printlogo


کد خبر: 275228تاریخ: 1402/10/27 00:00
اخبار

تسلیت رهبر انقلاب 
در پی درگذشت مرحوم کریم مجتهدی
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در پیامی درگذشت فیلسوف غرب‌شناس دکتر کریم مجتهدی را به جامعه‌ دانشگاهی ایران، شاگردان و خاندان ایشان تسلیت گفتند.
متن پیام رهبر حکیم انقلاب اسلامی به شرح زیر است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
درگذشت استاد دانشمند جناب آقای دکتر کریم مجتهدی رحمه‌الله‌علیه را به جامعه‌ دانشگاهی کشور و شاگردان فرزانه ایشان و خاندان مجتهدی تبریز تسلیت عرض می‌کنم. دانش عمیق، نگاه انتقادی به فرهنگ غرب که خاستگاه تحصیلی او بود و تربیت شاگردان فراوان، از ویژگی‌های این فیلسوف غرب‌شناس بود.
مغفرت الهی را برای او مسألت می‌کنم.
سیدعلی خامنه‌ای
1402/10/26
***
آزادی بیان و قلم از افتخارات نظام اسلامی است
رئیس‌جمهور گفت: آزادی بیان و قلم از افتخارات نظام اسلامی است. باید با کسانی که می‌خواهند با فکر نادرست و قلم زهرآگین امیدها را به ناامیدی تبدیل کنند،‌ مقابله کرد.
به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدابراهیم رئیسی در پانزدهمین مقصد برنامه نظارت ستادی بر دستگاه‌های اجرایی، ضمن بازدید از بخش‌های مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استماع گزارش وزیر، معاونان و مدیران این وزارتخانه، در سخنانی نکات و رهنمودهایی در راستای تقویت فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای صیانت از فرهنگ و ارزش‌های ایرانی و اسلامی ارائه کرد. وی مسؤولان فرهنگی را به الگوگیری از رهبر معظم انقلاب اسلامی در نشست و برخاست با اصحاب فرهنگ، هنر و ادب کشور فراخواند و تاکید کرد: برگزاری جلسات و نشست و برخاست با اصحاب فرهنگ و هنر در ترویج و تقویت عرصه هنر و فرهنگ بسیار اثربخش است. با وجود گام‌های خوبی که در این زمینه برداشته شده، همچنان جای کار بیشتر نیز وجود دارد. رئیس‌جمهور در ادامه تامین و صیانت آزادی‌های مشروع را از وظایف مهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دانست و گفت: این وزارتخانه مرزبان فرهنگی کشور است و مسؤولان آن باید در جایگاه رصد فضای فرهنگی کشور از هر اقدامی در راستای آسیب زدن به آزادی‌های مشروع و مخدوش کردن اذهان و امید مردم ممانعت کنند. ایجاد و حفظ امید و جلوگیری از تحقق اهداف دشمن برای مایوس شدن مردم از جمله اهداف اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. رئیسی آزادی اندیشه، بیان و قلم را جزو بزرگ‌ترین دستاوردها و افتخارات جمهوری اسلامی ایران دانست که برخی تلاش دارند با قلم و بیان زهرآگین خود آنها را مخدوش کنند و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید از به ثمر رسیدن این تلاش‌ها ممانعت کند. رئیس‌جمهور تقویت ارتباطات فرهنگی در کنار تقویت روابط سیاسی و اقتصادی با کشورهای همسایه، اسلامی و همسو را حائز اهمیت بسیار توصیف و تصریح کرد: امپراتوری رسانه‌ای غربی همواره سعی در مخدوش جلوه دادن وجهه و ایجاد گره‌های ذهنی در افکار عمومی جهانی نسبت به جمهوری اسلامی ایران دارد و لذا رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران باید همه توان خود را برای خنثی کردن این تلاش‌ها و ترویج ارزش‌ها و داشته‌های فرهنگ ایرانی - اسلامی به کار بگیرند.
***
ایران با اقدام موشکی خود جلوی خشونت و تروریسم را گرفت
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: عملا جمهوری اسلامی ایران با موشک‌باران مواضع تروریست‌ها جلوی خشونت و تروریسم را گرفته است و از این جهت منطبق با موازین پذیرفته‌شده بین‌المللی و منشور ملل متحد عمل کرده است.
عباس مقتدایی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اقدام اخیر سپاه پاسداران انقلاب در انهدام مقرهای جاسوسی و تجمع گروهک‌های تروریستی ضدایرانی در منطقه گفت: با توجه به اینکه منبع ناامنی و ایجاد خشونت در فراتر از مرزهای ایران بوده و این روند به اقدامات تروریستی در داخل کشورمان منتهی شده است و با توجه به قواعد حقوق بین‌الملل کشوری که مورد آسیب قرار می‌گیرد بر اساس ترتیبات مندرج در منشور ملل متحد و سایر اسناد حقوق بین‌الملل در راستای دفاع از خود، دفاع مشروع  و حق سرکوب منبع خشونت و تروریسم را دارد. وی ادامه داد: عملا جمهوری اسلامی ایران با این اقدام جلوی خشونت و تروریسم را گرفته است و از این جهت منطبق با موازین پذیرفته‌شده بین‌المللی و منشور ملل متحد عمل کرده است. این حق ذاتی برای جمهوری اسلامی ایران وجود دارد که بتواند نسبت به تامین امنیت درون مرزهای خود اقدامات لازم را انجام دهد. مقتدایی تاکید کرد: البته باید به این نکته هم اشاره کرد که اکنون برخی کشورهای ناقض حقوق بین‌الملل که خودشان در کشتار دسته‌جمعی متهم هستند یا انواع جنایت را اعم از آپارتاید و نظایر آن انجام داده‌اند ممکن است چنین موضوعی را برنتابند اما واقعیت این است که آنها خودشان تهدیدگر جدی صلح و امنیت بین‌المللی هستند.
***
اسامی نامزدهای مجلس خبرگان تا ۴ بهمن اعلام می‌شود
سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: شورای نگهبان برای دسته‌ای از افراد آزمون را مدنظر داشت و به همین جهت آزمون کتبی و شفاهی برگزار شد. اکنون در مرحله بررسی نهایی قرار داریم و تا ۴ بهمن اسامی نامزدهای ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری اعلام خواهد شد. محسن اسلامی درباره مشارکت مردمی اظهار داشت: بیش از ۷۵۰ هزار نفر در برگزاری انتخابات با وزارت کشور همکاری می‌کنند. به همین جهت ما از تمام دستگاه‌ها انتظار داریم ورود کنند و بسترهای مشارکت‌آفرین را فعال سازند.

Page Generated in 0/0093 sec