printlogo


کد خبر: 275090تاریخ: 1402/10/24 00:00
پخش سرود فدایی، اهتزاز پرچم فلسطین روی سکوهای لوسیل و سوگند کاپیتان این کشور در مراسم افتتاحیه جام ملت‌ها حامل چه پیامی بود
آغاز جام آسیایی با نما و نوای غزه

مهدی تقوی: در بحبوحه مقاومت جانانه غزه در مقابل ارتش کودک‌کش صهیونیستی، مهم‌ترین رقابت ورزشی در حال برگزاری آسیا تبدیل به بستری برای میزبانی معنوی فلسطین شده است.
نه تنها فلسطین گل محفل مراسم افتتاحیه جام ملت‌های آسیا 2023 بود بلکه خیابان‌های پایتخت قطر، میزبان مسابقات نیز تبدیل به نمایشگاه همبستگی با فلسطین شده است.
این در حالی است که از 15 مهر تاکنون ارتش اشغالگر اسرائیل جنگی نابرابر را علیه بیش از ۲ میلیون غیرنظامی محاصره شده در باریکه غزه به راه انداخته است. صهیونیست‌ها در جنایتی آشکار علیه بشریت و تخریب گسترده مناطق مسکونی و زیرساخت‌ها تا دیروز 24 هزار فلسطینی را شهید و 60050  نفر را مجروح کرده‌اند که بیشتر آنها کودک و زن هستند.
جمعه گذشته هجدهمین دوره جام آسیایی فوتبال در ورزشگاه 88 هزار نفری لوسیل دوحه افتتاح شد که به مدت یک ماه با حضور 24 تیم برتر آسیا از جمله فلسطین ادامه خواهد داشت.
در این مراسم حسن الهیدوس در اقدامی قابل تقدیر، فرصت خود برای ادای سوگند به عنوان کاپیتان تیم میزبان و نماینده کل بازیکنان شرکت‌کننده در جام را به مصعب البطاط همتای فلسطینی‌اش داد که اتفاقا اهل غزه مظلوم است.
مراسم ادای سوگند بازیکنان حاضر در جام کمی قبل از آغاز نخستین مسابقه جام میان قطر و لبنان و در ادامه اجرای نمایش‌های جمعی موزون مراسم افتتاحیه انجام شد که در آن بخشی از سرود ملی فلسطین نیز پخش شد.
در این مراسم افتتاحیه بخش‌هایی از داستان تاریخی کلیله و دمنه به عنوان نماد مشترک فرهنگی ملت‌های عربی، ایران و شبه‌قاره هند در قالب نمایش جمعی با نوای یک راپسودی متشکل از بخش‌هایی از هر یک از سرودهای ملی کشورهای حاضر به نمایش درآمد.
در آخرین بخش این مراسم، جمعی از هنرمندان نیز با سرودهایی درباره فلسطین و در حالی که لباس سنتی این سرزمین تاریخی اسلامی - عربی را به تن داشتند، حضور یافتند. 
در پایان بخش نمایش جمعی مراسم افتتاحیه اما اجرای سرود ملی فلسطین به جای سرود ملی میزبانان قطری، 82 هزار تماشاگر حاضر و دوربین‌های رسانه‌ای را شگفت‌زده کرد، چرا که این نشانه همبستگی با مظلومیت غزه زیر بمباران‌ها و حملات جلادان اشغالگر قدس بود.
این در حالی بود که پرچم‌های فلسطین که در جای جای سکوهای ورزشگاه باشکوه لوسیل افراشته شده بودند، بیش از پرچم‌های ۲ رقیب بازی افتتاحیه جلوه خاصی به مراسم بخشیده بود. این پرچم‌ها که در دستان هواداران قطری و لبنانی، همچنین  مهاجران پاکستانی، بنگلادشی و هندی نیز دیده می‌شد، صحنه‌های باشکوه همبستگی با فلسطین در جام‌جهانی 2022 در قطر را زنده کرد.
صدای همخوانی گروهی از تماشاگران حاضر در ورزشگاه با سرود ملی فلسطین نیز نشان‌دهنده حضور پررنگ فلسطینی‌ها طی یک ماه آینده در حاشیه و متن رقابت‌های جام ملت‌های آسیاست. 
این سرود حماسی که با جمله «فدایی فدایی فدایی» آغاز می‌شود، در بین فلسطینی‌ها نیز به نام «فدایی» معروف است و از این جهت بازیکنان و تیم‌های ملی فلسطین که این سرود را در مسابقات بین‌المللی مختلف در جهان به همراه پرچم کشورشان سر می‌دهند از جمله ملی‌پوشان فوتبال فلسطین نیز به نام فدایی شناخته می‌شوند. 
این سرود سال ۱۹۶۵ توسط سعید المزین، شاعر فلسطینی سروده  شده و در بندهای مختلف از زبان فداییان فلسطین به سرزمین آبا و اجدادی، به عزم، آتش انتقام و سلاح فداییان و دست آخر به پرچم فلسطین، برای نبرد برای آزادی این سرزمین تا پای مرگ قسم یاد می‌کند.
گفته می‌شود هزاران فلسطینی از گوشه و کنار خاورمیانه خود را به قطر رسانده‌اند تا در کنار جامعه 25 هزار نفری هموطنان‌شان در این شیخ‌نشین خلیج‌فارس، از این رقابت‌ها برای رساندن فریاد غزه به گوش جهانیان بهره ببرند.
پس از این مراسم، نوبت حسن الهیدوس بود که میکروفن را به مصعب البطاط بدهد که همراه او روی صحنه، زیر نماد بزرگ جام ملت‌های 2023 حاضر شده بود. به این ترتیب کاپیتان تیم‌ ملی فلسطین ملبس به کوفیه سنتی یا همان چفیه روی لباس تیم‌ ملی کشورش، به نمایندگی از همه بازیکنان آسیایی سوگند یاد کرد.
البطاط که خانواده‌اش هم‌اکنون در غزه زیر آتش صهیونیست‌ها قرار دارند، هفته گذشته در بدو ورود به قطر از تلاش خود و هم‌تیمی‌هایش تا پای جان در میدان فوتبال برای ارسال پیامی قوی به مقاومان غزه گفته بود. 
او دیروز نیز در کنفرانس خبری پیش از دیدار تیم‌ ملی کشورش مقابل ایران، ضمن تشکر از قطری‌ها بویژه هیدوس به خاطر فرصتی که در اختیار او و فلسطین قرار داد‌ند درباره وضعیت فعلی کشورش گفت: «شرایط در فلسطین واقعا خوب نیست اما کشور فلسطین مانند هر کشور دیگری این حق را دارد که در رقابت‌های بزرگ شرکت کند و این پیامی است که می‌خواهیم به همه مردم جهان بدهیم. امیدوارم به عنوان بازیکنان بهترین عملکرد را داشته باشیم.‌ هواداران و ملت ما شایسته دیدن یک تیم خوب هستند. امیدوارم پیروزی نزدیک سهم ملت ما شود».
او با اشاره به اینکه خود و هم‌تیمی‌هایش نگران بستگان‌شان در خانه هستند، افزود: «در گروه سختی هستیم و دیدارهای مهمی را پیش رو داریم. با نهایت آمادگی پا به این رقابت‌ها گذاشته‌ایم و تیم در وضعیت خوبی قرار دارد. بعضی از بازیکنان نگران خانواده خود در غزه هستند و همواره خبرها را دنبال می‌کنند. شرایط سخت است اما تلاش می‌کنیم مردم را در این شرایط خوشحال کنیم».

Page Generated in 0/0062 sec