printlogo


کد خبر: 275139تاریخ: 1402/10/25 00:00
اخبار

افزایش 20 درصدی حقوق کارکنان دولت در سال آینده
عضو کمیسیون تلفیق مجلس گفت: با مصوبه امروز (دیروز یکشنبه) کمیسیون تلفیق، افزایش حقوق کارمندان دولت از 18 درصد پیشنهادی دولت، به 20 درصد افزایش می‌یابد. حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به مصوبه دیروز نمایندگان مجلس در کمیسیون تلفیق در جلسان بررسی لایحه بودجه سال 1403 کل کشور اظهار داشت: افزایش حقوق کارکنان دولت برای سال آینده در لایحه دولت 18 درصد مصوب شده بود که در کمیسیون تلفیق با افزایش 20 درصدی حقوق کارکنان دولت مصوب شد. به گفته وی، در کمیسیون تلفیق همچنین مصوب شد حداقل حقوق کارکنان دولت در سال آینده 10 میلیون تومان باشد و حقوق زیر 12 میلیون تومان در ماه معاف از مالیات شود. عضو کمیسیون تلفیق مجلس اظهار داشت: با مصوبه تلفیق، حقوق بازنشستگان در سال آینده به اندازه 90 درصد حداقل حقوق شاغلان خواهد بود، یعنی سال آینده حقوق بازنشستگان حداقل 9 میلیون تومان خواهد بود. وی درباره بار مالی این مصوبات بیان کرد: این مصوبه کمیسیون تلفیق است که امروز تصویب شده و باید در صحن اصلی مجلس هم به تصویب برسد.
***
دیوان محاسبات:
 ۲۱۱۶ شرکت شبه‌دولتی داریم
مدیرکل ارزیابی عملکرد شرکت‌ها و کنترل کیفیت دیوان محاسبات گفت: ۳ هزار و ۲۵۵ شرکت دولتی و شبه‌دولتی در کشور وجود دارد. فرزانه ازوجی افزود: تعداد دقیق شرکت‌های دولتی، موسسات بیمه و بانک‌های دولتی که در پیوست بودجه 1402 آمده، 341 مورد است اما اگر تعداد شرکت‌هایی که تحت کنترل و مدیریت دولت است و همچنین شرکت‌های وابسته به نهاد‌های عمومی غیردولتی را اضافه کنیم، تعداد کل شرکت‌ها به 3 هزار و 255 مورد می‌رسد. وی اضافه کرد: تعداد شرکت‌های شبه‌دولتی که از نظر ماهیت دولتی نیستند اما تحت کنترل دولت هستند و دولت در عزل و نصب‌ها و راهبری‌ها ورود دارد به 2 هزار و 116 مورد می‌رسد. مدیرکل رسیدگی و بررسی‌های فنی دیوان محاسبات خاطرنشان کرد: اهمیت شرکت‌های شبه‌دولتی بسیار بالاست، چون گردش مالی بالایی دارند و از این جهت اهمیت دارد که صورت‌های مالی و حسابرسی آنها انجام و منتشر شود. ازوجی اظهار کرد: شرکت‌های دولتی زیر نظر دستگاه‌های نظارتی هستند اما شرکت‌های شبه‌دولتی به‌دلیل ماهیت حقوقی غیردولتی از روند نظارت‌های دستگاه‌های نظارتی به‌دور هستند و بودجه آنها در مجلس هم بررسی نمی‌شود. بر اساس قانون بودجه 1402، تمام شرکت‌هایی که دولت سهم بیش از 50 درصدی در آنها دارد و همچنین شرکت‌های تحت کنترل دولت در سال 1402 هم مشمول نظارت دیوان محاسبات کشور هستند و هم موظف هستند صورت مالی شرکت‌های مذکور را سالانه در سامانه کدال منتشر کنند. بر اساس اعلام وزیر اقتصاد، در بازدید ستادی رئیس‌جمهور از این وزارتخانه تاکنون 1000 صورت مالی سال 1401 منتشر شده و قرار است تا آخر سال به ۲ هزار مورد برسد.
***
تحویل ۱۲۰ هزار مسکن ملی تا پایان سال
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از اجرای ۳۸۶ هزار و ۶۵۹ واحد نهضت ملی مسکن در شهرها و روستاها خبر داد و گفت: تا پایان امسال۱۲۰ هزار واحد مسکونی تکمیل و تحویل متقاضیان می‌شود. غلامرضا صالحی روند اجرای طرح نهضت ملی مسکن را در روستاها و شهرهای تحت مسؤولیت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تشریح کرد. وی گفت:: طبق آخرین آمار، 606 هزار و 54 واحد مسکونی نهضت ملی در روستاها و شهرها توسط بنیاد مسکن به مرحله اجرا درآمد که از این میزان 219 هزار و 395 واحد تکمیل و تحویل متقاضیان شد. صالحی افزود: در حال حاضر 386 هزار و 659 واحد نهضت ملی مسکن در شهرها و روستاها توسط بنیاد  در حال ساخت است که 166 هزار و 826 واحد آن روستایی و 188هزار و 628 واحد شهری است. به گفته وی،  میانگین پیشرفت فیزیکی واحدهای روستایی در حال ساخت حدود 79 درصد و میانگین پیشرفت فیزیکی واحدهای شهری 27 درصد برآورد می‌شود. صالحی تصریح کرد: طبق برنامه قرار است تا پایان سال جاری 120 هزار واحد که 100 هزار واحد آن روستایی و 20 هزار واحد شهری است تحویل متقاضیان شود.
***
سکه‌های  جدید در راه بازار طلا
رئیس کل بانک مرکزی از ضرب و عرضه سکه‌های جدید بانک مرکزی به بازار خبر داد. محمدرضا فرزین با اعلام سیاست‌های جدید بانک مرکزی در حوزه طلا و سکه گفت: بانک مرکزی به دنبال تعدیل قوانین مربوط به واردات طلای کشور است؛ همواره تلاش داشتیم ذخایر طلای کشور افزایش یابد. اقدامات اخیر باعث افزایش ذخایر ارز و طلای کشور شد. تصمیم جدید ما این است که از چهارشنبه طلا در مرکز مبادله ارزی عرضه شود. وی با اشاره به حضور در مرکز نشر اسکناس و ضرب سکه بانک مرکزی گفت: سکه جدیدی در دستور کار این مرکز است که به بازار عرضه می‌شود؛ سکه جدید بدون تاریخ و به صورت تمام بهار آزادی با طرح جدید ضرب شده است. رئیس کل بانک مرکزی تأکید کرد: عرضه طلا به بازار افزایش یافته است و این افزایش عرضه از طریق ضرب سکه‌های جدید و عرضه سکه‌های قبلی در حال انجام است. فرزین با تأکید بر اینکه سکه‌ جدید بانک مرکزی با سکه‌های قبلی ضرب‌شده تفاوت‌هایی دارد، تصریح کرد: توان ضرب روزانه ۲۰ هزار سکه را داریم. فعلا با ضرب سکه تمام کار را شروع می‌کنیم. وی با تأکید بر اینکه مرکز مبادله بستر مبادله طلا هم هست و برنامه بانک مرکزی تقویت این مرکز است، گفت: فعلا قصد عرضه شمش در مرکز مبادله را داریم؛ مقررات این کار در روزهای اخیر نهایی شده است، اگر بخواهیم سکه هم عرضه کنیم در آینده تصمیم‌گیری می‌کنیم.

Page Generated in 0/0123 sec