printlogo


کد خبر: 275122تاریخ: 1402/10/25 00:00
اخبار

جدیدترین دیوارنگاره میدان فلسطین رونمایی شد
جدیدترین طرح دیوارنگاره‌ میدان فلسطین یکشنبه (دیروز) در آستانه‌ بازی فوتبال تیم‌ ملی ایران و تیم‌ ملی فلسطین در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ که در قطر در حال برگزاری است، با اشاره به این بازی و همراه با جمله‌ «قلب‌های‌مان یکیست» رونمایی شد.
همچنین روز گذشته طرح دیوارنگاه میدان ولی‌عصر(عج) پایتخت با عنوان «برای ایران» با شعار «تا پای جان برای ایران» برای حمایت از تیم‌ ملی ایران در بازی‌های جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ قطر رونمایی شد. این دیوارنگاره اثری از خانه‌ طراحان انقلاب اسلامی است که طراحی گرافیک آن بر عهده روح‌الله مختاری بوده و توسط سازمان هنری - رسانه‌ای اوج نصب شده است.
هجدهمین دوره رقابت‌های فوتبال جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳، از ۲۲ دی با حضور ۲۴ تیم در قطر آغاز شد. تیم‌ ملی ایران با شعار «تا پای جان برای ایران» در این رقابت‌ها شرکت می‌کند. ملی‌پوشان فوتبال ایران از ۱۳ دی اردوی نهایی خود را برای حضور پرقدرت در جام ملت‌های آسیا در جزیره کیش برگزار کردند و در دیداری دوستانه به مصاف تیم‌ ملی بورکینافاسو رفتند و با پیروزی ۲ بر یک برابر این تیم عازم دوحه شدند. تیم‌ ملی ایران ۱۹ دی نیز در آخرین دیدار دوستانه خود پشت درهای بسته به مصاف تیم‌ ملی اندونزی رفت که با برد پرگل برای کشورمان همراه بود.
***
راه‌اندازی کافه فکر و کتاب ویژه دختران و مادران در تهران
پاتوق فرهنگی به عنوان کافه فکر و کتاب ویژه بانوان دارالمؤمنین تهران راه‌‌اندازی می‌شود. به گفته امیر یزدی، شهردار منطقه 14، تمهیدات لازم برای افتتاح کافه کتاب ویژه بانوان منطقه همزمان با فرا رسیدن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن در نظر گرفته شده است. وی هدف از آغاز فعالیت این فضای فرهنگی و آموزشی را بروز خلاقیت‌های هنری، فرهنگی و  بهترین گزینه برای برپایی دورهمی‌ها متفکرانه دخترانه و دوستانه نام برد و افزود: این فضا در مجموعه شهر بانوی منطقه آماده شده  و علاقه‌مندان در همه گروه‌های سنی می‌توانند علاوه بر بهره‌مندی از کتاب‌های تخصصی  با موضوعات مرتبط با خانواده، از ارائه بازی‌های فکری، ورک‌شاپ‌ها  و هم‌اندیشی‌های تخصصی و خلاقانه در راستای ارتقای خانواده بهره‌مند شوند. یزدی همچنین از افتتاح پنجمین مرکز کارآفرینی کوثر در راستای مهارت‌افزایی و اشتغالزایی برای بانوان سرپرست خانواده خبر داد. وی همچنین با اشاره به راه‌اندازی شهر دخت ویژه بانوان دارالمؤمنین تهران تا سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی گفت: شهر دخت مجموعه‌ای امن با امکانات رفاهی، ورزشی و فرهنگی است که روزانه صدها دختر و بانوان منطقه می‌توانند بدون هیچ‌گونه دغدغه‌ای  ساعت‌ها در آن وقت بگذرانند و لحظات شاد و مفرحی را سپری کنند.
***
معرفی نامزدهای هفتمین جایزه «ابوالحسن نجفی»
هیات داوران هفتمین جایزه‌ «ابوالحسن نجفی» متشکل از ضیا موحد، مهستی بحرینی، عبدالله کوثری، حسین معصومی‌همدانی، موسی اسوار، امید طبیب‌زاده، آبتین گلکار و با دبیری علی‌اصغر محمدخانی، پس از بررسی ۶۰ اثر ارسالی به دبیرخانه، فهرست نامزدهای راه‌یافته به مرحله‌ نهایی هفتمین دوره‌ ‌این جایزه‌ را به شرح زیر اعلام کرد: «اگر گابریل نبود»، حنیف قریشی، ترجمه‌ پژمان طهرانیان؛ «الیزابت فینچ»، جولین بارنز، ترجمه‌ محمدرضا ترک‌تتاری؛ «باغ‌های تسلا»، پریسا رضا، ترجمه‌ ابوالفضل الله‌دادی؛ «باخ برای بچه‌ها»، هلن گارنر، ترجمه‌ طیبه هاشمی؛ «بچه‌های تانر»، روبرت والزر، ترجمه‌ علی عبداللهی؛ «در آمریکا»، سوزان سانتاگ، ترجمه‌ نیلوفر صادقی؛ «قصه‌های آشوب»، جوزف کنراد، ترجمه‌ نیما حضرتی و «گلبرگ بلند دریا»، ایزابل آلنده، ترجمه‌ سعید متین.
جایزه‌ «ابوالحسن نجفی» هر ساله به منظور احترام و پاسداشت خدماتی که این مترجم و زبان‌شناس به فرهنگ و ادب و عرصه‌ ترجمه‌ این مرز و بوم کرده، به بهترین ترجمه‌ رمان یا مجموعه ‌داستان‌کوتاهی که در یک سال گذشته منتشر شده، اهدا می‌شود. هفتمین جایزه ابوالحسن نجفی به منظور تشویق مترجمان برای اعتلای زبان فارسی بهمن‌ماه امسال به بهترین ترجمه رمان و مجموعه داستان کوتاهی که در سال ۱۴۰۱ منتشر شده‌اند اهدا می‌شود.
مرحوم دکتر ابوالحسن نجفی (۷ تیر ۱۳۰۸ – ۲ بهمن ۱۳۹۴)، زبان‌شناس و مترجم زبردست ایرانی و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی بود. عمده فعالیت‌های ادبی و علمی او در حوزه ترجمه متون ادبی، ویرایش، زبان‌شناسی و وزن شعر فارسی است.
***
فصل جدید «کودک شو» کلید خورد
تولید و تصویربرداری فصل جدید «کودک شو» روز گذشته در دکور و لوکیشن جدید با اجرای ملیکا شریفی‌نیا و به تهیه‌کنندگی حسین ربانی‌غریبی آغاز شد. سری جدید مسابقه «کودک شو» در لوکیشنی جدید به مساحت ۲ هزار متر تولید می‌شود. این لوکیشن در جانمایی‌های متعدد و با فضاسازی‌های مستقل از جمله استودیو اصلی، اتاق بازی کودک، شهر بازی و دیگر فضاهای اختصاصی مربوط به تماشاگران و عوامل برنامه تدارک دیده شده است.
طراحی صحنه و استودیوی اصلی مسابقه «کودک شو» توسط سیدامیرحسین میرطالب انجام شده است که پیش از این طراحی دکور برنامه‌هایی از جمله «خندوانه» و «عصر جدید» را بر عهده داشته است. طراحی و اجرای اتاق بازی و نیز بازی‌های مسابقه توسط سیدفرشاد هاشمی انجام شده است. ترانه تیتراژ این فصل نیز بر عهده نیما رئیسی بازیگر و گوینده است و سینا ذکایی آهنگسازی آن را بر عهده دارد. فصل جدید مسابقه «کودک شو» به تهیه‌کنندگی حسین ربانی‌غریبی و به کارگردانی رضا مهرانفر، با طراحی‌های جدید بازی‌ها به‌زودی از شبکه نسیم پخش می‌شود.

Page Generated in 0/0049 sec