بایکوت مردمی علیه شرکتهای چند ملیتی همسو با رژیم صهیونیستی، در حال نشان دادن تاثیرات واقعی خود در بازارهای جهانی است. در این میان شرکتهای حامی اسرائیل مثل مکدونالد، استارباکس یا یونی لور که عمده درآمدشان مبتنی بر فروش شعبههای زنجیرهای است، ضرر قابل توجهی را متحمل شدهاند. از 100 روز پیش که رژیم اشغالگر قدس حملات ضدبشریاش به نوار غزه را آغاز کرد، روزی نبوده که خبری از ابراز انزجار مردم از خیابانهای ایالات متحده گرفته تا شهرهای خاورمیانه نسبت به برندهای استارباکس، مک دونالد، کوکاکولا، پپسی، نستله، یونی لور (سازنده شامپوهای داو) و... نبوده باشد یا شاهد انتشار تصاویر مربوط به بایکوت و تحریم شعبههای آنها حتی در کشورهای غرب نباشیم. نشریه آمریکایی فارن پالیسی در دومین ماه آغاز جنایتهای صهیونیستها علیه مردم مظلوم غزه به برآورد تاثیر انزجار عمومی از برندهای بزرگ دارای منافع مشترک با اسرائیل پرداخت. به زعم «پل ماسگریو» نویسنده این گزارش، بسیاری از ابرشرکتهای غربی مجبورند در نظم جهانی در حال فروپاشی، به آمریکا و متحدانش ابراز وفاداری کنند که این میتواند به منزله اعلان جنگ اجتماعی به جمعیت افزون و افزونتری از دنیای غیرغربی باشد. این دقیقا همان اتفاقی است که این روزها بر سر شعبههای مک دونالد و استارباکس آمده. اگر کوکاکولا، پپسی و نستله محصولات خود را از طریق میلیونها فروشگاه، سوپرمارکت و پلتفرمهای خرید آنلاین در گوشه و کنار کره زمین میفروشند که امکان تمرکز حرکات خودجوش مردمی را بر مبادی درآمدیشان بسیار کاهش میدهد اما 2 برند یاد شده مشهور در زمینه فروش و سرو فستفود، شیرینیجات و نوشیدنیهای سرد و گرم، کاملا وابسته به صندوق دهها هزار شعبه زنجیرهای خود هستند. اخیرا فراخوان گسترده بایکوت توسط حامیان جهانی فلسطین علیه کافیشاپهای زنجیرهای استارباکس، ضرری سنگین را متوجه این شرکت کرده است. گزارشهای متعدد حاکی از خالی شدن شعبههای استارباکس بویژه در خاورمیانه و کشورهای اسلامی آسیا و آفریقاست. این برند تا پایان سال 2023 میلادی، دچار 11 میلیارد دلار افت ارزش سهام در والاستریت شد که از سال 1992 بیسابقه است. عمده این نزول تنها طی 19 روز ماه دسامبر رخ داد، یعنی همان بازهای که شاهد عمومی شدن چالش پویشهای مردمی بایکوت اسرائیل در مقابل حمایت اجباری مدیران دفتر مرکزی این شرکت قهوهفروشی مستقر در سیاتل آمریکا از جنایات رژیم صهیونیستی در غزه بودیم. با آنکه «مایرون اولمن» و «هاوارد شولتس» مدیران ارشد این شرکت وقیحانه اصرار دارند سقوط تجاریشان ارتباط مستقیمی با کارزارهای حمایت از فلسطین ندارد اما همزمان مطالعه اوضاع بغرنج مک دونالد، ادعای آنها را باطل میکند. بزرگترین شرکت فستفود زنجیرهای جهان با بیش از 40 هزار شعبه در 100 کشور جهان که تا سال 2021 روزانه به ۶۹ میلیون مشتری سرویس میداده است نیز از خشم عمومی علیه اسرائیل در امان نمانده و دچار رکود فروش شده است. کریس کمپچینسکی، مدیرعامل مکدونالد اخیرا فاش کرد این شرکت در پی تحریمهای گسترده مشتریان، شاهد تأثیر تجاری معناداری است که به نگرانیها درباره فعالیتهای منطقهای و جهانی آن دامن میزند. او که سابقه مدیریت فروش پپسی، دیگر شرکت متهم به حمایت از اسرائیل را داراست، این هفته پستی را در این رابطه در شبکه اجتماعی تخصصی لینکدین منتشر کرد. کمپچینسکی در این متن بر افت فروش غول فستفود در چندین بازار در خاورمیانه و خارج از آن در نتیجه جنگ غزه صحه گذاشته و آن را از منظر مدیران دفتر مرکزی کالیفرنیا ناامیدکننده خواند. کاتالیزور این شکست تجاری را میتوان انتشار تصاویر و ویدئوهایی در شبکههای اجتماعی دانست که نشان میدهد شعبههای مکدونالد در فلسطین اشغالی، به اعضای ارتش کودککش اسرائیل وعدههای غذایی رایگان میدهد. اعتراض عمومی منجر به تحریمهای خودجوش توسط مشتریان آن در خاورمیانه و کشورهای مسلمان مانند عربستان، مالزی و پاکستان شده و موج نمادین تحریم همبرگرفروشیهای آمریکایی همهگیر شده است. در حالی که وی تلاش میکند در اظهارنظر اخیر خود تشدید بحران فروش شرکتش در کشورهای اسلامی را دلسردکننده خوانده و آن را محکوم کند اما در همان حال از ذکر جزئیات مربوط به میزان ضرر مک دونالد در این غائله خودداری میکند. با وجود 2000 رستوران مک دونالد در منطقه اما میتوان پیامدهای اقتصادی خشم ضداسرائیلی مسلمانان را برای این شرکت چندملیتی آمریکایی قابل توجه دانست. پیچیدگیهای مدیریت ادراک عمومی و منافع تجاری در مواجهه با مسائل حساس سیاسی از جمله بحران فلسطین، اینچنین بزرگترین نهادهای سرمایهداری غربی را در کلاف سردرگم تضاد منافع سیاسی و اقتصادی فرو برده که خود یکی دیگر از نشانههای سقوط نظم جهانی موجود است.