printlogo


کد خبر: 275165تاریخ: 1402/10/26 00:00
دور دنیا

وضع غزه، فاجعه‌بارتر از برلین پس از جنگ دوم جهانی
گابریل بوریچ، رئیس‌جمهور شیلی هشدار داد «وضع غزه پس از ۱۰۰ روز جنگ اسرائیل، «بسیار بدتر» از شرایطی است که آلمان‌های ساکن پایتخت در پایان جنگ دوم جهانی تجربه کردند. همین حالا باید جلوی کشتار در غزه گرفته شود». بوریچ این سخنان را در حاشیه مراسم تحلیف برناردو آروالدو، رئیس‌جمهور گوآتمالا گفت و آتش‌بس فوری در غزه را «ضرورت فوری» خواند. رئیس‌جمهور شیلی گفت: «غزه در وضعیت بسیار بدتری نسبت به برلین در سال ۱۹۴۵ قرار دارد». بوریچ که ماه نوامبر سفیر شیلی را از تل‌‍‌آویو به سانتیاگو فراخوانده بود، گفت: «تقریبا همه خانه‌ها ویران شده‌اند و یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جایی برای خواب ندارند و مواد غذایی آنها تمام شده و هر روز نزدیک به ۲۰۰ فلسطینی در غزه جان خود را از دست می‌دهند. همین حالا باید جلوی این کشتار گرفته شود».
***
هاآرتص: 
بهای آزادی اسرا، اعتراف کابینه و ارتش اسرائیل به شکست است
در شرایطی که اختلافات در کابینه جنگ رژیم صهیونیستی به اوج خود رسیده و بسیاری درباره فروپاشی این کابینه هشدار می‌دهند، رسانه‌های عبری اعلام کردند اختلافات داخلی زیادی میان اعضای کابینه جنگ اسرائیل درباره مسائل مختلف از جمله معامله تبادل اسرا پدیدار شده است. این رسانه‌ها گزارش دادند در حالی که بسیاری از اعضای کابینه جنگ بر ضرورت انجام معامله تبادل اسرا تاکید دارند، بنیامین نتانیاهو از این کار خودداری می‌کند و به‌ رغم عدم تحقق هیچ‌یک از اهداف اسرائیل در جنگ غزه، اصرار به ادامه این جنگ دارد. روزنامه صهیونیستی هاآرتص در این زمینه اعلام کرد بهای معامله تبادل اسرا با مقاومت فلسطین در غزه، اعتراف کابینه و ارتش اسرائیل به شکست آنها در جنگ است. اختلاف زیادی درباره پرونده تبادل اسرا میان نتانیاهو و یوآو گالانت (وزیر جنگ رژیم صهیونیستی) و بنی گانتس و گادی آیزنکوت، اعضای ارشد کابینه جنگ وجود دارد. این رسانه عبری افزود نتانیاهو و گالانت بر این باورند فشار نظامی بر حماس در غزه منجر به انجام معامله تبادل اسرا خواهد شد اما بنی گانتس با این روش مخالف است و تاکید دارد باید راهکارهای جدیدی که می‌تواند حماس را تشویق به انجام این معامله کند، مورد بررسی قرار بگیرد. روزنامه اسرائیل هیوم نیز به نوبه خود در این زمینه اعلام کرد گالانت و گانتس و آیزنکوت در کنار سران امنیتی و نظامی اسرائیل تاکید دارند نتانیاهو باید یک برنامه سیاسی جهت کمک به تحقق اهداف جنگ ارائه دهد.
***
هدف قرار دادن پایگاه میتات اسرائیل توسط حزب‌الله
مقاومت اسلامی لبنان روز دوشنبه از هدف قرار دادن مستقیم نقطه استقرار سربازان دشمن در اطراف پادگان «میتات» خبر داد. به گزارش ایسنا، رسانه جنگ حزب‌الله لبنان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: در راستای حمایت از مردم مقاوم فلسطین در نوار غزه و برای پشتیبانی از مقاومت دلاورانه و شریف آنها، رزمندگان مقاومت اسلامی راس ساعت ۱۱ صبح دوشنبه ۱۵ ژانویه ۲۰۲۴ به یک نقطه تجمع دشمن اسرائیلی در اطراف پادگان میتات با موشک حمله کرده و آن را مستقیم هدف قرار دادند.
***
شمار شهدای فلسطینی از مرز 24 هزار نفر عبور کرد
«اشرف القدره» سخنگوی وزارت بهداشت غزه از افزایش شمار شهدای فلسطینی خبر داد. وی دیروز اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی به ۲۴ هزار و ۱۰۰ نفر رسیده و تعداد مجروحان به ۶۰ هزار و ۸۳۴ نفر افزایش یافته است. اشرف القدره اضافه کرد ارتش اسرائیل طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۲ کشتار جمعی در نوار غزه انجام داده که به دنبال آن، ۱۳۲ فلسطینی به شهادت رسیدند و ۲۵۲ نفر دیگر مجروح شدند. وی در عین حال اشاره کرد تعدادی از شهدای فلسطینی زیر آوار و در خیابان‌ها هستند و نیروهای امدادی به علت اقدامات ارتش اسرائیل امکان انتقال آنها را ندارند. ارتش اسرائیل از هفتم اکتبر حملات ویرانگری را علیه نوار غزه آغاز کرده که منجر به ویرانی بسیاری از زیرساخت‌های این منطقه بویژه زیرساخت‌های بهداشتی غزه شده است. اکثر مردم غزه به دنبال ویرانی خانه‌های‌شان در این حملات آواره شده‌اند و در بیمارستان‌ها، مدارس و چادرها سکونت دارند. سخنگوی وزارت بهداشت غزه پیش‌تر در جریان نشست مطبوعاتی اشاره کرده بود ۷۰ درصد شهدای فلسطینی زن و کودک هستند.
***
انصارالله یمن:
آمریکا و انگلیس بهای تجاوزات‌شان را می‌پردازند
یکی از رهبران جنبش انصارالله یمن در واکنش به تجاوزات آمریکا و انگلیس علیه یمن تاکید کرد این ۲ کشور بهای تجاوزات‌شان را خواهند داد و پشیمان خواهند شد. علی القحوم خاطرنشان کرد تجاوزات آمریکا و انگلیس به یمن موثر نبوده و نخواهد بود. بر اساس گزارش شبکه المیادین، القحوم تاکید کرد: «آمریکا و انگلیس بهای تجاوزات خود را خواهند پرداخت و عملیات ما در حمایت از غزه متوقف نخواهد شد. نبرد ادامه دارد و آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها از تجاوز به یمن پشیمان خواهند شد». وی در ادامه افزود: «هدف‌های آمریکا و انگلیس در یمن مواضعی بود که قبلا هدف بمباران قرار گرفته بودند و این مساله جدیدی نیست و آمریکا و انگلیس علنا جنگ علیه یمن را اعلام کردند و باید حملات و بازدارندگی استراتژیک یمنی را تحمل کنند». القحوم درباره نقش یمن در حمایت از غزه گفت: یمن در سطح دولت، رهبری، نیروهای مسلح، توانمندی نظامی و ملتش برای یک رویارویی تا تحقق پیروزی در میدان حضور خواهد داشت.

Page Generated in 0/0063 sec