به مقام‌های یمنی اطلاع داده بودند یا منابع یمنی گزارش داده‌اند آمریکا در جریان حمله به یمن به برخی اهداف حمله کرده که پیش‌تر متروک شده و از کار افتاده بودند. 
نکته جالب و قابل تامل اینکه حتی در درون دولت آمریکا نیز میزان مخالفت‌ها با ماجراجویی اخیر دولت بایدن علیه یمن به نحو قابل توجهی افزایش یافته و مثلا نشریه المانیتور بتازگی در گزارشی از اراده برخی کارکنان دولت آمریکا جهت برگزاری اعتصاب به دلیل نارضایتی از سیاست‌های دولت بایدن در رابطه با جنگ غزه یا جنگ‌افروزی علیه یمن خبر داده است. البته جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا پس از حملات مشترک با انگلیس به یمن در بامداد جمعه، گفت معتقد نیست کشورش در جنگ نیابتی با ایران قرار دارد. بایدن بامداد شنبه که به بازدید یک مرکز کسب و کار کوچک در آلن‌تاون در ایالت پنسیلوانیا رفته بود، در پاسخ به سوالی درباره اینکه «آیا آمریکا در جنگ نیابتی با ایران قرار دارد» پاسخ داد: «نه! ایران جنگ با ما را نمی‌خواهد». رئیس‌جمهور آمریکا همچنین گفت: «من پیام را به ایران رسانده‌ام. آنها می‌دانند نباید کاری انجام دهند».
در این راستا، نشریه فارن ‌پالیسی نیز بتازگی در گزارشی مبسوط با عنوان «حوثی‌ها را بمباران نکنید» تاکید کرده آنهایی که در آمریکا از حمله به مواضع انصار‌الله یمن حمایت می‌کنند، دقیقا توضیح نمی‌دهند برای بعد از انجام بمباران‌ها چه برنامه‌ای دارند؟ آیا آنها توجه ندارند که حوثی‌ها 8 سال تحت بمباران‌های شدید ائتلاف سعودی بودند و در پایان نیز شکست نخوردند؟ فارن پالیسی افزوده توانمندی‌های قابل ملاحظه حوثی‌ها در حوزه‌های موشکی و پهپادی می‌تواند صورت‌حساب‌های سنگینی را روی دست آمریکا بگذارد؛ مساله‌ای که آمریکا در شرایط کنونی قادر به تحمل تبعات آن نیست.
نشریه فارن پالیسی در مقاله دیگری به قلم کریستینا لو و رابی گرامر تاکید می‌کند دولت بایدن در مساله یمن گزینه بدتر را انتخاب کرده و اگر قرار باشد همچون وضعیت کنونی بی‌برنامه پیش رود، وضعیت برای منافع و امنیت ملی آمریکا می‌تواند بد و بدتر شود. 
سوم اینکه انصار‌الله یمن از سرمایه اجتماعی قابل توجهی برخوردار است و البته توانمندی‌ها و مقاومت خود را در جریان حملات 8 ساله ائتلاف سعودی به خاک یمن نیز به نمایش گذاشت. در این چارچوب، به طور خاص دولت بایدن علیه یک گروه کوچک وارد عمل نشده، بلکه عملا علیه یک ملت اقدام کرده که می‌توانند ضربات راهبردی و کاری را به منافع آمریکا و دیگر قدرت‌های غربی در دریای سرخ و تنگه باب‌المندب وارد کنند؛ معادله‌ای که باز هم از قدم گذاشتن آمریکایی‌ها در فضایی ناشناخته خبر می‌دهد که می‌تواند تبعات سنگینی برای آنها داشته باشد. 
اساسا به همین دلیل هم هست که شاهد بوده‌ایم نشریه گاردین بتازگی در گزارشی به دولت بایدن توصیه کرده قدم در ناکجاآباد جنگ با یمنی‌ها نگذارد و بفهمد صورت مساله اصلی غربی‌ها در وضعیت کنونی در غرب آسیا، جنگ غزه و نه یک جنگ جدید است. اگر هم دولت بایدن بنا داشته باشد بر آتش جنگ با یمن بدمد، باید خود را آماده شرایطی کند که حداقل در وضعیت کنونی کمترین بایسته‌های آن را هم ندارد؛ مساله‌ای که از دست‌های خالی سیاست خارجی دولت بایدن در رابطه با یمن حکایت دارد. همچنین روزنامه گاردین با اشاره به حملات اخیر آمریکا و انگلیس به مناطقی در یمن که در کنترل انصارالله قرار دارد، نوشت: ایالات متحده و متحدانش باید از اشتباهات گذشته خود در خاورمیانه درس بگیرند و به جای هدف قرار دادن انصارالله، اسرائیل را برای آتش‌بس در غزه تحت فشار قرار دهند.
***
انصارالله یمن: پایگاهی که آمریکا هدف قرار  داد از کار افتاده بود
نصرالدین عامر، نایب‌رئیس هیات اطلاع‌رسانی جنبش انصارالله یمن روز گذشته خاطرنشان کرد: پایگاهی که ارتش آمریکا آن را امروز هدف قرار داد، از کار افتاده بود و نیروهای ارتش یمن حضور آمریکایی‌ها در منطقه را غیرقانونی تلقی می‌کنند.

 


Page Generated in 0/0076 sec