printlogo


کد خبر: 275097تاریخ: 1402/10/24 00:00
ورود سامانه بارشی جدید به کشور و بارش برف و کولاک در اکثر نقاط کشور
برف روی برف
غرب کشور پوشیده از برف است؛ در گردنه ژالانه سروآباد کردستان بارش برف به یک و نیم متر رسید

در پی ورود سامانه بارشی جدید به کشور، بارش برف و باران اغلب استان‌ها بویژه استان‌های شمال، شمال غرب و غرب کشور را فرا گرفته است؛ بارش‌هایی که از پنجشنبه هفته گذشته شروع شده است و طبق پیش‌بینی سازمان هواشناسی طی روزهای آینده همچنان ادامه دارد. در همین حال رئیس مرکز ملی پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور از صدور هشدار سطح قرمز برای شمال‌ غرب کشور خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود در این مناطق برف سنگین ببارد. صادق ضیاییان اظهار کرد:‌ با توجه به فعالیت سامانه بارشی، سازمان هواشناسی برای جنوب غرب آذربایجان غربی، ارتفاعات شمالی آذربایجان شرقی، ارتفاعات و محورهای مواصلاتی اردبیل و شمال غرب کردستان هشدار سطح قرمز صادر کرده است. وی ادامه داد:‌ برای این مناطق بارش برف سنگین پیش‌بینی شده است و توصیه می‌کنیم مردم از هرگونه تردد خودداری کنند و سفرها را به زمان دیگری موکول کنند. وی در ادامه با اشاره به احتمال وقوع بهمن، در ارتفاعات افزود: به کوهنوردان توصیه می‌کنیم به ‌هیچ ‌عنوان فعالیتی نداشته باشند. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور گفت: دستگاه‌های اجرایی باید برای برف‌روبی آمادگی داشته باشند، احتمال بارش برف و انسداد راه‌های روستایی بویژه در مناطق سردسیر و حتی انسداد راه‌های شریانی در گردنه‌ها وجود دارد. ضیاییان با تأکید بر اینکه روستاییان باید برای قطع برق و انسداد جاده‌ها آمادگی داشته باشند، اضافه کرد: این احتمال وجود دارد در ارتفاعات بویژه ارتفاعات جنوب غرب استان آذربایجان غربی شاهد بارش برف یک متری باشیم. همچنین سازمان هواشناسی با صدور بالاترین سطح هشدار (قرمز) از بارش سنگین برف و انسداد محورهای مواصلاتی در 4 استان طی امروز یکشنبه خبر داد. در این شرایط جوی اختلال در ناوگان حمل‌ونقل، کاهش دید، بهمن، کولاک برف، انسداد محورهای مواصلاتی بویژه در مناطق سردسیر و اختلال در انتقال نهاده‌های انرژی از جمله برق و گاز دور از انتظار نیست. به توصیه سازمان هواشناسی، اجتناب از سفر بویژه در گردنه‌های برف‌گیر، خودداری مطلق از فعالیت‌های کوهنوردی و جابه‌جایی عشایر، پرهیز از فعالیت‌های عمرانی، آمادگی کامل دستگاه‌های اجرایی و امدادی، آمادگی کامل راهداری جهت برف‌روبی در مسیرها و مدیریت در انتقال نهاده‌های انرژی باید در دستور کار قرار گیرد. هشدار قرمز بالاترین سطح هشدار است که در آن پیش‌بینی می‌شود یک پدیده جوی خسارت‌های وسیعی به دنبال داشته باشد. سازمان هواشناسی با صدور هشدار قرمز به دستگاه‌های مختلف اعلام می‌کند وارد عمل شوند و اقداماتی را برای کاهش خسارات وقوع پدیده‌های جوی انجام دهند.
* آماده‌باش هلال‌احمر در پی هشدار قرمز هواشناسی
معاون عملیات سازمان امداد و نجات با اشاره به هشدار هواشناسی ناشی از بارش شدید برف، از آماده‌باش در ۴ استان کشور خبر داد. حامد سجادی با اشاره به هشدار هواشناسی، گفت: طبق هشدار سطح قرمز سازمان هواشناسی، بارش شدید برف در جنوب غرب آذربایجان غربی، شمال غرب کردستان، ارتفاعات اردبیل و ارتفاعات در شمال شرق آذربایجان شرقی پیش‌بینی شده است. وی افزود: بر این ‌اساس، با توجه به هشدار وقوع کولاک برف و احتمال رخداد بهمن، امدادگران جمعیت هلال‌احمر در 4 استان کشور در حالت آماده‌باش قرار گرفتند. سجادی افزود: با توجه به هشدار سازمان هواشناسی، به هموطنان توصیه می‌شود نکات ایمنی لازم برای تردد در جاده‌ها و صعودهای کوهنوردی را رعایت کنند و قبل از تردد از وضعیت راه‌ها اطلاع یابند. بر اساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت هلال‌احمر، سامانه ۱۱۲ و ندای امداد، در صورت وقوع حوادث آماده کمک‌رسانی به هموطنان است.
* بارش یک و نیم متر برف در گردنه ژالانه سروآباد 
مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان کردستان از بارش 150 سانتیمتر برف در گردنه ژالانه سروآباد و برف‌روبی 3 هزار و ۶۸۳ کیلومتر باند در جاده‌های استان خبر داد. فرزاد حسنی دیروز گفت: عملیات راهداری در محورهای شریانی و غیرشریانی طی شبانه‌روز گذشته توسط ۱۸۷ نفر از نیروهای این اداره کل با استفاده از ۱۱۱ دستگاه ماشین‌آلات راهداری انجام شده است. حسنی گفت: طی شبانه‌روز گذشته در مجموع 3 هزار و ۶۸۳ کیلومتر باند از جاده‌های استان با تلاش راهداران برف‌روبی شده است. وی به بارش 150 سانتیمتر برف و سقوط بهمن‌های سنگین و کولاک شدید در راه‌های ارتباطی سروآباد ـ اورامان ـ پاوه اشاره کرد و گفت: گردنه ژالانه همچنان مسدود است.

Page Generated in 0/0056 sec