printlogo


کد خبر: 275181تاریخ: 1402/10/26 00:00
اخبار

بغداد قطع صادرات گاز ایران به عراق را تکذیب کرد
سخنگوی وزارت برق عراق شایعات درباره قطع صادرات گاز ایران به این کشور را تکذیب کرد. احمد موسی در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی عراق (واع) اعلام کرد طرف ایرانی، عراق را از قضیه تعمیر و نگهداری خطوط انتقال گاز خود مطلع کرده که به تبع آن میزان عرضه گاز به عراق را کاهش داده است.
 وی با بیان اینکه تولید برق در عراق امروز به حدود ۱۷ هزار و ۵۰۰ مگاوات رسیده است، گفت به دلیل توقف موقتی صادرات گاز از ایران به مناطق مرکزی و بغداد و کاهش آن در مناطق جنوبی کشور ۴ هزار مگاوات برق کمتر تولید شده است. 
این مقام عراقی گفت «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر و «زیاد علی فاضل» وزیر برق به همه نیروگاه‌های برق تاکید کردند قرار نیست مساله‌ای رخ دهد و مانند فصول گذشته بحرانی وجود نخواهد داشت و کمبود گاز  فقط تا حدوی بر ساعات عرضه تاثیر گذاشته است.
وی تاکید کرد: «طرف ایرانی کاهش حجم گاز را به دلیل وجود تعمیرات در خطوط لوله گازی دانسته که در داخل خاک ایران به عراق وصل می‌شود و به ما اطمینان دادند پمپاژ گاز در هفتم فوریه آینده به حالت قبل خود بازمی‌گردد و این کاهش موقتی است».
 رسانه‌های محور آمریکایی طی ۲ روز گذشته شایعاتی را درباره قطع صادرات گاز ایران به عراق منتشر کرده بودند. پیش‌تر مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران نیز اعلام کرده بود تعهد صادرات گاز ایران به عراق مطابق برنامه در حال اجراست.
***
سلام مردم آرژانتین به تورم ۲۰۰ درصدی
اقدام دولت آرژانتین در پایین آوردن ارزش پول ملی این کشور موجب شد تورم آرژانتین به بیش از ۲۰۰ درصد برسد. راشاتودی در گزارشی آورده است: اداره آمار آرژانتین اعلام کرد نرخ تورم این کشور در سال ۲۰۲۳ معادل ۲۱۱ درصد بود که بالاترین میزان در بیش از ۳۰ سال گذشته به شمار می‌رود.
 در واقع نرخ تورم در این کشور آمریکای جنوبی بالاترین میزان در میان کشورهای جهان بوده و حتی برای نخستین بار در 10 سال گذشته از ونزوئلا نیز بیشتر شده است. دلیل بالا رفتن تورم در آرژانتین اقدامات دولت این کشور و خاویر میلی، رئیس‌جمهور آن، برای پایین آوردن تورم بوده که در این مسیر ارزش پزوی آرژانتین ۵۰ درصد پایین آورده شده و نرخ بهره نیز به ۱۳۳ درصد افزایش یافته است. دولت آرژانتین همچنین توافقات مربوط به ثبات قیمت در این کشور را لغو کرده است. 
نرخ تورم سال ۲۰۲۳ آرژانتین نسبت به ۹۵ درصد سال ۲۰۲۲ بیش از ۲ برابر شده و فقط در ماه دسامبر این کشور آمریکای جنوبی تورم ۲۵ درصدی را تجربه کرده است. اقدامات دولت آرژانتین تبعات بسیار جدی در افزایش قیمت کالاهای اساسی و بویژه مواد غذایی در این کشور داشته است. از آنجا که افزایش دستمزدها در این کشور نیز کمتر از تورم بوده فقط در ماه دسامبر توان خرید مردم آرژانتین ۱۰ درصد کمتر شده است.
***
افزایش قیمت طلای جهانی
قیمت طلا دوشنبه برای سومین روز متوالی افزایش یافت و به دلیل درگیری‌های خاورمیانه و همچنین شرط‌بندی مجدد برای کاهش زودهنگام نرخ بهره توسط فدرال رزرو آمریکا، بالاتر از سطح ۲۰۵۰ دلار باقی ماند.
قیمت طلا پس از ثبت بزرگ‌ترین افزایش روزانه خود از ۱۲ دسامبر در روز جمعه، 0.3 درصد افزایش یافت و به ۲۰۵۴ دلار و ۷۳ سنت در هر اونس رسید. قیمت طلای آمریکا نیز با 0.4 درصد افزایش به ۲۰۵۸ دلار و ۷۰ سنت رسید. طلا که از لحاظ تاریخی به عنوان یک ذخیره امن ثروت تلقی می‌شود، در زمان عدم اطمینان سیاسی و اقتصادی به سود می‌رسد. 
انتظار می‌رود فدرال رزرو آمریکا در نشست ۳۰ تا ۳۱ ژانویه نرخ بهره خود را ثابت نگه دارد. 
 شاخص دلار آمریکا در برابر سبدی از ارزها 0.1 درصد کاهش یافت و جذابیت شمش برای دیگر دارندگان ارز را افزایش داد.
وانگ تائو، تحلیلگر فنی رویترز اظهار کرد طلا ممکن است مقاومت ۲۰۶۰ دلار در هر اونس را بشکند و به محدوده ۲۰۷۱ تا ۲۰۷۹ دلار برسد. در بازار سایر فلزات ارزشمند، نقره با 0.5 درصد افزایش به 23.29 دلار در هر اونس رسید، پلاتین 0.9 درصد افزایش یافت و به 913.45 دلار رسید و پالادیوم 0.7 درصد افزایش یافت و به 982.38 دلار رسید.

Page Generated in 0/0060 sec