printlogo


کد خبر: 275227تاریخ: 1402/10/27 00:00
اخبار

نرخ بیکاری روستاها 5.7 درصد شد
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم گفت: با افزایش اشتغال در مناطق روستایی، نرخ بیکاری در روستاها کاهش یافته و رکورد 5.7 درصد در آذرماه ۱۴۰۲ ثبت شد. امیرحسین مدنی دیروز در نخستین همایش ملی ظرفیت روستا در اقتصاد ملی اظهار کرد: 27 درصد تولید ناخالص داخلی کشور توسط روستاها تولید می‌شود اما شکاف نزدیک 60 درصدی درآمد روستایی با شهری وجود دارد که اتفاق خوبی نیست. وی افزود: نرخ تورم در روستاها از گذشته بالا بوده اما در دولت سیزدهم کاهش یافته است که دلیل اصلی بالا بودن نرخ تورم روستایی موضوع حمل‌و‌نقل است. معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور ادامه داد: با افزایش اشتغال در مناطق روستایی، نرخ بیکاری در روستاها کاهش یافته است و رکورد 5.7 درصد در آذر 1402 ثبت شد.
***
ثبات به بازار ارز بازمی‌گردد
سخنگوی اقتصادی دولت گفت: تحولات منطقه علت نوسان نرخ ارز از جمله در ایران بود و بزودی ثبات به بازار ارز بازخواهد گشت. سیداحسان خاندوزی دیروز در نشست خبری اظهار کرد: روند ماهانه افزایش نقدینگی در سال جاری در اکثر ماه‌ها نصف شده و به یک‌سوم رسیده و از ابتدای امسال رشد ماهانه نقدینگی 1.7 درصد بوده و این مقدار در سال ۱۴۰۰ ماهانه حدود 2.5 درصد بوده است و شاهد کاهش رشد نقدینگی هستیم. این مساله چشم‌انداز ثبات اقتصاد کلان را نشان می‌دهد. وی درباره افزایش قیمت مرغ هم گفت: مساله مربوط به گوشت مرغ و گوشت قرمز که جزو اقلام مهم سفره مردم است و نوسانات زیادی هم در یکی دو سال گذشته در آن رخ داده، مورد تاکید ویژه دولت است و چند جلسه هم در دولت در این‌باره برگزار شد و دستورات لازم هم از سوی رئیس‌جمهور داده شده است. خاندوزی اضافه کرد: به جهت کاهش جوجه‌ریزی در مهرماه شاهد افزایش قیمت بودیم که با راهکارهایی اعم از داخلی و خارجی شاهد بهبود بازار هستیم. وی ادامه داد: برنامه وزارت جهاد کشاورزی ۱۵۰ میلیون جوجه‌ریزی در دی‌ماه است که با این سیاست به سرعت در ماه بعد و ماه‌های آینده شاهد بهبود بازار خواهیم بود. خاندوزی درباره علل نوسانات بازار ارز هم گفت: بخش عمده نوساناتی که در روزهای اخیر حادث شده ناشی از تحولات نظامی در منطقه است. این تحولات بویژه بعد از حملات علیه یمن، نااطمینانی‌هایی را در همه کشورهای منطقه از جمله ایران ایجاد کرد. وی افزود: امیدواریم با بازگشت قطار به مسیر عادی خود در منطقه، شاهد ثبات و آرامش در بازار ارز باشیم. خاندوزی تصریح کرد: همچنین تعطیلی کشتیرانی چینی‌ها که به دلیل سال نو چینی بود، باعث تراکم حواله شد که در نهایت مجموع این عوامل در نوسانات کوتاه‌مدت بازار ارز اثرگذار بوده است. وی تاکید کرد: امیدواریم با بازگشت آرامش به منطقه، در بازار ارز هم شاهد ثبات باشیم.
***
سرمایه‌گذاری ۲۵۰ هزار میلیارد تومانی دولت در صنعت برق
مدیرعامل توانیر گفت: برای رفع ناترازی برق به ۷ تا ۸ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در صنعت برق نیاز است. مصطفی رجبی‌مشهدی گفت: در سال‌های آینده چالش‌های ما در حوزه انتقال و توزیع سخت‌تر از قبل خواهد بود.
وی ادامه داد: وضعیت کنونی صنعت برق به شکلی است که رشد مصرف 4.5 تا ۵ درصدی داریم در حالی که در کشورهای پیشرفته به یک درصد می‌رسد. رجبی‌مشهدی ادامه داد: ظرفیت ۳۵۰۰ تا۳۶۰۰ مگاواتی به تقاضای کشور اضافه می‌شود که برای این میزان باید ۵ هزار مگاوات نیروگاه نصب شود که سالانه ۵ میلیارد دلار باید هزینه شود. مدیرعامل توانیر اضافه کرد: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون ۲۵۰ هزار میلیارد تومان در این راستا سرمایه‌گذاری شده و ۵۰۰ هزار میلیارد تومان هم در برنامه قرار دارد. 
***
رونمایی از ۸ خودروی برقی داخلی در سال آینده
وزیر صنعت، معدن و تجارت از رونمایی ۸ خودروی برقی داخلی در سال آینده خبر داد. عباس علی‌آبادی دیروز در مراسم رونمایی از تاکسی‌های برقی اظهار کرد: برقی‌سازی یکی از کارهای بزرگ است و سابقه علمی برقی‌سازی خودروها از ۳۰ سال پیش در ایران وجود داشته و در گروه مپنا ۱۰ سال است به صورت تخصصی این کار را پیگیری می‌کنیم. امروز نه تنها دانش برقی‌سازی خودروها در کشور وجود دارد، بلکه نهادینه نیز شده و در نظر داریم سال آینده از ۸ خودروی برقی تولید داخل بهره‌برداری کنیم. وی با بیان اینکه ایران جزو چند کشور اول دنیا در این زمینه است، اظهار کرد: ما فقط بهره‌بردار نیستیم، بلکه دانش برقی‌سازی خودروها در حالی در کشور ما از سالیان قبل وجود دارد که در هندسه ذهنی بسیاری از کشورهای دنیا برقی‌سازی نمی‌گنجد و ما جزو نادرترین کشورهایی هستیم که این فناوری را داریم و جالب است بدانید ماشین من ۵ سال پیش برقی شد و هنوز نحوه برقی‌سازی که برای خودروی خودم داشتم، در دنیا تجاری نشده است اما اینقدر به دانش برقی‌سازی ایرانی اعتماد کردم که خودروی خود را برقی کردم. وی با بیان اینکه برقی‌سازی خودروها برای محیط ‌زیست بسیار مهم است، تصریح کرد: تغییرات اقلیمی که اکنون می‌بینیم ناشی از خرابکاری‌هایی است که انجام می‌دهیم، لذا هرچه سریع‌تر باید این فرآیند را اجرایی کنیم. علی‌آبادی با بیان اینکه خودروهای برقی ۲ نسل دارند؛ خودروهای برقی نسل امروز و نسل فردا، تصریح کرد: درباره خودروهای برقی نسل امروز باید بگویم برای باتری‌های لیتیومی و بازیابی آنها باید فکری کرد.

Page Generated in 0/0341 sec