printlogo


کد خبر: 275155تاریخ: 1402/10/25 00:00
گزارش «وطن امروز» از جنایت‌های اسرائیل در جریان حمله به غزه
100 روز مقاومت و خون

همزمان با فرارسیدن صدمین روز جنگ خونین غزه، بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران و همچنین نهادهای تحقیقاتی، اندیشکده‌ای و رسانه‌ای، به واکاوی و ارزیابی ابعاد مختلف این رویداد و آنچه در بیش از 3 ماه، به طور خاص بر مردم نوار غزه گذشته است، پرداخته‌اند؛ جنگی که وسعت جنایات صهیونیست‌ها در قالب آن به قدری تکان‌دهنده بوده که شمار زیادی از تحلیلگران آن را نمودی عینی از پاکسازی ‌قومی و همچنین نسل‌کشی در دوران معاصر می‌دانند؛ معادله‌ای که حمایت‌های گسترده بین‌المللی را از اقدام اخیر دولت آفریقای جنوبی در ثبت شکایت علیه رژیم اشغالگر قدس به دیوان بین‌المللی دادگستری به دلیل ارتکاب نسل‌کشی از سوی این رژیم در نوار غزه به دنبال داشته است؛ رویدادی که نخستین جلسه دادگاه آن بتازگی برگزار شد و انتظار می‌رود دیوان بین‌المللی دادگستری بزودی قادر باشد یک حکم موقت را درباره شکایت آفریقای جنوبی صادر کند؛ حکمی که می‌تواند سطح فشارها علیه رژیم صهیونیستی و همچنین اصلی‌ترین متحد آن در کشتار مردم غزه یعنی دولت آمریکا را تا حد زیادی افزایش دهد و اجماع فراگیر بین‌المللی را علیه آنها رقم بزند. با این همه، نگاهی کوتاه به ویرانی‌ها و خسارت‌های گسترده جانی و مالی که صهیونیست‌ها به نوار غزه وارد کرده‌اند بخوبی می‌تواند پرده از ماهیت حقیقی و غیرانسانی رژیم اشغالگر قدس بردارد و البته سطح آگاهی افکار عمومی بین‌المللی جهت تشدید فشارها علیه صهیونیست‌ها را نیز بالا ببرد. 
* آمارهای وحشتناک از کشتار و تخریب در غزه
بر اساس آمارهایی که بتازگی نهاد موسوم به دیده‌بان حقوق بشر اروپا - مدیترانه منتشر کرده است، از هفتم اکتبر که حمله ارتش اسرائیل به نوار غزه آغاز شده، 100 هزار فلسطینی شهید، مفقود و مجروح شده‌اند. در این چارچوب، تا 13 ژانویه سال 2024 میلادی، 31 هزار و 497 فلسطینی در نوار غزه شهید شده‌اند (این آمار تخمین نسبی افرادی که زیر آوار مانده‌اند و شهید شده‌اند را نیز در بر می‌گیرد) که از این تعداد، 28 هزار و 951 نفر(92 درصد) غیرنظامی بوده‌اند. در میان غیرنظامیان شهید شده در جریان تجاوز صهیونیست‌ها به نوار غزه، تاکنون 12 هزار و 345 کودک، 6 هزار و 471 زن، 295 پرسنل بخش بهداشت و درمان، 41 پرسنل امور اجتماعی و 113 تن خبرنگارند. 
وزارت آموزش و پرورش فلسطین هم اعلام کرده است از آغاز تهاجم صهیونیست‌ها به نوار غزه، نزدیک 4500 دانش‌آموز فلسطینی به شهادت رسیده‌اند.  این در حالی است که 61 هزار و 79 نفر نیز در نوار غزه در نتیجه حملات ارتش اسرائیل مجروح شده‌اند که برخی از آنها در وضعیت ویژه و وخیم به سر می‌برند. البته بخش اعظم مجروحان فلسطینی نوار غزه را نیز زنان و کودکان و سالخوردگان تشکیل می‌دهند. 
آمارهای رسمی حاکی است اکنون 2.2 میلیون نفر از جمعیت نوار غزه با مشکل عدم امنیت غذایی دست به گریبانند که این بدان معناست از هر 10 فلسطینی 9 نفر، بازه زمانی 24 ساعته یا بیشتر را با گرسنگی سپری می‌کنند. بر اساس آمارهای رسمی، روزانه 1000 فلسطینی قربانی حملات صهیونیست‌ها (به اشکال مختلف) به نوار غزه شده‌اند که همین مساله، جنگ غزه را به یکی از مرگبارترین جنگ‌های تاریخ معاصر تبدیل می‌کند. نهاد موسوم به دیده‌بان حقوق بشر اروپا - مدیترانه تاکید می‌کند صهیونیست‌ها به صورت عامدانه اقدام به بمباران مناطق مسکونی نوار غزه و زیرساخت‌های مدنی آن می‌کنند تا این منطقه را غیرقابل سکونت و زمینه را برای کوچ اجباری فلسطینی‌ها از خانه و کاشانه خود فراهم کنند. آمارهای رسمی حاکی از این است از ابتدای جنگ غزه تاکنون، چیزی حدود یک میلیون و 955 هزار فلسطینی که 85 درصد کل جمعیت این منطقه را تشکیل می‌دهند، از خانه و کاشانه خود آواره شده‌اند (این بدان معناست که از هر 10 فلسطینی ساکن نوار غزه، بیش از 8 نفر آواره شده‌اند). 
در این میان، 69 هزار و 700 واحد مسکونی در نوار غزه به طور کامل نابود شده است و 187 هزار و 300 واحد مسکونی نیز دچار آسیب‌های محدودتر شده‌اند. در عین حال، همان‌طور که پیش‌تر نیز گفته شد، رژیم اشغالگر قدس با حمله به زیرساخت‌های مدنی و خدماتی نوار غزه تا حد زیادی سعی داشته این منطقه را به منطقه‌ای غیرقابل سکونت برای مردم آن تبدیل کند. از این رو، از هفتم اکتبر تا امروز 320 مدرسه، 1671 تاسیسات صنعتی و 183 مرکز بهداشت و پزشکی از جمله 23 بیمارستان، 59 کلینیک و 92 آمبولانس توسط صهیونیست‌ها هدف قرار گرفته است. در عین حال 239 مسجد، 3 کلیسا و 170 دفتر رسانه‌ای و خبری نیز توسط صهیونیست‌ها هدف حمله قرار گرفته‌ است. بسیاری از ناظران و تحلیلگران جدا از آمارهای بالای کشتار مردم غیرنظامی فلسطینی در نوار غزه، اقدام صهیونیست‌ها در هدف قرار دادن زیرساخت‌های غیرنظامی این منطقه نظیر بیمارستان‌ها و تلاش برای کوچاندن مردم نوار غزه به خارج از این منطقه را نمودهای عینی ارتکاب نسل‌کشی و تلاش سیستماتیک در راستای آن ارزیابی کرده‌اند. با این حال، رزمندگان مقاومت اسلامی فلسطین نیز در مواجهه با رژیم اشغالگر قدس و تجاوزات آن به نوار غزه، کنشگری فعالی را از خود نشان داده‌اند. کما اینکه بر اساس آمارهای رسمی خود صهیونیست‌ها، تاکنون 522 نظامی صهیونیست از هفتم اکتبر، در نتیجه نبرد با رزمندگان مقاومت فلسطین به هلاکت رسیده‌اند که از این تعداد، 189 نفر در بحبوحه حمله زمینی ارتش اسرائیل به نوار غزه کشته شده‌اند. در این راستا، تارنمای اسرائیلی «واللا» گزارش داده از ابتدای جنگ غزه تاکنون، 4 هزار سرباز اسرائیلی نیز به دلیل آسیب‌های جنگی معلول شده‌اند. البته همین وب‌سایت معتقد است شمار دقیق این قبیل سربازان حدود 30 هزار نفر است (باید توجه داشت صهیونیست‌ها به دلایل مختلف و برای حفظ روحیه افکار عمومی و نظامیان خود، از ذکر آمارهای دقیق تلفات‌شان خودداری می‌کنند). 
جالب اینکه انجمن موسوم به «عران» در اراضی اشغالی که به ارائه کمک‌های روانشناسی به افراد می‌پردازد، اعلام کرده از زمان آغاز جنگ غزه در هفتم اکتبر تاکنون، بیش از 100 هزار درخواست کمک از جانب غیرنظامیان و نظامیان صهیونیست داشته است. برخی آمارها نیز از نابودی کامل یا جزئی بیش از 1000 تانک و خودروی زرهی صهیونیست‌ها در جریان تجاوز به نوار غزه نیز حکایت دارد. این در حالی است که برخی منابع از شلیک بیش از 15 هزار راکت از سوی مقاومت فلسطین به اراضی اشغالی خبر می‌دهند. نکته قابل تامل اینکه بتازگی نشریه صهیونیستی «اسرائیل هیوم» در گزارشی ویژه با اشاره به گذشت 100 روز از آغاز جنگ غزه، تاکید کرد: «اسرائیل هنوز با گزاره شکست حماس، حذف رهبران این جنبش، آزادسازی اسرای خود و حل مشکل حزب‌الله در جوار مرزهای شمالی‌اش، فاصله زیادی دارد»؛ مسائلی که همه و همه حاکی از این است که در عرصه میدانی جنگ غزه، صهیونیست‌ها در مواجهه با مقاومت فلسطین نتوانسته‌اند دستاوردی داشته باشند و بزرگ‌ترین دستاورد آنها در این رابطه، چیزی جز قتل‌عام مردم بیگناه و غیرنظامیان و ویران‌سازی زیرساخت‌های مدنی و خانه‌های مردم نوار غزه نبوده است. 

Page Generated in 0/0055 sec