printlogo


کد خبر: 275174تاریخ: 1402/10/26 00:00
ارتفاع 3 متری برف در گردنه ژالانه کردستان
کوه برف
نیروهای امدادی به ۵۸۰۰ نفر گرفتار در برف و کولاک کمک‌رسانی کردند؛ اسکان مسافران گرفتار در برف با کمک بسیجیان؛ ۲ محور شریانی و ۲۰۰ راه روستایی بازگشایی شد

گروه اجتماعی: به دنبال بارش سنگین برف در استان‌های شمالی و شمال غرب کشور، خیلی از شهرستان‌ها و مناطق روستایی در این استان ها با مشکل مواجه شدند. بارش‌هایی که از اواخر هفته گذشته شروع شد و طی چند روز حدود نیمی از استان‌های کشور را تحت تاثیر قرار داد، به طوری که این بارش‌ها باعث انسداد جاده‌ها و شریان‌های مواصلاتی شد و خودروهای بسیاری نیز در جاده‌ها و گردنه‌ها گرفتار برف و کولاک شدند. در این میان ارتفاع برف در برخی مناطق به بیش از 2 متر و در گردنه ژالانه کردستان به 3 متر رسید و در برخی استان‌ها وضعیت قرمز اعلام شد. این در حالی است که نیروهای امدادی، بسیج، سپاه، پلیس و دستگاه‌های دولتی بویژه وزارت راه طی 2 روز گذشته بی‌وقفه در حال کمک‌رسانی به مردم و بازگشایی راه‌ها همچنین یاری‌رسانی به گرفتارشدگان در برف بوده‌اند. برف سنگین سبب شده راه بسیاری از روستا‌های استان اردبیل زیر برف دفن شود. به گفته سیدکمال‌الدین میرجعفریان، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اردبیل در پی بارش برف سنگین از مجموع هزار و ۸۰۰ روستای استان، جاده‌های ۷۰ درصد روستاها و همچنین راه‌های فرعی پوشیده از برف شد و تردد به سختی انجام می‌شود یا کلا میسر نیست. در این میان آفرود‌سواران اردبیلی در اقدامی خودجوش و قابل تحسین در سطح خیابان‌ها و معابر شهری اردبیل حاضر شده و به خودروهای گرفتار شده در برف کمک‌رسانی کردند. از سویی طبق گفته خدمتی، مدیرکل مدیریت بحران استان اردبیل تمام شهرهای استان در وضعیت قرمز قرار گرفته‌اند و از اهالی انتظار می‌رود با پرهیز از ترددهای غیرضروری اجازه دهند شهرداری و سایر دستگاه‌های خدمات‌رسان نسبت به برف‌روبی و پاکسازی مناطق شهری اقدام کنند. خدمتی عنوان کرد: ارتفاع برف در برخی مناطق به ۸۰ تا ۹۰ سانتیمتر رسیده و واقعا کار خدمات‌رسانی با سختی تمام در مسیرها و جاده‌های اصلی در حال انجام است.
* سپاه پای کار خدمت به مردم
طبق اطلاعیه روابط عمومی سپاه حضرت عباس(ع) استان اردبیل، تمام تجهیزات لجستیکی سپاه برای پشتیبانی از ارگان‌های امدادرسان در مناطق حادثه‌خیز به صورت آماده‌باش درآمده‌اند. تمام گروه‌های جهادی سپاه و بسیج استان از آغازین ساعات نزول رحمت الهی در کنار دستگاه‌های خدمات‌رسان، با بسیج کردن پرسنل و دستگاه‌های مهندسی در خدمت مردم بوده‌اند و در ضمن نانوایی‌های منتخب نیز به ‌صورت ۲۴ ساعته در حال پخت نان و ارسال به روستاها هستند. روابط عمومی سپاه استان اردبیل از آمادگی و در اختیار قرار گرفتن توان رزمی مهندسی تیپ ۳۷ سپاه حضرت عباس( ع) استان و همچنین تجهیز خودروهای تاکتیکی رزمی جهت امدادرسانی به مردم خبر داد و اعلام کرد تمام مقرها و حوزه‌های سپاه و بسیج جهت خدمت‌رسانی به مردم تجهیز و آماده‌باش هستند. سیدمحمد اعتماداعجازی، فرماندار شهرستان اردبیل نیز گفت: با توجه به حجم بالای برف در اردبیل، مشکل اصلی در حوزه‌ فعالیت‌های خدماتی و تاسیساتی در سطح شهرستان وجود ندارد و صرفا قطعی برق را در بخش ثمرین شاهد بودیم که اقدامات لازم برای حل قطعی برق انجام شد. وی افزود: از روزهای گذشته موضوع حمل آرد برای نانوایی‌های شهرستان اردبیل پیش‌بینی شده بود که فعلا مشکلی در این رابطه وجود ندارد.
* امدادرسانی به ۲ هزار و ۳۹۱ گرفتارشده در برف  اردبیل
حمید قویدل، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان اردبیل گفت: نجاتگران جمعیت هلال‌احمر استان اردبیل به ۲ هزار و ۳۹۱ نفر گرفتار شده در برف و کولاک امدادرسانی کرده‌اند. وی افزود: در ۵ روز گذشته، امدادگران به هموطنان که در محورهای خلخال، بیله‌سوار، کوثر، نمین، گرمی، مشگین‌شهر و اردبیل در برف و کولاک گرفتار شده بودند، امدادرسانی کردند. برخی شهروندان اردبیلی از وضعیت نامطلوب معابر سطح شهر و همچنین عدم برف‌روبی اکثر خیابان‌ها خبر می‌دهند که همین موضوع سبب شده تردد در خیابان‌های اردبیل به سختی انجام گیرد، با این حال شهرداری اعلام کرده با تمام توان در سطح معابر شهری در حال خدمت‌رسانی است.
* اسکان ۱۵۰ نفر از مسافران گرفتار در برف با کمک بسیجیان
فرمانده سپاه ناحیه آستارا نیز دیروز گفت: شب گذشته (یکشنبه شب) با توجه به بارش برف و برودت هوا، همچنین یخ‌زدگی جاده‌ها، ۱۵۰ نفر از مسافران گرفتار در برف با کمک بسیجیان آستارا اسکان داده شدند. سرهنگ پاسدار «‌بهزاد قنبری» فرمانده سپاه ناحیه آستارا روز گذشته در جمع خبرنگاران با اشاره به خدمات‌رسانی بسیجیان و گروه‌های جهادی به مسافران گرفتار در برف اظهار داشت: با هماهنگی اعضای ستاد بحران شهرستان، این مسافران در مسجد محمد رسول‌الله(ص) آستارا اسکان داده شدند. وی ادامه داد: با هماهنگی انجام شده، خانه هلال‌احمر و پایگاه مقاومت بسیج شهید شیارکار مسجد حضرت محمد رسول‌الله(ص) خدمات‌رسانی لازم به میهمانان را بر عهده دارند. قنبری با اشاره به شرایط جوی در این منطقه گفت: شرایط جوی و بارش برف در شهرستان آستارا به گونه‌ای است که تردد در جاده‌های منتهی به این شهر فقط با زنجیر چرخ امکان‌پذیر است. پیرو هشدار سطح نارنجی اداره‌ کل هواشناسی استان گیلان، از روز گذشته (یکشنبه) شاهد ورود سامانه سرد و بارشی به استان گیلان بوده‌ایم و تا ساعت ۹:۳۰ امروز (دوشنبه) به طور میانگین ۳۱ میلیمتر باران در پهنه استان باریده است.
* ۲ محور شریانی و ۲۰۰ راه روستایی بازگشایی شد
مدیرکل دفتر امور عملیات راهداری، ماشین‌آلات و مدیریت بحران سازمان راهداری از بازگشایی 2 محور شریانی و ۲۰۰ محور از ۳۸۰ راه روستایی مسدودشده به دلیل بارش برف و کولاک خبر داد. غلامعباس بهرامی‌نیا دیروز گفت: محور چالوس - کرج و آزادراه تهران - شمال که به دلیل کولاک و ریزش بهمن از شب گذشته مسدود شده بود، بازگشایی شد و تردد در این محور برقرار شده است. به گفته وی، در حال حاضر تنها محورهای شریانی از جمله اردبیل و آستارا (محدوده گردنه حیران) به دلیل شرایط بارش شدید برف و کولاک و عدم ایمنی کافی مسدود شده و بارش‌ها در استان‌های آذربایجان غربی و کردستان از شدت بیشتری برخوردار است اما مسیرها باز و تردد در آنها برقرار است. وی به مسافران توصیه کرد از ترددهای غیرضروری پرهیز و در صورت تردد حتما از زنجیر چرخ و تجهیزات ایمنی استفاده کنند. بهرامی‌نیا اظهار کرد: در محورهای غیرشریانی و روستایی هم تا امروز ۳۸۰ محور در استان‌های آذربایجان غربی، کردستان، آذربایجان‌شرقی و اردبیل مسدود بود که تاکنون ۲۰۰ محور بازگشایی شده و همکاران راهداری در تلاش هستند تا فردا صبح سایر محورها را بازگشایی کنند. وی با بیان اینکه ۶۴۰۰ نفر نیروی راهدار و ۴۷۵۰ دستگاه ماشین‌آلات راهداری در عملیات برف‌روبی بارش‌های روزهای اخیر فعالیت کردند، گفت: ۴۰ هزار تن مصالح شن و نمک استفاده شده است و تا امروز هم ۴۰ مورد عملیات ریزش‌برداری در سطح جاده‌ها انجام شد و ۴۰ هزار کیلومتر باند برف‌روبی شده است.
* بارش پراکنده باران در برخی استان‌ها تا پایان هفته
سامانه بارشی که اخیرا وارد کشور شد استان‌های شمال، شمال غرب و غرب کشور را سفیدپوش کرد، تا جایی که در برخی مناطق بارش برف به ارتفاع ۲ متر رسید. طبق پیش‌بینی  سازمان هواشناسی، این بارش‌ها ادامه دارد اما غالب بارش‌ها تا پایان هفته به صورت باران پراکنده خواهد بود.
 در همین باره رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از بارش پراکنده در برخی استان‌ها خبر داد. صادق ضیاییان، درباره شرایط جوی کشور اظهار کرد: اگر چه سامانه بارشی جدید حدت و شدت زیادی چون روزهای گذشته ندارد اما این سامانه روز گذشته(دوشنبه) در ارتفاعات البرز مرکزی، ارتفاعات زاگرس مرکزی و برخی نقاط شمال شرق فعال بود و سه‌شنبه 26 دی نیز در شمال خراسان جنوبی و جنوب خراسان رضوی بارش پراکنده و وزش باد پیش‌بینی می‌شود. وی افزود: چهارشنبه 27 دی در غالب مناطق کشور جوی آرام و پایدار حاکم می‌شود و در اوایل شب در شرق اردبیل و گیلان افزایش ابر و بارش پراکنده باران رخ می‌دهد. همچنین روزهای دوشنبه تا چهارشنبه افزایش دما در استان‌های ساحلی خزر و اردبیل رخ خواهد داد. به گفته ضیاییان، پنجشنبه با نفوذ جریانات سرد شمالی، ابرناکی و بارش همراه با کاهش نسبی دما را در این مناطق خواهیم داشت، همچنین در شمال غرب ارتفاعات البرز مرکزی نیز بارش باران و برف پیش‌بینی می‌شود. وی ادامه داد: جمعه 29 دی در استان‌های گیلان و مازندران بارش پراکنده رخ می‌دهد، همچنین در ارتفاعات زاگرس واقع در نوار غربی کشور افزایش ابر، وزش باد و رگبار پراکنده پیش‌بینی می‌شود و در جنوب و شرق کشور وزش باد پدیده غالب خواهد بود. ضیاییان گفت: تا پایان هفته خلیج‌فارس و پنجشنبه دریای خزر مواج است. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران گفت: آسمان تهران سه‌شنبه 26 دی صاف تا قسمتی ابری و گاهی وزش باد با حداقل دمای ۴ و حداکثر دمای ۱۴ درجه سانتیگراد و در ‌روز چهارشنبه کمی ابری و در بعضی ساعت‌ها غبار رقیق و اوایل شب افزایش ابر با حداقل دمای ۷ و حداکثر دمای ۱۵ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود. ضیاییان در پایان اظهار کرد: طی سه‌شنبه 26 و چهارشنبه 27 دی بندرعباس با دمای ۲۹ و ۲۸ درجه سانتیگراد گرم‌ترین و اردبیل با دمای ۱۱- و ۵- درجه سانتیگراد سردترین مراکز استان‌ کشور 
خواهند بود.
***
امدادرسانی به ۵۸۰۰ نفر گرفتار در برف و کولاک
رئیس سازمان امداد و نجات هلال‌احمر با اشاره به وقوع برف و کولاک، از امدادرسانی به بیش از ۵۸۰۰ نفر متاثر از برف و کولاک در۱۳ استان در ۶ روز گذشته خبر داد. بابک محمودی با اشاره به وقوع برف و کولاک در ۱۳ استان کشور، به تشریح اقدامات انجام شده از ۱۹ تا ۲۵ دی پرداخت و گفت: در 6 روز گذشته و پس از وقوع برف در گردنه‌های برف‌خیز، ۱۳ استان آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، چهارمحال و بختیاری، زنجان، سمنان، قزوین، کردستان، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، لرستان، مازندران و همدان، شامل ۵۷ منطقه، ۵۱ محور کوهستانی، 2 شهر، 2 روستا و 2 ارتفاعات کوهستانی، نیاز به خدمات امدادی پیدا کردند که امدادگران جمعیت هلال‌احمر برای امدادرسانی در این مناطق حاضر شدند. وی ادامه داد: در این مدت زمان، امدادرسانی به ۵۸۸۲ نفر انجام شد، ۱۰۲۹ نفر اسکان اضطراری پیدا کردند و ۱۳ نفر نیز به مناطق امن منتقل شدند. در این مدت زمان، ۱۹ بیمار هم به مراکز درمانی منتقل شدند که ۷ نفر از آنها مادران باردار بودند. محمودی افزود: ۱۲۵ تیم عملیاتی شامل ۴۱۷ امدادگر، اقدام به رهاسازی ۶۳۹ دستگاه خودرو از برف کردند. رئیس سازمان امداد و نجات گفت: در این مدت زمان، ۸۵۸ تخته پتو، ۷۵ بسته غذایی، ۴۰۳ قوطی آب معدنی، ۲۵۰ قوطی کنسروجات، ۱۷۸۵ قرص نان و ۷۳ کیلوگرم خرما بین افراد در راه مانده توزیع شد. بر اساس گزارش پایگاه اطلاع‌سانی هلال‌احمر، هموطنان می‌توانند در صورت بروز حوادث احتمالی، برای دریافت خدمات امدادی بدون محدودیت زمانی با شماره ۱۱۲، ندای امداد تماس بگیرند.

 


Page Generated in 0/0073 sec