printlogo


کد خبر: 275191تاریخ: 1402/10/26 00:00
«وطن امروز» در گفت‌و‌گو با کارشناسان بررسی کرد
خودروی برقی یا واردات بنزین؟

روح‌الله لطیفیان: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۳ واردات خودروهای برقی را تصویب و حقوق گمرکی واردات خودروهای هیبریدی را ۱۵ درصد تعیین کردند.
نایب‌رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۳ در تشریح این مصوبه گفت: کمیسیون تلفیق مجلس واردات خودروهای سواری برقی را تصویب کرد که این مصوبه گامی مهم برای کاهش مصرف بنزین و کاهش آلودگی هواست. به گفته وی، تنوع‌بخشی به بازار خودرو و معرفی خودروهای برقی، می‌تواند به دور شدن از سیستم‌های حمل‌و‌نقل وابسته به بنزین کمک کند. سیدمحسن دهنوی ادامه داد: در همین راستا کمیسیون تلفیق برای تسهیل واردات خودروهای برقی، کاهش عوارض واردات تصویب کرد که هدف از آن، مقرون به‌صرفه‌تر و قابل دسترس‌تر کردن خودروهای برقی برای مصرف‌کنندگان ایرانی است. کاهش تعرفه‌های واردات هم مشوقی برای استفاده از خودروهای برقی به جای خودروهای بنزینی معمولی است که در نهایت به کاهش مصرف بنزین و آلودگی هوا کمک می‌کند. دهنوی افزود: این مصوبه بر واردات خودروهای سواری برقی، کاهش عوارض واردات و افزایش انگیزه برای توسعه خودروهای الکتریکی داخلی تمرکز کرده است. نایب‌رئیس کمیسیون تلفیق در توضیح اهمیت واردات خودروهای سواری برقی گفت: یکی از انگیزه‌های اولیه برای تسهیل واردات و بومی‌سازی خودروهای برقی و هیبریدی، نیاز مبرم به کاهش مصرف بنزین است. خودروهای بنزینی با مصرف بالای خود، منبع مهمی از آلایندگی هستند. با انتقال از خودروهای با سوخت فسیلی به وسایل نقلیه الکتریکی و هیبریدی که به برق و منابع انرژی جایگزین متکی هستند، می‌توان وابستگی به بنزین را به میزان قابل توجهی کاهش داد.
وی ادامه داد: ترویج واردات و توسعه خودروهای برقی و هیبریدی می‌تواند به طور موثر آلودگی هوا را کاهش دهد. وسایل نقلیه هیبریدی آلاینده‌های کمتری نسبت به خودروهای معمولی منتشر می‌کنند، زیرا موتورهای الکتریکی آنها به کاهش احتراق سوخت کمک می‌کند.
دهنوی بیان کرد: استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی و هیبریدی می‌تواند منجر به بهبود کیفیت هوا و ایجاد محیط زندگی سالم برای شهروندان شود.
وی در ادامه با اشاره به دیگر مصوبه کمیسیون تلفیق گفت: در فرآیند اصلاح لایحه بودجه ۱۴۰۳ در کمیسیون تلفیق، مصوب شد منابع حاصل از حقوق گمرکی واردات خودروهای برقی به عنوان مشوق و تسهیلات برای توسعه تولید خودروهای برقی داخلی استفاده شود. هدف این رویکرد حمایت از رشد صنعت خودروهای الکتریکی داخلی است که منجر به ایجاد شغل و رشد اقتصادی می‌شود؛ مجلس شورای اسلامی بر اهمیت سرمایه‌گذاری در توسعه حمل‌و‌نقل الکتریکی و هیبریدی در کشور تاکید دارد.
دهنوی اضافه کرد: دولت با این حکم مجلس باید ضمن ارائه تخفیف‌های جدید برای سرمایه‌گذاری در این بخش، سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را به مشارکت در رشد زیرساخت‌های خودروهای الکتریکی و گسترش تولید خودروهای برقی تشویق کند. این سرمایه‌گذاری نه‌تنها آلودگی هوا را کاهش می‌دهد بلکه به پیشرفت‌های فناوری و توسعه اقتصادی نیز کمک می‌کند.
شواهد نشان می‌دهد اگر سیاست‌های دقیق و عاجلی را در زمینه حل مشکل ناترازی بنزین در پیش نگیریم، قطعا در آینده نزدیک با مشکلات جدی مواجه می‌شویم. در صورتی که روند فعلی مصرف ادامه یابد و چاره‌اندیشی‌ای نداشته باشیم، مجبور به واردات بنزین در حجم بالا و صرف منابع ارزی هنگفت خواهیم شد.
* مصرف و تولید بنزین سر به سر شد
طبق آمار وزارت نفت، میانگین مصرف بنزین از ابتدای سال تا اواخر شهریور امسال معادل 116 میلیون لیتر در روز بوده است؛ رقمی نزدیک به میزان تولید (120 میلیون لیتر در روز). این رقم در مقایسه با میانگین مصرف مدت مشابه در سال گذشته 13.5 میلیون لیتر در روز افزایش یافته است. شواهد حاکی از افزایش بی‌رویه مصرف بنزین در کشور است به طوری که از مصرف 70 میلیون لیتر در روز طی 10 سال گذشته به مصرف روزانه بالای 100 میلیون لیتر که در برخی موارد به 140 میلیون لیتر هم می‌رسد، رسیده‌ایم. در حالی در لایحه بودجه 1403 دولت به پیش‌بینی هزینه بیش از 3 میلیارد دلاری برای واردات بنزین اشاره کرده است که در سال 1401 از صادرات بنزین حدود یک میلیارد دلار برای کشور ارزآوری داشتیم. به این ترتیب، شاهد تحمیل کسری بودجه 200 همتی بر بودجه سال آتی هستیم. به زعم کارشناسان، واردات بنزین عدم‌النفع بالای اقتصادی برای کشور دارد و به لحاظ امنیتی و سیاسی برای‌مان مشکل‌ساز می‌شود. از طرف دیگر، نمی‌توانیم تا ابد به میزان تولید بنزین مصرف کنیم. کارشناسان معتقدند لازم است به سرعت سیاست‌هایی را در راستای بهینه‌سازی مصرف بنزین، بهبود کیفیت خودروهای داخلی، واردات خودروهای با کیفیت خارجی و  دوگانه‌سوز کردن خودروها به اجرا بگذاریم.
***
زمان حرکت به سمت خودروهای برقی
محمدصالح جوکار، رئیس کمیسیون امور داخلی و شوراهای کشور مجلس با اشاره به این که لازم است سیاست‌های دقیقی در راستای صرفه‌جویی در مصرف بنزین در کشور به اجرا بگذاریم، تصریح کرد: ذخایر انرژی پایان‌ناپذیر نیستند و باید از آنها در کمال مدیریت و دقت استفاده کنیم. هم‌اکنون  دنیا به سمت استفاده از خودروهای برقی و هیبریدی در حرکت است. حتی اگر از خودروهای بنزینی استفاده می‌شود، میزان مصرف آنها بشدت کنترل شده است. 
جوکار به «وطن امروز» گفت: متاسفانه میزان مصرف بنزین در خودروهای ما بسیار بالاست و باید برایش چاره‌اندیشی داشته باشیم. لازم است سیاست‌گذاری‌های جدی‌ای در راستای اصلاح صنعت خودروسازی کشور و واردات خودروهای با کیفیت داشته باشیم. 
رئیس کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس خاطرنشان کرد: لازم است موضوع واردات خودرو را با جدیت دنبال کنیم. برای مثال می‌توانیم اجازه دهیم هر ایرانی بدون اینکه ارزی را از کشور بیرون ببرد، یک خودرو وارد کند. به این ترتیب احتیاج به ارز نداریم و خودروی خارجی را وارد کشور می‌کنیم. 
جوکار گفت: مشکل اصلی در زمینه مصرف بالای بنزین، انحصار موجود در بخش صنعت خودروی کشور است و واردات خودرو به ایجاد یک رقابت جدی در کشور کمک می‌کند که در نهایت بهبود کیفیت خودروهای ساخت داخل را رقم می‌زند و به کاهش مصرف بنزین و بهبود مصرف سرانه بنزین در خودروهای فعال داخلی می‌انجامد. واردات خودروهای کم‌مصرف و همچنین خودروهای برقی و هیبریدی نیز می‌تواند کمک‌کننده باشد. باید به سمت دوگانه‌سوز کردن خودروهای فعال در صنعت حمل‌و‌نقل نیز برویم. 
 رئیس کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس خاطرنشان کرد: ما برای حل معضل ناترازی بنزین نیاز به یک‌سری سیاست‌گذاری‌های منسجم و همه‌جانبه داریم. در این بسته می‌توانیم واردات خودروهای با کیفیت خارجی، استفاده از خودروهای هیبریدی و برقی، اصلاح صنعت خودروسازی کشور و دوگانه‌سوز کردن خودروها را مدنظر قرار دهیم.  جوکار گفت: می‌توانیم در زمینه استفاده از گاز در خودروها یارانه‌ای را در نظر بگیریم. از محل کاهش مصرف، این یارانه‌ها جبران می‌شود. 
 رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها خاطرنشان کرد: واردات خودروهایی که مصرف بنزین بالایی دارند، اشتباهی بزرگ است. باید واردات خودروهای با کیفیت و با مصرف پایین در دستور کار باشد.  وی در پایان تأکید کرد: وزارت صمت باید مراقبت لازم را به عمل بیاورد که به جای واردات خودروهای لوکس و لاکچری به واردات خودروهای با کیفیت و کم‌مصرف برای استفاده روزانه مردم بپردازیم.
***
صنعت خودروسازی متهم اول ناترازی بنزین
سهراب دل‌انگیزان، استاد اقتصاد دانشگاه رازی به «وطن امروز» گفت: معتقدم راهکار اصلی رفع ناترازی بنزین در کشور، اصلاح صنعت خودروسازی است.  وی ادامه داد: اصل موضوع در زمینه ناترازی بنزین که امروز با آن مواجه هستیم، به نحوی که در بودجه سال بعد مبلغی بیش از 3 میلیارد دلار را برای واردات بنزین اختصاص داده‌ایم، پرمصرف بودن خودروهای داخلی است. 
کارشناس اقتصاد توضیح داد: در کنار صنعت خودروسازی کشورمان که کارنامه بسیار ضعیفی طی سال‌های اخیر داشته است، آنطور که باید و شاید در زمینه حمل‌و‌نقل عمومی سرمایه‌گذاری نکرده‌ایم. همین دوگانه باعث شده است در روزهای سرد سال شاهد آلودگی هوا هستیم و از سوی دیگر هر روز هزینه‌های ناترازی انرژی بیشتر می‌شود. دل‌انگیزان گفت: صنعت خودروسازی کشور دچار ناتعادلی‌های بسیار سنگینی است، به نحوی که خودرو با قیمت بالا به مردم عرضه می‌شود و کیفیت آن هم پایین است. کاهش مصرف سوخت از لوازمی است که باید در صنعت خودروسازی کشور پیش‌بینی شود. 
وی افزود: واردات خودروهای برقی و حرکت به سمت دوگانه‌سوز کردن خودرو در کنار بهبود کیفیت موتورهای خودروهای تولیدی داخل، مهم‌ترین راهکارها برای حل ناترازی بنزین از طریق اصلاح صنعت خودرو است.
استاد اقتصاد دانشگاه توضیح داد: دوگانه‌سوز کردن خودروها می‌تواند گزینه مناسبی برای کاستن از تکیه صرف بر بنزین باشد. قبلا نیز این اتفاق افتاده و به دوگانه‌سوز کردن خودروها پرداخته‌ایم. این یک راهکار کمک‌کننده است که می‌توانیم در کنار دیگر روش‌ها از آن استفاده کنیم. 
وی ادامه داد: واردات خودروهای هیبریدی و برقی نیز می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. بویژه خودروهای هیبریدی بسیار مورد استقبال مردم هستند و می‌توانیم از این ظرفیت استفاده کنیم. خودروهای برقی نیز گزینه‌های مناسبی هستند.
استاد اقتصاد دانشگاه توضیح داد: واردات خودرو به طور کلی باید در کشور وجود داشته باشد و بستن درهای کشور به روی واردات خودرو اشتباه است. این اقدام باید به صورت مستمر انجام شود. به طور مثال، اگر نیاز کشور به خودرو سالانه یک میلیون است، باید حداقل 20 درصد از آن به صورت واردات تامین شود. از این طریق زمینه برای ورود فناوری به کشور فراهم می‌شود و مردم اتومبیل‌های با کیفیت استفاده می‌کنند و کاهش مصرف بنزین را خواهیم داشت.
دل‌انگیزان گفت: در کنار تمام اقداماتی که در بالا گفته شد و لازم است انجام دهیم، باید در زمینه تولید بنزین نیز سرمایه‌گذاری کنیم. هیچ توجیهی برای کم‌کاری ما در این حوزه پذیرفتنی نیست. ما در فروش نفت با محدودیت جدی مواجه هستیم و باید تولید فرآورده‌های نفتی از جمله بنزین با جدیت در دستور کارمان باشد، به نحوی که پاسخگوی نیاز داخلی باشد و به صادرات نیز بپردازیم.
***
تولید خودروهای هیبریدی در دستور کار قرار گیرد
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «وطن امروز» گفت: تولید خودروهای دوگانه‌سوز، خودروهای هیبریدی و برقی راهکار اصلی حل ناترازی بنزین است. اگر مصرف بنزین در کشور به همین ترتیب پیش برود در سال‌های آینده وارد‌کننده بنزین شویم. از سویی تولید‌کننده خودروهای هیبریدی نمی‌شویم مگر اینکه در مقطع کنونی واردات این خودروها را داشته باشیم.
کیومرث سرمدی درباره مصرف بنزین در کشور بیان کرد: متاسفانه میانگین مصرف بنزین کشور نسبت به سایر کشورهای دنیا تفاوت چشمگیری دارد. در بودجه 1403 به منظور واردات بنزین مبلغی حدود 120 هزار میلیارد تخمین ‌زده شده است. اینکه مجبور هستیم چنین مبلغی را صرف واردات بنزین کنیم یک زنگ خطر است.
وی تصریح کرد: توجه به عوامل موثر داخلی بر مصرف بنزین، راهکاری است که باید به منظور پیشگیری از صرف هزینه بالا و حل مشکل ناترازی بنزین، از آن استفاده کرد. بالا بودن مصرف خودروهای داخلی و پایین بودن کیفیت تولید در صنعت خودروسازی یکی از عوامل مهم و موثر بر تشدید ناترازی بنزین است.
وی در ادامه افزود: خودروهای فرسوده‌ای که در کشور تردد دارند و از عمر مفید آنها سال‌های درازی گذشته است، به دلیل وجود مشکلات فنی مختلف هم در آلودگی هوا بویژه در کلانشهرها و هم در افزایش مصرف بنزین نقش بسزایی دارند. فرهنگ نادرست مصرف و نوع استفاده از بنزین نیز از عوامل دیگر موثر در تشدید ناترازی است. برای مثال همانگونه که در خیابان‌ها قابل رویت است بسیاری از خودروها تک‌سرنشین هستند.
نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه متذکر شد: وسایل حمل‌و‌نقل عمومی مانند اتوبوس‌ها، مترو و... در برخی از شهرها بویژه کلانشهرها پاسخگوی نیاز جمعیت نیست. تمام این مسائل و مشکلات داخلی بر موضوع افزایش مصرف بنزین و تشدید ناترازی اثرگذار است. در این شرایط دولت مجبور به واردات بنزین می‌شود و ارزی که باید صرف تامین زیرساخت‌های مورد نیاز کشور شود در راه واردات بنزین مصرف می‌شود.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: تولید خودروهای دوگانه‌سوز، خودروهای هیبریدی و برقی راهکارهایی است که در دنیا انجام شده و نتیجه‌بخش بوده است. اگر مصرف بنزین در کشور به همین ترتیب پیش رود در سال‌های آتی باید هزینه بیشتری صرف واردات بنزین کنیم. باید اقداماتی اساسی در کنترل ناترازی شکل بگیرد. یکی از راه‌های کنترل ناترازی بنزین موضوع واردات خودروهای با کیفیت خارجی است که رقابت در صنعت خودرو را تقویت خواهد کرد. همچنین صنعت خودروسازی کشور باید به سمت اصلاح تولید و افزایش کیفیت خودروهای تولیدی حرکت 
کند.
سرمدی تصریح کرد: سال 1401 ما جزو صادرکنندگان بنزین بودیم و سال 1403 از واردکنندگان محسوب می‌شویم. این موضوع حاکی از نبود یک برنامه درازمدت و منطقی است. باید در زمینه‌های موثر بر کاهش مصرف خودروها سرمایه‌گذاری کرد تا در دراز مدت با نوسانات صفر و صدی اینچنینی مواجه نشد.  این نماینده مجلس در پایان تاکید کرد: اصلاح صنعت خودروسازی،حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در جهت استاندارد‌سازی مصرف بنزین، تامین نیازهای موجود در زمینه حمل‌و‌نقل عمومی در بخش درون و بین‌شهری، ارائه تسهیلات و امکانات لازم برای تعویض خودروهای فرسوده و... از جمله مواردی است که در کنترل ناترازی بنزین باید به آن توجه شود.

 


Page Generated in 0/0075 sec