printlogo


کد خبر: 275172تاریخ: 1402/10/26 00:00
اخبار

۳۲ سالگی، میانگین سن پدران در نخستین فرزندآوری
سازمان ثبت احوال اعلام کرد بر اساس آمارهای مرکز رصد جمعیت کشور این سازمان، میانگین سن پدران هنگام تولد نخستین فرزند در کل کشور در ۹ ماهه امسال 32.1 سال است. بر اساس این گزارش، میانگین سن پدر هنگام تولد نخستین فرزند در نقاط شهری برابر با 32.6 سال و در نقاط روستایی برابر با 29.9 سال است. در ادامه این گزارش آمده است: در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲ در بین استان‌ها بیشترین میانگین سن پدر در نخستین فرزندآوری مربوط به استان تهران با رقم 34.5 سال و کمترین آن مربوط به استان سیستان‌وبلوچستان با 27.1 سال است. پیش از این سازمان ثبت احوال کشور اعلام کرده بود: براساس آمار مرکز رصد جمعیت کشور در این سازمان از ابتدای فروردین تا پایان آذر امسال ۷۹۸ هزار و ۵۵۰ ولادت در کشور به ثبت رسیده است که استان تهران رکورددار میزان ولادت‌ها بود و میزان نرخ خام ولادت در کشور برای ۹ ماهه امسال برابر با 8.12 در هزار نفر جمعیت بوده است، همچنین استان‌های سیستان‌وبلوچستان با 9.27 در هزار نفر جمعیت بیشترین و گیلان با 7.7 در هزار نفر جمعیت کمترین نرخ خام ولادت را در بین استان‌ها به خود اختصاص داده‌اند.
***
استقبال چینی‌ها از نمایشگاه «شکوه ایران باستان»
به دلیل استقبال کم‌نظیر مردم چین، بلیت‌های نمایشگاه «شکوه ایران باستان» که در چین در حال برگزاری است، تا 2 هفته آینده پیش‌فروش شد. این نمایشگاه به همت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در چین برپا شده و ۲۱۱ شیء تاریخی از ایران در این مکان، به نمایش درآمده است. همچنین این نمایشگاه توانسته در صدر اخبار رسانه‌های اصلی چین بدرخشد و انتظار می‌رود این بازتاب خبری خوب بتواند تعداد بالایی از مردم چین را به بازدید از این نمایشگاه بکشاند. نمایشگاه «شکوه ایران باستان» در کاخ موزه پکن که به «شهر ممنوعه» مشهور است با میزبانی دولت چین برپا شده و ۲۱۱ قلم شیء تاریخی و ۵ شیء مولاژ شده از دوران باستان ایران در آن به نمایش گذاشته شده است و قرار است به مدت ۶ ماه در ۲ شهر این کشور در معرض دید علاقه‌مندان قرار داده شود. هدف از برگزاری این نمایشگاه، معرفی فرهنگ و تاریخ باشکوه ایران باستان و تشویق گردشگران چینی برای سفر به ایران است. علی دارابی، قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور، به نمایندگی از کشورمان در افتتاحیه این نمایشگاه حضور داشت.
***
شناسایی ۱۶ میلیون ایرانی با اضافه وزن بالا
مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، از شناسایی ۱۶ میلیون نفر با اضافه وزن بالا در پویش ملی سلامت خبر داد. کورش اعتماد، با بیان اینکه میانگین مشارکت در پویش ملی سلامت در دانشگاه‌های علوم‌پزشکی کلانشهرهای کشور به بیش از ۵۰ درصد رسیده است، گفت: ۱۶ میلیون نفر دارای اضافه وزن بالا در پویش ملی سلامت شناسایی شده‌اند. وی با بیان اینکه ۱۲ میلیون نفر از جمعیت غربالگری در پویش ملی سلامت در مرحله پیش فشارخون و پیش دیابت قرار دارند، ابراز امیدواری کرد که در این پویش و با مداخلات بهنگام، ابتلای این افراد به دیابت و فشارخون به تعویق بیفتد. اعتماد افزود: از نظر تعداد افراد غربالگری شده، هر یک از دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی، شیراز، تبریز و اصفهان توانسته‌اند در جمعیت تحت پوشش خود، از ۲ میلیون نفر غربالگری عبور کنند که عدد قابل توجهی است و جای قدردانی از مردم و همکاران ما در این دانشگاه‌ها دارد. وی ادامه داد: تاکنون دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی بهبهان، خمین، گراش، خلخال، یاسوج، رفسنجان، لارستان و چهارمحال‌وبختیاری در صدر جدول جمعیت تحت پوشش در «پویش ملی سلامت» قرار دارند. اعتماد با تاکید بر جنبه پیشگیری‌محور بودن پویش ملی سلامت، از صرفه‌جویی در منابع و هزینه‌های درمانی آینده به عنوان یکی از مهم‌ترین اهداف این طرح یاد کرد.
***
ماجرای توقیف خودروی هیوندای مشکی در شهرک غرب
مرکز اطلاع‌رسانی پلیس پایتخت ماجرای توقیف خودروی هیوندای مشکی در شهرک غرب را توضیح داد. این مرکز اعلام کرد: روز شنبه 23 دی عوامل پلیس امنیت عمومی مستقر در میدان صنعت واقع در شهرک غرب، یک دستگاه خودروی هیوندای مشکی دارای سابقه توقیف فیزیکیِ خودرو را (کشف حجاب در مرحله سوم ارسال پیامک) شناسایی کردند و برابر قانون از راننده درخواست شد فرآیند توقیف خودرو اجرا شود. با دستور توقف پلیس و اطلاع راننده محترم، این شخص ابتدا از اجرای دستور خودداری کرد که پس از ارائه توضیحات لازم به ایشان، مسیر قانونی طی شد. سایر اظهارات طرح‌شده در فضای مجازی در این باره صحت ندارد. فرآیند توقیف خودرو در چارچوب طرح عفاف و حجاب در مرحله اول به ‌صورت پیامکی و ارشادی است و در این مرحله برابر لینک ارسالی در پیامک قابل اعتراض و رسیدگی است. پیامک مرحله دوم توقیف خودرو به ‌صورت سیستمی و منع خدمات (خرید و فروش خودرو، خلافی خودرو و...) است که به‌ مدت ۲ هفته است. پیامک مرحله سوم ارجاع مالک خودرو به پلیس+10 برای اعمال قانون و توقیف خودرو به ‌صورت فیزیکی و به ‌مدت یک هفته تا اجرای فرآیند رفع توقیف است. نکته قابل توجه اینکه در تمام مراحل نیاز به حضور در اماکن پلیس نیست و مرحله سوم از طریق دفاتر خدماتی پلیس+10 امکان‌پذیر است. همچنین در صورت کشف حجاب توسط سرنشین خودرو، پیامک برای مالک خودرو جهت سیر مراحل قانونی ارسال می‌شود.

Page Generated in 0/0067 sec