printlogo


کد خبر: 275156تاریخ: 1402/10/25 00:00
دور دنیا

دولت لوط مکرون!
امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه که کابینه این کشور را دستخوش تغییراتی کرده است «استفان سیجورنی» را به عنوان وزیر خارجه و رهبر جناح اروپایی دولت خود انتخاب کرد. پیش از این روز سه‌شنبه مکرون، گابریل آتال را به عنوان نخست‌وزیر جدید این کشور معرفی کرد؛ نخستین نخست‌وزیر این کشور که آشکارا اعلام کرده همجنس‌باز است. بر اساس گزارش پالتیکو، استفان سیجورنی که به عنوان وزیر خارجه تعیین‌شده، شریک جنسی آتال است اما آنها به تازگی از یکدیگر جدا شده‌اند(!) و جدایی آنها پنجشنبه گذشته به طور رسمی اعلام شد. خبرگزاری فرانسه نیز در گزارش خود نوشت استفان سیجورنی که زمانی شریک جنسی آتال بود به عنوان وزیر خارجه فرانسه، جایگزین کاترین کولونا شده است. در دوران سیجورنی انتظار می‌رود وزارت خارجه فرانسه بیشتر به سمت امور مربوط به اتحادیه اروپایی حرکت کند. یکی از دستیاران سیجورنی می‌گوید او بیشتر تمایل داشت عنوانش «وزیر اروپا و امور خارجه» باشد، چرا که اتحادیه اروپایی یکی از اولویت‌های اصلی دوره وزارت او خواهد بود. اردوگاه مکرون در نظرسنجی‌ها از حزب مارین لوپن رهبر راست افراطی 8 تا ۱۰ درصد عقب است. رئیس‌جمهور فرانسه از زمانی که حزبش اندکی بعد از انتخاب مجدد وی در سال ۲۰۲۲ با از دست دادن ۵۵ کرسی، اکثریت مطلق پارلمانی را از دست داد، در حال دست و پنجه نرم کردن با ترکیب پارلمانی جدید برای پیشبرد سیاست‌هایش بوده است. تحلیلگران تصریح کردند این اقدام لزوما به تغییر سیاسی بزرگ منتهی نخواهد شد اما نشان‌دهنده تمایل مکرون به تلاش برای گذر از اصلاحات نامحبوب مربوط به سن بازنشستگی و مهاجرت در سال گذشته و بهبود شانس حزب میانه‌رو خود در انتخابات ژوئن پارلمان اتحادیه اروپایی است. 
***
انفجار مهیب در شهر «حیفا»
رسانه‌های رژیم صهیونیستی از شنیده شدن صدای انفجاری مهیب در خلیج حیفا در نزدیکی پالایشگاه‌های نفت خبر دادند. مسؤولان اسرائیلی ادعا کردند انفجار حیفا در نیروگاه «کرمل اولیونز» به دلیل فشار بالای هوا اتفاق افتاد و خطری وجود ندارد. وزارت حفاظت از محیط‌ زیست اسرائیل مدعی شد آنچه در خلیج حیفا رخ داد به دلیل نقص در تاسیسات پلی‌اتیلن یک کارخانه بوده است. این انفجار در حالی رخ داد که جنگ غزه روز یکشنبه وارد صدمین روز خود شد و حملات رژیم صهیونیستی همچنان ادامه دارد. این حملات تاکنون به شهادت و زخمی شدن ده‌ها هزار فلسطینی منجر شده است، همچنین برخلاف ادعاهای مقامات سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی مبنی بر تسلط ارتش این رژیم بر شمال نوار غزه و پاکسازی آن از حضور رزمندگان مقاومت اما رسانه‌های عبری دروغ‌پردازی آنها را فاش کرده و گزارش دادند مقاومت کنترل این منطقه را به دست گرفته است. مالک منطقه بازان خلیج حیفا به صدای انفجاری که چندی پیش از محوطه واحدها در شهر بندری حیفا شنیده شد واکنش نشان داد و اعلام کرد: بر اثر اختلال در سیستم‌های کنترلی و افزایش ناگهانی فشار، یکی از مخازن دچار ترکیدگی شد که در نتیجه آن صدای انفجاری قوی انتشار یافت. این یک پدیده رایج است که گاهی اوقات رخ می‌دهد اما علل آن هنوز در حال بررسی است.
***
رئیس شاباک پس از جنگ غزه استعفا می‌کند
 «یعقوب بری» رئیس سابق سازمان امنیت داخلی اسرائیل (شاباک شین بت) روز گذشته از استعفای رئیس فعلی این سازمان پس از جنگ غزه خبر داد. به نوشته وبگاه فلسطینی سما، یعقوب بری در مصاحبه‌ای گفت «رونین بار» در گفت‌و‌گو با کارمندان شاباک این خبر را داده و گفته است پس از جنگ غزه از سمت خود کناره‌گیری خواهد کرد. شکست بی‌سابقه اطلاعاتی اسرائیل در جریان عملیات توفان الاقصی در 15 مهر بسیاری از مقامات این رژیم را تحت فشار قرار داده و حجم وسیعی از انتقادها را متوجه نهادهای نظامی و امنیتی کرده است.
***
ایروانی: انصارالله از توان لازم برای دفاع از یمن برخوردار است
امیرسعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در نیویورک گفت‌وگو با نشریه نیوزویک در پاسخ به سوالی درباره تحولات اخیر در یمن، اقدام آمریکا و انگلیس در حمله به یمن را نقض حاکمیت ملی، تجاوز به سرزمین، نقض حقوق بین‌الملل و نقض منشور ملل متحد و اعلام جنگ علیه یمن خواند و گفت: این عملیات نشانه روشنی از موفقیت طرح رژیم اسرائیل برای وارد کردن آمریکا به جنگ و گسترده‌تر کردن حوزه‌های درگیری است. ایروانی با ذکر این نکته که رژیم اسرائیل توانست از طریق سازوکارهای لابی خود در آمریکا، دولت آمریکا را وادار به مداخله مستقیم در جنگ کند، افزود: این رژیم که تقریبا به هیچ‌یک از اهداف اعلام‌‌شده‌اش در جنگ غزه نرسیده، برای خروج آبرومندانه نیازمند شکل‌دهی بحرانی وسیع‌تر از جنگ غزه است.
***
افشای تنش پنهان میان نتانیاهو و گالانت
یکی از اعضای پارلمان رژیم صهیونیستی، خروج یوآو گالانت، وزیر جنگ این رژیم از جلسه کابینه جنگ به دلیل ممانعت از ورود رئیس دفتر و معاونش به جلسه را رفتاری بچگانه خواند و خواستار توقف چنین رفتارهایی شد. عضو کنست در ادامه به انتقاد از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پرداخت و نوشت: «آیا وزیر جنگ نمی‌تواند همراه با معاونش که دست راستش محسوب می‌شود، بیاید؟» به گزارش سایت «الخلیج ۳۶۵»، گالانت عصر شنبه جلسه کابینه جنگ را به دلیل مخالفت نتانیاهو با حضور شاهار کاتاس، معاون گالانت که دست راست او محسوب می‌شود، ترک کرد اما در بخش دوم جلسه بازگشت.

Page Generated in 0/0072 sec