گروه فرهنگ و هنر: محمد خراسانیزاده، مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی در نشست خبری هفتمین دوسالانه خوشنویسی ایران گفت: در رویدادهای مختلف مناسبتی بخشهای تجسمی را شاهد هستیم اما مساله دوسالانهها متفاوت است. تنها دوسالانهای که به شکل منظم برگزار شده است، دوسالانه خوشنویسی است؛ از تمام کسانی که در این ۶ دوره تلاش کردند تشکر میکنم.
هفتمین دوسالانه ملی خوشنویسی ایران روز گذشته با حضور محمد خراسانیزاده (مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد و رئیس شورای سیاستگذاری این رویداد)، حسین براتی (دبیر هفتمین دوسالانه ملی خوشنویسی)، سیداشرف صندوقآبادی (عضو شورای سیاستگذاری و قائممقام انجمن خوشنویسان ایران) و امیر ملاحسنی (معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.
محمد خراسانیزاده، مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی در ابتدای این نشست اظهار کرد: در رویدادهای مختلف مناسبتی بخشهای تجسمی را شاهد هستیم اما مساله دوسالانهها متفاوت است. تنها دوسالانهای که به شکل منظم برگزار شده است، دوسالانه خوشنویسی است، از تمام کسانی که در این ۶ دوره تلاش کردند تشکر میکنم. وی افزود: در حوزه سیاستگذاری چند اتفاق برای ما حائز اهمیت بود. توجه ویژه ما بر کیفیت آثار، نخستین تاکید شورای سیاستگذاری است. تاکید شورای سیاستگذاری این بود که تعداد آثار کمتر شود و به نقطهای برسیم که انتخاب آثار تبدیل به آرزوی جدیتری برای هنرمند خوشنویسی شود.
خراسانیزاده ادامه داد: تاکید مهم دیگر مبنی بر قائل شدن تفاوت میان دوسالانه و جشنوارههاست. بر همین اساس نیز سیاستگذاریهایی شکل گرفت و سعی شد سازوکارهای در این رابطه شکل گیرد. دوسالانه باید با جشنواره متفاوت باشد. گاهی پیش آمده دوسالانههای ما جشنوارههایی بودند که ۲ سال یک بار برگزار میشدند.
مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی بیان کرد: تفاوت میان نوع داوری و نوع جریانسازی از دیگر موارد تاکید شورا بود. در این زمینه نحوه پرداختن به خط منجر به توجه ویژه به بحث حضورینویسی شد؛ حضورینویسی بر روح زنده خوشنویسی تاکید دارد. به واسطه هنر خوشنویسی همواره میتوان از بداههنویسی استفاده کرد، چرا که هنرمند میتواند در لحظه خط را خلق کند. حضورینویسی این جریانسازی را تقویت میکند.
وی در رابطه با حذف «نقاشیخط» از دوسالانه خوشنویسی گفت: نقاشیخط یک پدیده نسبتا مستقل از خوشنویسی است. واژگان را در معنای گرافیک بودن خودش استفاده کرده است. ماهیت اصلی نقاشیخط به معنای فاصله گرفتن خط از معناست. این موضوع با روح خوشنویسی متفاوت است. نقاشیخط باید به یک رشته تازه و مستقلی تبدیل شود. زمانی که این آثار در کیفیت نامناسبی ارائه شود، کیفیت دوسالانه را پایین میآورد. به نظر بنده نقاشیخط نباید زیرمجموعه دوسالانه خوشنویسی دستهبندی شود. ماجرای دوسالانه باید در بالاترین سطح خودش پیگیری شود. ما باید رویدادهای خاص نقاشی را بر عهده داشته باشیم و به صورت مستقل به آن بپردازیم. در ادامه این نشست حسین براتی، دبیر هفتمین دوسالانه خوشنویسی خاطرنشان کرد: روز جمعه (۲۹ دی) شاهد برگزاری آیین اهدای جوایز و افتتاحیه نمایشگاه آثار برگزیدگان با حضور مقامات کشوری و استانی خواهیم بود. در این مراسم تجلیل از پیشکسوتان و اساتید بنام کشور همچون استاد علیاکبر پگاه را خواهیم داشت. همچنین همایشی تخصصی برای معرفی استاد علاالدین تبریزی که هفتمین دوره به نام ایشان برگزار شده است، شکل خواهد گرفت. وی ادامه داد: ۷۹۴ اثر باکیفیت به دبیرخانه ارسال شد اما ۲۰ درصد آثاری که ارسال شده است در نمایشگاه به نمایش در میآید. در این دوره با مصوبه جدید شورای سیاستگذاری هر هنرمند اجازه ارسال یک اثر را داشت. بر اساس دیگر تصمیمات بخش نقاشیخط نیز از این دوره از دوسالانه حذف شد. بر همین اساس نگرانی داشتیم تعداد آثار کاهش یابد اما خوشبختانه با استقبال خوبی روبهرو بودیم. بیشترین اثر را به ترتیب استانهای تهران، قزوین و خراسان رضوی به دبیرخانه ارسال کردند.
سیداشرف صندوقآبادی، عضو شورای سیاستگذاری دوسالانه خوشنویسی نیز اظهار کرد: خوشنویسی یکی از هنرهای اصیل و تاریخی است؛ یکی از هویتهای فرهنگی ما خوشنویسی است. هنری که با ادبیات، تاریخ و قرآن مأنوس است. در این دوره از دوسالانه دقیقتر به خوشنویسی توجه شده است. امسال قالبهای مختلف رشتههای مختلف را برای کشف استعداد هنرمندان دقیقتر دیدیم و به آن توجه ویژه شد. امروز یکی از طلاییترین دورههای تاریخ خوشنویسی ایران است. وی با اشاره به حضورینویسی خاطرنشان کرد: آنچه روح خوشنویسی را نشان میدهد، احساس هنرمند است. ما به دنبال هنر اصیل خوشنویسی هستیم. حضورینویسی در جهت فرهنگسازی است که با آن پرداختیم.
قائممقام انجمن خوشنویسان ایران با اشاره به حضور فعال بانوان در دوسالانه خوشنویسی بیان کرد: به بخش بانوان در این دوره توجه ویژهای شد. تا الان به بانوان فرصت رقابت با آقایان داده نشده بود که در این دوره به این موضوع پرداختیم. وی دربار حذف هنر نقاشیخط هم یادآور شد: سعی کردیم در بخش داوری از بهترین و شایستهترین داوران استفاده کنیم؛ داورانی که در شیوههای مختلف خطاطی توانمند هستند. نقاشیخط در انجمن خوشنویسان ایران آمده و این انجمن موظف به ساماندهی دقیق وضعیت نقاشیخط است اما در این دوره، اجراهای خوبی در این بخش به دبیرخانه ارسال نشد و نظر داوران به پایین بودن اجرای این آثار بود که در دوسالانه حذف شد.