printlogo


کد خبر: 275096تاریخ: 1402/10/24 00:00
سرپرست حجاج ایرانی: عربستان به دلیل مسائل فنی سفر زائران عمره را تا اطلاع ثانوی متوقف کرد
سعودی مانع حج
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در گفت‌وگو با «وطن امروز»: منظور از دلیل فنی، مشکل فنی هواپیماها نیست، رعایت پروتکل‌های سفر است

گروه اجتماعی:‌ سرپرست حجاج ایرانی اعلام کرد سفر عمره تا اطلاع ثانوی تعلیق است. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده توسط سازمان حج و زیارت قرار بود نخستین گروه زائران عمره مفرده پس‌ از 8 سال ساعت 2:30 بامداد چهارشنبه 13 دی عازم سرزمین وحی شوند اما پس ‌از اعلام تأخیر در اعزام زائران، همه پروازهایی که قرار بود از تهران، مشهد و اصفهان انجام شود به ‌طور کلی لغو شد. 
وزارت امور خارجه نیز که پیگیر برقراری عمره است، تأکید کرد دلیل تعلیق این سفر، سیاسی نیست. این موضوع در گفت‌وگوی تلفنی اخیر وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی نیز مطرح شد و «فیصل بن‌فرحان» وزیر خارجه عربستان به همتای ایرانی خود اطمینان داد این موضوع صرفا مساله‌ای فنی است که بزودی حل خواهد شد تا عمره‌گزاران ایرانی بتوانند برای انجام اعمال عمره به سرزمین وحی مشرف شوند.
پس از این اتفاق، نمایندگان هواپیمایی جمهوری اسلامی، سازمان هواپیمایی کشور، وزارت امور خارجه و نهاد ریاست‌جمهوری در عربستان حاضر شدند تا با مسؤولان عربستانی گفت‌وگو کنند. رئیس سازمان حج و زیارت نیز هفته گذشته برای امضای تفاهمنامه‌های مربوط به حج تمتع عازم عربستان شد و قرار بود در حاشیه این سفر موضوع اعزام زائران به عمره مفرده را پیگیری کند. 
 پروازهای زائران به سرزمین وحی تا 24 دی به طور کلی لغو شده بود و در حالی که گمانه‌زنی‌ برخی کارشناسان و مسؤولان حج و زیارت حاکی از راه‌اندازی سفر‌های عمره مفرده از اواخر دی بود، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب، سرپرست حجاج ایرانی به صورت رسمی اعلام کرد سفرهای عمره تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق درآمده است.
وی در نشست هم‌افزایی با نمایندگان بیوت مراجع عظام تقلید که در قم برگزار شد، به ارائه توضیحاتی درباره آخرین تحولات سفر زیارتی عمره، مشکلات پیش ‌روی این سفر معنوی، همچنین ثبت‌نام حج تمتع 1403 پرداخت و اعلام کرد کارگزاران حج و زیارت مانند سال‌های گذشته رایزنی‌ها و اقدامات لازم را برای برگزاری سفر زیارتی عمره مفرده انجام دادند و همه برنامه‌ریزی‌های پروازی و زیرساخت‌های لازم برای اعزام زائران به عربستان نیز آماده شده بود اما متأسفانه با توجه به گفته مسؤولان کشور میزبان، به دلیل مسائل فنی پیش آمده، سفر عمره تا اطلاع ثانوی تعلیق است.
نواب مهم‌ترین علت این تصمیم را عدم صدور مجوز نهایی از سوی عربستان عنوان و اظهار کرد: شرکت هواپیمایی جدول پروازی، نوع و شماره اختصاصی و بین‌المللی هواپیما و ظرفیت آن را ارائه کرده بود که متأسفانه دریافت مجوز نهایی لازم برای ورود هواپیمای جمهوری اسلامی ایران به کشور میزبان با مشکل مواجه شد. وی که در نشست هم‌افزایی با نمایندگان بیوت مراجع عظام تقلید که در قم برگزار شد سخن می‌گفت، افزود: فرآیندهای قانونی در حال پیگیری است و وزارت امور خارجه، وزارت راه و ترابری و سازمان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در حال پیگیری موضوع هستند که امیدواریم هر چه زودتر این مساله حل شده و زائران کشورمان به سرزمین وحی اعزام شوند.
عضو دفتر استفتائات مقام معظم رهبری درباره آخرین دستاورد‌های پزشکی درباره استطاعت جسمی زائر برای تشرف به حج تمتع که در نشست گذشته نمایندگان بیوت مراجع مورد بررسی قرار گرفته بود، گفت: در این زمینه جدول راهنمای بیماری‌های مانع استطاعت توسط گروه‌های پزشکان متخصص تهیه و به پزشکان معاین ارائه خواهد شد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدحسین فلاح‌زاده در ادامه درباره عدم تأیید زائران باردار برای انجام سفر حج تمتع نیز توضیح داد: موضوع وضع حمل زائر و شیرخوارگی نوزاد به‌ صورت ویژه مطرح و قرار بر این شد به ‌سبب ناتوانی بدنی و احتمال خطر و آسیب‌پذیری برای نوزاد، پزشکان صلاحیت زائر را تأیید نکنند.
در ادامه این نشست که در سالن جلسات ساختمان نمایندگی ولی‌فقیه در امور حج و زیارت در قم برگزار شد، نمایندگان بیوت مراجع عظام تقلید به بیان دیدگاه و ارائه راهکار‌های خود درباره موضوع وجوب یا عدم وجوب ترتیب اعمال منا و حکم خروج از منا در شب دوازدهم پرداختند.
* شرایط حج تمتع در سال آینده بهتر از امسال خواهد بود
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دیروز در نشست خبری خود درباره علت تعلیق سفر عمره که قرار بود از 13 ماه جاری انجام شود اما هنوز انجام نشده است، گفت: بیش از 5 میلیون نفر برای اعزام به عمره ثبت‌نام کرده بودند که باید این مساله را در نظر داشت. اقداماتی را که باید سازمان حج انجام می‌داد اعم از هماهنگی هتل‌ها و...‌ عملی شده است. به تعویق افتادن پروازها به دلیل اختلاف فنی بود که در راستای حل آن مرتبا با وزیران امور خارجه و راه و شهرسازی در ارتباط هستم. وی گفت: بر اساس قراردادهایی که با طرف مقابل وضع شده است، شرایط حج تمتع در سال آینده بهتر از امسال خواهد بود؛ منتظر هستیم مسأله فعلی هم سریع‌تر حل شود.
همچنین محمد محمدی‌بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشور در گفت‌وگو با «وطن امروز»، درباره علت تعلیق سفره عمره که عربستان آن را تعلیق کرده است، گفت: همانطور که وزیر امور خارجه اعلام کردند؛ مباحث فنی هواپیمایی نه اینکه هواپیماهای ایرانی‌ دارای مشکل یا نواقص  فنی باشند، بلکه پروتکل‌ها و موضوعاتی که به قول وزیر امور خارجه به‌زودی در حال حل شدن است، باعث شده سفر زائران عمره  تا حل این مشکلات به تعویق بیفتد. البته سازمان هواپیمایی کشور هیچ مشکلی برای پرواز به عربستان و بالعکس ندارد. محمدی‌بخش افزود: اطلاع‌رسانی در این باره قرار است از یک کانال واحد ارائه شود و هرچه حجت‌الاسلام نواب اخیراً در این زمینه اعلام کرده به عنوان متولی امر درست است.

Page Generated in 0/0054 sec