printlogo


کد خبر: 275163تاریخ: 1402/10/26 00:00
کشتی آمریکایی GIBRALTAR EAGLE در خلیج عدن توسط ارتش یمن هدف قرار گرفت
رو سیاه دریای سرخ
* الجزیره: ارتش یمن یک کشتی آمریکایی را که عازم سرزمین‌های اشغالی بود هدف موشک قرار داد/ * گاردین: حملات به انصارالله نه‌تنها آنها را تضعیف نمی‌کند، بلکه محبوبیت آنها را در منطقه بیشتر می‌کند

گروه بین‌الملل: فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) اعلام کرد یک موشک کروز ضدکشتی از یمن به سمت یک ناوشکن آمریکایی که در جنوب دریای سرخ فعال بود، شلیک شده ‌است. طبق گزارش الجزیره، فرماندهی مرکزی آمریکا در پلتفرم «ایکس» مدعی شد یک جنگنده آمریکایی موشک کروز را که از منطقه تحت کنترل ارتش یمن به ناوشکن آمریکایی(یو‌اس‌اس لابون) در سواحل استان حدیده در غرب یمن شلیک شده بود، ساقط کرد. سنتکام همچنین ادعا کرد حمله ارتش یمن در جنوب دریای سرخ خسارت و جراحتی در پی نداشته‌ است. عبدالفتاح فاید، خبرنگار الجزیره در واشنگتن نیز هدف قرار دادن ناو آمریکایی را تحولی قابل توجه توصیف کرد و آن را به معنای گسترش درگیری در دریای سرخ، دریای عرب و تنگه باب‌المندب دانست. فاید گفت: آنچه اتفاق افتاد نشان می‌دهد ارتش یمن تهدیدات خود را برای هدف قرار دادن «نیروهای دشمن» در خشکی و دریا اجرا می‌کند. این همان چیزی است که در بیانیه ارتش یمن پس از بمباران چند منطقه در یمن توسط آمریکا و انگلیس آمده بود. به بهانه پاسخ به حمله ارتش یمن به کشتی‌های رژیم صهیونیستی یا کشتی‌های به مقصد اراضی اشغالی در دریای سرخ و باب‌المندب، جمعه گذشته آمریکا و انگلیس در چارچوب ائتلاف جدید به ده‌ها شهر یمن حمله کردند.
شبکه الجزیره روز گذشته اعلام کرد نیروهای انصارالله یک کشتی را که عازم اسرائیل بود با موشک هدف قرار دادند. کشتی M/V Gibraltar Eagle به درخواست توقف نیروهای یمنی توجه نکرده بود.
در همین رابطه نشریه گاردین در گزارشی با اشاره به چند دور حملات آمریکا و انگلیس به یمن در روزهای اخیر، به طور خاص به این مساله اشاره می‌کند که قدرت‌های غربی با این قبیل اقدامات خود، در حال تکرار اشتباهاتی هستند که نمودهای عینی خود را پیش‌تر در سطح منطقه به وضوح به نمایش گذاشته‌اند. در حقیقت، گاردین معتقد است حملات علیه حوثی‌های یمنی، نه‌تنها آنها را ضعیف نمی‌کند، بلکه محبوبیت مردمی آنها را که در پی جنگ غزه افزایش قابل ملاحظه‌ای یافته، چند برابر خواهد کرد و در عین حال، منطق حوثی‌ها در تشدید حملات خود علیه کشتی‌های اسرائیلی یا آمریکایی و انگلیسی در تنگه باب‌المندب و دریای سرخ را نیز تقویت و بیش از پیش مشروعیت‌بخشی می‌کند. در این راستا به تازگی نیز شاهد حمله حوثی‌های یمنی با استفاده از موشک‌های کروز ضدکشتی به یک ناوشکن آمریکایی در دریای سرخ بوده‌ایم. گاردین تاکید می‌کند آمریکا و انگلیس با بمباران یمن به دنبال دستیابی به اهدافی هستند که سعودی‌ها طی بیش از 8 سال بمباران شدید این کشور نتوانستند به آنها دست یابند. در عین حال نباید از این مساله غافل شد که ماجراجویی آمریکا و انگلیس در معادله یمن تا حد زیادی ادعاهای آنها را درباره تعهدشان به نظام بین‌المللی قانون‌محور زیر سوال برده است. در واقع اکنون بسیاری این سوال را می‌پرسند: چه می‌شود که آمریکا و انگلیس به خود اجازه می‌دهند حتی بدون اخذ مجوز از نهادهای قانونی خود، به یک کشور حمله کنند و بدتر از همه اینکه آنها این حمله را در شرایطی انجام می‌دهند که گزینه ساده‌تر و انسانی‌تر برای آنها این است که به اسرائیل فشار وارد کنند به جنگ غزه خاتمه دهد؛ مساله‌ای که اگر محقق شود، موجب توقف حملات حوثی‌های یمنی در دریای سرخ نیز خواهد شد. 
گاردین در گزارش خود می‌نویسد: «آمریکا و انگلیس در روزهای گذشته در چند نوبت به اهدافی در خاک یمن حمله کرده‌اند. استدلال محوری آنها در انجام این حملات نیز گرفتن انتقام بیش از 25 حمله حوثی‌های یمنی در دریای سرخ و تنگه باب‌المندب به کشتی‌هایی بوده که یا اسرائیلی بوده یا عازم بنادر اسرائیل بوده‌اند. حوثی‌های یمن از زمان آغاز حمله اسرائیل به نوار غزه، این کارزار را به راه انداخته‌اند و در قالب آن خواستار توقف فوری حملات علیه نوار غزه شده‌اند. رهبران غربی به ویژه جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا  اصرار دارند که آنها مایل به کاهش ریسک و خطرات گسترش جنگ غزه به دیگر بخش‌های منطقه خاورمیانه هستند. با این حال حملات هوایی و دریایی تحت رهبری آمریکا به یمن، در نوع خود عینی‌ترین و جدی‌ترین تهدید درباره گسترش جنگ غزه به دیگر بخش‌های منطقه را از ابتدای آغاز جنگ مذکور (جنگ غزه) به نمایش می‌گذارد. 
ایالات متحده آمریکا و متحدانش به جای خودداری و پیشگیری از وقوع یک جنگ گسترده‌تر، در حال تشدید تنش‌های منطقه‌ای و گسترده کردن دامنه‌های جنگ غزه به عنوان جنگی هستند که تا حدی به لبنان، سوریه، عراق، یمن و دریای سرخ سرایت کرده است. هیچ بعید نیست که این روند از کنترل خارج و موجب ایجاد مشکلات و بحران‌های به مراتب بزرگ‌تری شود. بایدن تبدیل به چهارمین رئیس‌جمهور متوالی در آمریکا شده که دستور انجام حملاتی به خاک یمن را صادر می‌کند. وی در این رابطه عملا در حال ادامه دادن به چند دهه سیاست‌های شکست‌خورده آمریکا و دولت‌های غربی است که بر بمباران یا حمایت از رژیم دیکتاتوری در یمن به عنوان یکی از فقیرترین کشورهای منطقه خاورمیانه متمرکز بوده است. اینطور به نظر می‌رسد که واشنگتن قویا مایل به تکرار اشتباهات تاریخی خود است. سال‌ها بمباران سنگین یمن توسط متحدان آمریکا با هدف شکست دادن حوثی‌های یمنی یا قانع کردن آنها جهت تغییر سیاست‌های‌شان، شکست خورد. در واقع هر چه زمان جلو رفته، حوثی‌ها در پی هر تقابل و درگیری نظامی، قوی‌تر شده‌اند که ضعیف نشده‌اند. حملات اخیر آمریکا به خاک یمن تا حد زیادی این پالس را مخابره می‌کند که آمریکا حاضر نیست فشار چندانی به اسرائیل جهت خاتمه دادن به تجاوزش به غزه وارد کند؛ جنگی که تاکنون موجب کشته شدن بیش از 24 هزار فلسطینی شده و آمار قربانیان روزانه آن از هر جنگ و درگیری دیگر جامعه بشری در قرن بیست‌ویکم فراتر رفته است. 
حملات اسرائیل به نوار غزه موجب آواره شدن 1.9 میلیون نفر از ساکنان نوار غزه شده است؛ جمعیتی که چیزی حدود 85 درصد کل مردم نوار غزه را تشکیل می‌دهد. آمریکا و متحدانش از ساده‌ترین راه برای تنش‌زدایی در سطح منطقه طفره می‌روند: آنها حاضر نیستند به اسرائیل فشار وارد کنند تا به تجاوزش به نوار غزه خاتمه دهد و آتش‌بس را بپذیرد. در صورت برقراری آتش‌بس در جنگ غزه، حوثی‌های یمنی نیز به حملات خود در دریای سرخ خاتمه خواهند داد؛ مساله‌ای که رهبران ارشد انصار‌الله یمن نیز به آن اشاره داشته‌اند. 
به نظر می‌رسد حملات تحت رهبری آمریکا به خاک یمن، نتیجه عکس داشته باشد. در این راستا رهبران حوثی تاکید کرده‌اند به حملات خود در دریای سرخ ادامه خواهند داد و البته کشتی‌های آمریکا و متحدان آن را نیز در منطقه هدف قرار می‌دهند. جنس خاص کنشگری حوثی‌های یمنی در بحبوحه جنگ غزه تا حد زیادی محبوبیت آنها را در اقصی نقاط خاورمیانه و البته یمن افزایش داده است. حوثی‌های یمنی به بازیگری ‌محوری در تحمیل هزینه‌های راهبردی و سنگین به آمریکا و متحدانش به دلیل حمایت‌های‌شان از اسرائیل در جریان جنگ غزه تبدیل شده‌اند. این در حالی است که دولت‌های عربی در این دستور کار تا حد زیادی شکست خورده‌اند. حوثی‌ها در بحبوحه جنگ غزه موقعیت خود را به عنوان یک عضو مهم محور مقاومت نیز تثبیت کرده‌اند. در این چارچوب شاهد تحرکات جدی انصار‌الله یمن علیه اهداف آمریکا و اسرائیل در سطح منطقه با هدف تضعیف توان آنها جهت ادامه دادن به جنگ غزه بوده‌ایم. 
از هفتم اکتبر سال 2023 تاکنون، حزب‌الله لبنان و اسرائیل تقریبا به صورت روزانه با یکدیگر درگیری مرزی داشته‌اند. در این راستا حزب‌الله لبنان سعی داشته بخشی از نیروهای ارتش اسرائیل را جهت سبک کردن بار حملات اسرائیل به نوار غزه، در جبهه شمالی مشغول کند. قبل از حملات اخیر آمریکا و انگلیس به یمن، دولت بایدن شدیدا نسبت به اوج‌گیری یک جنگ تمام‌عیار میان حزب‌الله و اسرائیل ابراز نگرانی می‌کرد. در عین حال نیروهای مقاومت عراقی و سوری نیز بیش از 130 حمله پهپادی، راکتی و موشکی به نظامیان آمریکایی مستقر در عراق و سوریه انجام داده‌اند که این حملات منجر به زخمی شدن 66 نظامی آمریکایی شده‌ است. چهارم ژانویه سال جاری میلادی، آمریکا اقدام به کشتن یکی از فرماندهان گروه‌های مقاومت عراقی در جریان یک حمله هوایی به بغداد کرد؛ حمله‌ای که انتقادهای زیادی را در عراق برانگیخت و بسیاری آن را حمله به حاکمیت ملی عراق توصیف کرده و خواستار اخراج سریع 2500 نیروی آمریکایی مستقر در عراق شدند. حمایت‌های گسترده مادی و تسلیحاتی آمریکا از اسرائیل تا حد زیادی دیگر اتحادهای آنها در سطح منطقه را به نحوی منفی تحت تاثیر قرار داده است. 
در این رابطه کافی است توجه کنیم که ۲ کشور عربی مهم منطقه یعنی امارات و عربستان سعودی از پیوستن به ائتلاف دریایی آمریکا در دریای سرخ خودداری کردند. سعودی‌ها دوست ندارند فضای تنش‌زدایی از روابط خود با حوثی‌ها را از بین ببرند و بخوبی از جو گسترده حمایت از ملت فلسطین در منطقه و جهان عرب و البته اوج‌گیری نفرت از اسرائیل نیز اطلاع دارند. در این میان، یمنی‌ها سابقه‌ای طولانی در حمایت از ملت فلسطین دارند. سعودی‌ها در جریان جنگ‌افروزی خود علیه یمن به مدت بیش از 8 سال تلاش داشتند حوثی‌های یمنی را از قدرت ساقط کنند و سازوکارهای حکمرانی مطلوب خود را در این کشور روی کار آورند اما ائتلاف سعودی به‌رغم انجام حملات گسترده به یمن و تحمیل تحریم و محاصره به یمنی‌ها، در حذف و تضعیف حوثی‌ها کاملا شکست خورد. حوثی‌ها پیروز این جنگ شدند و سال 2022 نیز با میانجی‌گری سازمان ملل متحد به توافق آتش‌بس با عربستان دست یافتند. برای آمریکا و بریتانیا، تاریخ روایت‌کننده هشدارهای قابل تاملی است: آنها سال‌ها از عربستان سعودی به عنوان متحد خود در جنگ علیه حوثی‌ها حمایت کردند با این حال، عربستان در نهایت قدرت حوثی‌ها را پذیرفت و برای حصول توافق صلح با این جنبش به مذاکره پرداخت؛ موضوعی که حامل درس‌های قابل تاملی برای جهان غرب است.
***
امیرعبداللهیان: 
تا زمان ادامه جنگ در غزه، یمن از حرکت کشتی‌های اسرائیلی جلوگیری خواهد کرد
حسین امیرعبداللهیان پس از دیدار و گفت‌وگو با وزیر خارجه هند در نشست خبری مشترک به تشریح رایزنی‌های انجام‌شده پرداخت. امیرعبداللهیان در این نشست با بیان اینکه ایران همواره بر پرهیز از توسعه جنگ تأکید داشته و ضرورت تامین امنیت دریانوردی و کشتیرانی مورد تأکید ایران است، افزود: این موضوعی است که در روابط دوستانه‌ای که با دولت نجات ملی در صنعا داریم، مورد تأکید این دولت قرار دارد. امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: مقامات صنعا در سفر ۲ هفته پیش یکی از مقامات عالی‌رتبه خود به تهران به ما اطمینان دادند در مسیر امنیت دریانوردی هیچ اخلالی ایجاد نخواهند کرد، ولی موضع آنها این است تا زمانی که جنگ و نسل‌کشی علیه غزه ادامه دارد نسبت به ممانعت از تردد کشتی‌های رژیم اسرائیل یا کشتی‌هایی که به سمت بنادر اسرائیل حرکت می‌کنند، اقدام خواهند کرد. امیرعبداللهیان گفت: یمن بخشی از واقعیت و امنیت منطقه غرب آسیاست. وزیر امور خارجه ادامه داد: کاخ سفید نمی‌تواند از تمایل خود برای عدم توسعه جنگ در منطقه سخن بگوید و به ما و دیگران پیام دهد اما همزمان اقدام به توسعه جنگ در دریای سرخ و علیه یمن کند. وزیر امور خارجه بیان کرد: ایران با قوت از امنیت کشتیرانی و دریانوردی در منطقه حمایت می‌کند و به آمریکا و انگلیس هشدار می‌دهیم جنگ علیه یمن را فورا متوقف کنند. به آمریکا و رژیم اسرائیل هشدار می‌دهیم جنگ و نسل‌کشی علیه غزه را متوقف کنند. راه‌حل، هرگز نظامی نخواهد بود.

 


Page Generated in 0/0065 sec