printlogo


کد خبر: 275206تاریخ: 1402/10/27 00:00
سپاه روز گذشته مقرهای حزب الترکستانی در ادلب را که در بیعت با داعش هستند، هدف قرار داد
اویغورهای داعشی‌

گروه بین‌الملل: بامداد روز گذشته موشک‌های بالستیک سپاه پاسداران به مقر نیروهای تکفیری در استان ادلب در شمال سوریه و نزدیک مرز این کشور با ترکیه فرود آمد. یکی از اهداف مهم سپاه برای مقابله با نیروهای تکفیری زدن افراد گروهک تروریستی «حزب الترکستانی» در ادلب بویژه در شهرک حازم و جبل السماق در شمال ادلب بود. اما نیروهای حزب ترکستانی چه کسانی هستند؟ منابع المیادین روز گذشته گفتند موشک‌های ایرانی مقرهای «حزب ترکستانی» در ادلب را هدف قرار داده‌اند. این حملات به کمپ‌های آموزشی، پشتیبانی لجستیکی و یک مقر پزشکی این گروهک تروریستی انجام شد. منابع المیادین همچنین خبر داده‌اند منطقه‌ای که هدف قرار گرفته، جایی بوده که اعضای «داعش خراسان» در آنجا آموزش دیده‌ و سپس توسط آمریکایی‌ها به افغانستان و پس از آن به مرزهای ایران برای اقدامات تروریستی منتقل شده بودند. این منابع گفته‌اند موشک‌های استفاده‌شده، موشک‌های نقطه‌زن بالستیک بوده‌اند که مقرهای اصلی حزب ترکستانی را منهدم کرده‌اند.
گروه تروریستی ترکستانی که سال ۱۹۹۷ توسط «حسن محسوم» در اقلیم سین کیانگ چین تأسیس شد، شامل نیروهایی از اویغورهاست. این حزب از گروهی که برای استقلال این اقلیم تلاش می‌کرد به گروهی تروریستی تبدیل شد که در سوریه فعالیت دارد. اولین حضور واضح این گروه که در کنار القاعده و طالبان جنگیده است، در سوریه در ژوئیه ۲۰۱۳ بود. این گروه تروریستی در مناطق جسر الشغور و جبل الزاویه و جبل الترکمان در حومه لاذقیه مستقر شد. در حال حاضر سرکردگی این گروه را «ابوابراهیم منصور الترکستانی» برعهده دارد. سرکرده قبلی این حزب «ابی رضا الترکستانی» سال ۲۰۱۵ در حمله ارتش سوریه کشته شد.
«حسن محسوم» معروف به ابومحمد الترکستانی که موسس این حزب بود دوم اکتبر ۲۰۰۳ به ضرب گلوله ارتش پاکستان کشته شد. محسوم سال ۱۹۹۷ به چین فرار کرده بود و بعدا به طالبان پیوست و بین افغانستان و پاکستان در رفت و آمد بود.
این حزب شریک و هم‌پیمان نظامی بسیار مهمی برای گروه تحریرالشام است. مقر اصلی این حزب در پاکستان و افغانستان است. این حزب در چین به نام «حزب ترکستان اسلامی» فعالیت می‌کند. تعداد دقیق نیروهای این گروه در سوریه مشخص نیست اما بین ۱۵۰۰ تا ۳۰۰۰ نفر هستند. این گروه بیشتر از زمان درگیری‌های شهر جسر الشغور در حومه ادلب در سال ۲۰۱۵ قدرت گرفت و گزارش‌ها حاکی از این است که اکنون جزو یکی از بزرگ‌ترین گروه‌های تروریستی در سوریه است. گروه تروریستی ترکستانی از سال ۲۰۱۵ در جسر الشغور حضور نظامی دارد و با گروه تحریرالشام همکاری می‌کند. گزارش‌ها می‌گویند تحریر الشام و گروه ترکستانی شهرک‌های مسیحی‌نشین و علوی‌نشین ادلب را با همکاری هم اشغال کردند.
بر اساس گزارش سازمان «سوری‌ها برای حقیقت و عدالت» ۷۵۰ منزل متعلق به مسیحیان در روستاهای حومه جسر الشغور به دست تحریرالشام، حراس‌الدین و حزب ترکستانی از اوایل ۲۰۱۸ اشغال شد. این حزب سال ۲۰۰۲ در لیست تروریسم سازمان ملل قرار گرفت. ادعا شده دولت ترکیه از این حزب در سوریه حمایت مالی و تسلیحاتی می‌کند و حدود ۲۰ هزار آواره اویغوری با خانواده‌های‌شان در ترکیه هستند. حزب الترکستانی در واقع همان جنبش اسلامی ترکستان شرقی است که دهه ۹۰ میلادی در افغانستان تشکیل شد (اکنون در پاکستان و افغانستان حضور دارد). اعضای حزب الترکستانی از اویغورها و افراد مسلمان رادیکال در آسیای مرکزی بویژه تاجیک و قرقیز هستند.
تا قبل از سال ۲۰۱۱ چند عملیات در آسیای مرکزی و چین انجام دادند. از سال ۲۰۱۲ وارد سوریه شدند (با حمایت ترکیه) و حزب الترکستانی را تشکیل دادند. محل فعالیت این گروه تروریستی استان ادلب و لاذقیه بویژه شهر جسر الشغور است. از سال ۲۰۱۵ داعش بسیاری از اویغورهای ترکستانی را جذب و ترکستانی‌ها با آن بیعت کردند. این گروه تروریستی با وجود اینکه یکی از شاخه‌های القاعده مادر محسوب می‌شود و ارتباطش با شاخه القاعده در سوریه گسترده است (جبهه النصره سابق، هیات تحریر الشام فعلی) اما روابط عمیقی با شاخه‌های مختلف داعش از جمله جند الاقصی در سوریه داشت. این پیوند باعث شد داعش خراسان (مقر اصلی در افغانستان) ارتباط نزدیکی با اویغور‌ها داشته باشد. اساسا برخی اویغورها عضو داعش خراسان هستند. حزب الترکستانی وظیفه آموزش و عملیات انتحاری و تروریستی شاخه داعش خراسان را در سوریه برای عملیات در افغانستان، پاکستان، آسیای مرکزی و ایران بر عهده دارد. اکنون این گروه تروریستی با محمد الجولانی رهبر گروه تروریستی هیات تحریر الشام (النصره سابق) همکاری می‌کند و در واقع با وساطت ترکیه در ادلب و شهر جسر الشغور مستقر است. منطقه مورد اصابت موشک‌ها هم بسیار جالب است. منطقه جبل السماق منطقه‌ای دروزی‌نشین در شمال سوریه است که بارها شاهد جنایت همین گروه بوده و حتی صدای محمد جولانی، سرکرده جبهه النصره را هم درآورده است. این گروه یکی از عوامل موثر در عملیات خان‌طومان و شهادت تعدادی از مستشاران ایرانی در سال 2016 بود که این حمله موشکی انتقام آن شهدا هم محسوب می‌شود.

Page Generated in 0/0070 sec